• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulaste klockan ni vet?

SIRdavid

Panerai
Screenshot_20170808-233632.png
Så skulle jag köra denna som ett komplement..
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hela Invictas moderna sortiment faller under epitetet 'de fulaste klockor jag någonsin sett'.
Tänkte jag skulle motbevisa dig här. Gick in på deras hemsida och försökte leta efter en "normal" klocka.
Men allt jag såg var antingen övergroteskt eller plagiat som var väldigt nära Rolex, Breitling, Cartier, Panerai, Hublot, Casio, Squale, Tudor och säkert fler.
Invicta gör inte ur som passar mig. :shifty:

untitled1.png
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tänkte jag skulle motbevisa dig här. Gick in på deras hemsida och försökte leta efter en "normal" klocka.
Men allt jag såg var antingen övergroteskt eller plagiat som var väldigt nära Rolex, Breitling, Cartier, Panerai, Hublot, Casio, Squale, Tudor och säkert fler.
Invicta gör inte ur som passar mig. :shifty:

untitled1.png
Sjukt att de har 3257 olika modeller tillgängliga hos Uret. Tretusentvåhundrafemtiosju!
 

Psykel

Patek
Blancpain Fifty Fathoms, om jag inte missminner. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Edit: Zodiac Sea Wolf var den första serietillverkade dykarklockan med vridring och tre visare som såldes till allmänheten. FF tillverkades först på beställning av franska Nageuers de Combat.
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
Blancpain Fifty Fathoms, om jag inte missminner. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Vet att Rolex hade redan på 40 talet. Dock var det ej svart bezel. Så kanske inte räknas?
Sen var väl Turn-o-graphen före Fifty fathoms? Det kanske är samma som med El primero och Seiko, att man väljer läger?
@Aurum har säkert koll.
 

Psykel

Patek
Vet att Rolex hade redan på 40 talet. Dock var det ej svart bezel. Så kanske inte räknas?
Sen var väl Turn-o-graphen före Fifty fathoms? Det kanske är samma som med El primero och Seiko, att man väljer läger?
@Aurum har säkert koll.
Turn-o-graph var väl före, jo. Men det var väl ändå inte specifikt en dykarklocka? Om man diskuterar just dykarklockor med tre visare och vridring, så var FF något tidigare än Sub. Se även mitt editerade inlägg ovan.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Turn-o-graph var väl före, jo. Men det var väl ändå inte specifikt en dykarklocka? Om man diskuterar just dykarklockor med tre visare och vridring, så var FF något tidigare än Sub. Se även mitt editerade inlägg ovan.
Det stämmer nog, vet att sub inte var första dykaren. Vi diskuterade svart vridring, svart tavla och 3 visare. Då sa han att Rolex inte var först och det trodde jag. Därför jag frågade vem som var före. Alltid kul att lära sig.
 

Psykel

Patek
Det stämmer nog, vet att sub inte var första dykaren. Vi diskuterade svart vridring, svart tavla och 3 visare. Då sa han att Rolex inte var först och det trodde jag. Därför jag frågade vem som var före. Alltid kul att lära sig.
Jo, men beror ju som sagt på hur petig man är. Klocka med svart vridring, svart tavla och 3 visare eller dykarklocka med svart vridring, svart tavla och 3 visare. :D
Men Zodiac Sea Wolf, Blancpain Fify Fathoms och Rolex Submariner kom alla 1953, så man kan ju egentligen lika gärna säga att dom kom samtidigt, även om nån var ett par månader tidigare än en annan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Turn-o-graph var väl före, jo. Men det var väl ändå inte specifikt en dykarklocka? Om man diskuterar just dykarklockor med tre visare och vridring, så var FF något tidigare än Sub. Se även mitt editerade inlägg ovan.
50 fathoms < 100 meter. Så kallar du en FF dykarur borde 6202 också göra det med sina 100 m.
 

Psykel

Patek
50 fathoms < 100 meter. Så kallar du en FF dykarur borde 6202 också göra det med sina 100 m.
Jag tror att definitionen ligger i syftet. Turn-o-graph var inte tänkt som dykarur, utan en vattentät klocka med tidtagning, medan FF utvecklades med dykare i åtanke.
Det är iallafall vad jag har läst mig till! Men som sagt: är min definition fel så är det bara att säga det! :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tror att definitionen ligger i syftet. Turn-o-graph var inte tänkt som dykarur, utan en vattentät klocka med tidtagning, medan FF utvecklades med dykare i åtanke.
Det är iallafall vad jag har läst mig till! Men som sagt: är min definition fel så är det bara att säga det! :D
Så var det, men det var marknadsföring (misslyckad sådan) och det är sekundärt enligt mig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Alright, då tar jag tillbaks mina tidigare påståenden och anser mig rättad. Tack!
Nja, tycker alla får göra sin egen tolkning. Är ju även oklart när respektives designavdelning började skissa. De är ju lite för samtida för att verkligen vara kopior av varandra, frågan är vad som satte igång allt detta. Kanske inte riktigt vad denna tråd ska avhandla iofs...
 

Psykel

Patek
Nja, tycker alla får göra sin egen tolkning. Är ju även oklart när respektives designavdelning började skissa. De är ju lite för samtida för att verkligen vara kopior av varandra, frågan är vad som satte igång allt detta. Kanske inte riktigt vad denna tråd ska avhandla iofs...
Precis, det är nog en diskussion för en annan tråd. MEN! Första fula dykarklockan då? :D
 
Topp