• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag på dykare med kronan kl 4

Dr Stein

Cartier
Jag håller med om Sumo-tipset! Särskilt den orangea. Ska spana in de andra tipsen också. Fler bilder vore kul. :p

När Seiko förbättrade sina klockors winder-funktion, genom magic lever, som fångar energi oavsett hyr rotorn snurrar, började de med kronan lite diskret kl 4, eftersom det inte längre var lika nödvändigt att lätt komma åt kronan för att vrida upp klockan. Snyggt tycker jag!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
EZM3 kanske är ett alternativ. Ligger nog just över budget beggat iofs.
Jäkligt tuff klocka med kronan kl 9. :)
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Köp en A1, ska komma in fler med svart tavla i slutet av Juli ifall du föredrar det över blå/vit. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Armida a1 ser ju löjligt stor ut.
image.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Har en Sumo som jag är rätt nöjd med själv. Första Seikon som jag trivs bra med. Grymt skön och bär inte så stort som det ser ut på pappret. Gedigen kvalitetskänsla och finish för den pengen. Kan inte annat än rekommendera den helt enkelt.
DSC00125_1.jpg
DSC00123_1.jpg
 
Kastar in min gamla paketöppningstråd med lite bilder på min Seiko SKX009 med en annan länk som jag köpte här på forumet för ett par månader sen;

https://klocksnack.se/threads/första-köpet-på-ks-och-min-första-automatiska-klocka.20409/

Måste säga att man får jävligt mycket bang for the buck när det kommer till SKX009an. Har använt den till det mesta som beater senaste månaderna och den tickar på utan minsta problem. Personligen tycker jag att 20mm luggbredd på Sumon ser lite oproportionerligt ut, gillar 009an bättre. Visst, det är 2 helt olika klockor i ganska olika prisklass men jag skulle lägga min röst på att du skaffar dig en 007/009 (007an har svart bezel, 009an pepsi) och lägger resterande av de 5000 kronorna på något större inköp. Så gjorde jag och har inte ångrat mig en sekund.

Lycka till med letandet!
 
Har en Sumo som jag är rätt nöjd med själv. Första Seikon som jag trivs bra med. Grymt skön och bär inte så stort som det ser ut på pappret. Gedigen kvalitetskänsla och finish för den pengen. Kan inte annat än rekommendera den helt enkelt.
DSC00125_1.jpg
DSC00123_1.jpg

Kastar in min gamla paketöppningstråd med lite bilder på min Seiko SKX009 med en annan länk som jag köpte här på forumet för ett par månader sen;

https://klocksnack.se/threads/första-köpet-på-ks-och-min-första-automatiska-klocka.20409/

Måste säga att man får jävligt mycket bang for the buck när det kommer till SKX009an. Har använt den till det mesta som beater senaste månaderna och den tickar på utan minsta problem. Personligen tycker jag att 20mm luggbredd på Sumon ser lite oproportionerligt ut, gillar 009an bättre. Visst, det är 2 helt olika klockor i ganska olika prisklass men jag skulle lägga min röst på att du skaffar dig en 007/009 (007an har svart bezel, 009an pepsi) och lägger resterande av de 5000 kronorna på något större inköp. Så gjorde jag och har inte ångrat mig en sekund.

Lycka till med letandet!


Det lutar mer och mer åt en Seiko Sumo 007:a, ska kolla runt och se vad jag hittar för priser ikväll.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Det lutar mer och mer åt en Seiko Sumo 007:a, ska kolla runt och se vad jag hittar för priser ikväll.

Kul! Nu vet jag inte om det försvann ett "eller" mellan Sumo och 007 för det är ju två olika klockor. Båda är bra men upplever ändå relativt stor kvalitetsskillnad där Sumon är ett par strån vassare. Känns mer gedigen, större tyngd och lite mer arbetad med sina fasningar och finish. Hoppas du hittar nåt som passar dig!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sumon är en kanonklocka, men räkna med att du inte kommer gilla originallänken. Det finns dock alternativ.

Anvil
DSC_0029.jpg



Retro rubber



GGB


Körde min på GGB förutom när jag badade. Då hade jag gummit.
 
Kastar in min gamla paketöppningstråd med lite bilder på min Seiko SKX009 med en annan länk som jag köpte här på forumet för ett par månader sen;

https://klocksnack.se/threads/första-köpet-på-ks-och-min-första-automatiska-klocka.20409/

Måste säga att man får jävligt mycket bang for the buck när det kommer till SKX009an. Har använt den till det mesta som beater senaste månaderna och den tickar på utan minsta problem. Personligen tycker jag att 20mm luggbredd på Sumon ser lite oproportionerligt ut, gillar 009an bättre. Visst, det är 2 helt olika klockor i ganska olika prisklass men jag skulle lägga min röst på att du skaffar dig en 007/009 (007an har svart bezel, 009an pepsi) och lägger resterande av de 5000 kronorna på något större inköp. Så gjorde jag och har inte ångrat mig en sekund.

Lycka till med letandet!


Måste fråga, har 009:an en blå urtavla? Blir förvirrad, på en del bilder ser det ut så och på andra så har den svart.
Såg en vridring i din tråd, tror det var en Murphy. Byter man dom lätt själv?
Hade klart bestämt mig för en 007:a, men så såg jag 009:an i din tråd med blå navy och den var ju toksnygg...
 
Kul! Nu vet jag inte om det försvann ett "eller" mellan Sumo och 007 för det är ju två olika klockor. Båda är bra men upplever ändå relativt stor kvalitetsskillnad där Sumon är ett par strån vassare. Känns mer gedigen, större tyngd och lite mer arbetad med sina fasningar och finish. Hoppas du hittar nåt som passar dig!


Hehee, det var nog ett eller för lite..:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skx 009 har mörkblå urtavla. Sumon finns också med mörkblå urtavla (SBDC003), samt med orange urtavla (SBDC005).
 
Skx 009 har mörkblå urtavla. Sumon finns också med mörkblå urtavla (SBDC003), samt med orange urtavla (SBDC005).

Skit, nu vet jag inte hur jag ska göra. Ge mig lite feedback:

Tycker ni att en blå Sumo gör sig på ett svart gummiarmband eller blir det fult? Jag lutar åt det fula hållet, men tycker att gummi är skönt mot armen.
Vilken hade ni valt, blå Sumo eller Skx 009:an, eller ska man köra det safe och köra på en svart Sumo?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gillar du blått så kör på blått. Sumon är mycket bättre än skx, så det är svårt att föreslå skx om du har en budget på 5000kr.

Jag tycker svart+mörkblått funkar bra men om du stör dig på det så kan du ju köpa en skx009 och ett mörkblått isofrane. Då landar du runt 2500kr.

Skx är mer mångsidig. Sumon är bara snygg på några få gummin eftersom bandhornen är så långa.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Skit, nu vet jag inte hur jag ska göra. Ge mig lite feedback:

Tycker ni att en blå Sumo gör sig på ett svart gummiarmband eller blir det fult? Jag lutar åt det fula hållet, men tycker att gummi är skönt mot armen.
Vilken hade ni valt, blå Sumo eller Skx 009:an, eller ska man köra det safe och köra på en svart Sumo?

Finns ju blått gummi också! :) Efter att ha ägt båda modellerna hade jag valt en Sumo över skx:eek:rna. För att det är ändå påtaglig skillnad i kvalité tycker jag. Dock går det ju att landa båda beggade inom din budget. Då kan du få både en svart och en blå dykare. :)
 
Gillar du blått så kör på blått. Sumon är mycket bättre än skx, så det är svårt att föreslå skx om du har en budget på 5000kr.

Jag tycker svart+mörkblått funkar bra men om du stör dig på det så kan du ju köpa en skx009 och ett mörkblått isofrane. Då landar du runt 2500kr.

Skx är mer mångsidig. Sumon är bara snygg på några få gummin eftersom bandhornen är så långa.


Ska väl säga att det är upp till 5k, gör inget om det kommer under.
Kollar runt nu på en skx009:a med en oysterlänk, borde kunna landa allt inom 3k.
Men fortfarande kluven, 009:a eller 007:a. Eller båda..:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir inte klok på hur du räknar, men:
1400kr för klockan (ny skx007/009)
700kr för en bra länk
800kr för isofrane.
 
Eller en 007a/009a + ett extra insert i den färg du saknar :)


Extra insert, ursäkta en novis, men är det vridringen?

Blir inte klok på hur du räknar, men:
1400kr för klockan (ny skx007/009)
700kr för en bra länk
800kr för isofrane.


Ahh, jag la inte in isofranen. Den får vänta ett tag, kör med ett eller ett par nato band istället.

Måste kolla på storleken på en Sumo och jämföra med någon klocka hemma, den kanske är för stor
och då behöver jag inte välja mellan skx eller sumon..
 
Extra insert, ursäkta en novis, men är det vridringen?




Ahh, jag la inte in isofranen. Den får vänta ett tag, kör med ett eller ett par nato band istället.

Måste kolla på storleken på en Sumo och jämföra med någon klocka hemma, den kanske är för stor
och då behöver jag inte välja mellan skx eller sumon..


Insertet är den färgade aluminiumringen som sitter "i" vridringen.
 
Topp