• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    925

Vermot

Omega
En vecka med Xpeng G9 och mycket nöjd så långt. Otroligt fin känsla invändigt och att köra bilen. Laddar otroligt snabbt. Ligger stadigt på 200-250 kW från 20-80%.

Kan verkligen rekommendera er att ta en provtur. Nu vinner bilen också pris efter pris. Senast var det årets bil i Norge/Danmark, lite osäker.
Värmen är inte som i min gamla dieseltraktor, det är det enda negativa hittills.
IMG_6794.jpeg
IMG_6797.jpeg
Snyggt! Haft min i 6 veckor nu, samma spec. väldigt nöjd :)
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Stort tack för all hjälp, beställde en Cupra Born idag :)
Den var betydligt trevligare än id3 och MG bilarna, hann tyvärr inte testa BYD Dolphin som jag tyckte verkade intressant men när den kostar lika mycket som Born kändes det som en no-brainer
Dolphin är OK, liten stadsbil - pigg och så men för 4k i månaden - förlänger min ATTO3 i 24 mån till istället.
Coupra Born är bättre val, mer för pengarna i alla fall. Ingen fel på Dolphin men andra ord.
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Nu blev visst även jag elbilsåkare.
Slog till på en 2023 E-tron 55 på privatleasing till ett rätt bra pris då q8 e-tron nu kommit som ersättare.
Vet att det är en törstig bil med lite låg råckvidd men det har ingen direkt påverkan på mitt use case direkt utan prioritera utrymmenoch komfort samt rimlig tco.
Vad ligger leasingen på isch? Fet kärra oavkortat!
 
Förra veckan blev även jag med elbil - en ID5 GTX på VW's "rensa lagret kampanj"... Möjligt att jag kommer revidera min åsikt när/om den strular men än så länge är jag mycket nöjd. Den är även godkänd av mina teens vilket får ses som ett bra betyg.
Första långresan på vintern när du skall ladda, eller när frugan ringer och säger att laddhandsken inte släpper på IKEA, eller… 😉

Skojar bara. ID4 är bästa bilen jag haft, ni kommer säkert bli nöjda!

EDIT: 460’ för Id4 och 470’ för Id5. Verkar som VW har många lagerbilar som behöver iväg innan 24an kommer :)
 
Senast ändrad:

Jonvafan

Omega
Förra veckan blev även jag med elbil - en ID5 GTX på VW's "rensa lagret kampanj"... Möjligt att jag kommer revidera min åsikt när/om den strular men än så länge är jag mycket nöjd. Den är även godkänd av mina teens vilket får ses som ett bra betyg.
Snyggt! Kör Tesla själv och blev impad av strålkastarljuset när jag åkte med en bekants GTX i vintermörkret.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vad tror vi om privatleasing framåt! Kommer priserna hålla sig höga/månad eller kommer vi se en nedgång.

Tänker exv en Model Y Perf för 6690(LR)/6990(P) kommer det vara normala framåt, trots att det är grymt mycket pengar per månad. Men som läget är nu så är i alla fall inte jag jättesugen på att köpa en elbil(vill ej ha begagnad).

Visst vi ser vissa modeller exv Enyaq IV RS för 5500 och potentiellt någon ID4 som är i samma klass. Men i övrigt så är ju leasingpriserna riktigt höga, dels pga ränta och dels på grund ökning av priser generellt. Tänker 6690 bör vara rätt bra även framåt om det inte sker stora förändringar främst vad gäller priser, räntan påverkar men kanske inte lika hög utsträckning som höga priser. Samtidigt så är det kanske visare att köpa en lagerbil nu(som för vissa modeller är riktigt pressat) och hoppas på att rest inte är under 40% om 3 år(vilket inte är omöjligt)

Är som ni märker lite sugen på en Y även om det kan komma en facelift när som och att just nu så är det kanske inte bästa läget att skriva på för en Tesla :D
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Första långresan på vintern när du skall ladda, eller när frugan ringer och säger att laddhandsken inte släpper på IKEA, eller… 😉

Skojar bara. ID4 är bästa bilen jag haft, ni kommer säkert bli nöjda!

EDIT: 460’ för Id4 och 470’ för Id5. Verkar som VW har många lagerbilar som behöver iväg innan 24an kommer :)

Var hittar man dessa bilar för dessa priser? Behöver ny bil runt slutet av februari 😀
 
Var hittar man dessa bilar för dessa priser? Behöver ny bil runt slutet av februari 😀
Wayke och/eller ring runt till dina VW ÅF. Med det sagt är 2024-modellen en större uppdatering med ny drivlina och ny mjukvara. 2024 är så som ID4/5 borde varit vid lansering lite förenklat…


 

KenKun

Patek
2-Faktor
Wayke och/eller ring runt till dina VW ÅF. Med det sagt är 2024-modellen en större uppdatering med ny drivlina och ny mjukvara. 2024 är så som ID4/5 borde varit vid lansering lite förenklat…



Rena djungeln!

Försöker hitta någon vettig för runt 5k/månaden 💀
 

MaziK

Rolex
2-Faktor

laketwig

Patek
2-Faktor
Idag har jag för första gången kört en elbil. En helt odramatisk upplevelse, bortsett från accelerationen ... ;)

Givetvis var det en BMW i4 40, som är den enda elbil som lockar mig för tillfället. Mitt intresse gick raskt från nyfiken till sugen, dock inte med den här färgen (eller brist på färg).
BMW i40 2023-12-19 (1).jpg
BMW i40 2023-12-19 (2).jpg
BMW i40 2023-12-19 (3).jpg
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Någon som har eller har kört en Renault Megane e-tech? Den verkar ha gått under radarn men på pappret får man mycket för pengarna vad jag kan se. Ni som provkört, vad ser ni för för- och nackdelar med bilen?
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Någon som har eller har kört en Renault Megane e-tech? Den verkar ha gått under radarn men på pappret får man mycket för pengarna vad jag kan se. Ni som provkört, vad ser ni för för- och nackdelar med bilen?
Var själv lite sugen då den är snygg, men efter att ha klämt på den…nej tack.
Virrig instrumentering och reglage. Samt rost på den helt nya okörda bilen i hallen (båda fästena till bakluckan)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Var själv lite sugen då den är snygg, men efter att ha klämt på den…nej tack.
Virrig instrumentering och reglage. Samt rost på den helt nya okörda bilen i hallen (båda fästena till bakluckan)
Wow är det sant? Låter inte alls bra. Jag har inte testat. Har bara läst recensioner och sett bilen på mässa. Får nog ta en närmare titt. Ska kolla noga på de saker du påpekar
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Så här såg det ut, skrämmande kvalitet. Likadant på andra sidan
Screenshot 2023-12-26 at 8.42.55 PM.png
Skumt att det ser ut så på en helt ny bil.

Är det galvanisk korrosion?

Det vore intressant att se på likadana bilar som rullat ett tag. Har de ännu mer rost? Om inte, har de gångjärn i ett annat material, eller är monterade med isolation så att galvanisk korrosion inte kan uppstå?
 
Topp