• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Excel tips & tricks

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
VLOOKUP är snabbt och enkelt. Ännu bättre och flexiblare är kombinationen INDEX/MATCH.

Kör nästan aldrig Vlookup. Index/match är mycket säkrare.
 

Hutti

Cartier
Index/match är passé, Microsoft har skapat xlookup baserat på index/match användningen, men som lägger till fler alternativ som att inkorporera formeln iferror och vilket håll den ska leta matchning.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Index/match är passé, Microsoft har skapat xlookup baserat på index/match användningen, men som lägger till fler alternativ som att inkorporera formeln iferror och vilket håll den ska leta matchning.
Jag har faktiskt inte kommit underfund med xlookup. Men samtidigt har jag inte gjort några vidare försök heller.
Det kanske är dags att börja med den efter några år.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Index/match är passé, Microsoft har skapat xlookup baserat på index/match användningen, men som lägger till fler alternativ som att inkorporera formeln iferror och vilket håll den ska leta matchning.
Ah, alltid finnas det nyare saker att lära sig :)

För en 6-7 år sedan var jag en Excel- och VBA-ninja, men har sedan dess bytt uppgifter och använder inte Excel knappt alls. Tyvärr. Jag har varit insyltad i Excel och makron sedan tidigt 90-tal :D
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hej på er!

Har fastnat lite här....

SÅ enkelt förklarat som möjligt....

Om ett värde ligger mellan 10-50 vill jag returnera ett värde
Ligger värdet mellan 51-100 vill jag returnera ett annat värde
Ligger värdet mellan 101-150 vill jag returnera ett annat värde.

Första delen kan jag lösa med en OM formel, men när det blir flera villkor så får jag inte till det, antar att jag måste kapsla in på något sätt.

Kan någon puffa mig rätt?

Mvh Robin
 
Hej på er!

Har fastnat lite här....

SÅ enkelt förklarat som möjligt....

Om ett värde ligger mellan 10-50 vill jag returnera ett värde
Ligger värdet mellan 51-100 vill jag returnera ett annat värde
Ligger värdet mellan 101-150 vill jag returnera ett annat värde.

Första delen kan jag lösa med en OM formel, men när det blir flera villkor så får jag inte till det, antar att jag måste kapsla in på något sätt.

Kan någon puffa mig rätt?

Mvh Robin
Skrivit från telefon så kan hända att något semikolon hamnat fel, men en nästlad IF-sats med AND-villkor för att fånga upp gränsvillkoren hade jag använt mig av.

=OM(OCH(A1>=10;A1<=50);"10-50";OM(OCH(A1>50;A1<=100);"50-100";OM(OCH(A1>100;A1<=150);"100-150";"OOR")))

Två saker du behöver tänka på:
1. Exakt 50, 100 och 150, skall det vara med i det nedre eller övre villkoret?
2. Vad skall hända om det är mindre än 10 eller större än 150?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Har fastnat lite här....

SÅ enkelt förklarat som möjligt....

Om ett värde ligger mellan 10-50 vill jag returnera ett värde
Ligger värdet mellan 51-100 vill jag returnera ett annat värde
Ligger värdet mellan 101-150 vill jag returnera ett annat värde.

Första delen kan jag lösa med en OM formel, men när det blir flera villkor så får jag inte till det, antar att jag måste kapsla in på något sätt.

Kan någon puffa mig rätt?

Mvh Robin
Ja, det blir snabbt långa nestlingar.. Typ som @byggarebob123 skriver. Det är svårt att felsöka långa nestlade uttryck så fundera på om de går att bryta upp/ut och göra i flera steg mha kolumner som ev göms om det skall se snyggt ut.
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Skrivit från telefon så kan hända att något semikolon hamnat fel, men en nästlad IF-sats med AND-villkor för att fånga upp gränsvillkoren hade jag använt mig av.

=OM(OCH(A1>=10;A1<=50);"10-50";OM(OCH(A1>50;A1<=100);"50-100";OM(OCH(A1>100;A1<=150);"100-150";"OOR")))

Två saker du behöver tänka på:
1. Exakt 50, 100 och 150, skall det vara med i det nedre eller övre villkoret?
2. Vad skall hända om det är mindre än 10 eller större än 150?

Tack snälla!

1: Förstår principen på din formel så det kan jag lösa själv tror jag :)
2: Det kommer i praktiken inte att hända men det löser man väl med "" osv?
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Ja, det blir snabbt långa nestlingar.. Typ som @byggarebob123 skriver. Det är svårt att felsöka långa nestlade uttryck så fundera på om de går att bryta upp/ut och göra i flera steg mha kolumner som ev göms om det skall se snyggt ut.
Jo så är det förstås.

När jag fått detta att fungera som jag vill kan jag ju i lugn och ro försöka snygga till det tänker jag.

:)
 

RosaCasio

Cartier
Jag har stött på ett mycket störigt problem.

När jag ska kopiera in från en fil till en annan, och vill inte kopiera in tomma celler, så fungerar det bara inte.
Försöker allt men det blir inte rätt, så jag börjar undra om det är någon inställning i arket som jag inte kan se?

Någon som känner igen problemet eller kan hänvisa till var jag kan lära mig mer ( är verkligen på en basnivå och behöver bli bättre)

1713964221031.png
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag har stött på ett mycket störigt problem.

När jag ska kopiera in från en fil till en annan, och vill inte kopiera in tomma celler, så fungerar det bara inte.
Försöker allt men det blir inte rätt, så jag börjar undra om det är någon inställning i arket som jag inte kan se?

Någon som känner igen problemet eller kan hänvisa till var jag kan lära mig mer ( är verkligen på en basnivå och behöver bli bättre)

1713964221031.png

En snabb lösning om du tex har datan i ett table är att filtrera bort tomma rader och sedan kopiera endast de som är synliga:

Skärmavbild 2024-04-24 kl. 21.51.21.png


Sen kan du antingen radera de tomma raderna eller klistra in värdena i en ny table i ett nytt dokument.
 
Topp