• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Omega Aqua Terra tråden!

guschri

Omega
Vilka var de andra som inte höll måttet hela vägen fram till den slutgiltiga preferensen då?
Min första var en 38mm från 2016, stållänk svart urtavla. Väldigt trevlig egentligen, men tröttnade tillslut.

Nummer två var också en 38mm fast med senaste urverket (vit urtavla) med grått läderarmband. Otroligt fin kombo, men ej så praktiskt med läder tyckte jag.

Nummer tre var en ”basic” 41mm med senaste urverket, stållänk med svart urtavla. Snygg men tröttnade väldigt fort tyvärr, och kände efter ett tag att 38mm är nog mer i min smak.

Vet inte ifall jag är ensam men ibland kommer det impulser som är svåra att styra över :)
 

Bilagor

  • DE38F624-5C96-4624-A86E-AAFB0D2F5F95.jpeg
    DE38F624-5C96-4624-A86E-AAFB0D2F5F95.jpeg
    727.1 KB · Visningar: 35

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack för informationen, reagerade lite på det för min gamla oservade cal 8500 gick bättre med 0-1s/d. Ingen stor grej men sticker lite i ögonen bara.. haha :)
När är den uttagen? Vad jag vill säga är att om klockan är inom garanti så kan man lämna in som garantiärende om den inte går inom spec men går den inte sämre än vad man kan leva med så hade jag nog väntat tills garantitiden är nära utgående. Är ju bra att få en kostnadsfri genomgång/service (eller vad dom finner behövs göras) så sent som möjligt i klockans liv.
 

ajvar

Rolex
2-Faktor
När är den uttagen? Vad jag vill säga är att om klockan är inom garanti så kan man lämna in som garantiärende om den inte går inom spec men går den inte sämre än vad man kan leva med så hade jag nog väntat tills garantitiden är nära utgående. Är ju bra att få en kostnadsfri genomgång/service (eller vad dom finner behövs göras) så sent som möjligt i klockans liv.
2019, så garantin går ut inom ett år. Får lämna in den senare under året. Tack för tipset.
 

Obarth

Omega
2-Faktor
Hej där,
Någon i tråden som går i säljtankar gällande sin AT - sålde precis min Speedmaster kikar nytt...
Ute efter en sådan typ enligt ovanstående post, ref 220.10.38.20.01.001 kanske?

Hojta till om så är fallet!
 

Zelot

Omega
När är den uttagen? Vad jag vill säga är att om klockan är inom garanti så kan man lämna in som garantiärende om den inte går inom spec men går den inte sämre än vad man kan leva med så hade jag nog väntat tills garantitiden är nära utgående. Är ju bra att få en kostnadsfri genomgång/service (eller vad dom finner behövs göras) så sent som möjligt i klockans liv.
Jag fick höra från en kompis att det alltid var en god idé att serva klockan precis innan garantin går ut, även om man inte reagerat på något speciellt. Är det en bra idé eller kan man lika gärna vänta några år till tills det blir dags för första servicen? Det kostar väl ganska mkt med en AT original-service?😖
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag fick höra från en kompis att det alltid var en god idé att serva klockan precis innan garantin går ut, även om man inte reagerat på något speciellt. Är det en bra idé eller kan man lika gärna vänta några år till tills det blir dags för första servicen? Det kostar väl ganska mkt med en AT original-service?😖
Att lämna in klockan för garantiärende betyder ju inte att den genomgår vad vi kallar en service.
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
När är den uttagen? Vad jag vill säga är att om klockan är inom garanti så kan man lämna in som garantiärende om den inte går inom spec men går den inte sämre än vad man kan leva med så hade jag nog väntat tills garantitiden är nära utgående. Är ju bra att få en kostnadsfri genomgång/service (eller vad dom finner behövs göras) så sent som möjligt i klockans liv.

Räknas detta verkligen till ett garantiärende? Jag frågade för ett par år sedan på min AT som också saktade sig ett par sekunder per dag men när jag pratade med Krons sa de att det inte faller inom ramen för garanti. Är det inte så att dessa intervall (0/+5 i detta fall) är vad de ska gå att kalibreras till? Eller har jag fel?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Räknas detta verkligen till ett garantiärende? Jag frågade för ett par år sedan på min AT som också saktade sig ett par sekunder per dag men när jag pratade med Krons sa de att det inte faller inom ramen för garanti. Är det inte så att dessa intervall (0/+5 i detta fall) är vad de ska gå att kalibreras till? Eller har jag fel?
Ett märkligt svar tycker jag. Hur mycket off spec är föremål för garantiärende då enl Krons kan man undra? Dom är ju kalibrerade till att gå inom den specen från fabrik och Omega ger fem års garanti på det. Sen är det väl inte Krons som avgör vad som går på garanti eller inte utan dom som utför alla garantiärenden? Dvs Swatch Group/Omega.
 

Henriklj

Omega
2-Faktor
Ett märkligt svar tycker jag. Hur mycket off spec är föremål för garantiärende då enl Krons kan man undra? Dom är ju kalibrerade till att gå inom den specen från fabrik och Omega ger fem års garanti på det. Sen är det väl inte Krons som avgör vad som går på garanti eller inte utan dom som utför alla garantiärenden? Dvs Swatch Group/Omega.

Det var ju min inställning också när jag ringde men om man ska vara djävulens advokat för en stund så kanske det inte är rimligt att förvänta sig att klockan håller sig inom den specen i 5 år? De kanske bara garanterar det ut från fabrik samt att den går att rucka till det?

Personen jag pratade med på Krons tyckte att det var tvunget att vara en större avvikelse (typ +-30 sek, kommer inte ihåg vad han sa) innan det kan klassas som ett garantiärende.

Nåja, @ajvar får gärna återkomma om han lämnar in klockan!
 

Zelot

Omega
Att lämna in klockan för garantiärende betyder ju inte att den genomgår vad vi kallar en service.
Nej det förstår jag. Jag menade att urmakaren kanske i samband med servicen upptäcker något fel som jag sedan kan åberopa under garantin gent emot Omega (ett fel som jag ännu inte märkt). Men det förutsätter då att Servicen görs innan garantin går ut. - en följdfråga skulle kunna vara; Kan en urmakare upptäcka ett fel som ännu inte yttrat sig tydligt i avvikelser på klockans tidshållning?🤔
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det var ju min inställning också när jag ringde men om man ska vara djävulens advokat för en stund så kanske det inte är rimligt att förvänta sig att klockan håller sig inom den specen i 5 år? De kanske bara garanterar det ut från fabrik samt att den går att rucka till det?

Personen jag pratade med på Krons tyckte att det var tvunget att vara en större avvikelse (typ +-30 sek, kommer inte ihåg vad han sa) innan det kan klassas som ett garantiärende.

Nåja, @ajvar får gärna återkomma om han lämnar in klockan!
En viss förändring i gången sker med åren enl min erfarenhet av dom klockor jag haft i flera år men min åsikt är att dom skall rucka den till det om klockan har garanti kvar. Jag har lämnat in AT 8500 som gick +10, alltså utanför COSC. Bergströms Gbg som agerade mellanhand tjafsade inte om det då. Om sedan urmakaren hos Swatch Group efter en runda i testutrustningen finner att klockan går som det skall och den lämnar utan åtgärd, ja då blir det ju svårt att driva det vidare.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Nej det förstår jag. Jag menade att urmakaren kanske i samband med servicen upptäcker något fel som jag sedan kan åberopa under garantin gent emot Omega (ett fel som jag ännu inte märkt). Men det förutsätter då att Servicen görs innan garantin går ut. - en följdfråga skulle kunna vara; Kan en urmakare upptäcka ett fel som ännu inte yttrat sig tydligt i avvikelser på klockans tidshållning?🤔
Jo, dom har ju testutrustning typ avancerade timegraphers. Sedan kan dom också öppna och titta om urverket gått torrt eller om något i det är slitet eller skadat. Men för att lämna in den så måste man ju ange vad problemet är, att bara ange för konditionskontroll innan garantin går ut tror jag inte funkar.
 
Senast ändrad:

Zelot

Omega
Jo, dom har ju testutrustning typ avancerade timegraphers. Sedan kan dom också öppna och titta om urverket gått torrt eller om något i det är slitet eller skadat. Men för att lämna in den så måste man ju ange vad problemet är, att bara ange för konditionskontroll innan garantin går ut tror jag inte funkar.
Aha, tack! Men skulle en urmakare upptäcka detta i samband med att man lämnar in den på en ”vanlig” service?
 

Zelot

Omega
Olkart vad du menar med ”vanlig” service. Sätta klockan i timegrapher är nog rutinmässigt då det är såpass snabbt gjort och det indikerar ju bra om det skulle vara några issues.
Ok, tack! Jag är inte så luttrad i ämnet. Har aldrig servat en klocka tidigare. Jag trodde att det fanns något vanligt service-schema, ungefär som när man gör en standard-service på en bil 😊
 

Peter88

Breitling
Jag har en AT skyfall 38.5 mm på ett blått omega gummi band till dem senare at.

Det fungerar väldigt bra, klockan under service nu dock. Såg att priserna har stigit rejält på 38.5 mm skyfall med ca 60% sedan jag köpte den 2015.

Rent spekulativt tror ni den kan vara en bra investering om 10-20 år? Den är väll nästintill ”limiterad”?
 
Topp