• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora och radiostyrda tråden!

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Det händer grejjer!

Har testmonterat roof-racket, skärmar och själva boxen. Ska spackla och fixa med själva boxen, sen ska den lackas i ngn vettig färg. Funderade på vit, men kanske ska ta ngn kahki-färg?

Sen ska det på en massa bös, gasolflaskor, skyddsplåtar, dörrar, rotopax-dunkar, ventiler osv.

Den är härligt gungig i gången, men det kan vara så att jag måste förstärka fjädringen när allt är påmonterat!

IMG_6700.jpeg

IMG_6698.jpeg

IMG_6697.jpeg
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
FMSen är för snabb för sitt eget bästa. Kört omkull endel och krockat med saker vilket har lett till en del skador på detaljer (den har tillexempel inga backspeglar längre och stegen är sprucken :D). Tänker att det inte gör någonting eftersom vi kör med en 4-åring och allt är utbytbart :)

Däremot är laddningen av batteriet lite av en mardröm :D Laddaren känns sjukt sketchy även om det fungerar. Vad är en rekommenderad laddare om man inte är inne i Traxxasträsket? Och finns det någon som kan ladda flera samtidigt (för framtida bilar med mindre batterier)

E.g., batteriet som FMS tillhandahåller :) https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=55894
 

Måberg

Panerai
Kul med lite mer aktivitet i den här tråden igen!
Jag och sambon köpte en "riktig" rc bil till hennes systerson i födelsedagspresent i helgen istället för de från leksaksaffären. Hoppas det kan bli ett intresse 😅 Blev en Maverick Atom i 1:18 skala för typ 1000spänn som fått mycket bra omdömen!
mv150501.jpg
Inte blivit så mycket kört för egen del, men ändå kan man ju inte låta bli att pilla och greja...
Slängde i ett gammalt helikopter-gyro i lilla borstlösa short Coursen och satte på ett par alldeles för stora gathjul.
Ska bli intressant att testa på asfalt när är bättre väder 😂
20240409_175524.jpg
20240409_175554.jpg
 

Bilagor

  • 20240409_175554.jpg
    20240409_175554.jpg
    1 MB · Visningar: 2
  • 20240409_175524.jpg
    20240409_175524.jpg
    1 MB · Visningar: 2

Stup

Panerai
2-Faktor
Kul med lite mer aktivitet i den här tråden igen!
Jag och sambon köpte en "riktig" rc bil till hennes systerson i födelsedagspresent i helgen istället för de från leksaksaffären. Hoppas det kan bli ett intresse 😅 Blev en Maverick Atom i 1:18 skala för typ 1000spänn som fått mycket bra omdömen!
mv150501.jpg
Inte blivit så mycket kört för egen del, men ändå kan man ju inte låta bli att pilla och greja...
Slängde i ett gammalt helikopter-gyro i lilla borstlösa short Coursen och satte på ett par alldeles för stora gathjul.
Ska bli intressant att testa på asfalt när är bättre väder 😂
20240409_175524.jpg
20240409_175554.jpg
Hur gammal är grabben? Min son fyller tolv och önskar en RC bil
 

Måberg

Panerai
Hur gammal är grabben? Min son fyller tolv och önskar en RC bil
Han blev 9 nu, men har haft många "lek-rc" innan så har hyfsat koll på körningen sen tidigare.
En tolvåring lär sig ju snabbt så det är nog inga problem! 🙂 bara han inte tycker 25km/h som denna toppar känns långsamt inom kort tid
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Har ni tips på nånting som passar en tolvåring? Så han inte tröttnar så snabbt. Han har kört min Rustler några gånger utan problem
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Vad för budget har du tänkt?
Tänker annars om du redan har en rustler som han klarar att hantera kanske det vore skoj med en likadan så kan ni köra ihop och race'a och så på "samma villkor" 🙂
Jag vill ju ha en bra grejer . Fick tips om denna men jag är lite skeptisk mot hobbex kinagrejer https://www.hobbex.se/remo-hobby-1035-m-max-brushless-v2.html

Men jag är lite mer inne på Traxxas

Antingen en e-revo liten men 4wd

Eller en rustler/stampede större men 2wd



Vad ska man välja?
 
Senast ändrad:

Måberg

Panerai
Jag vill ju ha en bra grejer . Fick tips om denna men jag är lite skeptisk mot hobbex kinagrejer https://www.hobbex.se/remo-hobby-1035-m-max-brushless-v2.html

Men jag är lite mer inne på Traxxas

Antingen en e-revo liten men 4wd

Eller en rustler/stampede större men 2wd



Vad ska man välja?
Har aldrig klämt på eller sett en sån remo bil själv, men de ska väl tydligen vara ganska ok för vad det är så att säga.

Men som du säger, Traxxas är ju alltid Traxxas med bra tillgång till reservdelar osv.

Av de tre hade jag faktiskt valt Rustlern!
Mini-revo är kul, men den blir också myyycket pilligare att meka med pga storleken och hur den är ihopbyggd (vet inte hur många bakdiffar jag bytt på dem genom åren..). Men också pga storleken är den känsligare för minsta ojämnhet i backen och slår lätt runt pga det.

Rustler är ju en gammal beprövad plattform, son även om den är väldigt basic för vad den kostar är riktigt kul att köra även med den enklare borstade motorn. Dessutom är den lätt att meka med, och då den är låg och bred är den tacksam att busa med på grusplanen osv utan att den slår runt 🙂
 

jocklas

Cartier
2-Faktor
exported_8AA4B558-E661-49AC-AA06-A2C6DDC48E4E.jpeg


Busa utan att slå runt är inte vad vi sysslar med! 😁 Men är gruset löst nog går det för det mesta bra att sladda runt lite :) grannens nya favorit.

Börjar spana på nästa köp för oss. Blir nog en till fms (fcx24 antingen k5 eller smasher) så vi kan köra jämlika bilar tillsammans :)

Men jag spanar på något snabbare också! Högst på listan står Traxxas revo 1/16 eller slash 1/16 för att priset/form/storlek är helt rätt.
 

skyseeker

Rolex
Snyggt!
Du har inte lust att göra en liten lista på de saker som du moddat och varifrån du beställt? Min är helt original än så länge.
Absolut ☺️.

(Nu är jag ju en glad amatör så säger inte att jag har superkoll på crawlers så rätta mig gärna o ta vad jag säger med en nypa salt.)

Som nämnts så är den ju hyfsat kompetent ut ur boxen. Den svaga länken jag såg först var däcken. De har lite väl hårt gummi o ganska små. Så det var det första jag bytte. Injora 1.0 beadlock med allterrain däck (ca 300sek). Gjorde stor skillnad. De är tyngre, mjukare gummi, o större omkret. Omkretsen ställer till det en aning då de kan ta i karossen något. Lätt fixat med en dremmel. Satte på 5mm spacers i mässing samtidigt (50 sek).
Svag länk nr 2 I mitt tycke är stötdämparna, originalen i plast utan silikon/olja. En väldans torque-vector när man gasar vilket gör att karossen kränger ”onaturligt”. Sett att de finns trix med orginaldämparna men köpte ett par Injora 53mm (ca 250 sek). Bra uppgradering om du frågar mig. Möjligen hade jag köpt 59mm varianten med facit i hand dock.
Sen har jag satt på Injora styrstag (ca 150 sek). Original är ju i svajig plast, men antar att det är marginell förbättring.
Har ett paket high-clearance länkar som får åka på en regnig dag. Men antar inte det blir någon jätteskillnad heller... Roligt o skruva o många bäckar små kanske 😇

Inga mer uppdateringar i tanke just nu (men kommer säkert) men lite sugen nu på att hitta lite pynt till karossen, man får ju lite inspiration här i tråden ☺️…

Apropå pynt! Traxxas original belysnings-sats tycker jag gör mycket för upplevelsen ☺️

Köpt på hobbybutilen o amazon. Men finns säkert tex på e-bay billigare om man letar lite.
IMG_1792.jpeg
 

Bilagor

  • IMG_1798.jpeg
    IMG_1798.jpeg
    32.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_1796.jpeg
    IMG_1796.jpeg
    109.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_1800.jpeg
    IMG_1800.jpeg
    94.2 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Dammigt (trots att det sopades i fredags...) garagegolv på jobbet var ju grymt kul att sladda runt på 😅

Ligger en halvdan video på min rc-dedikerade Instagram om någon skulle vara intresserad 🙃

"all_you_need_is_rc" är det oerhört fantasifulla namnet på den
20240423_181628.jpg
20240423_181932.jpg
Imponerande ändå att du har det så rent i garaget. Jag kör ju crawler av en anledning :D
 

Måberg

Panerai
Var också ute och roade mig lite.

Jag har, som ni säkert förstått, svårt att låta bli att pilla och ändra saker.
Så i veckan gjordes följande ändringar

1: Hittade ett kraftigare ESC i min "bra å ha"-låda så det åkte in. 60a istället för 35a original. Detta gav lite mer "punch" men rådde även bot på att motorn "koggar" vid låga varvtal

2: Ett mindre smidigare gyro som inte heller var lite tok-agressivt. Lättare att få schyssta bredställ och inte bara köra fort rakt fram

3: Bytte mottagaren så att jag kan använda mig utav min futaba-radio. Även om det är deras instegsmodell (3PV) är det stor skillnad på körkänslan.

4:Testa andra hjul från en 1:10 rallybil


Därför blev det lite antiklimax när jag tappade en hjulmutter efter 5min, och givetvis är det en storlek jag inte har på någon annan bil hemma... Men hann ändock märka och känna mig nöjd med justeringarna 🙃

20240427_145019.jpg
20240427_120717.jpg
20240427_145123.jpg
20240428_144254.jpg
 
Topp