• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inga nya delar till min AP Royal Oak..

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ringde precis och snackade med Henrik. Visar sig att de har olika täthetskonstruktion. 14790 har en genomgående konstruktion medan min har en O-ring plus någon annan lösning på andra sidan (framsidan).
Alternativet var som sagt att skicka den till Le Brassus i ett par veckor för ett kostnadsförslag. Han hittade någon gammal prislista där det skulle landa på 5-6000 att byta boettdelar + rengöring av boett och länk. Känns sisådär att lägga dom pengarna och så sitter man ändå med brallorna nere ifall det skulle hända något med den.

Den var i väldigt fint skick enligt honom iallafall, alltid något.
Just det, din har väl boettlock? Har 14790 det med?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
14790:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Tycker det låter som ett standardsvar.
Ska du köpa resonemanget eller ska du ringa en annan AD eller direkt till AP?
Vilken AD? Tror inte det spelar någon roll, dom kommer säga: "skicka den till oss så fixar vi det men lämnar ingen garanti"
Just det, din har väl boettlock? Har 14790 det med?
Så här ser min ut bakifrån
KtdDwZc.jpg


Vi vet, frågan är om kvartsarn är uppbyggd på samma sätt med genomgående packning.
Nope, som jag skrev på förra sidan. Olika uppbyggnader.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
tycker precis som Jönsson att du borde pröva att söka efter svar direkt från AP. Man vet aldrig, kanske är det Nymans som bara är lata. Lika bra att ta reda på det.
Som sagt, dom lämnar inte ut reservdelar till AD's på klockor som är äldre än 25 år. Dom fixar det säkert själva, utan att lämna garanti och för en rätt redig peng.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som sagt, dom lämnar inte ut reservdelar till AD's på klockor som är äldre än 25 år. Dom fixar det säkert själva, utan att lämna garanti och för en rätt redig peng.
Förstår inte varför en tillverkare inte skulle lämna garanti på genomfört arbete. Säger Nymans det? Är väl inte helt omöjligt att andra ADs skulle kunna ha bättre samarbete med AP än vad Nymans har och således kan fixa delar.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Förstår inte varför en tillverkare inte skulle lämna garanti på genomfört arbete. Säger Nymans det? Är väl inte helt omöjligt att andra ADs skulle kunna ha bättre samarbete med AP än vad Nymans har och således kan fixa delar.
Det är vad Nymans säger, ja. Kanske inte, men jag känner inte till någon annan AD i Sverige.
 
Kollade han att det ens behövdes en ny packning? Eftersom han sa att "den ser fin ut"
Den är väl inte jätte tät från början? 50m? Det kollar man ju annars lätt med en maskin med tryckluft, har jag för mig, helt ofarligt för klockan! Upp till 10 bar
Men bra att kolla hos AP direkt!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Kollade han att det ens behövdes en ny packning? Eftersom han sa att "den ser fin ut"
Den är väl inte jätte tät från början? 50m? Det kollar man ju annars lätt med en maskin med tryckluft, har jag för mig, helt ofarligt för klockan! Upp till 10 bar
Men bra att kolla hos AP direkt!
Jo det sa han att det behövdes. Den gamla var inte smetig men det syntes att det var ett tag sen den var bytt. 50 meter stämmer. Tryckte den hos Rob E där den inte fick godkänt resultat, därav lämnades den in hos Nymans. Så blir spännande att se vad AP svarar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, uppskattar verkligen den öppenheten.

Och som flera säger: detta och flera andra fall lägger verkligen sordin på suget att skaffa AP. Har varit löjligt sugen länge nu men ju mer man gräver ju mer konstigheter tycker jag man stöter på.

...å andra sidan jämför jag bara med taktor-Rolex.
 
Jo det sa han att det behövdes. Den gamla var inte smetig men det syntes att det var ett tag sen den var bytt. 50 meter stämmer. Tryckte den hos Rob E där den inte fick godkänt resultat, därav lämnades den in hos Nymans. Så blir spännande att se vad AP svarar.

Ok då är jag med, trodde inte ens ett trycktest gjorts! Men då vill man ju ha en ny, men jag hade inte tyckt att det är jätte brådskande. Är ju inte en klocka man badar med iom wr..
Kul att höra vad AP säger!
 

CarlV

Cartier
Tycker det är märkligt att man ska tryck prova en klocka! Har en pump som ligger i en brunn sen 25 år tillbaka! På cirka fem meters djup! Den går fortfarande!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Så, min fråga till er lyder: hade någon mer koll på detta att vissa tillverkare slutar leverera delar till klockor äldre än 20, 25, 30 år osv?
Surt läge.

Omega säger (eller sa åtminstone, deras FAQ går bara att nå via Google cache...)
"OMEGA guarantees repairs and the delivery of spare parts for its watches for at least 20 years from the date production is discontinued. Beyond this time, OMEGA will do its utmost to ensure collectors' items and vintage watches can be repaired."​

IWC säger så vackert:
"In the spare parts store millions of components – some of them minuscule – are carefully organised and kept under optimal conditions. They cover all the current models and go back to the Jones calibres made in IWC’s earliest years. This means that the company is able to provide original spare parts for many, many years. As a rule, missing parts can be made as required."​

Det kan snabbt blir dyrt med äldre klockor (läs Nick Hackos mail) och EU verkar inte vilja ta tag i problemet med reservdelar såsom har gjorts med bilindustrin... :(
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Så, min fråga till er lyder: hade någon mer koll på detta att vissa tillverkare slutar leverera delar till klockor äldre än 20, 25, 30 år osv?
Surt läge.

Omega säger (eller sa åtminstone, deras FAQ går bara att nå via Google cache...)
"OMEGA guarantees repairs and the delivery of spare parts for its watches for at least 20 years from the date production is discontinued. Beyond this time, OMEGA will do its utmost to ensure collectors' items and vintage watches can be repaired."​

IWC säger så vackert:
"In the spare parts store millions of components – some of them minuscule – are carefully organised and kept under optimal conditions. They cover all the current models and go back to the Jones calibres made in IWC’s earliest years. This means that the company is able to provide original spare parts for many, many years. As a rule, missing parts can be made as required."​

Det kan snabbt blir dyrt med äldre klockor (läs Nick Hackos mail) och EU verkar inte vilja ta tag i problemet med reservdelar såsom har gjorts med bilindustrin...

Edit: Fixade Nick Hacko-länk.
 

legshot

Breitling
Har en kompis som lämnade in sin quartzare i Polen om jag inte minns fel, han trodde också de var för slöa och ringde Nymans men fick samma svar där...
 

Bilagor

  • apks.jpeg
    apks.jpeg
    46.6 KB · Visningar: 106

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Har en kompis som lämnade in sin quartzare i Polen om jag inte minns fel, han trodde också de var för slöa och ringde Nymans men fick samma svar där...
Intressant. Fast återigen, jag har fått alternativet att skicka den till AP och dom fixar den. Kruxet är fortfarande att jag inte får någon garanti från dem att klockan är tät. Precis som dom skriver i mailet du visade. Det kostar alltså en hel del pengar och skulle det till hända något så sitter jag i sjön i vilket fall.
 
Topp