• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

christer12

Cartier
Varför flög inte den här? Tycker den ser fin ut, nåt som är vajsing?

http://www.tradera.com/item/190115/264840745/vintage-lemania-105#view-item-main
upload_2016-9-26_18-34-46.png
 

brinktime

Cartier
2-Faktor
IMG_0072.JPG
Tjenare!

Bidrar med en kul Kronograf från Tissot med Lemania 1281 verket.

Har dock ett litet problem jag behöver hjälp att reda ut. Mitten "subdialen" vill inte återställa när jag startar och stoppar kronografen. Är detta något som normalt sett är en enkel justering eller låter det som ett jobbigt fel att fixa?

Tackar allra ödmjukast för input :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tack, dock vet jag inte om vintage är min grej....
För mig har bådeoch varit "grejen". Gamla kronografer som din ovan är så jäkla charmiga och jag tycker nog inte att man idag får till samma känsla i den typen av klockor. Med det sagt så skulle jag tex lätt kunna tänka mig APs nya kronodiver i orange, en helt annan grej där jag tycker man skapat något riktigt ballt.

Snodd bild:
Picture-2-ap-diver.jpg
 

Wboy

Panerai
Fantastiska klockor i denna tråd, känner att nästa projekt kan bli en äldre kronograf. Men hur ska man tänka kring servicekostnader osv, finns det några märken/modeller som är tacksamma att serva hos lokala förmågor. En vintage JLC, som har en hel del fina, verkar kunna gå på hur mycket som helst t.ex. Hur är det att serva t.ex. en äldre Heuer?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fantastiska klockor i denna tråd, känner att nästa projekt kan bli en äldre kronograf. Men hur ska man tänka kring servicekostnader osv, finns det några märken/modeller som är tacksamma att serva hos lokala förmågor. En vintage JLC, som har en hel del fina, verkar kunna gå på hur mycket som helst t.ex. Hur är det att serva t.ex. en äldre Heuer?
Manuella Heuer har oftast Valjoux vilket brykar vara lättservat. Servade mina Heuers för 2700kr resp 3900kr. (Olika urmakare)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Haha, bra! Då ska jag inte ens ställa frågan ;) Vet du vad som tickar i den?
För mig ja (tavlan, boett, kronor/pushers, cal. Versus 170 som är len som en jag-vet-inte-vad). Men jag blir givetvis nyfiken vad du ser, berätta.!
(Kom med ett bud om du är sugen. Alltid intressant om inte annat med att höra hur andra värderar ens klockor. Jag har blivit förvånad förr och då sålt.)
Härlig! Den ser ut att vara i ett ypperligt skick! Årtal och diameter? :)
Årtal? Vilket årtionde menar du? Det är sagt 30-tal, men jag kan tänka mig att den kanske är från 40-talet. Eloga har jag för mig har Amerikansk anknytning och denna kommer mycket riktigt från andra sidan Atlanten. Lite spännande och hissnande att någon införskaffade klockan strax efter Depressionen och hur de var klädda på den tiden och så. Diameter 35,5mm har jag för mig.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har faktiskt utökat mitt stall av fina gamla kronografer;
IMG_7483.JPG

Chrono P.W.C. Fasta bandstift. Denna är inne på helservice hos @Daniel Mathisen där halva verket kommer ersättas av nya fräscha delar. En ny chrono-visare skall den få med. Landeron 48 verk. Kommer att bli en oförsvarligt dyr klocka, men den är kool.

En vacker Flora.
Jag har inte lyckats/vågat tillräckligt för att öppna den så jag vet ej vilket verk. Hoppas och tror Venus 170.
IMG_6870.JPG
IMG_6811.JPG


Och en Revue (Landeron 49)
Även denna är inne hos Daniel för lite rundsmörjning och tillfräschande av visare. Kul liten bullig sak.
IMG_7034.JPG
IMG_7040.JPG
Snapseed.jpg

(Och ja, den är hos mig efter @Gummo , @Weasel , och @jakob.dala...)

Samtliga klockor runt 35mm. Årtal? Kan bara gissa men skulle säga uppifrån och ner; 30-40tal, 30-40tal samt 50-tal.
 
Senast ändrad:
Topp