• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    929

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Långsiktstänket finns inte bland många. Volvoaktieägare är skitsura över att Volvo satsar på Polestar (kostar pengar), men Polestar kan mycket väl vara det som Volvo Cars behöver för att diversifiera sig som tillverkare och kunna dra större nytta av skalfördelar i sin egen tillverkning. När det kommer till att de tillverkas i Kina görs detta främst för att batterierna tillverkas i Kina. Vore korkat att tillverka batterier, skicka dem till Europa och sedan sätta ihop bilarna här.

Men, Volvo Cars bygger som ni vet en batterifabrik i Sverige, med denna igång om några år öppnas möjligheterna för lönsam tillverkning av elbilar inom Europa. Ghent-fabriken kommer ställas om, Torslandaverken kommer ställas om, även en ny fabrik skall byggas i Europa som kommer få sina batterier från fabriken i Sverige. Volvo har kommunicerat att denna batterifabrik och den nya slutmonteringsfabriken i Slovakien/Slovenien (blandar ihop) kommer att förse Polestar med batterier och bilar utöver Volvo:s egna. Detta gör det möjligt för Volvo att bygga en större fabrik och vinna skalfördelar.

Vi befinner oss i ett mellanläge, det går inte fort att ställa om nuvarande fabriker, då får man tillverka i Kina. Varför? För att alla fabriker i Kina är nya, man kunde bygga upp de för elbilstillverkning från början, att konvertera gamla Torslandaverken är svårare och tar längre tid.

Geely och Volvo verkar måna om att få igång Polestar på riktigt, men det kommer ta tid innan de är lönsamma. De har som mål att bli lönsamma 2025, tar man det med en nypa salt så kan förvänta sig lönsamhet i 2026 ;) Med tiden kommer produktion utökas utöver Kina, vi kommer se Polestars tillverkade i USA, Sydkorea och Europa.

Edit: Värt att nämna är att fabrikerna i Kina är mycket moderna, vi snackar inte sweat-shops här. Det är fortfarande Volvo Cars som styr verksamheten och kvalitén bör inte nödvändigtvis vara sämre bara för att de kommer från Kina. Ta Tesla som ett exempel, deras bilar från Shanghai brukar ofta klassas som bättre än de som byggs i USA...

Polestar 4 tillverkas i Geely:s toppmoderna fabrik med 100% grön energi. Folk verkar ha kvar tanken om att allt som tillverkas i Kina är sweatshops eller skit.

Sen kan man säga vad man vill om politiken, men bortser vi från politik så är det inga konstigheter.
Känns snarare som Polestar skapades som en kinabil med cred från Volvo. Senaste är väl ingen Volvo ens?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Känns snarare som Polestar skapades som en kinabil med cred från Volvo. Senaste är väl ingen Volvo ens?
Njaa jag vet inte om jag håller med där. Polestar 4 bygger på en Geely-plattform som utvecklades i Sverige, UK, Tyskland och Kina. Stakeholders är Geely, Volvo, Zeekr, Mercedes Benz (smart) och Lotus. Plattformen utvecklades för att vara en mycket modulär plattform för hela Geelykoncernen. Volvos EX30 byggs på samma plattform.

Polestar 3 bygger på SPA2-plattformen som är en Volvoutvecklad plattform och kommer byggas i USA tillsammans med EX90.

Polestar 5 och 6 är en egenutvecklad plattform. Polestar har ett R&D center i Storbritannien där sportbilarna utvecklas. Det är inte bekräftat men många tror att anledningen till varför denna anläggning och utveckling är placerad i UK är för att ta hjälp av Lotus med denna sportbils-plattform. I gengäld hjälper väl Volvo/Geely Lotus med supply chain, produktion och liknande.

Av det framtida modellutbudet hos Polestar är 2/5 bilar direkt från Volvo. 1/5 är från Geely och 2/5 är egenutvecklade bilar (förmodligen tillsammans med Lotus).

Ska man dra åt det hållet kan man väl lika gärna säga att Lamborghini Urus inte är en Lambo, Bentley är ingen Bentley, Rolls Royce är BMW.
Skoda, Seat, flertalet Audimodeller är Volkswagen.

Det är så här bilvärlden fungerar idag. Det som skiljer bilmärkena åt är hur duktiga de är på att modifiera plattformarna till något eget. Vilket också är varför plattformarna är extremt modifierbara. EX30 och Polestar 4 bygger på samma plattform men är HELT olika bilar i verkligheten.

EDIT:
Värt att lägga till är att ja, Polestar grundades med cred från Volvo i ryggen, men planen är att separera sig. Det ska inte riktigt ses som AMG eller M liknande. De ska bli ett eget bilmärke och kommer utveckla bilar med både delade plattformar och med egenutvecklade plattformar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Njaa jag vet inte om jag håller med där. Polestar 4 bygger på en Geely-plattform som utvecklades i Sverige, UK, Tyskland och Kina. Stakeholders är Geely, Volvo, Zeekr, Mercedes Benz (smart) och Lotus. Plattformen utvecklades för att vara en mycket modulär plattform för hela Geelykoncernen. Volvos EX30 byggs på samma plattform.

Polestar 3 bygger på SPA2-plattformen som är en Volvoutvecklad plattform och kommer byggas i USA tillsammans med EX90.

Polestar 5 och 6 är en egenutvecklad plattform. Polestar har ett R&D center i Storbritannien där sportbilarna utvecklas. Det är inte bekräftat men många tror att anledningen till varför denna anläggning och utveckling är placerad i UK är för att ta hjälp av Lotus med denna sportbils-plattform. I gengäld hjälper väl Volvo/Geely Lotus med supply chain, produktion och liknande.

Av det framtida modellutbudet hos Polestar är 2/5 bilar direkt från Volvo. 1/5 är från Geely och 2/5 är egenutvecklade bilar (förmodligen tillsammans med Lotus).

Ska man dra åt det hållet kan man väl lika gärna säga att Lamborghini Urus inte är en Lambo, Bentley är ingen Bentley, Rolls Royce är BMW.
Skoda, Seat, flertalet Audimodeller är Volkswagen.

Det är så här bilvärlden fungerar idag. Det som skiljer bilmärkena åt är hur duktiga de är på att modifiera plattformarna till något eget. Vilket också är varför plattformarna är extremt modifierbara. EX30 och Polestar 4 bygger på samma plattform men är HELT olika bilar i verkligheten.

EDIT:
Värt att lägga till är att ja, Polestar grundades med cred från Volvo i ryggen, men planen är att separera sig. Det ska inte riktigt ses som AMG eller M liknande. De ska bli ett eget bilmärke och kommer utveckla bilar med både delade plattformar och med egenutvecklade plattformar.
Kinas väg in i finrummet. För visst är Polestar en av de stadssponsrade elbilstillverkarna i Kina? Man fick en av de begränsade licenserna?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Polestar 3 har ingen koppling till Volvo men det är ju inte så konstigt, det är ju ett fristående märke.
Jo, Polestar 3 bygger på Volvos SPA2-plattform (Volvo EX90) men är mycket ändrad. Polestar 5 och 6 är en egenutvecklad plattform som förmodligen utvecklades med hjälp av Lotus i UK. Enda anledningen jag kan komma på till varför den utvecklas i Storbritannien.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kinas väg in i finrummet. För visst är Polestar en av de stadssponsrade elbilstillverkarna i Kina? Man fick en av de begränsade licenserna?
Det vet jag inte. Att Kina subventionerar elbilstillverkning är väl inget konstigt. Europa/USA borde göra samma sak.
Roligt hur vi ser det negativt när Kina subventionerar industrin, men inte när vi själva gör det (eller inte gör det tillräckligt).

Industrin i Kina får extremt mycket hjälp av staten, något den svenska industrin fick innan också, men inte längre (inte i samma utsträckning). Nu mera är det företagen i Sverige som står för i princip all forskning, utveckling och innovation i den kommersiella sektorn, politiker kommer dit och klipper banden när något nytt händer - men de har inte gjort mer än att exempelvis ge bygglov eller miljötillstånd.

Rant over.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det vet jag inte. Att Kina subventionerar elbilstillverkning är väl inget konstigt. Europa/USA borde göra samma sak.
Roligt hur vi ser det negativt när Kina subventionerar industrin, men inte när vi själva gör det (eller inte gör det tillräckligt).

Industrin i Kina får extremt mycket hjälp av staten, något den svenska industrin fick innan också, men inte längre (inte i samma utsträckning). Nu mera är det företagen i Sverige som står för i princip all forskning, utveckling och innovation i den kommersiella sektorn, politiker kommer dit och klipper banden när något nytt händer - men de har inte gjort mer än att exempelvis ge bygglov eller miljötillstånd.

Rant over.
För Kina är det jättebra, tycker det var ett smart drag där man såg möjligheten att ge sig in i branschen när spelplanen gjordes om (elbilar). Att jag sedan inte gillar diktaturen Kina lyser kanske igenom. Volvo hade väl dött utan Kinas hjälp men tycker ändå det är synd att vi tappade kontrollen över den industrin. Följer industrin framöver, intressant att se vad som händer.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
För Kina är det jättebra, tycker det var ett smart drag där man såg möjligheten att ge sig in i branschen när spelplanen gjordes om (elbilar). Att jag sedan inte gillar diktaturen Kina lyser kanske igenom. Volvo hade väl dött utan Kinas hjälp men tycker ändå det är synd att vi tappade kontrollen över den industrin. Följer industrin framöver, intressant att se vad som händer.
Jag håller med. Jag hade hellre sett Europeiskt ägande av Volvo Cars. Men nu är det som det är, och jag måste ändå säga att rent marknadsmässigt ser det ut som att Geely skött Volvo bättre än Ford gjorde. Min teori till varför det blivit så är att Volvo Cars är mycket viktigare för Geely än vad Volvo Cars var för Ford. Geely investerar också mer i Europa än vad många tror. Det har inte skett en stor förflyttning till Kina, det har snarare skett en marknadsexpandering. Geely bygger designcenter i Göteborg, de satsar på en batterifabrik i Göteborg, de låter Volvo bygga en ny fabrik i Europa. Det är inte så dåligt som många tror.

Men jag håller med om just den politiska delen, det är något som ligger där bakom och lurar, skapar inga problem just nu men man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.

Det är väldigt intressant att se omställningen, och Europa måste verkligen hänga med. Kina insåg tidigt att de kommer ha ett övertag inom batteribranschen. Vi måste hänga med där.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Alltså blä vad trött jag är på vår Mustang Mach-E.

Idiotiska knappar för att öppna dörrarna som fungerar hälften av tiden när det är plusgrader och 10% av tiden när det är minus.

12v batteriet laddar ur på typ 37 sekunder, och det är väl för mycket begärt att den ska använda typ 1 kwh av det fulladdade stora batteriet att ladda 12v batteriet. Har blivit utlåst från en död bil två gånger nu. Och eftersom det inte finns nyckelhål eller dörrhandtag måste man jumpstarta sig in i frunken och sen gräva fram 12v batteriet under 37 kåpor och ladda det.

Vindrutespolningen har lagt av. Var på verkstad som inte hade delen hemma. Fick vänta 1,5 vecka och åkte tillbaka idag. Till Haninge i rusningstrafik. ”ojdå vi har nog glömt beställa delen eller så har den inte kommit än” berättade verkstan. Bara åka hem igen. 2h förlorade på att få hjärnblödning i bilköer.

Finns det någon elbil som faktiskt fungerar eller är det bara en tävling i flest idiotiska features som ingen behöver och som bara går sönder? Liksom vem i hela världen tyckte att ”nej men dörrhandtag är ett stort problem på bilar, låt oss ta bort det!” Gaaaaah!!!!!!!!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Alltså blä vad trött jag är på vår Mustang Mach-E.

Idiotiska knappar för att öppna dörrarna som fungerar hälften av tiden när det är plusgrader och 10% av tiden när det är minus.

12v batteriet laddar ur på typ 37 sekunder, och det är väl för mycket begärt att den ska använda typ 1 kwh av det fulladdade stora batteriet att ladda 12v batteriet. Har blivit utlåst från en död bil två gånger nu. Och eftersom det inte finns nyckelhål eller dörrhandtag måste man jumpstarta sig in i frunken och sen gräva fram 12v batteriet under 37 kåpor och ladda det.

Vindrutespolningen har lagt av. Var på verkstad som inte hade delen hemma. Fick vänta 1,5 vecka och åkte tillbaka idag. Till Haninge i rusningstrafik. ”ojdå vi har nog glömt beställa delen eller så har den inte kommit än” berättade verkstan. Bara åka hem igen. 2h förlorade på att få hjärnblödning i bilköer.

Finns det någon elbil som faktiskt fungerar eller är det bara en tävling i flest idiotiska features som ingen behöver och som bara går sönder? Liksom vem i hela världen tyckte att ”nej men dörrhandtag är ett stort problem på bilar, låt oss ta bort det!” Gaaaaah!!!!!!!!
Haha har inte haft dem problemen med vår
 
Senast ändrad:

Alexander

Panerai
2-Faktor
Vi har förövrigt en Mach-e som vi är nöjda med! Är en Long Range RWD (med teknikpaket+ som paketet benämndes 2022)

Skriver bara ner några punkter som jag tycker är negativa
  • Ventilationen/värmning(stolar och ratt inga problem att värma) under körning på vintern. Man får köra på rätt hög fläktfart.
  • Ok lastutrymme bak(finns dock en relativt stor frunk)
  • Ingen värmepump(men för de kortare körningar vi gör 90% av tiden så tror jag inte en pump hade hjälpt)
  • Ingen elektrisk dragkrok(drag behöver dessutom eftermonteras)
  • Fjädringen är mer åt det hårdare hållet, personligen har jag inga problem med det. Slog mig sist jag åkte en Model Y att Mach-e kändes bättre i chassit. Tyckte Yn kändes stötigare(ihålig) och det var inte en Perf
  • Tung bil (alla elbilar är tunga, men den här i LR är tung), inget som man inte känner förrens man kör lite mer aktivt
  • Att det i appen inte går att sätta om stolsvärme skall vara på av samt specifik temp i kupen vid förvärmning
  • Förvärmning av batteriet startar enbart med sladden i
Tack för en bra sammanfattning! Lät onekligen som att du haft en bättre upplevelse än ovan 😂 Lutar nog åt polestar ändå. Vill ha en sedan som känns lite premium än Kia. Tror det kokas ner till Polestar 2 eller I4 och sistnämnda är ej aktuell.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Alltså blä vad trött jag är på vår Mustang Mach-E.

Idiotiska knappar för att öppna dörrarna som fungerar hälften av tiden när det är plusgrader och 10% av tiden när det är minus.

12v batteriet laddar ur på typ 37 sekunder, och det är väl för mycket begärt att den ska använda typ 1 kwh av det fulladdade stora batteriet att ladda 12v batteriet. Har blivit utlåst från en död bil två gånger nu. Och eftersom det inte finns nyckelhål eller dörrhandtag måste man jumpstarta sig in i frunken och sen gräva fram 12v batteriet under 37 kåpor och ladda det.

Vindrutespolningen har lagt av. Var på verkstad som inte hade delen hemma. Fick vänta 1,5 vecka och åkte tillbaka idag. Till Haninge i rusningstrafik. ”ojdå vi har nog glömt beställa delen eller så har den inte kommit än” berättade verkstan. Bara åka hem igen. 2h förlorade på att få hjärnblödning i bilköer.

Finns det någon elbil som faktiskt fungerar eller är det bara en tävling i flest idiotiska features som ingen behöver och som bara går sönder? Liksom vem i hela världen tyckte att ”nej men dörrhandtag är ett stort problem på bilar, låt oss ta bort det!” Gaaaaah!!!!!!!!
Vet inte hur det just är med Mach-e men det finns faktiskt elbilar som bara laddar 12v batteriet när bilen rullar. Oklart varför. Det rimliga är ju att ladda 12v när laddkabeln är i men så funkar tydligen inte alla.

Har annars haft 2st som fungerat utmärkt, E-tron och Tesla 3.

En del av dina problem är nog verkstadsproblem snarare än elbilsproblem men det blir ju inte mindre frustrerande för det ;)
 
  • Like
Reactions: LS

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Ska man dra åt det hållet kan man väl lika gärna säga att Lamborghini Urus inte är en Lambo, Bentley är ingen Bentley, Rolls Royce är BMW.
Skoda, Seat, flertalet Audimodeller är Volkswagen.
Ja, det är dessutom exakt så det är. Inget fel i det. Bara logik.
Som du skriver handlar det om samordningsvinster.
Själv vill jag helst köpa bil från en tillverkare som A/ägs till största delen i demokratiska länder B/ vars bilar utvecklas i demokratiska länder och C/tillverkas i demokratiska länder. Alla tre helst i EU.
Tror vi behöver tänka lite proaktivt för att säkra högteknologisk kompetens i EU.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

Vad är nu detta, är man körd som Tesla-ägare?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Europa subventionerar ju konsumtion av elbilar istället. Våra skattepengar rakt ner i kinesernas fickor. :D
Fullständigt korkat. Borde lägga mer krut på att subventionera produktionen/forskning/utveckling. Vi behöver batterifabriker, jordartsmetaller osv. Nu får företagen lösa det själva. Det är bra att se att Volvo bygger en batterifabrik i Sverige och att vi har Northvolt. Det behövs verkligen.

Men samtidigt vill jag inte ha "protectionism", USA älskar detta. "Only buy 'Merican, hurrdurr". Och skattar utomstående bilar enormt. Du får inte ens importera bilar i USA om de inte är över 25 år gamla. Det stryper konkurrens och låter de gamla stora jättarna skita i att utvecklas (fria marknaden, hette det? ;) ). Men det verkar inte vara ett problem i Europa ännu.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor

Vad är nu detta, är man körd som Tesla-ägare?
Inte otänkbart. På jobbet har de just tagit bort Tesla som valbar som tjänstebil. Frun skulle just beställa, fick nobben….så det fick bli en Volvo XC40 istället…..ja vi jobbar på samma företag…..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

Vad är nu detta, är man körd som Tesla-ägare?
Nej, men man får lämna till verkstäder som inte har kollektivavtal. Det måste ju vara raka motsatsen till vad som egentligen var tanken.

(Bilen i fråga har sannolikt vagnskadegaranti så den måste till den verkstad som Tesla anvisar)
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Fullständigt korkat. Borde lägga mer krut på att subventionera produktionen/forskning/utveckling. Vi behöver batterifabriker, jordartsmetaller osv. Nu får företagen lösa det själva. Det är bra att se att Volvo bygger en batterifabrik i Sverige och att vi har Northvolt. Det behövs verkligen.

Men samtidigt vill jag inte ha "protectionism", USA älskar detta. "Only buy 'Merican, hurrdurr". Och skattar utomstående bilar enormt. Du får inte ens importera bilar i USA om de inte är över 25 år gamla. Det stryper konkurrens och låter de gamla stora jättarna skita i att utvecklas (fria marknaden, hette det? ;) ). Men det verkar inte vara ett problem i Europa ännu.
Men är det verkligen skattepengar som går till tillverkarna, när ett företag eller en privatperson skaffar en elbil?

Det är väl snarare så att de pengar som går dit är lite mindre hårt beskattade bara, i fallet elbil jämfört med fossilbil?

Privatpersoner och företag spenderar inte skattepengar, utan privata pengar. Om offentliga sektorn köper in bilar från Kina däremot, då är det skattepengar som går till Kina.

Beroende på hur man ser det kanske man kan betrakta lägre beskattning av något som en subvention, och att staten spenderar skattepengar när staten väljer att ta ut en lägre skatt på elbilar jämfört med fossilbilar. Jag vänder mig emot ett sådant resonemang. Pengar blir skattepengar först när de betalts in som skatt. Att välja att beskatta något lägre är en skattesänkning, inte att spendera skattepengar. Dessutom måste man tänka rätt när man räknar på skatteintäkter. Ett exempel: med dagens skyhöga förmånsbeskattning på fossilbilar är elbil det enda realistiska alternativet för många. Om detta alternativ inte fanns tror jag att många som idag har förmånsbil skulle avstå från det, och istället privat skaffa en billigare ny eller begagnad bil. Då skulle staten inte få in någon förmånsskatt, arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, eller moms på den dyra elbilen. Så reducerad beskattning av elbilar kanske ändå höjer statens skatteintäkter?

Elbilar är dyra. Staten har troligtvis aldrig haft så stora momsintäkter för förmånsbilar som nu.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Men är det verkligen skattepengar som går till tillverkarna, när ett företag eller en privatperson skaffar en elbil?

Det är väl snarare så att de pengar som går dit är lite mindre hårt beskattade bara, i fallet elbil jämfört med fossilbil?

Privatpersoner och företag spenderar inte skattepengar, utan privata pengar. Om offentliga sektorn köper in bilar från Kina däremot, då är det skattepengar som går till Kina.

Beroende på hur man ser det kanske man kan betrakta lägre beskattning av något som en subvention, och att staten spenderar skattepengar när staten väljer att ta ut en lägre skatt på elbilar jämfört med fossilbilar. Jag vänder mig emot ett sådant resonemang. Pengar blir skattepengar först när de betalts in som skatt. Att välja att beskatta något lägre är en skattesänkning, inte att spendera skattepengar. Dessutom måste man tänka rätt när man räknar på skatteintäkter. Ett exempel: med dagens skyhöga förmånsbeskattning på fossilbilar är elbil det enda realistiska alternativet för många. Om detta alternativ inte fanns tror jag att många som idag har förmånsbil skulle avstå från det, och istället privat skaffa en billigare ny eller begagnad bil. Då skulle staten inte få in någon förmånsskatt, arbetsgivaravgift på förmånsvärdet, eller moms på den dyra elbilen. Så reducerad beskattning av elbilar kanske ändå höjer statens skatteintäkter?

Elbilar är dyra. Staten har troligtvis aldrig haft så stora momsintäkter för förmånsbilar som nu.
Förstår vad du menar. Jag pratar egentligen inte om det ekonomiska utan inriktningen på satsningarna och den mentalitet som ligger bakom. Jag är med på att vi måste göra det attraktivt att välja elbil, eller varför staten väljer att göra så. Det är fullständigt rimligt. Men jag tycker att staten borde göra mer för att säkra kompetensen och infrastrukturen som främjar lokal elbilstillverkning. Det är givetvis en svår fråga, men något behövs. Industrin uppe i norr skriker efter mer ren el för storsatsningarna som görs inom exempelvis fossilfritt stål och batteritillverkning, ingenting händer. Likaså vill jag se att staten satsar på projekt som gynnar tillverkning av elbilar i Sverige, och jag vill se att EU gör samma sak för elbilstillverkning inom Europa. Jag blir less på bilföretagen i Europa som klagar på att Kineserna tar sig in på marknaden och som vill att EU ska skydda Europeisk bilindustri genom att höja skatten på Kinesiskt importerade fordon. Det är inte den mentaliteten vi ska ha. Istället ska vi se det som goda möjligheter att börja satsa på riktigt. Jag vill se satsningar från alla håll, från industrin, från statliga myndigheter, från institutioner och universitet. Vi behöver kompetensutvecklas, vi behöver utbilda rätt ingenjörer för denna omställning, vi behöver säkra tillgång till sällsynta jordartsmetaller, vi behöver säkra tillgången på fossilfri energi. Det finns mycket som behöver göras och alla parter måste hjälpas åt - inklusive staten.

Här tycker jag helt enkelt att det går för sakta inom Europa och i Sverige. Industrin står nästan själva i den här kampen. Dock tycker jag det är mycket bra att svensk industri omfamnat omställningen och jobbar för att gå dit, till skillnad från industrier i många andra Europeiska länder som bara klagar och ber EU göra något så att de inte behöver konkurrera med Kineserna....
 

Marli

Cartier
Volvo XC60 T6 har bensinvärmare.

Faktum är att den värmer på detta sätt hela tiden man kör på eldrift. Den verkar inte ha någon elvärme alls. Det störde mig en hel del. Kör en hel resa på el, och möts av en doft av dåligt renad förbränning när man stannar och kliver ur. Åtminstone var det så när jag hade en XC60 T6 som hyrbil i början av 2023.
Stämmer och är sant även på sommaren, bilen kör bränslevärmare för att justera klimatet i bilen och vips så står förbrukningen på 0,1 liter milen trots eldrift - sjukt störigt MEN det går att slå av bränslevärmaren som stöd för klimatanläggningen i menyerna.

Jag var nöjd när min T6 kom med bränslevärmare istället för el pga komponentbrist men inser nu att el hade varit mycket bättre!
 
En vecka med Xpeng G9 och mycket nöjd så långt. Otroligt fin känsla invändigt och att köra bilen. Laddar otroligt snabbt. Ligger stadigt på 200-250 kW från 20-80%.

Kan verkligen rekommendera er att ta en provtur. Nu vinner bilen också pris efter pris. Senast var det årets bil i Norge/Danmark, lite osäker.
Värmen är inte som i min gamla dieseltraktor, det är det enda negativa hittills.
IMG_6794.jpeg
IMG_6797.jpeg
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
En vecka med Xpeng G9 och mycket nöjd så långt. Otroligt fin känsla invändigt och att köra bilen. Laddar otroligt snabbt. Ligger stadigt på 200-250 kW från 20-80%.

Kan verkligen rekommendera er att ta en provtur. Nu vinner bilen också pris efter pris. Senast var det årets bil i Norge/Danmark, lite osäker.
Värmen är inte som i min gamla dieseltraktor, det är det enda negativa hittills.
IMG_6794.jpeg
IMG_6797.jpeg
Vad är snittförbrukningen?
 

Jonvafan

Omega
En vecka med Xpeng G9 och mycket nöjd så långt. Otroligt fin känsla invändigt och att köra bilen. Laddar otroligt snabbt. Ligger stadigt på 200-250 kW från 20-80%.

Kan verkligen rekommendera er att ta en provtur. Nu vinner bilen också pris efter pris. Senast var det årets bil i Norge/Danmark, lite osäker.
Värmen är inte som i min gamla dieseltraktor, det är det enda negativa hittills.
IMG_6797.jpeg
Snyggt! Bara lite förvirring bland de fysikaliska storheterna.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
En vecka med Xpeng G9 och mycket nöjd så långt. Otroligt fin känsla invändigt och att köra bilen. Laddar otroligt snabbt. Ligger stadigt på 200-250 kW från 20-80%.

Kan verkligen rekommendera er att ta en provtur. Nu vinner bilen också pris efter pris. Senast var det årets bil i Norge/Danmark, lite osäker.
Värmen är inte som i min gamla dieseltraktor, det är det enda negativa hittills.
IMG_6794.jpeg
IMG_6797.jpeg
RWD eller AWD?

Verkar inte gå att privatleasa, endast billån?
 
Topp