• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tja, någon som har en idé om det finns något kortkommando för att dubbelklicka på den svarta rutan för att fylla i en sifferföljd. Använder i dagsläget: ctrl+c, ctrl+shift+nedpil, ctrl v för fylla ut en dataserie men det är inte optimalt om det inte finns ett slut så att ctrl+shift+nedpil "slutar" markera eller vad man kallar det.

Alt-genväg eller kortkommando någon?
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Tja, någon som har en idé om det finns något kortkommando för att dubbelklicka på den svarta rutan för att fylla i en sifferföljd. Använder i dagsläget: ctrl+c, ctrl+shift+nedpil, ctrl v för fylla ut en dataserie men det är inte optimalt om det inte finns ett slut så att ctrl+shift+nedpil "slutar" markera eller vad man kallar det.

Alt-genväg eller kortkommando någon?


Mer nyfiken på varför intäkten per besökare minskar ju fler besökare de kommer? :bored:
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Tja, någon som har en idé om det finns något kortkommando för att dubbelklicka på den svarta rutan för att fylla i en sifferföljd. Använder i dagsläget: ctrl+c, ctrl+shift+nedpil, ctrl v för fylla ut en dataserie men det är inte optimalt om det inte finns ett slut så att ctrl+shift+nedpil "slutar" markera eller vad man kallar det.

Alt-genväg eller kortkommando någon?


Förstår jag rätt om du vill fylla en nummerserie nedåt? Du kan markera nedåt med Shift + Nerpil och sedan trycka CTRL + D (Down) då kopieras värdet som är i cellen ovan, eller om du vill fylla värdet från vänster till höger CTRL + R, men då fyller den inte utan bara kopierar samma värde.
Vad jag vet så går inte det att fylla med nummerföljd utan du får isf göra en egen genväg. Högerklicka på funktionen i Toolbaren (Fill?) och välj "Add to Quick Access Toolbar", sedan kan du trycka ALT + siffra (visas där uppe).
Inte säker på att det är detta du efterfrågar dock, men tror det.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Förstår jag rätt om du vill fylla en nummerserie nedåt? Du kan markera nedåt med Shift + Nerpil och sedan trycka CTRL + D (Down) då kopieras värdet som är i cellen ovan, eller om du vill fylla värdet från vänster till höger CTRL + R, men då fyller den inte utan bara kopierar samma värde.
Vad jag vet så går inte det att fylla med nummerföljd utan du får isf göra en egen genväg. Högerklicka på funktionen i Toolbaren (Fill?) och välj "Add to Quick Access Toolbar", sedan kan du trycka ALT + siffra (visas där uppe).
Inte säker på att det är detta du efterfrågar dock, men tror det.

Som du ser ovan vet jag hur toolbaren funkar :)

Nix, det är inte svaret, för din lösning måste man manuellt markera alla tal med shift. Problemet är att det tar sjukt lång tid att hålla in shift och nedpil och det funkar inte att använda ctrl+shift+nedpil eftersom då går den till cellen längst ned dvs 1048576.

Det jag vill komma åt är samma effekt som när man dubbelklickar på den svarta rutan i hörnet (cell E6 i bilden ovan) vilket ger resultatet att serien fylls i tills dess att länkningen tar slut.

Ska försöka förklara bättre:

Se nedan: nummerserie till vänster, i mitten är själva formeln och längst till höger står formeln i text-form
upload_2016-3-24_10-21-0.png


När jag dubbelklickar på den svarta rutan blir resultatet:

upload_2016-3-24_10-22-37.png


Dvs att dataserien fylls i automatiskt.

Ska jag använda shift och nedpil så tar det extremt lång tid om jag har en lång dataserie (funkar även med shift+page down men det tar också lång tid och mindre exakt) och om jag ska använda ctrl+shift+nedpil så blir resultatet följande:
upload_2016-3-24_10-24-56.png


Hänger du med på frågan nu? cc@Moorflax
 

Bilagor

  • upload_2016-3-24_10-18-29.png
    upload_2016-3-24_10-18-29.png
    6 KB · Visningar: 41

tossefar

Cartier
@JakobZ I ditt exempel i inlägget ovan:
  1. CTRL-C på cellen med värde 63.5,
  2. vänsterpil till föregående kolumn,
  3. CTRL-nedåtpil för att hamna i sista infyllda cell i den kolumnen,
  4. högerpil för att komma tillbaka i rätt kolumn,
  5. CTRL-SHIFT-uppåtpil för att markera alla celler du vill fylla,
  6. ENTER för att fylla dem.
Något tangentbordsalternativ till att klicka på den svarta rutan finns inte.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
@JakobZ I ditt exempel i inlägget ovan:
  1. CTRL-C på cellen med värde 63.5,
  2. vänsterpil till föregående kolumn,
  3. CTRL-nedåtpil för att hamna i sista infyllda cell i den kolumnen,
  4. högerpil för att komma tillbaka i rätt kolumn,
  5. CTRL-SHIFT-uppåtpil för att markera alla celler du vill fylla,
  6. ENTER för att fylla dem.
Något tangentbordsalternativ till att klicka på den svarta rutan finns inte.

Hur vet du att det inte finns ett tangentbordsalternativ? Tar sjukt lång tid att hålla på att flytta händerna till att använda musen när man sitter i ett bra flow och knappar.

Ditt förslag går dock runt problemet med ctrl shift ned
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hur vet du att det inte finns ett tangentbordsalternativ? Tar sjukt lång tid att hålla på att flytta händerna till att använda musen när man sitter i ett bra flow och knappar.

Ditt förslag går dock runt problemet med ctrl shift ned
Skriv ett macro. Finns bra lösningar i standalone-program om du orkar googla. Du
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Som du ser ovan vet jag hur toolbaren funkar :)

Nix, det är inte svaret, för din lösning måste man manuellt markera alla tal med shift. Problemet är att det tar sjukt lång tid att hålla in shift och nedpil och det funkar inte att använda ctrl+shift+nedpil eftersom då går den till cellen längst ned dvs 1048576.

Det jag vill komma åt är samma effekt som när man dubbelklickar på den svarta rutan i hörnet (cell E6 i bilden ovan) vilket ger resultatet att serien fylls i tills dess att länkningen tar slut.

Ska försöka förklara bättre:

Se nedan: nummerserie till vänster, i mitten är själva formeln och längst till höger står formeln i text-form
upload_2016-3-24_10-21-0.png


När jag dubbelklickar på den svarta rutan blir resultatet:

upload_2016-3-24_10-22-37.png


Dvs att dataserien fylls i automatiskt.

Ska jag använda shift och nedpil så tar det extremt lång tid om jag har en lång dataserie (funkar även med shift+page down men det tar också lång tid och mindre exakt) och om jag ska använda ctrl+shift+nedpil så blir resultatet följande:
upload_2016-3-24_10-24-56.png


Hänger du med på frågan nu? cc@Moorflax
Kul tråd. Pivot-tabeller och VBA är mitt gebit :D

Hur som helst, om jag förstår ditt problem rätt så brukar jag lösa det så här:

Antagande: Första värdet i dataserien har en formel på samma rad fast i annan kolumn..
  1. Gå till dataserien
  2. Ctrl + pil ner för att gå till sista värdet
  3. Högerpil tills du kommer till kolumnen där du har formeln
  4. Skriv något, typ "x"
  5. Ctrl + pil upp för att komma till formeln
  6. Shift + ctrl + pil ner för att markera området ner till och med "x"
  7. F2 för att editera formeln
  8. Ctrl + enter för att fylla

Och på tal om tangentbord... Här är en bra länk:
https://www.shortcutworld.com/shortcuts.php?l=en&p=win&application=Excel_2010
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kul tråd. Pivot-tabeller och VBA är mitt gebit :D

Hur som helst, om jag förstår ditt problem rätt så brukar jag lösa det så här:

Antagande: Första värdet i dataserien har en formel på samma rad fast i annan kolumn..
  1. Gå till dataserien
  2. Ctrl + pil ner för att gå till sista värdet
  3. Högerpil tills du kommer till kolumnen där du har formeln
  4. Skriv något, typ "x"
  5. Ctrl + pil upp för att komma till formeln
  6. Shift + ctrl + pil ner för att markera området ner till och med "x"
  7. F2 för att editera formeln
  8. Ctrl + enter för att fylla

Och på tal om tangentbord... Här är en bra länk:
https://www.shortcutworld.com/shortcuts.php?l=en&p=win&application=Excel_2010

Ok, det finns alltså ingen shortcut. Men bra tips på hur man kan gå runt det, både och det tidigare även om det tidigare är snabbare ;)
 

BCKSTRM

Rolex
Ok, det finns alltså ingen shortcut. Men bra tips på hur man kan gå runt det, både och det tidigare även om det tidigare är snabbare ;)
Med risk för att ha missuppfattat...
Om du har en kolumn, säg A med värden och vill räkna A/2 i kolumn C men ha kolumn B "tom" kan du i cell B1 skriva typ ="" och sedan C1 skriva A1/2. Om du då markerar B1:C1 och dubbelklickar i nedre hörnet kommer du få kolumn B "faketom" och kolumn C ifylld med A/2. Var det så du menade eller missförstod jag? Du kan såklart också crlC Crl+Shift+Pil ner som du själv nämnt ovan. Hur som kräver min fulläsning att du skriver ="" eller vad fan du vill i en cell extra så inte så smart direkt men kanske snabbare än makron och VBA...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Med risk för att ha missuppfattat...
Om du har en kolumn, säg A med värden och vill räkna A/2 i kolumn C men ha kolumn B "tom" kan du i cell B1 skriva typ ="" och sedan C1 skriva A1/2. Om du då markerar B1:C1 och dubbelklickar i nedre hörnet kommer du få kolumn B "faketom" och kolumn C ifylld med A/2. Var det så du menade eller missförstod jag? Du kan såklart också crlC Crl+Shift+Pil ner som du själv nämnt ovan. Hur som kräver min fulläsning att du skriver ="" eller vad fan du vill i en cell extra så inte så smart direkt men kanske snabbare än makron och VBA...
Idén är nog att slippa använda musen - vilket oftast är snabbast när man jobbar. Och i detta fallet så finns det inget tangentbordskommando.

Ett annat alternativ är att göra ett makro för sådana saker som används ofta. Jag har några som jag kan välja via en popup-dialog, tex. "fylla i tomma celler med värdet och hoppa över icke-tomma celler" samt sortera kolumner med hjälp av kolumnhuvudet.
 

BCKSTRM

Rolex
Idén är nog att slippa använda musen - vilket oftast är snabbast när man jobbar. Och i detta fallet så finns det inget tangentbordskommando.

Ett annat alternativ är att göra ett makro för sådana saker som används ofta. Jag har några som jag kan välja via en popup-dialog, tex. "fylla i tomma celler med värdet och hoppa över icke-tomma celler" samt sortera kolumner med hjälp av kolumnhuvudet.
Ok missuppfattade frågan. Tack för påpekandet
 

BCKSTRM

Rolex
Idén är nog att slippa använda musen - vilket oftast är snabbast när man jobbar. Och i detta fallet så finns det inget tangentbordskommando.

Ett annat alternativ är att göra ett makro för sådana saker som används ofta. Jag har några som jag kan välja via en popup-dialog, tex. "fylla i tomma celler med värdet och hoppa över icke-tomma celler" samt sortera kolumner med hjälp av kolumnhuvudet.
Nytt tips:
1: Ställ dig i B1 och skriv din formel, tex A1/2
2: Ställ dig i A1, tryck Ctrl + pil ner så du kommer längst ner i kolumnen med värden.
3: Tryck pil höger så du kommer till kolumn B.
4: Tryck Ctrl+Shift+Pul upp så du markerar alla celler i B som är bredvid A (eftersom den stannar vid B1 där din formel är)
5: Tryck Ctrl+D för att applicera formeln i cell B1 till alla celler du har markerat.
Då slipper man använda musen men inte fan är det snabbare än att dubbelkicka... ;) Ledsen att jag inte har ett bättre tips
@JakobZ
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nytt tips:
1: Ställ dig i B1 och skriv din formel, tex A1/2
2: Ställ dig i A1, tryck Ctrl + pil ner så du kommer längst ner i kolumnen med värden.
3: Tryck pil höger så du kommer till kolumn B.
4: Tryck Ctrl+Shift+Pul upp så du markerar alla celler i B som är bredvid A (eftersom den stannar vid B1 där din formel är)
5: Tryck Ctrl+D för att applicera formeln i cell B1 till alla celler du har markerat.
Då slipper man använda musen men inte fan är det snabbare än att dubbelkicka... ;) Ledsen att jag inte har ett bättre tips
@JakobZ
Gå upp några poster så ser du samma tips hehe
 

BCKSTRM

Rolex
Gå upp några poster så ser du samma tips hehe
Lackade ur på att jag inte kunde lösa problemet men har skrivit en liten VBAkod som löser problemet (på min dator iaf...)

Sub JZ()
'
' JZ Makro
'
' Kortkommando: Alternativ+Kommando+x

Dim LR As Long
LR = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
Selection.AutoFill Destination:=ActiveCell.Range("A1:A" & LR)
ActiveCell.Range("A1:A" & LR).Select
End Sub

När jag testar koden gör den precis samma som dubbelkick men man behöver alltså bara klicka cmd+alt+x (på min mac). Du kan lättast göra ett eget makro och kopiera texten.
 

BCKSTRM

Rolex
Lackade ur på att jag inte kunde lösa problemet men har skrivit en liten VBAkod som löser problemet (på min dator iaf...)

Sub JZ()
'
' JZ Makro
'
' Kortkommando: Alternativ+Kommando+x

Dim LR As Long
LR = ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
Selection.AutoFill Destination:=ActiveCell.Range("A1:A" & LR)
ActiveCell.Range("A1:A" & LR).Select
End Sub

När jag testar koden gör den precis samma som dubbelkick men man behöver alltså bara klicka cmd+alt+x (på min mac). Du kan lättast göra ett eget makro och kopiera texten.
Du ställer dig alltså längst upp i kolumnen bredvid kolumnen med värden, skriver din formel och trycker cmd+shift+x
@JakobZ
Hoppas det hjälper! Det funkar som sagt fint för mig som ersättare till dubbelklick
 

BCKSTRM

Rolex
Hej alla! Skulle behöva hjälp.
Jag vill räkna ett visst mått för en viss vekor. Denna vektor vill jag definiera med hjälp av en annan vektor. Säg att jag i A1:A20 har siffror som definierar start och slutrad för den vektor jag vill beräkna. Exempel:
A1 = 1, A2 = 124
Jag vill räkna Skew(B1:B124), där alltså raderna (1 och 124) definieras av siffran i A1 resp A2.
Har provat Skew(B&A1:B&A2) och liknande men lyckas ej...

Det är säkert superenkelt men just nu står det tvärstill där uppe... :(

EDIT: Tror jag kom på det. Återkommer.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej alla! Skulle behöva hjälp.
Jag vill räkna ett visst mått för en viss vekor. Denna vektor vill jag definiera med hjälp av en annan vektor. Säg att jag i A1:A20 har siffror som definierar start och slutrad för den vektor jag vill beräkna. Exempel:
A1 = 1, A2 = 124
Jag vill räkna Skew(B1:B124), där alltså raderna (1 och 124) definieras av siffran i A1 resp A2.
Har provat Skew(B&A1:B&A2) och liknande men lyckas ej...

Det är säkert superenkelt men just nu står det tvärstill där uppe... :(

EDIT: Tror jag kom på det. Återkommer.
Ah, det var ett tag sedan jag höll på med sådant där... Men typ så här?

=SKEW(INDIRECT(ADDRESS(A1;COLUMN(B:B))&":"&ADDRESS(A2;COLUMN(B:B))))
 

BCKSTRM

Rolex
Ah, det var ett tag sedan jag höll på med sådant där... Men typ så här?

=SKEW(INDIRECT(ADDRESS(A1;COLUMN(B:B))&":"&ADDRESS(A2;COLUMN(B:B))))
Tack!
Jag löste det precis nyss såhär:
=SNEDHET(OM(BR4:BR2989>BV4-1;OM(BR4:BR2989<BV16;BC4:BC2989;"");""))

Där BR är en vektor med nummer för vilken rad vi är på i matrisen, BV är en vektor med "breakpoints" och BC är vektorn med data. Mitt privata excel är på svenska vilket kan vara det mest störiga i världen... ;)

Ska prova din lösning också om jag får tid. Den känns lite cleanare måste jag säga ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej vänner.

Undrade om någon av skulle hjälpa mig med en grej... Jag behöver en tvättlista som sträcker sig från Maj till dec 2016.
Gärna med förmiddagspass och eftermiddags för tvättstuga och torkrum. Är det något en vänlig själ skulle kunna hjälpa mig med?

Skyr excel som pesten...
Erhm, du menar som en kalender uppritad på ett rutat papper? o_O
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Se inlägg ovan...

Mycket på jobb i det sista. Det kan man skylla på va? (fixade rutorna, siffrorna och texten. Helt själv. Bra va?):banghead::sorry:
Det är lugnt. Jag hade hoppats att du var ute efter en liten "app" där man kunde välja vem som bokade vilken tid via drop-down listor och en del där man kan lägga till och administrera "användare". ;) Jag var mycket inne på dynamiska listor och områden en gång i tiden...
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Har ÄNTLIGEN börjat bli kompis med VBA, tog några dagar då jag aldrig "kodat" innan men börjar lära mig lite basic nu.
Jösses vilka möjligheter det finns, just nu har jag lyckats få ihop ett macro som gör följande:
1. Raderar all gammal data
2. Går in i vårt affärssystem och hämtar en rapport som sparas ned
3. Kopierar in all data från rapporten i en flik
4. Kör alla vlookups osv som behövs
5. Presenterar allt snyggt i en "results"-flik
6. Refreshar pivoterna i en annan flik (smidigt med ActiveWorkbook.RefreshAll)
7. Lägger till tid för senaste uppdatering (value=now) och kör en msgbox (och presenterar totalt antal items som är hämtade,) som visar att allt är klart!

Sjukt kul och sparar sinnessjukt mycket tid :)
 

Sjobedan

Rolex
Det är lugnt. Jag hade hoppats att du var ute efter en liten "app" där man kunde välja vem som bokade vilken tid via drop-down listor och en del där man kan lägga till och administrera "användare". ;) Jag var mycket inne på dynamiska listor och områden en gång i tiden...

Det hade varit något. Men jag är lite drygt 40 år yngre än alla mina andra grannar... Det ska vara okomplicerat för att göra mitt liv lättare ;)
 
Topp