• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

EHedin

Cartier
2-Faktor
Hej! Hittat en gammal Fortis enligt bilder.
Någon som vet något om den?
IMG_0440.JPG
IMG_0442.JPG
IMG_0443.JPG
IMG_0444.JPG

Tickar när jag håller kronan ute, men står still när den är inneo_O
Tack på förhand
 

SnellTrip

Breitling
IMG_20170527_141316.jpg
Vad tror Vad tror experterna om en denna Omega ? ca 1960
 

Bilagor

  • IMG_20170527_141316.jpg
    IMG_20170527_141316.jpg
    104.1 KB · Visningar: 76
  • IMG_20170527_141316.jpg
    IMG_20170527_141316.jpg
    104.1 KB · Visningar: 72
  • IMG_20170527_141324.jpg
    IMG_20170527_141324.jpg
    110.1 KB · Visningar: 83
  • IMG_20170527_141324.jpg
    IMG_20170527_141324.jpg
    110.1 KB · Visningar: 78
  • IMG_20170531_204831.jpg
    IMG_20170531_204831.jpg
    139.9 KB · Visningar: 79
  • IMG_20170531_204847.jpg
    IMG_20170531_204847.jpg
    96.3 KB · Visningar: 74
  • IMG_20170531_204859.jpg
    IMG_20170531_204859.jpg
    123.4 KB · Visningar: 78

URsinne

Audemars
2-Faktor
God afton
Vad tycker ni om denna?
Dyr, men för dyr? Rimligt pris?
Tack på förhand!
http://www.tradera.com/item/190118/...ster-30-herrklocka-fran-1964-14k-guld-pa-stal
Det är väl ungefär vad företag tar för dem. inget särskilt överpris om den är så pass bra som den ser ut att vara. Tror säljaren ska vara rätt ok. fast deras bilder verkar alltid ganska ljusa så de kan vara svåra att tyda.

Kronan lite trist dock och ett minus. Vet inte hur lätt den guld på stålkronan hittas.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_6598.JPG


Vad är egentligen rimligt att begära för denna?
Tror att den ska bort, nämligen...
Antar att den är relativt ovanlig, eftersom jag inte sprungit på nån annan - förutom den som också finns på KS.
Funkar endast när den är i rörelse (sitter på armen när man gör annat än att sitta framför ett tangentbord, typ). Stannar rätt snart efter att man lagt den ifrån sig.
Kronan ställer visarna i innersta läget(??).
Automatiken laddar annars upp den fint och mätaren fiukar bra. Just nu har den dock inte 36 timmar gångreserv! ;)

Givet detta...
Är den värd någonting, eller kan den lika gärna läggas i "mörka lådan" och vänta på att andan faller på?
Vet bara inte om jag nånsin kommer att digga den... Snygg boett och rolig komplikation, men vet inte om jag kommer att vara helt okej med zontavla och den rödbruna färgen.
 

Martin Lovasz

Audemars
Skulle sätta ett värde på ca 2000kr för klockor med gångreservsvisning är alltid värda mer och Atlantic är ett märke som säljer bra internationellt och får man den i fint fungerande skick kan man lägga på 1000kr.

Skulle inte förvåna mig om den går för mer om du lägger ut den på t ex eBay.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Skulle sätta ett värde på ca 2000kr för klockor med gångreservsvisning är alltid värda mer och Atlantic är ett märke som säljer bra internationellt och får man den i fint fungerande skick kan man lägga på 1000kr.

Skulle inte förvåna mig om den går för mer om du lägger ut den på t ex eBay.

Åh, fan. Så pass ändå?
Då blir det nog att prova det. Kommer säkert att ångra det, men just nu känner jag inte så mycket för den. Bättre att den får bekosta lite fix på nån annan!

Känns som att jag sagt det förut, men... Jösses vad du har koll på mycket.
Skoj att du dessutom gärna delar med dig. Kudos!
 

Martin Lovasz

Audemars
Atlantic är ett gångbart märke och allt som är lite ovanligt ger mer. Nu är det sommar så man skall undvika att sälja på auktion för klockor kan slinka igenom och fyndas upp.

Vintage är så himla roligt och det finns fynd så det räcker åt oss alla så ingen anledning att inte dela med sig. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Atlantic är ett gångbart märke och allt som är lite ovanligt ger mer. Nu är det sommar så man skall undvika att sälja på auktion för klockor kan slinka igenom och fyndas upp.

Vintage är så himla roligt och det finns fynd så det räcker åt oss alla så ingen anledning att inte dela med sig. :)

Auktion som i Ebay?
Är det verkligen så stor skillnad på sommartid och resten av året?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Auktion som i Ebay?
Är det verkligen så stor skillnad på sommartid och resten av året?
Väldigt stor skillnad. Jag skulle dock vara lite mer restriktiv i en värdering, dryga tusenlappen med tanke på att den har en cool komplikation och bra stor stålboett, Men ändå ett minus då den är i behov av en service.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Väldigt stor skillnad. Jag skulle dock vara lite mer restriktiv i en värdering, dryga tusenlappen med tanke på att den har en cool komplikation och bra stor stålboett, Men ändå ett minus då den är i behov av en service.

Åh fan - aldrig ens reflekterat över det.
Då blir det mörk låda över sommaren åtminstone! ;)

Kanske läge att själv skippa sommaren och sitta inne framför datorn!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
IMG_6598.JPG


Vad är egentligen rimligt att begära för denna?
Tror att den ska bort, nämligen...
Antar att den är relativt ovanlig, eftersom jag inte sprungit på nån annan - förutom den som också finns på KS.
Funkar endast när den är i rörelse (sitter på armen när man gör annat än att sitta framför ett tangentbord, typ). Stannar rätt snart efter att man lagt den ifrån sig.
Kronan ställer visarna i innersta läget(??).
Automatiken laddar annars upp den fint och mätaren fiukar bra. Just nu har den dock inte 36 timmar gångreserv! ;)

Givet detta...
Är den värd någonting, eller kan den lika gärna läggas i "mörka lådan" och vänta på att andan faller på?
Vet bara inte om jag nånsin kommer att digga den... Snygg boett och rolig komplikation, men vet inte om jag kommer att vara helt okej med zontavla och den rödbruna färgen.
Mellan 1500 -1800 är det jag sett under senaste två åren i hyfsat fungerande skick, privata affärer då. Har haft tre stycken, samtliga med det bruna på denna i grönt. Visste inte ens den fanns i brunt. Kan den oxiderat till den färgen eller verkar den varit så från början?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Mellan 1500 -1800 är det jag sett under senaste två åren i hyfsat fungerande skick, privata affärer då. Har haft tre stycken, samtliga med det bruna på denna i grönt. Visste inte ens den fanns i brunt. Kan den oxiderat till den färgen eller verkar den varit så från början?

Alright. Den som lever får se!
Grönt, alltså? Då är jag nog, plötsligt, ganska glad över min brunröda! ;)
Har du nån bild?
Finns en rödbrun till i Atlantic-tråden, så den har nog haft denna färgen sedan den var ny.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Alright. Den som lever får se!
Grönt, alltså? Då är jag nog, plötsligt, ganska glad över min brunröda! ;)
Har du nån bild?
Finns en rödbrun till i Atlantic-tråden, så den har nog haft denna färgen sedan den var ny.
Nej, jag har ingen bild tyvärr. Var några år sen. Enfärgade tavlan och tvåfärgad grön/silver är de jag sett tidigare på uppdragsindikatorAtlanticen. Grön/silver är snygga. En metallic grön åt det olivaktiga hållet.
 

Martin Lovasz

Audemars
Sitter nog ett Seiko 6205 i den och de är idag ganska eftertraktade då en del finare Seiko dykare har samma urverk och många av dessa billigare modeller har fått offrats för att hålla liv i dem. Som klocka är den dock inte så värdefull och utan att veta vad som finns i pratar vi några hundralappar men är det ett 6205 verk i den så så är ett fint verk i bra skick värd strax över 1000kr på eBay.
 

Moody

Rolex
Sitter nog ett Seiko 6205 i den och de är idag ganska eftertraktade då en del finare Seiko dykare har samma urverk och många av dessa billigare modeller har fått offrats för att hålla liv i dem. Som klocka är den dock inte så värdefull och utan att veta vad som finns i pratar vi några hundralappar men är det ett 6205 verk i den så så är ett fint verk i bra skick värd strax över 1000kr på eBay.
Tack för svar! Tänkte skaffa mig en boettöppnare och kika lite i den.
 

Martin Lovasz

Audemars
Vad skulle du säga vore ett rimligt pris mer exakt då? Nu när du vet kalibern. :) har haft den sen igår och den verkar gå förvånansvärt bra ändå!
Det svåra är att sälja den och lägger du bara ut den på Tradera så tror jag inte du får mer än 300kr men kan du sälja den på rätt sätt så skulle jag tro att du kan får 1000-1200kr men då måste du ta bra bilder där urverket kan ses och lägga ut den för den internationella marknaden. Så det äör egentligen inte klockan du säljer utan det som sitter i den.

Här har du en 17 juvelers version som såldes för inte så länge sedan på eBay.
http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-S...D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
 

Moody

Rolex
Det svåra är att sälja den och lägger du bara ut den på Tradera så tror jag inte du får mer än 300kr men kan du sälja den på rätt sätt så skulle jag tro att du kan får 1000-1200kr men då måste du ta bra bilder där urverket kan ses och lägga ut den för den internationella marknaden. Så det äör egentligen inte klockan du säljer utan det som sitter i den.

Här har du en 17 juvelers version som såldes för inte så länge sedan på eBay.
http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Seiko-Wristwatch-Solid-Stainless-Steel-Automatic-6205B-/152520095956?hash=item2382e7f8d4:g:M3cAAOSwYXVYzI8T&nma=true&si=ei%2BEfcGZyOmGIdGoeY%2BrHVGhXxA%3D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
Är den inte lättflippad här då behåller jag den hellre. Det är något speciellt med vintageklockor som jag inte riktigt kan sätta fingret på, mycket bra storlek dessutom. Tack återigen för svar!
 

Martin Lovasz

Audemars
Är den inte lättflippad här då behåller jag den hellre. Det är något speciellt med vintageklockor som jag inte riktigt kan sätta fingret på, mycket bra storlek dessutom. Tack återigen för svar!
Sverige är lite udda i att vi inte värdesätter de Japanska märkena bortsett från de finare modellerna. Men du kan ta en titt på vad som säljs på Tradera och vilka priser de går för då jag inte köper och säljer Seiko så ofta.
 
Topp