• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
D

Deleted member 14209

Guest
eftersom det antagligen Ikte är äkta så kränger de ju en kopia, vilket inte är lagligt.
Sen man kan man väl inte säga att man inte visste? Som att säga att man inte visste att det var 120km/h på motorvägen och inte 160 :rolleyes:

Ja, tycker det är konstigt att de försöker friskriva sig. Eftersom den inte verkar ha stämplar, men logon, så tyder på en kopia.


"Går vid inskrivningstillfället, SAV garanterar ej för funktionen, sannolikt ej originallänk, bruksslitage, skadad bakboettspackning"

Står väl ingenting om kopia vad jag kan se.

Det står ju "sannolikt ej originallänk". Det är alltså själva länken som är en Rolex-kopia.


Ja, men ej original för modellen eller ej original som i kopia?

Här är annars en lämpligare tråd för detta:
https://klocksnack.se/threads/blocket-och-andra-tokiga-annonser.1680/

Visst borde länken ha någon stämpel eller märkning i claspen om den vore äkta?
Tack för tråd-tipset, den hade kanske varit lämpligare :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Om ingen betalar 85' så sänker säljaren och säger att priset är 10' under marknadspris...
Men är då verkligen 85 marknadspriset?
Eller har marknaden ändrat priset?
IMG_4382.PNG


Ping @Ticktack
 
D

Deleted member 14209

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
En fråga.. Men säljare som kränger en del.. är de inte att räkna som Företag och måste erbjuda
14 dagar retur? Och man kan reklamera längre än så? T.ex. @Ticktack ovan som skriver "Retur enligt överenskommelse"

Dessa har t.ex. ingen retur med
@Royal Straps
https://klocksnack.se/threads/super...intage-leather-nato-150kr.66825/#post-1713339

@Hans Beck
https://klocksnack.se/threads/nya-armband-nato-blått-zulu-och-länk.69933/#post-1782436
Ang @Royal Straps står det väl inget om retur alls? Eller så ser jag det bara inte.

Dock är det ett företag och måste då erbjuda 14 dagars ångerrätt.
 

Hans Beck

Cartier
En fråga.. Men säljare som kränger en del.. är de inte att räkna som Företag och måste erbjuda
14 dagar retur? Och man kan reklamera längre än så? Uppfattar iaf att nedanstående är (borde vara?) företag.

.ex. @Ticktack ovan som skriver "Retur enligt överenskommelse"

@hook
"Retur: ingen då klockan omfattas av fabriksgarati."
https://klocksnack.se/threads/tudor-pelagos-lhd-nytt-pris.77657/

@JakubL
"I will offer 14-days money back guarantee if the watch is not authentic"
https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-planet-ocean-quantum-of-solace-limited-edt-45-5mm.77629/


@aosehus
"Frakt och returrätt enl. ök."
https://klocksnack.se/threads/hamilton-khaki-36mm.77865/


Dessa har t.ex. ingen retur med
@Royal Straps
https://klocksnack.se/threads/super...intage-leather-nato-150kr.66825/#post-1713339

@Hans Beck
https://klocksnack.se/threads/nya-armband-nato-blått-zulu-och-länk.69933/#post-1782436

Jag kan helt klart tänka mig erbjuda retur om
någon ber om det i PM. Har erbjudit det i flera fall när folk varit osäkra på hur kvalitet är i lädret mm. Hittills har ingen valt att returnera något. Har även i flera fall tagit ansvar för postens slarv, när något varit trasigt eller försvunnit. Dock brukar jag be kunden köpa ett nytt band, så skickar jag 2.
På så sätt lindras min förlust.
 
D

Deleted member 14209

Guest
Jag kan helt klart tänka mig erbjuda retur om
någon ber om det i PM. Har erbjudit det i flera fall när folk varit osäkra på hur kvalitet är i lädret mm. Hittills har ingen valt att returnera något. Har även i flera fall tagit ansvar för postens slarv, när något varit trasigt eller försvunnit. Dock brukar jag be kunden köpa ett nytt band, så skickar jag 2.
På så sätt lindras min förlust.

Dels så måste retur alltid framgå i annonsen enligt KS-regler. Alltså oavsett om man är privatperson eller inte, har retur eller inte :)

Sen så är man företag så måste man erbjuda öppet köp i 14 dagar via distanshandel, oavsett anledning till retur. Jag antar att detta inte är band du köpt på dig i privatsyfte som blivit över som du säljer (eftersom det är flera ex i olika storlekar och modeller)? Då är det ju, eller ska vara, ett företag.

Sen så är ju företag också ansvariga för att varan kommer fram till kunden. De ska alltså stå för ev porttappade paket.
 

Hans Beck

Cartier
Dels så måste retur alltid framgå i annonsen enligt KS-regler. Alltså oavsett om man är privatperson eller inte, har retur eller inte :)

Sen så är man företag så måste man erbjuda öppet köp i 14 dagar via distanshandel, oavsett anledning till retur. Jag antar att detta inte är band du köpt på dig i privatsyfte som blivit över som du säljer (eftersom det är flera ex i olika storlekar och modeller)? Då är det ju, eller ska vara, ett företag.

Sen så är ju företag också ansvariga för att varan kommer fram till kunden. De ska alltså stå för ev porttappade paket.

Låter bra!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan helt klart tänka mig erbjuda retur om
någon ber om det i PM. Har erbjudit det i flera fall när folk varit osäkra på hur kvalitet är i lädret mm. Hittills har ingen valt att returnera något. Har även i flera fall tagit ansvar för postens slarv, när något varit trasigt eller försvunnit. Dock brukar jag be kunden köpa ett nytt band, så skickar jag 2.
På så sätt lindras min förlust.
Kör du butik eller säljer du som privatperson?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Dels så måste retur alltid framgå i annonsen enligt KS-regler. Alltså oavsett om man är privatperson eller inte, har retur eller inte :)

Sen så är man företag så måste man erbjuda öppet köp i 14 dagar via distanshandel, oavsett anledning till retur. Jag antar att detta inte är band du köpt på dig i privatsyfte som blivit över som du säljer (eftersom det är flera ex i olika storlekar och modeller)? Då är det ju, eller ska vara, ett företag.

Sen så är ju företag också ansvariga för att varan kommer fram till kunden. De ska alltså stå för ev porttappade paket.

"Är företag" och "ska vara företag" är väldigt olika saker.

Dock har du rätt med "ska vara".
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Dels så måste retur alltid framgå i annonsen enligt KS-regler. Alltså oavsett om man är privatperson eller inte, har retur eller inte :)

Sen så är man företag så måste man erbjuda öppet köp i 14 dagar via distanshandel, oavsett anledning till retur. Jag antar att detta inte är band du köpt på dig i privatsyfte som blivit över som du säljer (eftersom det är flera ex i olika storlekar och modeller)? Då är det ju, eller ska vara, ett företag.

Sen så är ju företag också ansvariga för att varan kommer fram till kunden. De ska alltså stå för ev porttappade paket.
Nja, där lägger du in ganska mycket eget tyckande. Distansköplagen gäller inte privatpersoner. Punkt.
 
D

Deleted member 14209

Guest
Nja, där lägger du in ganska mycket eget tyckande. Distansköplagen gäller inte privatpersoner. Punkt.

Ja, men frågan är ju om det verkligen är en "Privatperson" som säljer. Lagen är ju ganska tydlig med vad som ska gälla när det är dags att t.ex. Momsredovisa och skaffa företag. Man kan alltså inte själv välja att vara en privatperson som inte skattar eller momsar bara för att ens intäkter ska gå till XX.

Det spelar alltså inte heller roll om vilken summan man säljer för - t.ex. upp till en viss nivå. Allt som säljs enbart för att sälja vidare (ej eget bruk) ska redovisas typ. huruvida personerna gör det eller inte... är en annan fråga ;) Men det betyder inte att lagen inte gäller dem.

EDIT: läsvärt
http://www.driva-eget.se/nyheter/starta-eget/ar-det-hobby-eller-naringsverksamhet

"Den enda försäljning som är skattefri är om du säljer enstaka saker som du har haft för personligt bruk, till exempel en soffa, en tavla eller en silverring du har tillverkat till dig själv och använt. Du får då sälja för upp till 50 000 kronor skattefritt.

Men i övrigt måste du skatta på allt du gör en vinst på, även om du har en hobbyverksamhet."
 

tissoter

Audemars
Ja, men frågan är ju om det verkligen är en "Privatperson" som säljer. Lagen är ju ganska tydlig med vad som ska gälla när det är dags att t.ex. Momsredovisa och skaffa företag. Man kan alltså inte själv välja att vara en privatperson som inte skattar eller momsar bara för att ens intäkter ska gå till XX.

Det spelar alltså inte heller roll om vilken summan man säljer för - t.ex. upp till en viss nivå. Allt som säljs enbart för att sälja vidare (ej eget bruk) ska redovisas typ. huruvida personerna gör det eller inte... är en annan fråga ;) Men det betyder inte att lagen inte gäller dem.
Hobbyverksamhet :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp