• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur många klockor har du?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen har jag inte så många just nu. Två på ingång och 4st jag roterar på + 4 som bara värms i klocklådan + ett fickor. 9 nu och snart 11 alltså, men ska sälja av några snart tänker jag.

Det är en fråga man ofta får när folk får höra att man är klockintresserad: "Hur många klockor har du då? Jag brukar svara: "Inte många, antalet säger inget om intresset. Jag har 50 par skor, men har inte köpt ett enda par senaste året.

Antalet är oväsentligt. Optimala siffran för mig är troligtvis 3-4st+några bänkvärmare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
6, men en är nog på väg ut. Ni får gissa vilken ...: :nailbiting:

Samling 2014-09-13.jpg
Tror du kommer sälja rollen. För mycket pengar att låsa på en dykarklocka. Jag skiter i vilken du säljer, men du behöver testa en GS!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
En kvartett som roterar+en ny på väg. En arveOmega, en Aqualand, en Tissot, en ryss och tre gamla Suunto. Och naturligtvis Brynäsklockan (Gul). Används dock bara vid slutspel och soffcoaching :angel: och, Gud förbjude, en Tag H Aquaracer.
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Vi samlar alla av olika anledningar. Personligen hade jag hellre haft 5 fina än 100 halvdana. Inget ont om den samlingen, men för mig kan ett halvtaskigt exemplar lika gärna kvitta.
Håller med men förstår samtidigt han/henne. Jag har samlat vinyl o cd (ni yngre, era föräldrar kan förklara) o det kan lätt bli en fix idé att samla allt med någon. Jag har ex 12 olika utgåvor av ett album, för en annan blev det att samla Seiko.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tror du kommer sälja rollen. För mycket pengar att låsa på en dykarklocka. Jag skiter i vilken du säljer, men du behöver testa en GS!

Njaaaa ..., har faktiskt blivit riktigt förtjust i Rollen, trots att det inte riktigt är min grej. Så länge man binder pengar i klockor som är relativt lättsålda utan större förlust spelar det ingen större roll(e) för mig. Däremot är jag en användare och inte en samlare och det börjar bli för många. Sinnen satt lite illa till redan när jag köpte Sea-Dwellern, men jag hade då separtionsångest vilket jag kanske har kommit över nu (eller inte ...). :nailbiting:

PS.
Jag var nära en blå GS GMT för ett år sedan ... ;)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har drygt 16 klockor, varav 4 dyrgripar och resten lite av varje. Försöker dock rensa lite för tillfället :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
För mig verkar det inte som att det är vettigt att ha fler än 3-4 klockor. Håller de hyffsad kvalité får fler helt enkelt inte handledstid nog. Så för personlig del handlar spelet nog mest om att hitta den ultimata 4-låde kombon.

Om man nu ska hålla det på en vettig nivå dvs...

Däremot finns det två enkla matematiska formler för att räkna ut exakt hur många klockor man behöver:

N+1 och Y-1

Där N är antalet klockor du har idag och Y är antalet klockor som får din respektive att lämna dig.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Håller med men förstår samtidigt han/henne. Jag har samlat vinyl o cd (ni yngre, era föräldrar kan förklara) o det kan lätt bli en fix idé att samla allt med någon. Jag har ex 12 olika utgåvor av ett album, för en annan blev det att samla Seiko.
Been there, done that. Vad det gäller vinyl så var själva jakten en stor del av grejjen också. Sen kom eBay och det var som att traska in i en godisbutik - nästan för enkelt att hitta saker. Jag tar för givet att det i klockvärlden finns de som vill ha varje variant av en tavla som släppts - en liten annan ekonomisk nivå på samlandet helt enkelt.

Idag har jag sålt en stor del av mina skivor.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hela resonemanget faller på att de flesta av oss låter inte våra respektive få reda på hur många klockor vi har. :)
Jag har smittat min fru:) Hon står och river i klocklådan varje morgon och frågar ängsligt om de som är på service. Hon tvingade av mig min Datejust förra veckan.

Som svar på trådfrågan har jag mellan 10-15 klockor. Klocklådan är för 12 så där tänker jag att jag väl ska ligga. Då får i princip alla handledstid under en två veckorsperiod.
 

Solvik

Panerai
Jag har smittat min fru:) Hon står och river i klocklådan varje morgon och frågar ängsligt om de som är på service. Hon tvingade av mig min Datejust förra veckan.

Som svar på trådfrågan har jag mellan 10-15 klockor. Klocklådan är för 12 så där tänker jag att jag väl ska ligga. Då får i princip alla handledstid under en två veckorsperiod.

Respekt! Bra jobbat, min bättre hälft frågar mig - jahapp, å vad kostade den där då? i de fall jag stolt visar upp nåt.. Döttrarna däremot gör glatt tumme upp eller ned :) Har ca 60-70 st.
 
Topp