• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

iko

Panerai
2-Faktor
Jag tillhör också gruppen som tycker att få prova en klocka innan man köper den hos en AD är att förvänta.

Däremot fick jag prova Williams privata Speedmaster på Erikson Urhandel innan de hade fått in den nya. Det tycker jag är något utöver det förväntade, mycket uppskattat från min sida och det är därför jag skriver här.

När de väl hade fått in den nya speedmastern fick jag även prova den. Mycket trevligt och professionellt bemötande från deras sida vid båda tillfällena.
 

ScubaKing

Audemars
Jag tillhör också gruppen som tycker att få prova en klocka innan man köper den hos en AD är att förvänta.

Däremot fick jag prova Williams privata Speedmaster på Erikson Urhandel innan de hade fått in den nya. Det tycker jag är något utöver det förväntade, mycket uppskattat från min sida och det är därför jag skriver här.

När de väl hade fått in den nya speedmastern fick jag även prova den. Mycket trevligt och professionellt bemötande från deras sida vid båda tillfällena.
Så du fick prova en klocka dem hade i butiken? Heller inget udda du fick testa hans på armen. Han tjänade nog en tio lax rent på den gesten i och med försäljningen sedan. Inget av det du nämner är något utöver vad Ur&Penn gör för sina kunder. Höj ribban ordentligt för hyllningarna....:shifty:
 
Senast ändrad:

iko

Panerai
2-Faktor
Så du fick prova en klocka dem hade i butiken? Heller inget udda du fick testa hans på armen. Han tjänade nog en tio lax rent på den gesten i och med försäljningen sedan. Inget av det du nämner är något utöver vad Ur&Penn gör för sina kunder. Höj ribban ordentligt för hyllningarna....:shifty:
Såg att du ändrat ditt inlägg nu, men för att förtydliga så har jag inte spenderat en krona där.


Annars håller jag generellt med dig, se mitt inlägg här:
 

ScubaKing

Audemars
Såg att du ändrat ditt inlägg nu, men för att förtydliga så har jag inte spenderat en krona där.


Annars håller jag generellt med dig, se mitt inlägg här:

Ah ok ber om ursäkt. Uppfattade det som att du skulle köpa en Speedmaster och sedan även gjorde det. My bad. Men ändå, klart du ska få prova alla klockor du vill i butiken, oavsett pris och material, och oavsett hur man är klädd (jag vet du har inte sagt något om kläderna, försöker bara göra en point).

Detta är absolut inget mot din post, men jag tycker vi bör kunna kräva mycket mer av butiker i lyxsegmentet som gör ordentliga förtjänster på det dem säljer. Vi talar inte om H&M eller Grosshandlarn som gör en femma på varje såld t-shirt. Detta är klockor för många hundra tusen i vissa fall, klart kunden ska få känna sig kunglig och få skumpa och lite giveaways samt prova o.s.v. :). Jag är inte sådan men jag kan förstå att vissa ser upplevelsen att handla från en AD, allt nytt. Men ska dem klara sig mot gråhandlarna som många gånger både är billigare och har bättre service får dem steppa upp ordentligt.
 
Senast ändrad:

bluetrain

Cartier
Dessa två urmakare har jag haft interaktion med senaste året.

Engströms Ur - mkt bra service och är serviceminded! Hiss!

Lindahls Urmakeri - Duktiga ovh snabba. Väldigt bra att ha att göra med. Hiss!

Upplever att en hel del urmakare försvunnit de senaste åren? Tänker i huvudsak på Skåne. I ett sådant läge kan jag tycka det är extra viktigt att stödja dem som är bra och som man tycker om. Annars har vi till slut endast AD:s med tråkig attityd som kör saker i stil med ”bäst vi byter ut nästan alla delar, för säkerhets skull, på en vanlig service” eller ”vi kan inte serva vintage, vi måste skicka klockan till Schweiz, tar minst 3 månader” och hur kul är det??
 

Whedda

Rolex
Ah ok ber om ursäkt. Uppfattade det som att du skulle köpa en Speedmaster och sedan även gjorde det. My bad. Men ändå, klart du ska få prova alla klockor du vill i butiken, oavsett pris och material, och oavsett hur man är klädd (jag vet du har inte sagt något om kläderna, försöker bara göra en point).

Detta är absolut inget mot din post, men jag tycker vi bör kunna kräva mycket mer av butiker i lyxsegmentet som gör ordentliga förtjänster på det dem säljer. Vi talar inte om H&M eller Grosshandlarn som gör en femma på varje såld t-shirt. Detta är klockor för många hundra tusen i vissa fall, klart kunden ska få känna sig kunglig och få skumpa och lite giveaways samt prova o.s.v. :). Jag är inte sådan men jag kan förstå att vissa ser upplevelsen att handla från en AD, allt nytt. Men ska dem klara sig mot gråhandlarna som många gånger både är billigare och har bättre service får dem steppa upp ordentligt.

jag tycker dock det är ett tecken på service över förväntan om en säljare erbjuder mig att prova hens personliga klocka för att jag skall känna mig trygg i att beställa en modell som kanske inte finns inne ännu. Man kan cyniskt säga att det gynnar hen men som flera varit inne på är ju många klockor som nämnts knappast något de har svårt att bli av med.

Det leder mig till ämnet kring vem som egentligen gör vem en tjänst. Man kan absolut tycka att man förtjänar en viss service om man köper en klocka för hundratusentals kronor men om det som i nuvarande situation innebär att du som kund i många fall kliver ut med något värt 50-100% mer än du betalade så faller enligt mig hela ”jag lägger minsann så mycket pengar att du skall vara jävligt tacksam”.
Jag menar på inget sätt att man inte skall sträva efter att ge bra service men att inte få köpa vissa klockor trots att man har råd är inte bristande service enligt mig. Att skratta åt någon som vill skriva upp sig på en lista är något helt annat. Tyvärr tror jag många ADs känner en stor frustration kring att inte kunna möta den efterfrågan som finns.
 

ScubaKing

Audemars
jag tycker dock det är ett tecken på service över förväntan om en säljare erbjuder mig att prova hens personliga klocka för att jag skall känna mig trygg i att beställa en modell som kanske inte finns inne ännu. Man kan cyniskt säga att det gynnar hen men som flera varit inne på är ju många klockor som nämnts knappast något de har svårt att bli av med.

Det leder mig till ämnet kring vem som egentligen gör vem en tjänst. Man kan absolut tycka att man förtjänar en viss service om man köper en klocka för hundratusentals kronor men om det som i nuvarande situation innebär att du som kund i många fall kliver ut med något värt 50-100% mer än du betalade så faller enligt mig hela ”jag lägger minsann så mycket pengar att du skall vara jävligt tacksam”.
Jag menar på inget sätt att man inte skall sträva efter att ge bra service men att inte få köpa vissa klockor trots att man har råd är inte bristande service enligt mig. Att skratta åt någon som vill skriva upp sig på en lista är något helt annat. Tyvärr tror jag många ADs känner en stor frustration kring att inte kunna möta den efterfrågan som finns.

Jag kan inte se det som något utöver det vanliga att en säljare låter dig ha sin klocka på armen om chans finns att sälja dig en dyr klocka sedan.
Det du annars pratar om är ett exempel som rör Rolex och Patek sport. Och dessa finns ju inte ens i butiken och det går heller inte att ställa sig på någon lista?!
Men visst, jag kan ge dig det. OM man ska köpa en Rolex eller Patek som betingar ett betydligt högre värde så fort jag lämnat butiken så kan jag skippa skumpan...
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Däremot fick jag prova Williams privata Speedmaster på Erikson Urhandel innan de hade fått in den nya. Det tycker jag är något utöver det förväntade, mycket uppskattat från min sida och det är därför jag skriver här.
Jag kan inte se det som något utöver det vanliga att en säljare låter dig ha sin klocka på armen om chans finns att sälja dig en dyr klocka sedan.
Nu handlade det om att man upplevde det som en trevlig gest och något oväntat. Om det inte var något som kunden räknat med och som gav ett positivt intryck kan jag inte se det som annat än kundvård (oavsett om det kan ha tyckts vara en rimlig gest).

Detta är absolut inget mot din post, men jag tycker vi bör kunna kräva mycket mer av butiker i lyxsegmentet som gör ordentliga förtjänster på det dem säljer.
Upplever att många förväntningar i denna tråden som finns på AD är rätt snäva.
Av de AD jag besökt det senaste året har det alltid funnits någon kund som på något sätt varit rätt dryg för att hen tycker att denne har rätten för att de spenderar så mycket pengar. Att båda parter ska respektera varandra och se hela och rena ut är väl lika rimligt att förutsätta i butiken runt hörnet som på fina gatan(?).
 

automatik

Omega
2-Faktor
Rekomenderarar varmt Huke i Malmö. Även om personalen kanske inte är världens bästa försäljare (kan nog uppfattas som lite nonchalanta 😁) så är urmakarna väldigt kunniga och framförallt ärliga. De kommer aldrig lurar dig på någon tjänst. Har din klocka inte ett servicebehov kommer de säga det!

Det intressanta är att det är tvärtom på Bergströms i Malmö, där är försäljarna extremt trevliga och kunniga. Medans urmakarna är nonchalanta och inte verkar vilja göra sitt jobb. 😁
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Som vanligt ypperlig service av Fredrik på Engströms Urmakeri. Två täthetskontroller, kontroll av Seikon och en pouch rikare. Helt gratis 😊
20210512_160045.jpg
Engströms i jkpg är helt fantastiska! Grym trio förövrigt. Den där Seiko SQ;n är ju nästan så skarp att man skär sig bara av att kolla på den ;)
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Besökte LW för att byta in tre stycken Breitling klockor, lägga pengar mellan och köpa en dyrare klocka. Tomas Leprince tog in klockorna och bad mig återkomma efter några timmar. När jag kom tillbaka så påstod han att alla klockorna behövde skickas till Breitling för service. Enligt Tomas så har LW ett special avtal med Breitling och att kostnaden för servicen var 15 000 kr styck och att det var ett mycket bra pris som bara dom kunde få. Jag blev osäker och tog klockorna med mig och gick.
Dagen efter kollade jag servicekostnaden med Krons och Nymans Ur, båda officiella återförsäljare för Breitling och fick följade priser: 5400 kr för en automat och 7600 kr för en kronograf då ingick även polering. Jag bad även en urmakare mäta trycket och kontrollera gången på klockorna, två gick exakt som dom skulle och behövde ingen service, ena gick på gränsen till officiella marginalen från Breitling. Har även kontaktat Breitling och dom säger att dom inte har något att göra med LW och att det inte finns något 15 000 kronors specialavtal. Innan jag gick från butiken så frågade jag om servicehistoriken på Rolex klockan jag ville köpa, då påstod Tomas att klockan var servad av deras urmakare och att det är samma som att den är servad av Rolex. Vilken är eran erfarenhet av LW?
Jag har sålt en klocka till LW och specifikt till just T. I mitt fall var det också en Breitling, visst att det blev gråhandelpris men det visste jag ju redan när jag klev innanför tröskeln. Inga konstigheter vid det tillfället, hade dessutom haft klockan inne på service hos AD månaden innan. Frid och fröjd cashen på kontot dagen efter.

Men att de har något med AD att göra stämmer ju inte som du fått bekräftat
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Uppdatering från GBG :) .
Märks att det var ett tag sedan jag var runt i butikerna i GBG, samtliga butiker hade bytt ut en del personal sedan sist.

Jarl Sandin:
Provade nya Breitling Super Chronomat. Trevligt bemötande från en kille jag inte pratat med tidigare. Ärligt och lätt snack om olika modeller, Breitlings möjliga plan framåt osv.

Bergströms: Även där en för mig ny säljare som var trevlig och kunnig. Tyvärr inga av de nya Tudor-modellerna i butiken än. Börjar undra om de är nedprioriterade vad gäller tilldelning inom kedjan för de har sällan nya modeller inne. Dock trevligt, som vanligt. Lite segt att man måste in i butiken för att höra om de fått in nya modeller, de är sällan i skylten.

Magnussons ur
Ny kille även där. Provade nya GS-kvartsaren. Inget direkt säljsnack vilket inte heller efterfrågades. Rolig var han också.

Klockmaster Hansson
Alltid en fröjd att besöka dem. Klart härligast atmosfär av butikerna i GBG, oftast ganska lugnt i butiken också så den där säljstressen/löpande band-känslan man kan uppleva i andra butiker känns obefintlig.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Besökte LW för att byta in tre stycken Breitling klockor, lägga pengar mellan och köpa en dyrare klocka. Tomas Leprince tog in klockorna och bad mig återkomma efter några timmar. När jag kom tillbaka så påstod han att alla klockorna behövde skickas till Breitling för service. Enligt Tomas så har LW ett special avtal med Breitling och att kostnaden för servicen var 15 000 kr styck och att det var ett mycket bra pris som bara dom kunde få. Jag blev osäker och tog klockorna med mig och gick.
Dagen efter kollade jag servicekostnaden med Krons och Nymans Ur, båda officiella återförsäljare för Breitling och fick följade priser: 5400 kr för en automat och 7600 kr för en kronograf då ingick även polering. Jag bad även en urmakare mäta trycket och kontrollera gången på klockorna, två gick exakt som dom skulle och behövde ingen service, ena gick på gränsen till officiella marginalen från Breitling. Har även kontaktat Breitling och dom säger att dom inte har något att göra med LW och att det inte finns något 15 000 kronors specialavtal. Innan jag gick från butiken så frågade jag om servicehistoriken på Rolex klockan jag ville köpa, då påstod Tomas att klockan var servad av deras urmakare och att det är samma som att den är servad av Rolex. Vilken är eran erfarenhet av LW?
Mycket enkelt, de ville inte ha 3 Breitlings som hyllvärmare så de gav dig ett högt pris på service i förhoppning att du skulle gå därifrån. Eller så menade han 15000 för alla 3, inte styck?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Besökte LW för att byta in tre stycken Breitling klockor, lägga pengar mellan och köpa en dyrare klocka. Tomas Leprince tog in klockorna och bad mig återkomma efter några timmar. När jag kom tillbaka så påstod han att alla klockorna behövde skickas till Breitling för service. Enligt Tomas så har LW ett special avtal med Breitling och att kostnaden för servicen var 15 000 kr styck och att det var ett mycket bra pris som bara dom kunde få. Jag blev osäker och tog klockorna med mig och gick.
Dagen efter kollade jag servicekostnaden med Krons och Nymans Ur, båda officiella återförsäljare för Breitling och fick följade priser: 5400 kr för en automat och 7600 kr för en kronograf då ingick även polering. Jag bad även en urmakare mäta trycket och kontrollera gången på klockorna, två gick exakt som dom skulle och behövde ingen service, ena gick på gränsen till officiella marginalen från Breitling. Har även kontaktat Breitling och dom säger att dom inte har något att göra med LW och att det inte finns något 15 000 kronors specialavtal. Innan jag gick från butiken så frågade jag om servicehistoriken på Rolex klockan jag ville köpa, då påstod Tomas att klockan var servad av deras urmakare och att det är samma som att den är servad av Rolex. Vilken är eran erfarenhet av LW?
Har begränsad erfarenhet från dem innan KS så det bygger på lyckligt oventande. :)
Men överlag trevlig service och gafflande, snabb uppföljning på mail frågor.
Nu när jag vet bättre skulle jag inte gå dit mest pga hur gråhandlarna påverkar marknaden och med vetskap om hur prisbilden ser ut utanför gråhandlarna.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Besökte LW för att byta in tre stycken Breitling klockor, lägga pengar mellan och köpa en dyrare klocka. Tomas Leprince tog in klockorna och bad mig återkomma efter några timmar. När jag kom tillbaka så påstod han att alla klockorna behövde skickas till Breitling för service. Enligt Tomas så har LW ett special avtal med Breitling och att kostnaden för servicen var 15 000 kr styck och att det var ett mycket bra pris som bara dom kunde få. Jag blev osäker och tog klockorna med mig och gick.
Dagen efter kollade jag servicekostnaden med Krons och Nymans Ur, båda officiella återförsäljare för Breitling och fick följade priser: 5400 kr för en automat och 7600 kr för en kronograf då ingick även polering. Jag bad även en urmakare mäta trycket och kontrollera gången på klockorna, två gick exakt som dom skulle och behövde ingen service, ena gick på gränsen till officiella marginalen från Breitling. Har även kontaktat Breitling och dom säger att dom inte har något att göra med LW och att det inte finns något 15 000 kronors specialavtal. Innan jag gick från butiken så frågade jag om servicehistoriken på Rolex klockan jag ville köpa, då påstod Tomas att klockan var servad av deras urmakare och att det är samma som att den är servad av Rolex. Vilken är eran erfarenhet av LW?
Var noga med att kolla att du får med alla länkbitar. LW gillar att hålla på dem som blir över efter en länkjustering
 
Besökte LW för att byta in tre stycken Breitling klockor, lägga pengar mellan och köpa en dyrare klocka. Tomas Leprince tog in klockorna och bad mig återkomma efter några timmar. När jag kom tillbaka så påstod han att alla klockorna behövde skickas till Breitling för service. Enligt Tomas så har LW ett special avtal med Breitling och att kostnaden för servicen var 15 000 kr styck och att det var ett mycket bra pris som bara dom kunde få. Jag blev osäker och tog klockorna med mig och gick.
Dagen efter kollade jag servicekostnaden med Krons och Nymans Ur, båda officiella återförsäljare för Breitling och fick följade priser: 5400 kr för en automat och 7600 kr för en kronograf då ingick även polering. Jag bad även en urmakare mäta trycket och kontrollera gången på klockorna, två gick exakt som dom skulle och behövde ingen service, ena gick på gränsen till officiella marginalen från Breitling. Har även kontaktat Breitling och dom säger att dom inte har något att göra med LW och att det inte finns något 15 000 kronors specialavtal. Innan jag gick från butiken så frågade jag om servicehistoriken på Rolex klockan jag ville köpa, då påstod Tomas att klockan var servad av deras urmakare och att det är samma som att den är servad av Rolex. Vilken är eran erfarenhet av LW?
Jag har bara köpt och aldrig sålt eller lämnat i inbyte. Min erfarenhet är på det hela taget god. God service, trevligt snack, espresso och allt som hör till. Klockan jag köpte var naturligtvis en aning dyrare än vad den borde ha varit men så är det ju när man handlar Rolex hos gråis.
 

FlipSwede

Rolex
Besökte LW för att byta in tre stycken Breitling klockor, lägga pengar mellan och köpa en dyrare klocka. Tomas Leprince tog in klockorna och bad mig återkomma efter några timmar. När jag kom tillbaka så påstod han att alla klockorna behövde skickas till Breitling för service. Enligt Tomas så har LW ett special avtal med Breitling och att kostnaden för servicen var 15 000 kr styck och att det var ett mycket bra pris som bara dom kunde få. Jag blev osäker och tog klockorna med mig och gick.
Dagen efter kollade jag servicekostnaden med Krons och Nymans Ur, båda officiella återförsäljare för Breitling och fick följade priser: 5400 kr för en automat och 7600 kr för en kronograf då ingick även polering. Jag bad även en urmakare mäta trycket och kontrollera gången på klockorna, två gick exakt som dom skulle och behövde ingen service, ena gick på gränsen till officiella marginalen från Breitling. Har även kontaktat Breitling och dom säger att dom inte har något att göra med LW och att det inte finns något 15 000 kronors specialavtal. Innan jag gick från butiken så frågade jag om servicehistoriken på Rolex klockan jag ville köpa, då påstod Tomas att klockan var servad av deras urmakare och att det är samma som att den är servad av Rolex. Vilken är eran erfarenhet av LW?
Jag har varit dar ettpar ganger och kikat.

Trevligt bemotande av saljaren (Pontus tror jag han hette) sa inget att klaga pa dar. Bra utbud av klockor,men givetvis till marknadspris och med momsen dod/ingen taxfree blir det dyrt. Riktigt dyrt for den som kan handla utanfor EU/Lagskattelander. Ingen villighet att diskutera pris. Pa en klocka for 250 kunde man tanka sig att dra av en femma...

Jag far for mig LW vander sig till ett klientel som har mer pengar an tid. Man vill ha nagot nu och bryr sig inte om ifall det kostar 25-100'mer an om man letat och lagt ner lite tid sjalv.
Turister fran asien som inte hittar nagot pa Bibilioteksgatan kanske ar vad man tjanar sina pengar pa,vad vet jag.

Nog tror jag de ar lika seriosa som de andra handlarna i omradet,annars sa skulle de ha forsvunnit.Men affarsiden ar ju att tjana max pa begagnade klockor hur man an vrider och vander pa det och da vill man ocksa ha/vander man sig till en speciell kundgrupp
 

FlipSwede

Rolex
Kul att höra du fick ett trevligt bemötande. Jag håller med dig, får också intrycket att dom vänder sig till en speciell målgrupp.
Ja bemotandet var det inget fel pa alls. Trevligt smaprat,gott kaffe,plockade fram precis allt jag ville kika och klamma pa men sedan tog det liksom stopp. Att forsoka fa till en affar var inte intressant om jag inte ville betala listpris.( eller pruta max 2%..)
Jag var helt enkelt fel kund for dem,och det forstod jag ratt omgaende. Men gratiskaffe fick jag anda ... ;)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har bara köpt och aldrig sålt eller lämnat i inbyte. Min erfarenhet är på det hela taget god. God service, trevligt snack, espresso och allt som hör till. Klockan jag köpte var naturligtvis en aning dyrare än vad den borde ha varit men så är det ju när man handlar Rolex hos gråis.
Som jag tolkar dig var det det dyraste trevligsnack och kaffe du betalt för.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sanning med modifikation. Fick jag lära mig surt när jag letade som en galning efter ”saknade” länkbitar till en DSSD som skulle säljas av. Visade sig att den modellen kommer med 10,5 länkbitar och en diver extension...
Har noll erfarenhet av den reffen, men bra, nu har jag lärt mig något 😌
 
Topp