• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

7559CDDF-9000-45A1-A98A-EC862A21C2AE.jpeg

Fick chansen att prova BB58 925, och wow vad den klockan inte görs rättvis av bilderna som finns på den. Är en helt annan lyster i silvret än vad man får med stål, men tack vare att de gett den en borstad finish blir det ändå inte för mycket. Taupe-färgen är också riktigt grym, och det blir riktigt fin kontrast mellan tavlan och index. Summa summarum, mycket bättre IRL än vad den är på bild!
8DE3E86B-F35A-42EB-96FD-6A016D21ECA8.jpeg

Jag ber om ursäkt om det är en okänslig frågeställning men jag är också lite inne på det som lyfts tidigare i tråden.
Nämligen; vad tjänar vi som konsumenter på att värdera och hålla en god relation till AD?

Då menar jag utöver det personliga mötet mellan människor där, i min mening, man alltid skall vara trevlig och se sina medmänniskor oavsett om de är Rolexhandlare eller renhållningsarbetare.

Jag förstår att om man har en egen verksamhet eller omsätter ett högt antal klockor kan relationen vara avgörande för att vara bland de första som tilldelas eller får tillgång till en viss modell.

Men konkret är väl de ändå säljare med ett större varumärke i ryggen som manipulerar marknaden får att skapa en hype genom större efterfrågan än tillgång för att höja priser och känslan av "lyx" och "exklusivitet".

Det pratas en del om att antingen få eller inte få hamna i en köp-kö.
Att någon form av kösystem förekommer när de vet om att de kanske bara får tillgång till x-antal framöver är inte så märkligt. Även om vän-/väntelistan kan sticka i ögonen hos vissa.

Rabatt på 10-20%
Gäller detta alla konsumenter eller enbart de som redan har köpt flertalet klockor till fullt pris? För då har väl AD:n redan "tjänat in" på den kunden tidigare.
Detta är något som annars inte är praxis, förutom vid handel av begagnade varor och som förvånat mig mest.

Certifikat
Hur fungerar det? Är det ett bevis på att man köpt klockan på ett visst ställe som är värt mer än ett kvitto?

Service
Behöver man lämna in t.ex. en Tudor på service regelbundet? Vad ligger den kostnaden på; 4-8k?

I tråden "Hissa eller Dissa en AD" har det lyfts att få prova en klocka i en butik är i samma paritet som att få prova ett par byxor på Dressman eller provköra Volvon innan eventuellt köp. D.v.s. något som är praxis inom detaljhandel och förekommer även ofta vid e-handel.

Sen att behöva "klä upp sig" för att få bättre service säger en del om vissa återförsäljare.

Vänder man på det är det en rätt liten insats från AD:s sida att bjuda kunden på kaffe eller t.o.m. champagne för att göra tusentals kronor i vinst på en försäljning då kunden känner att hen måste köpa där då en är skyldig dem det efter det trevliga bemötandet.

Jag är själv spekulant på en Tudor Pelagos (25600TN-0001) vilken i så fall blir min första Tudor och jag har inga planer på att köpa nya Rolex-klockor i framtiden. Varför skulle jag inte köpa från uret.se som nu har den på 10% rabatt? Hur troligt är det att en AD skulle erbjuda rabatt på 15-20% vid första köpet?
Jag är medveten om att inte till mig i alla fall, efter det här inlägget.

Igen, jag vill inte trampa någon på tårna. Min ursäkt är att jag är helt grön i klockvärlden och inte riktigt förstår hur allt går till. Och ja, jag har läst tråden "Nybörjarguide – min första "riktiga" klocka".

Nämligen; vad tjänar vi som konsumenter på att värdera och hålla en god relation till AD?
Vissa delar borde kanske lagts på hissa/dissa tråden men here goes….. och svarar för egen del och säkerligen har 70% en annan åsikt. Men en god relation till AD är som alla andra butiker etc. jag håller en god relation till. Dvs. En bättre service, hjälp om något krånglar efter köpet, service, extra reservdelar, etc. etc. Gällande klockor är givetvis möjligheten att skriva upp sig på lista en fördel men inte mitt huvudakliga syfte med att vara ”stammis”.

Gäller detta alla konsumenter eller enbart de som redan har köpt flertalet klockor till fullt pris? För då har väl AD:n redan "tjänat in" på den kunden tidigare.
Förmodligen delvis på köphistorik, men jag tycker man missar mkt på om man tror att det enbart bygger på köpen. En del bygger ju även på den sociala delen. Det är som vilken affärsrelation som helst. Sedan i vissa fall (som övrigt i samhället) så kan den som strör mest pengar omkring sig komma längst.

Hur fungerar det? Är det ett bevis på att man köpt klockan på ett visst ställe som är värt mer än ett kvitto?
Cert är äkthetsbevis dvs. att AD verifierar mot klockansserienummer etc.
Behöver man lämna in t.ex. en Tudor på service regelbundet? Vad ligger den kostnaden på; 4-8k?
Var 5:e år ca enl Tudor. Skulle nog kolla packningar/täthet vartannat.
Sen att behöva "klä upp sig" för att få bättre service säger en del om vissa återförsäljare.
Beror på vad som menas med att ”klä upp sig”. Om det betyder att ha hela kläder och se hel och ren ut så säger det mer om personer som inte vill vara det. 😅 Sedan skulle jag aldrig ta på mig en kostym för att gå och köpa en klocka. Tycker det handlar om folkvett. Och man kan ju argumentera bäst man vill men intrycket mellan två kunder eller säljare en i kavaj och skjorta och en i shorts och t-shirt lär ju inte vara så svårt. Om man sedan tycker att det är ytligt att AD är dryg så står det alla fritt att handla någon annanstans.

Gällande rabatt är detta alltid en het fråga. Men imo. Räkna inte med det för populärare modeller och köp inte och räkna med att få rabatt. Om du får det är det en trevlig bonus.

Tillbaka
Topp