• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

BadkarsPiraten

Vacheron
VBA är helt stört kul.
Började med det för ett halvår sedan och har i dagens läge ett makro som bygger upp vårat PLC struktur på några sekunder. Ett jobb som tog några timmar tidigare.

Samtidigt så har vi ett annat VBA makro som en annan på jobbet gjorde (som nu slutat varpå jag tagit över det) som skapar alla PLC program så som variabler deklarationer, knytningar, funktionsblock samt uppbyggnad av en hel IEC 104 struktur.

Synd att jag inte har sett denna tråd tidigare, den hade kunnat vara till stor hjälp :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
VBA är helt stört kul.
Började med det för ett halvår sedan och har i dagens läge ett makro som bygger upp vårat PLC struktur på några sekunder. Ett jobb som tog några timmar tidigare.

Samtidigt så har vi ett annat VBA makro som en annan på jobbet gjorde (som nu slutat varpå jag tagit över det) som skapar alla PLC program så som variabler deklarationer, knytningar, funktionsblock samt uppbyggnad av en hel IEC 104 struktur.

Synd att jag inte har sett denna tråd tidigare, den hade kunnat vara till stor hjälp :)
Jag gillar verkligen Excel men vba har jag nästan aldrig använt. Vet du några bra onlinekurser eller tutorials som är bra?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag gillar verkligen Excel men vba har jag nästan aldrig använt. Vet du några bra onlinekurser eller tutorials som är bra?
Jag tycker alltid det är svårt/tråkigt att gå igenom tutorials - kanske främst för att jag vill börja leka själv med en gång. Att spela in ett macro (Developer/Record Macro) och sedan titta på koden i editorn (Developer/Visal Basic) är ett bra steg för att lära sig hur vissa funktionalitet beskrivs med VBA.

Här är lite starthjälp i form av ett macro som sorterar kolumnerna i ett blad i bokstavsordning (givet att rad 1 i varje kolumn är titeln på kolumnen). Det är ingen avancerad sorteringsalgoritm, men det fungerar. Googla på specifika funktioner, eller fråga här, för att få reda på vad de gör. Numera finns det säkert någon inbyggt funktion som gör samma sak...

Källkod:
Sub SortColumns()
    Dim myCol, startCol, toCol As Long
    
    Application.ScreenUpdating = False
    
    startCol = 2            ' Do not sort the first [startCol-1] columns
    myCol = startCol + 1
    Do While Cells(1, myCol).Value <> ""
        Application.StatusBar = "Currently sorting column: " & myCol
        If StrComp(Cells(1, myCol), Cells(1, myCol - 1)) < 0 Then
            toCol = startCol    ' Find where to move the column
            Do While StrComp(Cells(1, toCol), Cells(1, myCol)) < 0
                toCol = toCol + 1
            Loop
            Columns(myCol).Cut  ' Move column
            Columns(toCol).Insert Shift:=xlToRight
            Application.CutCopyMode = False
        End If
        myCol = myCol + 1
    Loop
    
    Application.StatusBar = False
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
VBA är grymt om man gör något som är standardiserat och som utförs på samma sätt varje gång.

Har själv tyvärr väldigt lite användning av macros men det är skoj!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Satt en stund idag ochans pillade med kod för att automatiskt lägga till referenser.
Börjat tröttna på att hela tiden behöva lägga till dom eftersom vi jobbar mycket i delade Excel dokument och då försvinner alla referenser.
Ganska enkelt att koda faktiskt, förstår inte varför jag inte gjort det tidigare :p
 

BCKSTRM

Rolex
Jag gillar verkligen Excel men vba har jag nästan aldrig använt. Vet du några bra onlinekurser eller tutorials som är bra?
Ett grymt tips när det kommer till vba är att spela in.

Tryck på "record Marco", gör det du vill och tryck "stop recording". Sedan trycker du på "view code".

På så sett kan du få en kod som gör det du vill, och du kan sedan justera/rensa den så du får det som du vill :)

Det bygger ju onekligen på att du kan göra det du vill (på ett ungefär) i vanliga excel men ofta kan man ju det, och då är det ett snabbt och enkelt sätt att komma igång!
 

Johe

Omega
Är det någon som vet om det finns något bra program som går igenom en excelfil, listar alla formler, referenser och "dependencies" på ett överskådligt vis? Gärna med stöd för externa referenser med så man kan få med relationer mellan olika filer.

Ibland får man ju ärva modeller som andra gjort och kanske tweakat under en längre period så det skulle spara mycket tid jämfört med att sitta och följa allt manuellt...
 

Hutti

Cartier
Har länge velat lära mig excel ganska bra inför mitt första jobb som ekonom. Tar examen till sommaren, och kommer ha en del tid över där jag kan lägga ner tid och energi på excel, jag är inte helt värdelös på excel, som ung gillade jag att skriva scripts osv till olika bots, så jag är inte helt lost på ämnet.

Hur är bästa sättet att lära sig excel och kanske VBA?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Har länge velat lära mig excel ganska bra inför mitt första jobb som ekonom. Tar examen till sommaren, och kommer ha en del tid över där jag kan lägga ner tid och energi på excel, jag är inte helt värdelös på excel, som ung gillade jag att skriva scripts osv till olika bots, så jag är inte helt lost på ämnet.

Hur är bästa sättet att lära sig excel och kanske VBA?

Stackoverflow. Och bara nöta, nöta, nöta.
 

Mudfold

Cartier
Då var man fast igen. Försöker sammanställa en enkät där intressenten ska kunna ange flera variabler (i det här fallet enheter) i en bestämd cell.

Nu ser stringen ut enl nedan. Fetmarkerat representerar cellen där användaren fyller i variabeln. Jag vill dock att användare ska kunna ange fler variabler på ett smidigt sätt, t.ex 10 olika enheter.

=COUNTIFS(Sheet2!K:K;"Ja";Sheet2!L:L;"Jag har arbetat med övningarna, positivt intryck";Sheet2!B:B;Sheet1!B1)

Fråga: Kan jag på något sätt skapa en filterfunktion i cellen som är fetmarkerad (utan att alternativen syns förutom när man klickar på filterknappen)? Ev. annan smidigare lösning på problemet.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Då var man fast igen. Försöker sammanställa en enkät där intressenten ska kunna ange flera variabler (i det här fallet enheter) i en bestämd cell.

Nu ser stringen ut enl nedan. Fetmarkerat representerar cellen där användaren fyller i variabeln. Jag vill dock att användare ska kunna ange fler variabler på ett smidigt sätt, t.ex 10 olika enheter.

=COUNTIFS(Sheet2!K:K;"Ja";Sheet2!L:L;"Jag har arbetat med övningarna, positivt intryck";Sheet2!B:B;Sheet1!B1)

Fråga: Kan jag på något sätt skapa en filterfunktion i cellen som är fetmarkerad (utan att alternativen syns förutom när man klickar på filterknappen)? Ev. annan smidigare lösning på problemet.
Skulle en rullgardinsmeny kunna funka?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Mkt avancerade tips här, långt över min kompetensnivå.

Det enda jag just nu är ute efter i execel är att göra kalendrar som fyller i dag och datum rätt och tar hänsyn till skottår osv.

Jag vill ha en variant där jag har måndag - söndag med datum, från vänster till höger och att detta fortsätter i nästa blad och nästa blad och nästa blad. Förstår ni?

Och en variant där dag/ datum går uppifrån och ned i ett och samma blad.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Mkt avancerade tips här, långt över min kompetensnivå.

Det enda jag just nu är ute efter i execel är att göra kalendrar som fyller i dag och datum rätt och tar hänsyn till skottår osv.

Jag vill ha en variant där jag har måndag - söndag med datum, från vänster till höger och att detta fortsätter i nästa blad och nästa blad och nästa blad. Förstår ni?

Och en variant där dag/ datum går uppifrån och ned i ett och samma blad.
Under Arkiv - Nytt har du ett flertal mallar. Det måste finnas några färdiga kalendrar där. :)
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ska göra en pivot-tabell med 3 kolumner - varav row=firma, column=datum och values=sum of giTrender. Problemet är att kolumnen giTrender saknar värden på vissa ställen och antar att det är därför pivot-tabellen inte funkar. Något tips? Datan i giTrender består av en vlookup-funktion
 

nissehult

Patek
2-Faktor

RosaCasio

Cartier
Håller på att skapa ett excel-ark för en framtida lägenhetsförsäljning och köp av ny bostad och vad vår månadskostnad blir.
Filen är till för att vi ska kunna leka lite med vad vår budget är osv.

Det är väldigt basic men jag har fastnat på är amorteringskraven.
Över 70% belåningsgrad =2% årlig amortering
50%-70%=1% årlig amortering
Mindre än 50% = 0% årlig amortering
I en annan del av arket har jag en uträkning som visar hur stor belåningen blir i procentform.

Vad jag vill ha hjälp med är om det går att lägga in en regel att 2 av rutorna inte ska räknas när belåningen inte faller inom deras ramar ?
Något i form av 70>G3>50 så ska I16 användas

Exempel. Kontantinsats 10 000, bostad 25 000 = Lån 15000 = 60% belåning = Nu vill jag att endast uträkningen på 1% amortering ska "kicka in" eller att den sen hämtas till min totalkostnad.

Svårt att beskriva i text.

Amorteringskrav.JPG
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Håller på att skapa ett excel-ark för en framtida lägenhetsförsäljning och köp av ny bostad och vad vår månadskostnad blir.
Filen är till för att vi ska kunna leka lite med vad vår budget är osv.

Det är väldigt basic men jag har fastnat på är amorteringskraven.
Över 70% belåningsgrad =2% årlig amortering
50%-70%=1% årlig amortering
Mindre än 50% = 0% årlig amortering
I en annan del av arket har jag en uträkning som visar hur stor belåningen blir i procentform.

Vad jag vill ha hjälp med är om det går att lägga in en regel att 2 av rutorna inte ska räknas när belåningen inte faller inom deras ramar ?
Något i form av 70>G3>50 så ska I16 användas

Exempel. Kontantinsats 10 000, bostad 25 000 = Lån 15000 = 60% belåning = Nu vill jag att endast uträkningen på 1% amortering ska "kicka in" eller att den sen hämtas till min totalkostnad.

Svårt att beskriva i text.

Amorteringskrav.JPG
Du löser det genom en if-sats med en if-sats i ;)
 

RosaCasio

Cartier
Enklast är väl bara: Amorteringstvång =(B16>0,5)*0,01 + (B16 > 0,7)*0,01 + (B17>4,5)*0,01 (där B16 är belåningsgrad och B17 är skuldkvoten) :)
Du tänkte utanför lådan...det är inte tillåtet :)
Skämt åsido så var din formel bra och den fungerade, tack för att du även gjorde mig uppmärksam på att jag måste ha med skuldkvoten 4,5.
 
Topp