• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gilt-tråden

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Borde väl kvala in denna :) Härligt patinerad tavla!
IMG_2044.JPG
 

Psykel

Patek
Får jag vara med och leka? Ignorera dom snövita visarna...
B67B6035-09C6-4A79-B1C9-A4F349B7E413.jpeg

Eller ja, dom hjälper ju till med att framhäva gilt-detaljerna på tavlan! :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad är egentligen gilt definitionsmässigt? Innefattar det egentligen endast Rolex? Tavla, text, visare?
Pratar vi Rolex så pratar vi om en galvaniserad bottenplatta som sedan lackas och blir blank där texten är den underliggande bottenplattan som syns igenom. För all del fel av mig att säga "rent definitionsmässigt" då gilt överlag syftar till text i ädelmetall. Jag vet dock inga andra märken som använt samma process då övriga saker vi ser i denna tråd är text som är målad uppe på tavlan. Charmen för mig sitter i blankheten och den underliggande texten som ger en speciell look.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Pratar vi Rolex så pratar vi om en galvaniserad bottenplatta som sedan lackas och blir blank där texten är den underliggande bottenplattan som syns igenom. För all del fel av mig att säga "rent definitionsmässigt" då gilt överlag syftar till text i ädelmetall. Jag vet dock inga andra märken som använt samma process då övriga saker vi ser i denna tråd är text som är målad uppe på tavlan. Charmen för mig sitter i blankheten och den underliggande texten som ger en speciell look.
Galvaniserad är den nog inte, vet du om det är guld eller mässing? Tror nog det finns fler som körde denna sk. gilttext.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Polerat upp ytan innan lack då mao. Borde oxidera rätt snabbt om lacken skadas då. Sett att detta hänt med ett ojämnt resultat`?
Fullt möjligt. Det jag läst är galvaniserat men jag kan inte påstå att jag är så teknisk begåvad att jag ifrågasatt exakt hur man gör. Det väsentliga är att texten ligger underifrån och är bottenplattan.

När lacken skadas så blir ju allt fult. Säkerligen texten också. Beroende på tavla så kan texten vara näst intill silverfärgad till brandgul även utan att lacken är skadad. Har ingen aning om hur.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fullt möjligt. Det jag läst är galvaniserat men jag kan inte påstå att jag är så teknisk begåvad att jag ifrågasatt exakt hur man gör. Det väsentliga är att texten ligger underifrån och är bottenplattan.

När lacken skadas så blir ju allt fult. Säkerligen texten också. Beroende på tavla så kan texten vara näst intill silverfärgad till brandgul även utan att lacken är skadad. Har ingen aning om hur.
Galvanisering är att man lägger på ett tunt lager zink. Iom att tavlan är i mässing vet jag inte vad man isf skulle belägga den med om inte guld. Har sett jämnt färgade gilttryck men kan inte minnas djupt patinerad text.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Galvanisering är att man lägger på ett tunt lager zink. Iom att tavlan är i mässing vet jag inte vad man isf skulle belägga den med om inte guld. Har sett jämnt färgade gilttryck men kan inte minnas djupt patinerad text.
Vet inte vad du menar men här är en ganska kraftigt färgad text.

8F9810FE-1F1E-4B4A-8001-8F7A2D39FF55.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte vad du menar men här är en ganska kraftigt färgad text.

8F9810FE-1F1E-4B4A-8001-8F7A2D39FF55.jpeg
Missade ett ord i min text, menade att jag aldrig sett ojämnt kraftigt patinerad text. Säker på att guldfärgen är mässing? Vad fick du galvanisering ifrån? Är tavelmetallen belagd?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Missade ett ord i min text, menade att jag aldrig sett ojämnt kraftigt patinerad text. Säker på att guldfärgen är mässing? Vad fick du galvanisering ifrån? Är tavelmetallen belagd?
Vad jag läst så behandlar man bottenplattan. Maskerar med någon sorts vätska/beläggning där man vill ha text. Lackar hela tavlan svart och spolar sedan bort skyddet så att också lacken försvinner och visar bottenplattan där man har text. Sedan så lägger man klarlack över och lägger lum uppe på lacken. Finns beskrivet på tex VRF.

Bottenplattan ska vara mässing (brass plate).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad jag läst så behandlar man bottenplattan. Maskerar med någon sorts vätska/beläggning där man vill ha text. Lackar hela tavlan svart och spolar sedan bort skyddet så att också lacken försvinner och visar bottenplattan där man har text. Sedan så lägger man klarlack över och lägger lum uppe på lacken. Finns beskrivet på tex VRF.

Bottenplattan ska vara mässing (brass plate).
Mao vet vi inte vad guldfärgen är i för material?
 

Fadershan

Patek
Så gilt är alltså när texten på tavlan består av avsaknaden av tavellack så själva bottenplattan lyser igenom? Men man fick fylla i detta tomrum alltså och ändå kalla den gilt? Har aldrig riktigt fattat eller försökt tagit reda på definitionen. Tack då vet jag eventuellt nu äntligen! :) Hade tänkt posta en gammal Longines men förstår nu att den inte kvalar in på definitionen :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Så gilt är alltså när texten på tavlan består av avsaknaden av tavellack så själva bottenplattan lyser igenom? Men man fick fylla i detta tomrum alltså och ändå kalla den gilt? Har aldrig riktigt fattat eller försökt tagit reda på definitionen. Tack då vet jag eventuellt nu äntligen! :) Hade tänkt posta en gammal Longines men förstår nu att den inte kvalar in på definitionen :)
När man säger Rolex gilt så syftar man på det. Säger man gilt om annat som tex Tusor så syftar man främst på eran och att texten är i ädelmetall. Kan vara alltifrån guldtext till silver gilt mm.. Som Aurum säger så är det fullt möjligt att fler använde samma metod som Rolex använde men de är iaf de som gjort gilt till ett begrepp när det kommer till urtavlor. Den stora charmen med gilt-tavlor är egentligen inte trycket. Det är den blanka lackade tavelytan som är spegelblank när den är i bra skick.

Svårt att fota hur Rolex gilt ser ut. Denna bild visar hyfsat tydligt hur texten ligger under färgen.

5F6240F3-35A8-4BB3-A6B2-011742380727.jpeg
 
Topp