• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Wydestream

Panerai
2-Faktor
Vad fyller oljan för funktion?
Främst för att motverka tre saker som påverkar dykning.
1. Reflektioner i glaset. När du befinner dig under vatten så ändras ljus och reflektioner vilket gör att man inte kan se genom glaset förutom rakt framifrån. Oljan motverkar detta.
Ovan ytan blir effekten ännu större. Man kan vinkla klockan nästan 90 grader och ändå se tiden.

2. Oljan fyller hela utrymmet mellan tavlan och glaset. Alltså finns ingen plats för luft eller fukt. Den kan alltså inte imma igen.

3. Oljan hjälper klockan att motstå enormt tryck. Vattentryck... Därför kan man ta den ner till sjuka djup.

Edit: Tvåa på bollen efter @Yoko :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Som jag förstår det så fyller den två syften. Dels kan den inte imma igen och dels minskar det känsligheten mot tryck iom att det inte finns någon luft i boetten. Sinn skriver :
In a HYDRO watch case, the movement, dial and hands are held in a crystal-clear bath of fluid with the same refractive index as that of the sapphire crystal glass. This means that the light reflected by the dial and hands is not refracted as it enters the sapphire crystal glass.

The fluid is also incompressible. It replaces the air inside the case which inevitably contains moisture. This yields a whole range of advantages.
Och att tavlan är lättläslig i alla typer av vinklar. :)
 

Maer

Cartier
Tack för det nyanserade svaret!
Du har ingen bild på den kombon så jag kan se hur det skulle se ut? :)
Läder kostar väl runt 1k tror jag.
Jag tycker att 356 passar på mörkare band också men allt beror på vilken typ av band det är. Tyckte att färgen såg rätt bra ut på det där men du kan ha rätt i det du säger.

På 104an tycker jag bandet är snyggt. Kan kolla om jag hittar någon bild, är inte hemma för tillfället. :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
556 vore inte dumt och inte U1 heller men jag skulle vilja lägga till 103 och 104 till listan över kandidater :)

Fördelarna med U1/556 är att det finns mer att göra med tavlan...mer tomma dukar liksom :)

Personligen tycker jag att det skulle vara bäst med 556I. Jag kan tänka mig att den återförsäljare som gör ett samarbete med Sinn och en limiterad utgåva tar en viss ekonomisk risk, och då kan det vara bra att välja en klocka med ett lägre grundpris och som redan är en riktig storsäljare.

För att särskilja från den vanliga skulle man välja en solid baksida med någon cool gravering och självklart numrering. 001/100 skulle alltså bli mitt nummer ;) Men en sak som skulle vara en riktigt fantastisk feature är om den skulle få samma grymma skydd mot magnetism som tex 656 hade: 80,000 A/m mot 556 som skyddar upp till 4,800 A/m. Det är nog inte bara baklocket som tar hand om det, men jag är säker på att det skulle göra den riktigt åtråvärd även internationellt vilket är en förutsättning med en upplaga av 100 klockor.

H-länken är en självklarhet om det är så att man måste välja en och det ska även följa med ett specialläder som inte finns i sortimentet.
Paketeringen är viktig för känslan av det där extra, så en box liknande den som är till Finans-klockorna skulle bli grädde på moset.

Pris, ca 20´. Det skulle det lätt vara värt.

EDIT: Själva tavlan måste jag fundera på hur man ska göra med den :)



656_H.jpg
6052_B.jpg
 

leiden

Rolex
Fördelarna med U1/556 är att det finns mer att göra med tavlan...mer tomma dukar liksom :)

Personligen tycker jag att det skulle vara bäst med 556I. Jag kan tänka mig att den återförsäljare som gör ett samarbete med Sinn och en limiterad utgåva tar en viss ekonomisk risk, och då kan det vara bra att välja en klocka med ett lägre grundpris och som redan är en riktig storsäljare.

För att särskilja från den vanliga skulle man välja en solid baksida med någon cool gravering och självklart numrering. 001/100 skulle alltså bli mitt nummer ;) Men en sak som skulle vara en riktigt fantastisk feature är om den skulle få samma grymma skydd mot magnetism som tex 656 hade: 80,000 A/m mot 556 som skyddar upp till 4,800 A/m. Det är nog inte bara baklocket som tar hand om det, men jag är säker på att det skulle göra den riktigt åtråvärd även internationellt vilket är en förutsättning med en upplaga av 100 klockor.

H-länken är en självklarhet om det är så att man måste välja en och det ska även följa med ett specialläder som inte finns i sortimentet.
Paketeringen är viktig för känslan av det där extra, så en box liknande den som är till Finans-klockorna skulle bli grädde på moset.

Pris, ca 20´. Det skulle det lätt vara värt.

EDIT: Själva tavlan måste jag fundera på hur man ska göra med den :)



656_H.jpg
6052_B.jpg
Det är svårt att argumentera emot det :)
Om vi tar den blå 103 som är både limiterad och assnygg men ändå inte flög av hyllan så talar det starkt för 556 som en bättre kandidat.
Vad det gäller utformningen av tavlan så har jag inga bra förslag men så länge det blir bättre än den Mazda mx-5-utgåvan jag såg på Instagram tidigare så kommer det bli bra. Den var inte vacker...
Det var någon som föreslog U1 med norrskenstavla, den idén kanske funkar på en 556 också, givetvis med blank tavla som grund :) Det får gärna vara ett vintrigt tema!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Några snabba tankar:
  • Jag tycker absolut att man ska ha kvar den svarta glansiga tavlan.
  • Dubbelindex vid 12.
  • Samma index som till Mocha och Anniversary
  • Visarna förlängs. Timvisaren går till insidan av timindexen, och minutvisaren till insidan av minutindex. Sekundvisaren till utsidan av minutindex.
  • Bort med datumet.
  • Kontrasten mellan det intensivt svarta och det vita tycker jag är en stor grej med 556 så ingen färg på tavlan. Den 556 med röd sekundvisare är inte så lyckad. EDIT: Tycker att det jag skrivit längre ner, att "Automatik" i norrskensstil skulle kunna bli häftigt om det görs på ett bra sätt :)
Det var någon som föreslog U1 med norrskenstavla, den idén kanske funkar på en 556 också, givetvis med blank tavla som grund :) Det får gärna vara ett vintrigt tema!

Det var jag :) Med band i renskinn om jag inte minns helt fel...eller om det var björkmönstrat :D Jag satt idag och försökte klippa in norrsken på en U1 men det gick inge vidare. Tror heller inte att den får sticka ut alltför mycket om den ska bli en framgång försäljningsmässigt. Eventuellt om man kunde få till "Automatik" att skifta på ett coolt sätt.
 

leiden

Rolex
Några snabba tankar:
  • Jag tycker absolut att man ska ha kvar den svarta glansiga tavlan.
  • Dubbelindex vid 12.
  • Samma index som till Mocha och Anniversary
  • Visarna förlängs. Timvisaren går till insidan av timindexen, och minutvisaren till insidan av minutindex. Sekundvisaren till utsidan av minutindex.
  • Bort med datumet.
  • Kontrasten mellan det intensivt svarta och det vita tycker jag är en stor grej med 556 så ingen färg på tavlan. Den 556 med röd sekundvisare är inte så lyckad. EDIT: Tycker att det jag skrivit längre ner, att "Automatik" i norrskensstil skulle kunna bli häftigt om det görs på ett bra sätt :)


Det var jag :) Med band i renskinn om jag inte minns helt fel...eller om det var björkmönstrat :D Jag satt idag och försökte klippa in norrsken på en U1 men det gick inge vidare. Tror heller inte att den får sticka ut alltför mycket om den ska bli en framgång försäljningsmässigt. Eventuellt om man kunde få till "Automatik" att skifta på ett coolt sätt.
Haha, såklart att det var du, hur tänkte jag egentligen :D
Bra förslag där!
Bara för att vi inte ska hålla med varandra så föreslår jag vit blank tavla, svarta applicerade index med en silverfärgad ram runt, förlängda index vid 3, 6, 9 och 12, svarta visare i samma stil som på nuvarande 556i.
Det var några tankar top of mind ;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Haha, såklart att det var du, hur tänkte jag egentligen :D
Bra förslag där!
Bara för att vi inte ska hålla med varandra så föreslår jag vit blank tavla, svarta applicerade index med en silverfärgad ram runt, förlängda index vid 3, 6, 9 och 12, svarta visare i samma stil som på nuvarande 556i.
Det var några tankar top of mind ;)

Finns en limiterad vit 556. Ingen blank tavla och inte samma spec som du föreslår men det kittlar tyvärr inte min mage med vitt :)

Sinn_556W_Front-reclining-560.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det var snabbt fångat....grattis :) Hur sitter fine-linken på armen?
Lite knepigt att få till längden. De "halvlänkarna" som följer med är nog snarare 4/5 delslänkar. Tror jag gärna hade haft en tredje sån för optimal passform men återkommer under morgondagen med utlåtande :)
IMG_20171011_223624.jpg

Spännet är dock riktigt nice och betydligt skönare än tex på 556. Framförallt när man bär runt på en 7kg bebis :p
 

engst

Cartier
Riktigt bra! Börjar ångra mitt val att lägga av med klockor ett tag och köpa nya Xboxet som kommer.:D

Bortsett från att prioriteringen förstås är totalt vansinnig, är det en Xbox One X? Om Sinn gjorde spelkonsoler vore det möjligen just en sådan.

Finns det något tråd på lifestyle som är relevant för mig - jag väljer mellan en Xbox One X och ps4? Åt min son förstås ;)
 

Moody

Rolex
Bortsett från att prioriteringen förstås är totalt vansinnig, är det en Xbox One X? Om Sinn gjorde spelkonsoler vore det möjligen just en sådan.

Finns det något tråd på lifestyle som är relevant för mig - jag väljer mellan en Xbox One X och ps4? Åt min son förstås ;)
Xbox One X, exakt!
Jodå, det finns. ganska döda dock, skicka PM om du har några frågor, har spelat konsol så länge jag kan minnas och är ganska insatt i spelvärlden.;)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja tack! Ju färre komplikationer desto bättre!

Du är Panerai-skadad :) Men jag håller med. Så då blir specen så här hittills.

Sinn 556I Erikson 100th anniversary edition
:
  • Svart blank tavla
  • Applicerade index
  • Sinn samt Automatik applicerat likadant såsom index
  • Dubbelindex vid 12
  • Inget datum
  • Längre tim- och minutvisare
  • Ingen sekundvisare
  • Automatik i "Norrskens-stil"
  • Solid baksida
  • Ökat skydd mot magnetism till 80,000 A/m
  • Gravering/numrering på baklocket
  • H-länk plus extra skinnband speciellt framtaget till modellen
  • Större låda a´la finans-uren
Norrskens-stilen på Automatik låter kanske konstigt, men i och med att texten är så pass liten så är det en detalj man ser först vid en närmre granskning och kommer bli en snackis och pricken över i:et :) Tror i och med alla ändringar nu att vi närmar oss 25´ snarare än 20´.

Jäklar vad bra den kommer att bli!!! Enda nackdelen är att det är 6 år kvar...samt att jag inte kommer ha någonting att göra med det eventuella utformandet :D

EDIT: Nu måste jag snart gå och lägga mig innan det spårar totalt...men tänk om man kunde göra lumen med någon typ av nanoteknik så att den betedde sig som ett norrsken :hilarious:
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Du är Panerai-skadad :) Men jag håller med. Så då blir specen så här hittills.

Sinn 556I Erikson 100th anniversary edition
:
  • Svart blank tavla
  • Applicerade index
  • Sinn samt Automatik applicerat likadant såsom index
  • Dubbelindex vid 12
  • Inget datum
  • Längre tim- och minutvisare
  • Ingen sekundvisare
  • Automatik i "Norrskens-stil"
  • Solid baksida
  • Ökat skydd mot magnetism till 80,000 A/m
  • Gravering/numrering på baklocket
  • H-länk plus extra skinnband speciellt framtaget till modellen
  • Större låda a´la finans-uren
Norrskens-stilen på Automatik låter kanske konstigt, men i och med att texten är så pass liten så är det en detalj man ser först vid en närmre granskning och kommer bli en snackis och pricken över i:et :) Tror i och med alla ändringar nu att vi närmar oss 25´ snarare än 20´.

Jäklar vad bra den kommer att bli!!! Enda nackdelen är att det är 6 år kvar...samt att jag inte kommer ha någonting att göra med det eventuella utformandet :D

EDIT: Nu måste jag snart gå och lägga mig innan det spårar totalt...men tänk om man kunde göra lumen med någon typ av nanoteknik så att den betedde sig som ett norrsken :hilarious:
Får man göra ett tillägg? Önskar att texten ”made in Germany” ersätts med motsvande på originalspråket.
 
Topp