• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Nej, jag håller inte med. Jag har delgett den information jag tyckte var relevant det vill säga min subjektiva upplevelse av att ha blivit dåligt bemött. Vad som sedan föranledde att det var på det viset jag upplevde bemötandet är inte relevant för någon annan än mig själv. Vissa tar sig själv för på stort allvar, jag kanske till och med är en av dom...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag står för det jag skriver men är inte intresserad av att förklara mig ytterligare. Den information jag tillhandahållit kanske kan vara till nytta för någon, vad vet jag. Men jag har förstått att den inställningen är mindre välkommen av maffian därmed insåg jag snabbt mitt misstag. Ska hålla mig till köp och sälj :)
Fast du har inte tillhandahållit någon information?
 
Nej, jag håller inte med. Jag har delgett den information jag tyckte var relevant det vill säga min subjektiva upplevelse av att ha blivit dåligt bemött. Vad som sedan föranledde att det var på det viset jag upplevde bemötandet är inte relevant för någon annan än mig själv. Vissa tar sig själv för på stort allvar, jag kanske till och med är en av dom...

Du har ju inte delgett någon relevant information utom din egna åsikt?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Nej, jag håller inte med. Jag har delgett den information jag tyckte var relevant det vill säga min subjektiva upplevelse av att ha blivit dåligt bemött. Vad som sedan föranledde att det var på det viset jag upplevde bemötandet är inte relevant för någon annan än mig själv. Vissa tar sig själv för på stort allvar, jag kanske till och med är en av dom...

Ok.
 
Att jag blev dåligt bemött tycker jag räknas som information.

facepalm.jpg~c200
 
Jag var välklädd, är 25 år gammal och hade nyligen klippt mig. Jag var på ypperligt bra humör då jag var på semester i Sverige med min flickvän från ett annat land. Själv gick jag in i butiken (med en Seiko på armen, misstag #1) och ställde frågor som för personalen på nymans signalerade att jag var en icke potentiell köpare, det vill säga nybörjarfrågor vad gäller Rolex då det inte är ett märke jag är särskilt insatt i eller intresserad av. Frågorna gällde förfarande vid köp via Nymans och var på intet sätt relaterade till olaglig eller moraliskt ifrågasättbar verksamhet. Bemötandet jag fick kan rent objektivt inte betraktas som illa då det rörde sig om blickar tonfall och diverse gester samt in och utandningar som emellertid talade sitt tydliga språk. Kvinnan var helt enkelt med sitt kroppsspråk och subtila icke-verbala kommunikation otrevlig.

Hoppas ovanstående räknas som information och om inte annat bjuder jag på samtalsämnet så åsiktspolisen har något att prata om några sidor framåt. Jag lämnar diskussionsdelen för gott och håller mig till köp och sälj vilket är mitt egentliga intesse i forumet då den delen fungerar ypperligt, jag tackar KS för en väl fungerande annonsavdelning.

Jag jobbar för övrigt själv inom försäljning av produkter inom premiumsegmentet och tycker mig ha en ganska bra uppfattning om hur kunder ska bemötas.

Med vänlig hälsning,
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag var välklädd, är 25 år gammal och hade nyligen klippt mig. Jag var på ypperligt bra humör då jag var på semester i Sverige med min flickvän från ett annat land. Själv gick jag in i butiken (med en Seiko på armen, misstag #1) och ställde frågor som för personalen på nymans signalerade att jag var en icke potentiell köpare, det vill säga nybörjarfrågor vad gäller Rolex då det inte är ett märke jag är särskilt insatt i eller intresserad av. Frågorna gällde förfarande vid köp via Nymans och var på intet sätt relaterade till olaglig eller moraliskt ifrågasättbar verksamhet. Bemötandet jag fick kan rent objektivt inte betraktas som illa då det rörde sig om blickar tonfall och diverse gester samt in och utandningar som emellertid talade sitt tydliga språk. Kvinnan var helt enkelt med sitt kroppsspråk och subtila icke-verbala kommunikation otrevlig.

Hoppas ovanstående räknas som information och om inte annat bjuder jag på samtalsämnet så åsiktspolisen har något att prata om några sidor framåt. Jag lämnar diskussionsdelen för gott och håller mig till köp och sälj vilket är mitt egentliga intesse i forumet då den delen fungerar ypperligt, jag tackar KS för en väl fungerande annonsavdelning.

Med vänlig hälsning,

Det gick ju bra det där. Nu kan framtida läsare bilda sig en egen uppfattning utifrån din redogörelse.
 

Hugii

Audemars
Fick hjälp i ett ärende från @ROB-1832 och tycker de skötte sig fint. Var i kontakt med en av urmakarna som var mycket trevlig och gav god service både på telefon och när jag var inne i butiken. Likadant förra sommaren när jag ville titta på klockor fick god service av tjejen som jobbade. Återkommer gärna.

Var inne på Krons förra sommaren, vill minnas att det var fyra-fem stycken som verkade jobba i butiken för tillfället. Ingen av dem hälsade eller verkade notera att jag befann mig i butiken. Återkommer ogärna.
När man kliver in i en butik som kund kostar det inget om man säger "Hej! Jag ska bara kika lite." :) Jag lovar att alla hälsar tillbaka (gör de inte det då ska man dissa).
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
När man kliver in i en butik som kund kostar det inget om man säger "Hej! Jag ska bara kika lite." :) Jag lovar att alla hälsar tillbaka (gör de inte det då ska man dissa).
Självklart, det köper jag. Jag söker dock gärna ögonkontakt med människor innan jag talar med dem. Vilket jag inte lyckades med i det här fallet. Tog bara upp det för jag tyckte det var lite udda.
Ett "Hej! Kan jag hjälpa till med något?" kostar inte heller något.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag var välklädd, är 25 år gammal och hade nyligen klippt mig. Jag var på ypperligt bra humör då jag var på semester i Sverige med min flickvän från ett annat land. Själv gick jag in i butiken (med en Seiko på armen, misstag #1) och ställde frågor som för personalen på nymans signalerade att jag var en icke potentiell köpare, det vill säga nybörjarfrågor vad gäller Rolex då det inte är ett märke jag är särskilt insatt i eller intresserad av. Frågorna gällde förfarande vid köp via Nymans och var på intet sätt relaterade till olaglig eller moraliskt ifrågasättbar verksamhet. Bemötandet jag fick kan rent objektivt inte betraktas som illa då det rörde sig om blickar tonfall och diverse gester samt in och utandningar som emellertid talade sitt tydliga språk. Kvinnan var helt enkelt med sitt kroppsspråk och subtila icke-verbala kommunikation otrevlig.

Hoppas ovanstående räknas som information och om inte annat bjuder jag på samtalsämnet så åsiktspolisen har något att prata om några sidor framåt. Jag lämnar diskussionsdelen för gott och håller mig till köp och sälj vilket är mitt egentliga intesse i forumet då den delen fungerar ypperligt, jag tackar KS för en väl fungerande annonsavdelning.

Jag jobbar för övrigt själv inom försäljning av produkter inom premiumsegmentet och tycker mig ha en ganska bra uppfattning om hur kunder ska bemötas.

Med vänlig hälsning,
Tråkigt att du inte blev nöjd med ditt besök på Nymans. Jag har personligen i huvudsak positiva upplevelser, jobbar inte där. Tröttsamt med ditt martyrskap om att lämna för endast köp/sälj osv. Vad hade du skaffat för frippa?
b1a3012d7b1a51bb9a6dd3e63b8ba89d.jpg
 
Senast ändrad:

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag var inne på Klockmaster Globen för ett tag sedan. Första gången ska tilläggas. Mest för att kika runt lite och eventuellt testa en Seiko MM300.
Det hela börjar med att jag hälsar på en äldre herre som står bakom disken. Varpå jag frågar: "Skulle jag kunna få testa en MM300?". Mannen bakom disken utbrister då, "Grabben, först får du sluta grundskolan". Jag visste knappt hur jag skulle reagera på det hela. Sjukt dålig service och förmodligen ganska svårslaget?
Den episoden gör mig ju inte direkt sugen på att bege mig till Klockmaster Globen när det är dags att köpa nytt i framtiden. Det måste vara extremt dyrt för butiker inom premiumsegmentet att ha anställda med sådan extremt dålig känsla för service? Har dem råd med detta?
De andra som jobbar på klockmaster har jag däremot bara bra erfarenheter av ska tilläggas.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Stövlade in på Nymans härom dagen för att titta på lite Pannor mellan två kundmöten. Ingen tidigare relation med Nymans som så, men det är enda AD'n i stan. Trots att det var full rulle med många kunder fick jag ett trevligt och professionellt bemötande, de gjorde verkligen det lilla extra. Tog fram modeller (så gott det gick, väldigt utplockat på Radiomirs), bjöd på mineralvatten och hjälpte till med råd och servicepriser.

10/10, would rekommend.
 

0-500

Cartier
Tänkte besöka ett gäng olika AD:en i Stockholmsområdet inom 1-2 veckors tid för att kolla på det jag är ute efter. Den med trevligaste, kunnigaste bemötandet kommer jag att shoppa min klocka ifrån. :greedy:
Står mellan två Märken, Vet när jag provat Uren Vilken jag vill ha.
:cigar:
 

UNO

Panerai
Tänkte besöka ett gäng olika AD:en i Stockholmsområdet inom 1-2 veckors tid för att kolla på det jag är ute efter. Den med trevligaste, kunnigaste bemötandet kommer jag att shoppa min klocka ifrån. :greedy:
Står mellan två Märken, Vet när jag provat Uren Vilken jag vill ha.
:cigar:
Missa inte LuxuryWatches trots att dom inte är just AD är mitt råd.
 

SIRdavid

Panerai
För lite mer än ett år sedan började jag planera för ett antal köp, det viktiga för mig var att det skulle kännas bra då jag gärna vill arbeta upp en god relation med butiken framåt. Så jag besökte dessa butiker och detta var mina intryck..

Nymans. Alltid trevligt där och en mycket lyxig atsmosfär. Inga som helst problem att testa dom klockor jag var intresserad och personalen upplevde jag kunniga. Men jag upplevde mig själv ofta som lite underdressad och funderade direkt på mitt yttre varje gång jag klev in. Alltså, inte någon kritik mot Nymans så utan säkert mer min egen osäkerhet?

KRONS. Har alltid tyckt den butiken har legat konstigt till men sedan dom fick rättigheterna till Rolex så ville jag ge dom en chans. En mycket avslappnad miljö, lätt att prata med personalen. Här kände jag mig mycket bekväm, kunde utan prblem kliva in i butiken mellan mina "powerwalkar" efter lunchen. Dom hade även ett mycket attraktivt utbud.

Robs. Ofta väldigt saluterad här på forumet. Men jag har aldrig riktigt trivts där. Jag kan leva med den gamla inredningen. Min uppfattning är att dom satsar extremt mycket på kinesiska turister då dom alltid har kinesisktalande personal. Problemet är att dom i princip inte kan något om klockor. Som att prata med säljarna på en Taxfree butik på en flygplats. Ett exempel på detta var när dom hade inne en Daytona (gamla referensen), säljaren sa att den var tillgänglig (för bra för att vara sant) så jag var beredd att slå till direkt. Då blev affären avbruten av en annan som sa att den var reserverad till en kund. Vilket jag såklart respekterade och hade förståelse för, men hon ville antagligen så gärna kränga iväg den. en vän hade dessutom sin Explorer 2 där på standard service, skulle dröja 6 veckor, tog 3 månader (!!).
Han den blonda killen är dock riktigt bra synd bara att man inte alltid kan få tid med honom..

Bo Bergströms. Här har det alltid varit totalt oengagerat.. Väldigt begränsad service. Inte riktigt mitt utbud då jag inte är så intresserad av Patek. Har däremot tittat en del på Hublot men det har varit sömniga presentationer. Har aldrig ens blivit bjuden på vatten, samtliga av dom andra ovan har alltid bjudit på vatten/kaffe.. Och numera även på bärs eller champagne.

Franks Ur. Skittrevliga! Pratat med ägaren (Roger har jag för mig) flera ggr, alltid beredd att göra ett bra pris. Verkligen en underskattad butik.. Dock inte riktigt mitt utbud..

Ok, detta var en kortare genomgång.. Vem blev det?
Valet var riktigt enkelt för mig, på KRONS har jag dom senaste 18 månaderna köpt sex Rolex, en Breitling och en Panerai.. Och mer lär det bli!
 

UNO

Panerai
SIR !
Jag ger er rätt i det mesta, att Frank är trevliga eller tom skittrevliga och att Rob fokuserar på Kina med allt vad det innebär kan jag skriva under på.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
För lite mer än ett år sedan började jag planera för ett antal köp, det viktiga för mig var att det skulle kännas bra då jag gärna vill arbeta upp en god relation med butiken framåt. Så jag besökte dessa butiker och detta var mina intryck..

Nymans. Alltid trevligt där och en mycket lyxig atsmosfär. Inga som helst problem att testa dom klockor jag var intresserad och personalen upplevde jag kunniga. Men jag upplevde mig själv ofta som lite underdressad och funderade direkt på mitt yttre varje gång jag klev in. Alltså, inte någon kritik mot Nymans så utan säkert mer min egen osäkerhet?

KRONS. Har alltid tyckt den butiken har legat konstigt till men sedan dom fick rättigheterna till Rolex så ville jag ge dom en chans. En mycket avslappnad miljö, lätt att prata med personalen. Här kände jag mig mycket bekväm, kunde utan prblem kliva in i butiken mellan mina "powerwalkar" efter lunchen. Dom hade även ett mycket attraktivt utbud.

Robs. Ofta väldigt saluterad här på forumet. Men jag har aldrig riktigt trivts där. Jag kan leva med den gamla inredningen. Min uppfattning är att dom satsar extremt mycket på kinesiska turister då dom alltid har kinesisktalande personal. Problemet är att dom i princip inte kan något om klockor. Som att prata med säljarna på en Taxfree butik på en flygplats. Ett exempel på detta var när dom hade inne en Daytona (gamla referensen), säljaren sa att den var tillgänglig (för bra för att vara sant) så jag var beredd att slå till direkt. Då blev affären avbruten av en annan som sa att den var reserverad till en kund. Vilket jag såklart respekterade och hade förståelse för, men hon ville antagligen så gärna kränga iväg den. en vän hade dessutom sin Explorer 2 där på standard service, skulle dröja 6 veckor, tog 3 månader (!!).
Han den blonda killen är dock riktigt bra synd bara att man inte alltid kan få tid med honom..

Bo Bergströms. Här har det alltid varit totalt oengagerat.. Väldigt begränsad service. Inte riktigt mitt utbud då jag inte är så intresserad av Patek. Har däremot tittat en del på Hublot men det har varit sömniga presentationer. Har aldrig ens blivit bjuden på vatten, samtliga av dom andra ovan har alltid bjudit på vatten/kaffe.. Och numera även på bärs eller champagne.

Franks Ur. Skittrevliga! Pratat med ägaren (Roger har jag för mig) flera ggr, alltid beredd att göra ett bra pris. Verkligen en underskattad butik.. Dock inte riktigt mitt utbud..

Ok, detta var en kortare genomgång.. Vem blev det?
Valet var riktigt enkelt för mig, på KRONS har jag dom senaste 18 månaderna köpt sex Rolex, en Breitling och en Panerai.. Och mer lär det bli!
Kul med en en helt subjektiv upplevelse. Många skulle nog känna igen sig i bilden du ger av RobE förutom negativt gammal inredning, men också kunna lägga till att de troligen är den mest genuina urmakaren i Sverige och att de har ett trevligt bemötande, suverän kompetens och en skön otvungen atmosfär att prova klockor i.
 

SIRdavid

Panerai
Kul med en en helt subjektiv upplevelse. Många skulle nog känna igen sig i bilden du ger av RobE förutom negativt gammal inredning, men också kunna lägga till att de troligen är den mest genuina urmakaren i Sverige och att de har ett trevligt bemötande, suverän kompetens och en skön otvungen atmosfär att prova klockor i.
Tack.. Håller med dig om otvungen atmosfär, trots allt är min Hublot inköpt där Men det hängde nog mest på den blonda killen.. Sen har dom inga problem att långa fram en platinum Daytona eller helguld Nautilus vilket ju är trevligt även om signalen var att enbart vilja testa och kika lite..
Sen tror jag att min upplevelse gällande butikerna ovan så klart skiljer sig mot vad andra kommer uppleva.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack.. Håller med dig om otvungen atmosfär, trots allt är min Hublot inköpt där Men det hängde nog mest på den blonda killen.. Sen har dom inga problem att långa fram en platinum Daytona eller helguld Nautilus vilket ju är trevligt även om signalen var att enbart vilja testa och kika lite..
Sen tror jag att min upplevelse gällande butikerna ovan så klart skiljer sig mot vad andra kommer uppleva.
Så är det. Det är inte varje dag vi möter en okunnig kines.
 

linus282

Breitling
Med ont om tid och mycket jobb när man besöker våran fina huvudstad så vart det idag tillfälle att besöka både Nymans och Rob Engströms.
Jag var redan säker på att ingen av dom hade inne det jag sökte (116610LN/LV) men hos rob så tog dom fram både en såld hulk och en svart för att ändå visa mig.
Hos nymans så tog dom istället fram en i helguld som jag även fick klämma på.
Vart väldigt trevlig bemött hos dom båda med lite fördel till Nymans där jag även ställde mig i kö på både en LV och en LN som uppskattades att vara ca 3 mån bort. Så hiss till Nymans Och Rob Engströms!
 

Johnny67a

Omega
Re: Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EV

Håller med om Nymans ur. Förvisso är jag en alldaglig skaraborgare men inte ska man känna att man är ovälkommen.

Gick till Rob Engström där var man välkommen som en gammal vän; prova, klämma fråga, inga problem. Allt med ett leende.

Dåliga i kvadrat är Pagolds ur i Skövde. Kör efter modellen "med snygga tjejer säljer vi klockor". Som aukt. på Rolex och Omega borde tjejerna kunna någonting om klockor, men icke. De kunde inte ens svara på om det var keramisk ring på nya Omega PO. En tjej där övade runristing på ett boettlock på min Tissot. En annan glömde sätta tillbaka packningen efter batteribyte på en Casio; vattendöden var ett faktum.
Har varit inne på Pagolds vid npgra tillfällen och tyvärr också råkat ut för dessa 2 unga inkompetenta flickor som inte vet något öht om det de ska sälja. Min räddning blev ägaren och urmakaren själv som råkade komma ut i butiken. Kunde då förhandla fram ett pris på ett köp som vi båda var nöjda med. Har nu beställt en Omega efter ånyo förhandling med honom. Han är trevlig men något tillknäppt i början.
Oroväckande det där du skrev med runristning och glömd packning. Berätta gärna mer om det. Jag vet de är 4 urmakare där inne. Ägaren själv o tre andra. Kan det vara så illa att någon av expediterna utövar urmakaryrket?
 

ffk1975

Breitling
2-Faktor
Lite erfarenheter av handlarna i Stockholm.

Krons - Varit inne 2 gånger senaste 3 månaderna. Första gången fick jag superbra bemötande. Är på jakt efter GMT BLNR och förväntade mig såklart inte att de skulle ha en inne för att prova, men säljaren där (en kvinna) gick gladeligen och hämtade en reserverad batman som jag fick testa och klämma på. Ställde mig på kölistan som påstods vara upp till 6 månader....... Är inne där igen förra veckan för att kolla "status" på min köplats och möts av en ung tjej som uppenbarligen inte har en aning om vad jag pratar om. Får då prata med en 30-40 årig snubbe i kostym istället som verkar väldigt besvärad över att behöva svara något annan än " Det är upp till ett års väntetid" då jag ber honom kolla hur just jag ligger till. Han svarar " det är inte så enkelt att kolla" och går sedan ut på "lagret" eller var de nu går när de går ut bakom dörren. Han kommer ut efter 3 minuter med en hög på ca 50 lappar och drar fram min som ligger säkert 30 från först i kön. Vi ringer när vi har nån säger han. Jahapp, knappast 6 månader längre. Så lite ris och ros till Krons.

Nymans - Här har jag bara blivit bra bemött. Står även i kö här på en batman. Fick väldigt bra bemötande då jag var inne för att ställa mig i kö. Och när jag var inne förra veckan för att kolla status så fick jag iaf en förklaring till varför det tar lite tid med batman.

Franks ur - Alltid bra bemött. Speciellt av en lite större herre som kanske är ägaren?

Rob Engström - Vet att de får bra omdömen av de flesta här, men de gånger jag varit inne där känns det som att kliva in i twilight zone. Sluss och en vakt som pekar vart man ska stå (Inget konstigt egentligen) men han känns mer hotfull än välkomnande, sen hamnar man 40 år tillbaks i tiden och undrar om jag behöver lära mig kinesiska för att få köpa här. Blir inte förvånad om de ställer ut askoppar vid disken inom kort. Frågade även här efter BLNR och ev en vanlig GMT och första frontlinjen såg ut som ett frågetecken och fick hänvisa bakåt och fick svaret 15 k i handpenning och 1 år, lite kortare på vanliga GMT. Var dock med en kollega där för nåt år sen som letade Rolex och när man väl sitter ner med en säljare så blev bemötandet bra.

Får väl återkomma om nåt år och hoppas på en köprecension av BLNR......
 
Topp