• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

Pentti

Omega
2-Faktor
Hej härinne🙂

Har letat efter en dress/vardagsklocka mellan 36-38 mm ett tag nu. Blickarna dras hela tiden tillbaka till de mindre Aqua Terra modellerna i 36 mm, framförallt 2518.30. Ser ut att ticka alla mina boxar.

Är det någon härinne som kan berätta om den bärs true to size eller känns något större?
Mvh

Hallå där. Jag postade en bild lite högre upp i tråden på min 36mm på min handled som är cirka 16-16,5cm om det är till någon hjälp, men har inget bra svar på din fråga.

Jag har tyvärr inte heller något bra svar på frågan pga begränsat med handledstid av andra klockor i samma size. Har också handled på 16-16,5 och tycker 36mm är en sweetspot för den typen av klocka (som i mitt fall då inte enbart är dressare, utan snarare en gada). Min är också en automat ska tilläggas, men antar att det är samma mått på den och kvartsaren. Har lite wristshots postade också, kan skicka mer via PM om det hade varit till nytta :)
 
Senast ändrad:

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Jag har tyvärr inte heller något bra svar på frågan pga begränsat med handledstid av andra klockor i samma size. Har också handled på 16-16,5 och tycker 36mm är en sweetspot för den typen av klocka (som i mitt fall då inte enbart är dressare, utan snarare en gada). Min är också en automat ska tilläggas, men antar att det är samma mått på den och kvartsaren. Har lite wristshots postade också, kan skicka mer via PM om det hade varit till nytta :)
[/QUOT
Det skulle uppskattas🙂
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Jag har tyvärr inte heller något bra svar på frågan pga begränsat med handledstid av andra klockor i samma size. Har också handled på 16-16,5 och tycker 36mm är en sweetspot för den typen av klocka (som i mitt fall då inte enbart är dressare, utan snarare en gada). Min är också en automat ska tilläggas, men antar att det är samma mått på den och kvartsaren. Har lite wristshots postade också, kan skicka mer via PM om det hade varit till nytta :)
Det skulle uppskattas 🙂
 

Pentti

Omega
2-Faktor
Det skulle uppskattas 🙂
Insåg att det inte gick att skicka bilder direkt i PM så delar de här :)

Vet inte exakt hur mycket kameran förvränger osv men... Jämförelsen är med en Longines Hydroconquest på 39mm, tror den är 48mm lug2lug.
 

Bilagor

  • at1.jpg
    at1.jpg
    353.4 KB · Visningar: 49
  • at2.jpg
    at2.jpg
    256.9 KB · Visningar: 46
  • at3.jpg
    at3.jpg
    534 KB · Visningar: 42
  • at4.jpg
    at4.jpg
    644.5 KB · Visningar: 40

Stefan S

Patek
2-Faktor
Utöver det så lämnade den omega på gummi och inte på länk, endlänkarna satt riktigt dåligt på den också..
Här har vi alltså en fulpolerad AT från 2019 ursprungligen såld på gummi men det saknas (?) och med fel länk påmonterad :oops: Ja, helt klart är länken på bilden i annonsen ingen 41mm AT-länk. Det är ju därför den inte sitter som den skall.

Nyfiken, hade säljaren några kommentarer till detta ? Mycket trist att lägga tid, besvär och pengar på att köra en längre bit och mötas av det där.
 

skarpheden

Cartier
2-Faktor
Insåg att det inte gick att skicka bilder direkt i PM så delar de här :)

Vet inte exakt hur mycket kameran förvränger osv men... Jämförelsen är med en Longines Hydroconquest på 39mm, tror den är 48mm lug2lug.

Gillar proportionerna. Verkar vara precis det jag förväntar mig för en klocka jag ska använda som dress/vardag.

Tack för bilderna!😊
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Här har vi alltså en fulpolerad AT från 2019 ursprungligen såld på gummi men det saknas (?) och med fel länk påmonterad :oops: Ja, helt klart är länken på bilden i annonsen ingen 41mm AT-länk. Det är ju därför den inte sitter som den skall.

Nyfiken, hade säljaren några kommentarer till detta ? Mycket trist att lägga tid, besvär och pengar på att köra en längre bit och mötas av det där.
Yes, gummit saknas. Tror du länken hör till en 38mm AT?

Nej, han hade inget att kommentera. När jag fråga om varför det var missmatch mellan ref nr och kort nr sa han att han hade köpt den så från butiken. Sen när jag fråga om vrf klockan var fel polerad och länken konstigt fick jag kommentaren att han hade köpt den så av första ägaren...

Segt men samtidigt glad över att jag åkte, hade varit jobbigare att få den hemskickad och sen behöva hålla på med skicka klockan och pengar fram och tillbaka osv..
 

Wetter222

Omega
2-Faktor
Yes, gummit saknas. Tror du länken hör till en 38mm AT?

Nej, han hade inget att kommentera. När jag fråga om varför det var missmatch mellan ref nr och kort nr sa han att han hade köpt den så från butiken. Sen när jag fråga om vrf klockan var fel polerad och länken konstigt fick jag kommentaren att han hade köpt den så av första ägaren...

Segt men samtidigt glad över att jag åkte, hade varit jobbigare att få den hemskickad och sen behöva hålla på med skicka klockan och pengar fram och tillbaka osv..
Det ser ut att vara länken till föregående generation Aqua Terra 41.5mm.
38mm har 19mm bred länk istället för 20mm och den ser ju tight ut på sidorna iaf.
Ibland är det bättre att ta turen.
Tyvärr kommer ju någon gå på detta till slut vilket är synd.
Hoppas du hittar ett bättre objekt.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Yes, gummit saknas. Tror du länken hör till en 38mm AT?

Nej, han hade inget att kommentera. När jag fråga om varför det var missmatch mellan ref nr och kort nr sa han att han hade köpt den så från butiken. Sen när jag fråga om vrf klockan var fel polerad och länken konstigt fick jag kommentaren att han hade köpt den så av första ägaren...

Segt men samtidigt glad över att jag åkte, hade varit jobbigare att få den hemskickad och sen behöva hålla på med skicka klockan och pengar fram och tillbaka osv..
Nej, ingen riktig aning vad länken hör till men man ser att ändlänkarna sticker upp lite för mycket ovanför bandhornen när den är på samt att länkbitarna ser ut att bli ganska påtagligt tjockare närmare ändlänkarna. Rätt länk skall också ha mindre logo och texten Omega på claspen. Länken är ju givetvis 20mm (38 har 19mm) men ser ut att höra till någon fetare/högre boett.

Troligen sa han nog sanningen, dålig koll och själv blivit lurad...

Tydligare med lite bilder... så här ser rätt länk ut:
1673881210506.png 1673881243904.png

Jämför med annonsen:
1673881471355.png 1673881514260.png
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
Nej, ingen riktig aning vad länken hör till men man ser att ändlänkarna sticker upp lite för mycket ovanför bandhornen när den är på samt att länkbitarna ser ut att bli ganska påtagligt tjockare närmare ändlänkarna. Rätt länk skall också ha mindre logo och texten Omega på claspen. Länken är ju givetvis 20mm (38 har 19mm) men ser ut att höra till någon fetare/högre boett.

Troligen sa han nog sanningen, dålig koll och själv blivit lurad...

Tydligare med lite bilder... så här ser rätt länk ut:
1673881210506.png 1673881243904.png

Jämför med annonsen:
1673881471355.png 1673881514260.png
Man ser jo klart och tydligt att länken inte är rätt. Sänkte garden lite då man inte riktigt förväntar sig såna skumheter med en relativt ny klocka.
 

CSchultz

Breitling
Tack för alla tips om AD, ska höra med Erikson :)
Finns det annars någon nackdel med att köpa från t ex chrono24 eller yourwatches? De är inte själva ad men förstår det som att de "sourcar" från AD och att internationell garanti borde gälla, eller är det något krångel?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alla tips om AD, ska höra med Erikson :)
Finns det annars någon nackdel med att köpa från t ex chrono24 eller yourwatches? De är inte själva ad men förstår det som att de "sourcar" från AD och att internationell garanti borde gälla, eller är det något krångel?
Det gjorde jag då mellanskillnaden var galen.
Hade hellre köpt lokalt ifall något skulle strula och av helt moraliska anledningar, men inte till vilket pris som helst.
 

CSchultz

Breitling
Det gjorde jag då mellanskillnaden var galen.
Hade hellre köpt lokalt ifall något skulle strula och av helt moraliska anledningar, men inte till vilket pris som helst.
Det landade i att jag gjorde likadant. Fick ett trevligt och bra bemötande av Erikson Ur och kan gott rekommendera dem, men i slutändan var det för stor mellanskillnad. Nu blir det bara att vänta otåligt tills den skickas/kommer om någon vecka eller två :D
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kan bara instämma, tur att man slog till i tid.

Prisökningen borde bero på den svaga kronan. Jag växlade till mig lite euro idag 11.94 fick man betala, den har väl nästan gått upp 20% sedan i somras.
11,38 ligger den på, så den har gått upp strax under 10% sen i somras.
Men prisökningen är ju mindre än det, så det är klart riksbanken ska ha tack för detta oxå.
Även om kronan är svag nu så är den bara 16% ner på 5år mot eur, men det tillsammans med en stark dollar gör oss jävligt fattiga.
 
Topp