• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag tror generellt det är högre risk, då elbilar haft ett väldigt prispåslag jämfört med fosilare och det därmed finns utrymme för de prissänkningar vi ser idag.
...har du verkligen kollat på senaste tiden? Tiden är långt förbi när en dieselbil kostade 7.5 basbelopp.

Audi A4 2,0tdi Proline Advanced = 541.000kr utan utrustning, plus ~40 tusen i skatt första 3 åren.
Audi Q4 Proline Advanced = 627.000kr

Volkswagen Passat 1.5 tsi = 437.000kr utan utrustning, ~30 tusen i skatt första 3 åren
Volkswagen Id4 = 512.000kr utan extrautrustning

BMW 520xd = 603.800 plus runt 40 tusen i skatt
BMW i5 = 833 tusen

Med tanke på att det vanligen är dubbla effekten på elbilsvarianten jämfört med motsvarande fossilbil samt ingen skatt så går det väldigt fort att köra in extrakostnaden. Ofta klarar man det på 3 år, som förmånsbil är det billigare från första metern.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
...har du verkligen kollat på senaste tiden? Tiden är långt förbi när en dieselbil kostade 7.5 basbelopp.

Audi A4 2,0tdi Proline Advanced = 541.000kr utan utrustning, plus ~40 tusen i skatt första 3 åren.
Audi Q4 Proline Advanced = 627.000kr

Volkswagen Passat 1.5 tsi = 437.000kr utan utrustning, ~30 tusen i skatt första 3 åren
Volkswagen Id4 = 512.000kr utan extrautrustning

BMW 520xd = 603.800 plus runt 40 tusen i skatt
BMW i5 = 833 tusen

Med tanke på att det vanligen är dubbla effekten på elbilsvarianten jämfört med motsvarande fossilbil samt ingen skatt så går det väldigt fort att köra in extrakostnaden. Ofta klarar man det på 3 år, som förmånsbil är det billigare från första metern.
Audin du haft, E-tron 50, har fallit från ny ungefär 850kkr till 350kkr på tre år. 500k på tre år är svårt att köra in.
Hur det är som förmånsbil vet jag inte, men skulle nog säga att risken är högre med en elbil, men jag tycker ändå det är det vettigaste valet.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Audin du haft, E-tron 50, har fallit från ny ungefär 850kkr till 350kkr på tre år. 500k på tre år är svårt att köra in.
Hur det är som förmånsbil vet jag inte, men skulle nog säga att risken är högre med en elbil, men jag tycker ändå det är det vettigaste valet.
För egen del när man köper privat är ju restvärde och driftkostnader viktiga faktorer att ta hänsyn till. Köpte själv en 12 månader gammal bensinbil 2020 som då gått 2000 mil som tjänstebil innan. Får tillbaka pengarna nu när jag säljer den 4 år och 8000 mil senare vilket jag tycker är helt sjukt…

Men som förmånsbil med upp till 50% avskrivning på nybilspriserna innan skatteverkets beräkning blir ju en elbil helt oslagbar när företaget står alla risker för värdeminskning o.s.v.

Har räknat på det i detalj och övergången från privat bensinbil till elbil som förmånsbil har besparat mig ca. 6k/månad i transportkostnad.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
För egen del när man köper privat är ju restvärde och driftkostnader viktiga faktorer att ta hänsyn till. Köpte själv en 12 månader gammal bensinbil 2020 som då gått 2000 mil som tjänstebil innan. Får tillbaka pengarna nu när jag säljer den 4 år och 8000 mil senare vilket jag tycker är helt sjukt…

Men som förmånsbil med upp till 50% avskrivning på nybilspriserna innan skatteverkets beräkning blir ju en elbil helt oslagbar när företaget står alla risker för värdeminskning o.s.v.

Har räknat på det i detalj och övergången från privat bensinbil till elbil som förmånsbil har besparat mig ca. 6k/månad i transportkostnad.
Ja då är det ju verkligen riskfritt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Audin du haft, E-tron 50, har fallit från ny ungefär 850kkr till 350kkr på tre år. 500k på tre år är svårt att köra in.
Ja vet att det ser ut så men i verkligheten har E-tron aldrig kostat fullpris någonsin. Såg nån artikel som flashade förbi och de jämförde ju bara listpris mot nupris och det blir hemskt missvisande. Jag tror jag först fick -150.000kr "Proline Edition" rabatt och sedan fullt ramavtal på resten. Har inte kvar avtalet men några 850k var det helt enkelt inte.

En motsvarande S-line idag med samma utrustning idag runt 5000 mil ligger än så länge en bit över 350k även om det går att hitta bilar för de pengarna också (dock tristare utrustade). En liknande jag hade verkar kunna hittas runt 430-450k ungefär.
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ja vet att det ser ut så men i verkligheten har E-tron aldrig kostat fullpris någonsin. Såg nån artikel som flashade förbi och de jämförde ju bara listpris mot nupris och det blir hemskt missvisande. Jag tror jag först fick -150.000kr "Proline Edition" rabatt och sedan fullt ramavtal på resten. Har inte kvar avtalet men några 850k var det helt enkelt inte.
Förklarar varför den då fallit i pris som en Invicta😉
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Angående elbilar kontra fossilbilar som förmånsbil i ett företag: här är en grov beräkning av vad skillnaden i värdeminskning kan innebära för företaget. Det kan vara intressant om man äger företaget, eller om man som anställd får ett löneavdrag som motsvarar den faktiska kostnaden för bilen.

Bil A: fossilbil, 500 000 kr i inköpspris, 50 procent värdeminskning på tre år (250 000 kr).
BIl B: elbil, 700 000 kr i inköpspris, 50 procent värdeminskning på tre år (350 000 kr).

Skillnaden i värdeminskning är i detta exempel således 100 000 kr på tre år, eller 33 333 kr per år till nackdel för bil B.

Låt oss säga att företaget väljer att använda dessa 33 333 kr till lön. Hur mycket blir det då för den anställde som kör fossilbil?

Det blir cirka 25 000 kr per år i bruttolön. Resten går till arbetsgivaravgift. Om den anställde har 50 procent marginalskatt får alltså arbetsgivaren utrymme att ge fossilbils-personalen en extra tusenlapp netto i månaden.

Dock tillkommer fordonsskatt för fossilbilen, som dels belastar företagets ekonomi, och dels hamnar på det redan högre förmånsvärdet hos fossilbilen, med påföljande högre arbetsgivaravgift och förmånsskatt.

Hur hög är fordonsskatten för en fossilbil, exempelvis Passat TDI?

Förmånsvärdet för bil A lär vara drygt 30 000 kr högre per år, så där tillkommer 10 000 kr per år i arbetsgivaravgift.

Det finns verkligen inte många kronor att spara för företaget genom att välja en fossilbil, inte ens om den är 200 000 kr billigare i inköp.
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Börjar verkligen dra ihop sig för mig att beställa ny firmasläde. Tror jag kokat ned alternativen så det står mellan tesla model Y LR och Polestar 2 dual motor. Idag kör jag själv en v60 t6 laddhybrid, min fru kör en privatägd tesla 3.

Överlag säger det sunda förnuftet att mest bil för pengarna ger teslan. Det enda som talar mot är min personliga smak gällande komforten i sätena. Jag är inte helt nöjd med dessa i frugans 3 eller den Y jag testat (känns som samma stol?)

Polestar har jag endast provsuttit i men kände igen mig från min v60 som jag fullkomligt älskar komforten av. Sätena är 100% i min smak (skinn, R-stol eller vad de heter)

Någon som gått från typ nyare v60 med dessa säten till polestar? Känns det som ”hemma”

En annan viktig fråga är appen till polestar. Är den exakt lika grym som Volvo-on-call med loggad körjournal osv? Tesla appen är riktigt bra, men jag föredrar Volvo mycket pga reseloggningen den ger.

Hur är för övrigt polestar infosystem/programvara? Teslans är ju helt outstanding imho. Vad kan man vänta sig från Polestar? Funkar Apple carplay likt den gör i Volvo??

Ja ni hör ju, jag är sjukt vilsen. Hjärtat säger polestar, hjärnan säger tesla.

-”Snälla bullen hjälp mig. Hur ska jag göra”

Ni som stått och vägt likt jag gör ovan. Vad föll valet på, och varför? Nöjda med det beslut ni tog eller skulle ni valt annorlunda idag?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Börjar verkligen dra ihop sig för mig att beställa ny firmasläde. Tror jag kokat ned alternativen så det står mellan tesla model Y LR och Polestar 2 dual motor. Idag kör jag själv en v60 t6 laddhybrid, min fru kör en privatägd tesla 3.

Överlag säger det sunda förnuftet att mest bil för pengarna ger teslan. Det enda som talar mot är min personliga smak gällande komforten i sätena. Jag är inte helt nöjd med dessa i frugans 3 eller den Y jag testat (känns som samma stol?)

Polestar har jag endast provsuttit i men kände igen mig från min v60 som jag fullkomligt älskar komforten av. Sätena är 100% i min smak (skinn, R-stol eller vad de heter)

Någon som gått från typ nyare v60 med dessa säten till polestar? Känns det som ”hemma”

En annan viktig fråga är appen till polestar. Är den exakt lika grym som Volvo-on-call med loggad körjournal osv? Tesla appen är riktigt bra, men jag föredrar Volvo mycket pga reseloggningen den ger.

Hur är för övrigt polestar infosystem/programvara? Teslans är ju helt outstanding imho. Vad kan man vänta sig från Polestar? Funkar Apple carplay likt den gör i Volvo??

Ja ni hör ju, jag är sjukt vilsen. Hjärtat säger polestar, hjärnan säger tesla.

-”Snälla bullen hjälp mig. Hur ska jag göra”

Ni som stått och vägt likt jag gör ovan. Vad föll valet på, och varför? Nöjda med det beslut ni tog eller skulle ni valt annorlunda idag?
har du kollat C40? Vet inte vad dem ligger på nu men dem är fina med alt EX30
 
Senast ändrad:

B1884

Audemars
2-Faktor
Börjar verkligen dra ihop sig för mig att beställa ny firmasläde. Tror jag kokat ned alternativen så det står mellan tesla model Y LR och Polestar 2 dual motor. Idag kör jag själv en v60 t6 laddhybrid, min fru kör en privatägd tesla 3.

Överlag säger det sunda förnuftet att mest bil för pengarna ger teslan. Det enda som talar mot är min personliga smak gällande komforten i sätena. Jag är inte helt nöjd med dessa i frugans 3 eller den Y jag testat (känns som samma stol?)

Polestar har jag endast provsuttit i men kände igen mig från min v60 som jag fullkomligt älskar komforten av. Sätena är 100% i min smak (skinn, R-stol eller vad de heter)

Någon som gått från typ nyare v60 med dessa säten till polestar? Känns det som ”hemma”

En annan viktig fråga är appen till polestar. Är den exakt lika grym som Volvo-on-call med loggad körjournal osv? Tesla appen är riktigt bra, men jag föredrar Volvo mycket pga reseloggningen den ger.

Hur är för övrigt polestar infosystem/programvara? Teslans är ju helt outstanding imho. Vad kan man vänta sig från Polestar? Funkar Apple carplay likt den gör i Volvo??

Ja ni hör ju, jag är sjukt vilsen. Hjärtat säger polestar, hjärnan säger tesla.

-”Snälla bullen hjälp mig. Hur ska jag göra”

Ni som stått och vägt likt jag gör ovan. Vad föll valet på, och varför? Nöjda med det beslut ni tog eller skulle ni valt annorlunda idag?

Om du gillar teslans andra egenskaper förutom sätena, så kan det vsara värt att även spana in nya 3:an som fått nya stolar.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Börjar verkligen dra ihop sig för mig att beställa ny firmasläde. Tror jag kokat ned alternativen så det står mellan tesla model Y LR och Polestar 2 dual motor. Idag kör jag själv en v60 t6 laddhybrid, min fru kör en privatägd tesla 3.

Överlag säger det sunda förnuftet att mest bil för pengarna ger teslan. Det enda som talar mot är min personliga smak gällande komforten i sätena. Jag är inte helt nöjd med dessa i frugans 3 eller den Y jag testat (känns som samma stol?)

Polestar har jag endast provsuttit i men kände igen mig från min v60 som jag fullkomligt älskar komforten av. Sätena är 100% i min smak (skinn, R-stol eller vad de heter)

Någon som gått från typ nyare v60 med dessa säten till polestar? Känns det som ”hemma”

En annan viktig fråga är appen till polestar. Är den exakt lika grym som Volvo-on-call med loggad körjournal osv? Tesla appen är riktigt bra, men jag föredrar Volvo mycket pga reseloggningen den ger.

Hur är för övrigt polestar infosystem/programvara? Teslans är ju helt outstanding imho. Vad kan man vänta sig från Polestar? Funkar Apple carplay likt den gör i Volvo??

Ja ni hör ju, jag är sjukt vilsen. Hjärtat säger polestar, hjärnan säger tesla.

-”Snälla bullen hjälp mig. Hur ska jag göra”

Ni som stått och vägt likt jag gör ovan. Vad föll valet på, och varför? Nöjda med det beslut ni tog eller skulle ni valt annorlunda idag?
Jag har precis fått hem min Polestar 2 LRSM så har inte så lång erfarenhet av den men än så länge tycker jag att Polestars system är mycket bättre ut säkerhets och förarsynpunkt. Stora tydliga knappar som är lätta att använda under färd om man behöver och inte som i Teslas system där det är smått och fippligt. Det finns inte så mycket i det men allt jag behöver finns där. Nu vet jag inte varför någon skulle föredra CarPlay men det finns där om du vill använda det och du får också upp kartorna från den i förardisplayen framför dig. Det inbyggda systemet är dock mycket bättre så kör på det istället.

Dessutom älskar jag att du har en riktig förardisplay med kart-navigation så man behöver inte titta på skärmen under färd. Jag tycker också att Polestars pilot är bättre än Teslas för den stänger inte av hela j***a tiden. Höll på att bli tokig när jag körde M3 för den stänger av varje gång du rör ratten för mycket eller byter fil, det gör inte Polestar.

Efter att ha haft M3 och MY som hyrbil några månader så är jag glad att jag valde P2'an, det är en sjukt trevlig bil! Mitt tips är att provköra P2'an i alla fall, du kommer inte att ångra dig.

När det kommer till appen så är "körjournalen" väldigt sparsmakad. Du kan se totalt antal köra mil, manuell tripp och senaste automatiskt tripp så ingen historik. :(
1000003768.png
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Det är samma stol

Jag hade inte köpt två "likadana" Teslor - mest för att det känns så fantasilöst. Utrymmet kan inte vara så viktigt för dig för då hade inte P2 varit ett alternativ tänker jag. Y har sämre ljudkomfort och hårdare fjädring än 3 också.
Tack för bra svar. Lite så jag känner också. Omväxling förnöjer och hur bra frugans 3:a än är föredrar jag ändå min v60. Så lite variation är inte fel tänker jag.
Utrymme är väl aldrig fel egentligen. Men jag åker mestadels själv. Och barnen är 7 och 10 år så de är inte så skrymmande ännu därför tror jag p2 duger gott i 3 år tills det är dags att byta igen.
har du kollat C40? Vet inte vad dem ligger på nu men dem är fina med alt CX30
Jag var in på Volvo och provsatt och kikade lite. Men mitt första intryck är att den kändes billig. Vill minnas att det dessutom var en jävligt lång levtid??
Om du gillar teslans andra egenskaper förutom sätena, så kan det vsara värt att även spana in nya 3:an som fått nya stolar.
Njae. Som jag svarade @alfgren vill man ändå ha en viss variation. Och ha två st treor känns lite väl trist. ”Ny” modell eller ej
Jag har precis fått hem min Polestar 2 LRSM så har inte så lång erfarenhet av den men än så länge tycker jag att Polestars system är mycket bättre ut säkerhets och förarsynpunkt. Stora tydliga knappar som är lätta att använda under färd om man behöver och inte som i Teslas system där det är smått och fippligt. Det finns inte så mycket i det men allt jag behöver finns där. Nu vet jag inte varför någon skulle föredra CarPlay men det finns där om du vill använda det och du får också upp kartorna från den i förardisplayen framför dig. Det inbyggda systemet är dock mycket bättre så kör på det istället.

Dessutom älskar jag att du har en riktig förardisplay med kart-navigation så man behöver inte titta på skärmen under färd. Jag tycker också att Polestars pilot är bättre än Teslas för den stänger inte av hela j***a tiden. Höll på att bli tokig när jag körde M3 för den stänger av varje gång du rör ratten för mycket eller byter fil, det gör inte Polestar.

Efter att ha haft M3 och MY som hyrbil några månader så är jag glad att jag valde P2'an, det är en sjukt trevlig bil! Mitt tips är att provköra P2'an i alla fall, du kommer inte att ångra dig.

När det kommer till appen så är "körjournalen" väldigt sparsmakad. Du kan se totalt antal köra mil, manuell tripp och senaste automatiskt tripp så ingen historik. :(
1000003768.png
Låter riktigt bra och ungefär så min magkänsla är. Ett bottensänke med appens körjournal bara känner jag 🙁 det var lite tråkigt. Har du lust att printscreena starvyn på appen och ladda upp?
Här är min för övrigt! 😁
20240207_122847.jpg
Najs 👍🏻 tickar så många fler boxar för mig än teslan till utseendet.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack för bra svar. Lite så jag känner också. Omväxling förnöjer och hur bra frugans 3:a än är föredrar jag ändå min v60. Så lite variation är inte fel tänker jag.
Utrymme är väl aldrig fel egentligen. Men jag åker mestadels själv. Och barnen är 7 och 10 år så de är inte så skrymmande ännu därför tror jag p2 duger gott i 3 år tills det är dags att byta igen.

Jag var in på Volvo och provsatt och kikade lite. Men mitt första intryck är att den kändes billig. Vill minnas att det dessutom var en jävligt lång levtid??

Njae. Som jag svarade @alfgren vill man ändå ha en viss variation. Och ha två st treor känns lite väl trist. ”Ny” modell eller ej

Låter riktigt bra och ungefär så min magkänsla är. Ett bottensänke med appens körjournal bara känner jag 🙁 det var lite tråkigt. Har du lust att printscreena starvyn på appen och ladda upp?

Najs 👍🏻 tickar så många fler boxar för mig än teslan till utseendet.
Du laddar ned Journey log så är det löst.


Innehåll i Polestarappen..
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag var in på Volvo och provsatt och kikade lite. Men mitt första intryck är att den kändes billig. Vill minnas att det dessutom var en jävligt lång levtid??
Tänker du på C40 eller EX30?
C40 från det jag kommer ihåg är rätt fin invändigt.
EX30 kan jag inte uttala mig om.

C40 tror jag inte har så lång leveranstid.
EX30 har rätt lång leveranstid på nybeställning. Men det lär finnas bilar som är på väg in som inte är sålda.

Men sen är frågan om det är värt att ta någon av ovan jämfört med M3 LR Highland
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Låter riktigt bra och ungefär så min magkänsla är. Ett bottensänke med appens körjournal bara känner jag 🙁 det var lite tråkigt. Har du lust att printscreena starvyn på appen och ladda upp?

Najs 👍🏻 tickar så många fler boxar för mig än teslan till utseendet.
Bra tips från @Donkii, det visste jag inte att det fanns!

Ska tillägga att det finns två saker jag saknar i P2 som Tesla har och det är Camping mode och Per mode. Det går såklart att lösa med timers istället men det är inte riktigt samma sak och framför allt inte lika smidigt.

Såhär ser startsidan ut. Du kan starta eller schemalägga förvärming av kupé/batteri samt laddning, låsa eller låsa upp bilen, sätta igång luftrenare (om du har pluspaket) och se var bilen är parkerad (överstruket här då den är parkerad hemma nu). Sen ser du såklart laddningsstatus längst upp och klickar du på den så visar den antal km istället för procent.
1000003803.png
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tänker du på C40 eller EX30?
C40 från det jag kommer ihåg är rätt fin invändigt.
EX30 kan jag inte uttala mig om.

C40 tror jag inte har så lång leveranstid.
EX30 har rätt lång leveranstid på nybeställning. Men det lär finnas bilar som är på väg in som inte är sålda.

Men sen är frågan om det är värt att ta någon av ovan jämfört med M3 LR Highland
Både och. Tyckte c40 kändes smäckig som fan rent ut sagt och ex30 ful som stryk imho!

Värt och värt ang nya m3 LR higland kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte provsuttit en sån. Som det är idag är det främst stolarna som gör att tesla förmodligen går bort
 
Varför då? Beror väl helt på vad man har för körvanor. Vi har en elbil utan möjlighet till laddning hemma eller på jobbet och det fungerar alldeles utmärkt. Kör vi långt laddar vi på vägen, vid vanlig körning i och kring stan så behöver vi ladda en gång varannan vecka och gör det då på en snabbladdare när vi ändå veckohandlar. 🤷‍♂️
Ja det är klart att det funkar, precis som du beskriver. Men då är ju en av fördelarna jämfört med ICE bil borta. Beror nog rätt mycket på körvanor och hur mycket tålamod man har med strulande publika laddare etc.
 
Börjar verkligen dra ihop sig för mig att beställa ny firmasläde. Tror jag kokat ned alternativen så det står mellan tesla model Y LR och Polestar 2 dual motor. Idag kör jag själv en v60 t6 laddhybrid, min fru kör en privatägd tesla 3.

Överlag säger det sunda förnuftet att mest bil för pengarna ger teslan. Det enda som talar mot är min personliga smak gällande komforten i sätena. Jag är inte helt nöjd med dessa i frugans 3 eller den Y jag testat (känns som samma stol?)

Polestar har jag endast provsuttit i men kände igen mig från min v60 som jag fullkomligt älskar komforten av. Sätena är 100% i min smak (skinn, R-stol eller vad de heter)

Någon som gått från typ nyare v60 med dessa säten till polestar? Känns det som ”hemma”

En annan viktig fråga är appen till polestar. Är den exakt lika grym som Volvo-on-call med loggad körjournal osv? Tesla appen är riktigt bra, men jag föredrar Volvo mycket pga reseloggningen den ger.

Hur är för övrigt polestar infosystem/programvara? Teslans är ju helt outstanding imho. Vad kan man vänta sig från Polestar? Funkar Apple carplay likt den gör i Volvo??

Ja ni hör ju, jag är sjukt vilsen. Hjärtat säger polestar, hjärnan säger tesla.

-”Snälla bullen hjälp mig. Hur ska jag göra”

Ni som stått och vägt likt jag gör ovan. Vad föll valet på, och varför? Nöjda med det beslut ni tog eller skulle ni valt annorlunda idag?
Har du tagit Xpeng G9 i beaktande?

Fantastisk bil som slår de flesta andra ev på varje punkt av betydelse. Komfort, laddhastighet, räckvidd, funktioner etc.
Mycket prisvärd dessutom.
 
I jakten på riktigt bra publika laddstationer hittade jag igår denna för mig nya aktör Nima som har en laddstation i Hyltena söder om Jönköping där man kan ladda 400 kW för 4,50 per kWh. Riktigt bra!

Jag petade i 49 kWh på 21 min för 219 kr. Svårt att slå det nån annanstans tror jag.
IMG_7202.jpeg
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Någon med erfarenhet av c-klass 300 de? Provat den och BMW 330e och tycker MB vinner komfortmässigt. Tycker att BMWn kändes mindre med 2 barnstolar, mb dock sämre utrymme i skuffen pga det sluttande bakpartiet. Kör idag v60 re-charge men får inte ta med den till min nya arbetsplats, hade gärna fortsatt med Volvo men levtiden är för lång..
Kombi är det som gäller.
 
Topp