• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tack, jag hade såklart klarat mig utan värmepump också men låter som det är en rätt bra sak att ha i Sverige dels för komforten men också förbrukningen.

Om det bara skiljer 600kr att köra en helt ny id3 som är den nya uppdaterade varianten jämfört med en 3år gammal kanske det inte är någon jättedeal ändå, men jag har inte kört någon av dem och den nya kanske inte är så mycket bättre?
Besiktning måste man väl göra på en 3år gammal bil också, inte så dyrt kanske men ändå en extragrej man slipper.

Utöver designen, är det något annat du tycker är bättre på Cupra Born jämfört med nya id3?
Jag sitter bättre och det är mysigare inne.
Känns bättre på vägen.
Men du ska testa, du kanske föredrar ID.3
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
eCar Expo i Göteborg var en riktigt stor besvikelse. Massor med märken som inte ställer ut…väldigt mycket mindre än tidigare år…
Ja det känns mycket svalare nu. De kinesiska märkena har börjat märka av att de inte säljer här. Privatleasing som tidigare var inträdesbiljetten för elbilar är mycket svårare att få till pga högre räntor och sämre restvärden på elbilar.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Ja det känns mycket svalare nu. De kinesiska märkena har börjat märka av att de inte säljer här. Privatleasing som tidigare var inträdesbiljetten för elbilar är mycket svårare att få till pga högre räntor och sämre restvärden på elbilar.
Tror inte Sverige är tillräckligt stort för en elbilsmässa i gbg i december och en i sthlm i februari…dessutom ska de köra i Oslo också, så de norrmän som tidigare besökt mässan i gbg struntade i årets mässa. Såg inte heller många volvo-ingenjörer som normalt är på mässan för att spana in konkurrenternas modeller.
BMW, Mercedes, Volkswagen, Kia, Hyundai, Toyota, opel, citroen, peugeot och många andra av de traditionella tillverkarna saknades också. Enda kinesiska var xpeng och Ora. Ingen Nio, ingen BYD, ingen Hongqi etc.
 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Jag kör Model Y LR med två barn, båda med framåtvända stolar. Hade en Skoda Kodiaq tidigare som var ett lastmonster men har hittills bara imponerats positivt över hur mycket Y sväljer. Och framförallt hur otroligt enkelt allting funkar. Det enda som verkligen är kass är avsaknad av parkeringssensorer. Kamerasystemet funkar bra nog för min del för farthållare, men den har helt fel 9 av 10 gånger vid parkering.

Jag hade även en beställning på Enyaq tidigare men den blev såpass kraftigt försenad att jag valde att avboka. Detta var i samband med att Ryssland invaderade Ukraina och den specifika modellen (Enyaq 80X) hade underleverantörer i båda länder.
Det blev en Tesla MYLR till slut. Kört två långresor än så länge med tre barn i barnstol.

Såhär i efterhand är den i minsta laget invändigt. Fick byta till bälteskuddar från de större framåtvända barnstolarna som vi hade tidigare. De sitter förvånansvärt bra med bälteskuddarna (4,5 åring och 6,5-åring). Med bälteskuddar i baksätet kan en vuxen sitta på fönsterplats helt ok tack varje att tesla är rymlig där bak. Men barnen sitter rätt tight bredvid varandra.

Den får iaf helt klart godkänt och alla fördelar med den väger tyngre än att det är lite trångt vid långturer 🙏🏼
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Det blev en Tesla MYLR till slut. Kört två långresor än så länge med tre barn i barnstol.

Såhär i efterhand är den i minsta laget invändigt. Fick byta till bälteskuddar från de större framåtvända barnstolarna som vi hade tidigare. De sitter förvånansvärt bra med bälteskuddarna (4,5 åring och 6,5-åring). Med bälteskuddar i baksätet kan en vuxen sitta på fönsterplats helt ok tack varje att tesla är rymlig där bak. Men barnen sitter rätt tight bredvid varandra.

Den får iaf helt klart godkänt och alla fördelar med den väger tyngre än att det är lite trångt vid långturer 🙏🏼
vad körde du tidigare som var större?
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Nån som provat nya Kia'n ev9.
Jag har bara kollat in den som hastigast och den verkar ju bra om man kan leva med Amerika-inspirationen. Lite Amerikanskt folkabuss-feeling över den tänk Chrysler Voyager och liknande samtids.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nån som provat nya Kia'n ev9.
Jag har bara kollat in den som hastigast och den verkar ju bra om man kan leva med Amerika-inspirationen. Lite Amerikanskt folkabuss-feeling över den tänk Chrysler Voyager och liknande samtids.
Funkar tydligen inte att ladda hos Tesla(eller om det var så att det går långsamt). Något att tänka på om man kör långa sträckor ofta.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vad köper man för laddbox? Finns det några för och nackdelar med olika modeller och finns det någon solklar man borde välja?

…min största preferens, förutom funktion, är att den inte ska lysa som en julgran.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Vad köper man för laddbox? Finns det några för och nackdelar med olika modeller och finns det någon solklar man borde välja?

…min största preferens, förutom funktion, är att den inte ska lysa som en julgran.
Om jag skulle göra om min investering skulle jag välja en som har lastbalansering direkt från elnätsföretagets mätare.

Den jag har nu (Charge Amps) har lastbalansering via en molntjänst (Enegic). Det funkar bra nu, men vem vet hur det funkar om fem år?

Kommer molntjänsterna hos Enegic och Charge Amps att finnas kvar och vara kompatibla med varandra? Hur kommer företagen sköta om cybersäkerheten i den centrala infrastrukturen och i komponenterna som jag har installerade lokalt hemma?

En del sådan osäkerhet kommer att finnas oavsett vilken laddare man än väljer, så länge den har fjärrstyrning via en app.

Men om lastbalanseringen kommer från elnätsföretagets mätare så kan man vara ganska säker på att lastbalanseringens funktion och säkerhet kommer att bevaras under lång tid.

Om elnätsföretaget slarvar med mätaren kan de inte fakturera, och inte heller uppfylla sin skyldighet att rapportera förbrukning till den elhandlare som jag köper av. Starkare incitament finns inte. Jag betalar inte en krona till Enegic, så hur ser deras affärsmodell ut för långtidssupport?

Sedan min laddare installerades har jag fått ny elmätare, och elnätsägaren har annonserat ett samarbete med Charge Amps, så antagligen kan jag bygga om så att lastbalanseringen kommer från den vanliga elmätaren.
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad köper man för laddbox? Finns det några för och nackdelar med olika modeller och finns det någon solklar man borde välja?

…min största preferens, förutom funktion, är att den inte ska lysa som en julgran.
Många älskar att nörda ner sig i det men.....alla gör till 90% samma jobb. Det finns liksom inte olika kvalitet på elen som kommer ur sladden ;)

Jag valde Wallbox Pulsar för att den är ganska liten och appen är enkel och trevlig att använda. Inte mer avancerat än så.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Många älskar att nörda ner sig i det men.....alla gör till 90% samma jobb. Det finns liksom inte olika kvalitet på elen som kommer ur sladden ;)

Jag valde Wallbox Pulsar för att den är ganska liten och appen är enkel och trevlig att använda. Inte mer avancerat än så.

Tycker också Wallbox verkar vettig.

…men sen var det dedär med julgran.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Kul med elbil. Bilen rörde sig inte en millimeter, den var helt död.

Ringde bärgare, men under tiden som det tog för bärgaren att komma så lyckades felet försvinna. Fungerar som den ska nu.

Är generellt nöjd med elbil men haft några såna här incidenter som är mindre kul (stillstående, 25 mil hemifrån). De flesta problem uppstår när jag laddat publikt, aldrig problem med laddboxen hemma).
D09B0A44-FAC5-4130-B840-5A3140D3DFF1.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kul med elbil. Bilen rörde sig inte en millimeter, den var helt död.

Ringde bärgare, men under tiden som det tog för bärgaren att komma så lyckades felet försvinna. Fungerar som den ska nu.

Är generellt nöjd med elbil men haft några såna här incidenter som är mindre kul (stillstående, 25 mil hemifrån). De flesta problem uppstår när jag laddat publikt, aldrig problem med laddboxen hemma).
D09B0A44-FAC5-4130-B840-5A3140D3DFF1.jpeg
En av de första sakerna att undersöka vid den typen av problem är 12v-batteriet
 
Topp