• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
kan man köra struts till en klocka med svart tavla (dvs struts till min Sinn 556i)? Måste man i så fall matcha skorna?
 

Maro

Audemars
Skulle inte tro det baserat på egen erfarenhet. De brukar som du säger antingen ha en funktion där sekundvisaren börjar hoppa flera sek åt gången eller bara tvärdö. Men det baseras på "billigare" ur upp till ca 4000 kr.

Tack, ja jag har inte någon större erfarenhet heller tyvärr! Men måste testa att byta iallafall.

Tack för svaret
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Är det några juveler i kronografdelen av verket på nyare Speedmaster pro? Dvs håller kronografdelen att köras kontinuerligt?
 

egbert

Panerai
Har inte riktigt greppat vad perpetual calender innebär (evighetskalender). Är det EN komplikation man menar eller flera? Innebär det att man inte behöver ställa om datum, tex. efter en månad på 30 dagar? Upplys mig!
 

Leif

Cartier
Om man har en klocka med trippel kalender, dvs veckodag, månad och dagnummer i månad, vet klockan då om hur många dagar det är i varje månad? Tänker på t.ex urverket ETA 7751. Behövs datum ställas in vart fjärde år eller varje månad utom 31 dagars månaderna?
 

jbbs

Omega
Hur mycket ska man vrida upp ett manuellt verk? I detta fallet en Speedmaster.
Tar det stopp? Hur många varv behöver man för att få max gångreserv? Vågar inte riktigt pröva mig fram heller, utan drar bara upp den tills man känner att den blir segare.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Hur mycket ska man vrida upp ett manuellt verk? I detta fallet en Speedmaster.
Tar det stopp? Hur många varv behöver man för att få max gångreserv? Vågar inte riktigt pröva mig fram heller, utan drar bara upp den tills man känner att den blir segare.
Nu har jag ingen speedmaster, men alla verk som jag provat (både gamla / nya) har ett stopp. Självklart kan du vrida över detta. Men då behövs mycket mer kraft än du använt innan.
 

mega

Rolex
Hur mycket ska man vrida upp ett manuellt verk? I detta fallet en Speedmaster.
Tar det stopp? Hur många varv behöver man för att få max gångreserv? Vågar inte riktigt pröva mig fram heller, utan drar bara upp den tills man känner att den blir segare.
Det tar tvärstopp, det märks väldigt tydligt. Antagligen omöjligt att missa.
 

san

Cartier
2-Faktor
Har inte riktigt greppat vad perpetual calender innebär (evighetskalender). Är det EN komplikation man menar eller flera? Innebär det att man inte behöver ställa om datum, tex. efter en månad på 30 dagar? Upplys mig!

Precis så. Det är en komplikation som, oberoende av korta/långa månader och skottår, gör att klockan "vet" vilken dag, månad och år det är (givet att den hålls uppdragen).
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Är det några juveler i kronografdelen av verket på nyare Speedmaster pro? Dvs håller kronografdelen att köras kontinuerligt?

Blev nyfiken och försökte hitta svaret.
En sammanfattning av det jag hittat är: Den håller, men vissa kugghjul slits lite mer. Dessa är dock billiga och byts vid behov ut vid ordinarie service.

se denna länk för mer utförligt svar:
http://omegaforums.net/threads/chronographs-vertical-and-horizontal-coupling.5539/
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Har rolex gjort nån modell större än 40mm?

Ja!

sHr7YHHl.jpg
 
Topp