• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Information om P.A. Wahlén

Grape

Breitling
20141215_183519_resized.jpg Jag undrar om någon här har mer information om ett silverur jag har.
På urtavlan står det P A Wahlén, Lands Krona, JMP. Öppnar man baksidan står det Omega, Grand prix Paris 1900.
Har inte hittat någon information på nätet om P A Wahlén. Kan det vara olika delar som satts ihop?
Något värde? 20141215_183519_resized.jpg 20141215_183545_resized.jpg 20141215_183600_resized.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Troligtvis var P A Wahlén en urmakare från Landskrona, som köpte in delar och sålde klockor.
Ett väldigt vanligt tillvägagångsätt förr i tiden, då Omega och andra klocktillverkare tyckte det var helt ok så länge som de fick sälja klockor/urverk etc.

Jag har själv en Mido med urtavla märkt Arvid Johansson.

https://klocksnack.se/threads/arvid-johanson-uddevalla.23583/#post-482539

Edit: Ingen koll på värde...
 

Grape

Breitling
Tack så mycket för svaret. Jag misstänkte att det var en lokal urmakare från Landskrona :) Tänkte om någon visste något om just honom.

Hade ingen aning om att Omega och liknande företag tyckte det var ok att de gjorde så .
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Det var mycket vanligt förr i tiden att lokala urmakare beställde
Klockor från ett visst märke men med sin egen logga på tavlan
Vet inte huruvida de byggde i hop dem eller om de kom kompletta
Med namn på urtavlan. Värdet idag är väl ungefär som de som är trippelsignerade omega
Men du kan säkert få lite extra lokalt i området där urmakaren höll till för denna med lokalanknytning
 
Hej!
Per Alfred Wahlén är min farfar. Jag söker själv information om honom och fann då denna sida, vilket var jätteroligt. Han föddes 1869 i Lilla Slågarp. 1887 flyttade han till Ystad som urmakaregesäll. 1895 flyttade han till Landskrona och står då som urmakare. Jag har även sett uppgift om honom som urfabrikör. Han dog 1948 i Landskrona. Är klockan till salu?
Vänliga hälsningar
Torvald Wahlén
Hammarö
 

Grape

Breitling
Hej
Väldigt intressant och kul att höra lite mer och dessutom av en släkting. Själv fick jag den efter min morfar som var urmakare i Helsingborg.
Jag vet inte riktigt om den är till salu och i så fall till vilket pris.
 
Hej!
Roligt att Du uppskattade mitt svar trots den ringa information som jag har. Det var intressant att se en klocka med farfars signatur, men jag är nog inte beredd att betala mer än 500 kr för att få äga den.
 
Topp