• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag kan inte posta på köp&sälj...

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Posten känns ju småcharmig snarare än någon som fulpostar och förstör forumet. Förhoppningsvis fortsätter TS att posta och umgås med oss andra klocknördar. Att gnälla på det här känns ungefär lika värt som att skriva en arg lapp i soprummet för att någon råkat kasta färgat glas i behållaren för ofärgat glas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Därför att småsint och surt gnällande över en skitsak inte gör någon glad.

Fast kraven för att få posta annonser är extremt låg och ts hade all möjlighet att nå upp till dem, men valde att ändå bryta mot reglerna som han precis blivit upplyst om. Det handlar om respekt mot KS och inget annat.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag älskar regler. Nästan lika mycket som att ta betalt för att se till att andra följer dessa. ;)
 

Archie

Cartier
Så varför ha forumregler överhuvudtaget?

Det yonsson påpekar är helt korrekt. Han hade åkt ut med huvudet före på andra forum.

När jag nu läser reglerna ser jag att det faktiskt finns en hel del utrymme för tolkning i formuleringen:

"Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du presenterat dig i presentationstråden och/eller deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster och varit medlem i 7 dagar."

Väldigt diffust formulerat enligt mig. Vad gäller egentligen? Räcker det med att ha presenterat sig? Eller måste man ha presenterat sig OCH varit medlem i 7 dagar? Att ha deltagit med 20 poster är ju tydligt definierat med ett eller men huruvida detta "eller" även innefattar medlem i 7 dagar eller inte är oklart.

Den som skrivit detta har inte varit speciellt stringent med de booelska operatorerna (AND/OR). vi får nog konsultera en jurist i ärendet :)Reglerna borde skrivas så att de endast kan tolkas på ett sätt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag skulle nog vilja påstå att det bästa av forum är självmodererande. Detta innebär att medlemmar tar sitt ansvar och ser till att alla följer reglerna. Att då klaga på självmodererandet vore korkat..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vem är det som är lipig? Är det jag, eller ni som gnäller på mitt beteende? Jag upplyste om vad som skulle hänt på andra forum. Jag skrev inte ens att jag tycker han borde bli bannad. Jag tog dessutom bort priset från hans inlägg i mitt citat, så ts skulle kunna redigera sitt inlägg för att slippa bryta mot reglerna. Han valde dock att inte redigera sitt inlägg även om han var online när jag citerade honom (och han blev alltså därmed per automatik notifierad när jag citerade honom). Jag tror inte han kommer bli bannad och jag har inte heller tjatat om att han borde bli det. Det är däremot tydligt att han sket i regeln, vilket jag påpekade.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
som Per och David säger så kändes denna tråd väldigt harmonisk och härlig till en början. Någon fråga om pris och enkelt besvarade jÄger frågan. Måste alla trådar blir så jävla gnälliga?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nu är jag iofs själv jävligt gnällig jävligt ofta men denna bild är ganska bra. Stämmer alldeles för ofta in på mig själv.. :oops:

tumblr_mme54mwfdq1r8rauqo1_500.png
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Korrektion. Han bröt mot regeln och loggade därefter ut och var inte online när jag citerade.
 

Archie

Cartier
Korrektion. Han bröt mot regeln och loggade därefter ut och var inte online när jag citerade.

Om vi nu ska hårddra detta, så enligt regelfomuleringen:
"Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du presenterat dig i presentationstråden och/eller deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster och varit medlem i 7 dagar."

vill jag mena att det räcker att uppfylla dessa 2 kriterier
1. presenterat dig i presentationstråden eller deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster
2. och varit medlem i 7 dagar

Medlem i 7 dagar har han varit så han uppfyller 2. Frågan är om han presenterat sig i diskussionstråden, isf uppfyller han även 1. Om inte så borde han vara ok att handla efter att han presenterat sig. Det där med 20 inlägg är tydligt formulerat med ett "eller".
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om vi nu ska hårddra detta, så enligt regelfomuleringen:
"Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du presenterat dig i presentationstråden och/eller deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster och varit medlem i 7 dagar."

vill jag mena att det räcker att ha
1. presenterat dig i presentationstråden eller deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster
2. och varit medlem i 7 dagar

Medlem i 7 dagar har han varit så han uppfyller 2. Frågan är om han presenterat sig i diskussionstråden, isf uppfyller han även 1. Om inte så borde han vara ok att handla efter att han presenterat sig. Det där med 20 inlägg är tydligt formulerat med ett "eller".


Fast det där faller ju hursomhelst på att han postat "annonsen" i fel forumdel. Om Jäger inte kan posta i K&S så kan man nog helt enkelt utgå från att 20 posts-kriteriet ska vara uppfyllt.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Om vi nu ska hårddra detta, så enligt regelfomuleringen:
"Handla är öppet för aktiva medlemmar på forumet. Att vara aktiv på forumet innebär att du presenterat dig i presentationstråden och/eller deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster och varit medlem i 7 dagar."

vill jag mena att det räcker att uppfylla dessa 2 kriterier
1. presenterat dig i presentationstråden eller deltagit i diskussionstrådarna med minst 20 poster
2. och varit medlem i 7 dagar

Medlem i 7 dagar har han varit så han uppfyller 2. Frågan är om han presenterat sig i diskussionstråden, isf uppfyller han även 1. Om inte så borde han vara ok att handla efter att han presenterat sig. Det där med 20 inlägg är tydligt formulerat med ett "eller".

men tydligen kunde han ju inte lägga ut annons på K&S så antagligen har han inte varit tillräckligt aktiv?
 

Archie

Cartier
Fast det där faller ju hursomhelst på att han postat "annonsen" i fel forumdel. Om Jäger inte kan posta i K&S så kan man nog helt enkelt utgå från att 20 posts-kriteriet ska vara uppfyllt.


Inom juridik kan man nog helt enkelt inte utgå från saker och ting. Om vi nu ska vara paragrafryttare här alltså och strikt tolka reglerna.
Reglerna är något tvetydiga men enligt min tolkning så borde han få handla om han presenterat sig och varit medlem i 7 dagar enligt dagens formulering. Vad som sedermera är tekniskt möjligt är sällan något som lagstiftningen brukar ta hänsyn till =)

Dessutom står det väl inget om att handel måste bedrivas i K&S? Finns detta definierat i reglerna?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Inom juridik kan man nog helt enkelt inte utgå från saker och ting. Om vi nu ska vara paragrafryttare här alltså och strikt tolka reglerna.
Reglerna är något tvetydiga men enligt min tolkning så borde han få handla om han presenterat sig och varit medlem i 7 dagar enligt dagens formulering. Vad som sedermera är tekniskt möjligt är sällan något som lagstiftningen brukar ta hänsyn till =)

Men här kan man inte tolka reglerna. Det står att man måste ha postat minst 20 inlägg och därför kunde jÄger inte lägga ut en annons på K&S. Svårare än så är det inte.
 

Archie

Cartier
Men här kan man inte tolka reglerna. Det står att man måste ha postat minst 20 inlägg och därför kunde jÄger inte lägga ut en annons på K&S. Svårare än så är det inte.


Det står ingenstans att man måste ha postat minst 20 inlägg. Det är ett ELLER med som utgör en avgörande skillnad! Visare står det inget om K&S, Det står bara om att "handla". Ser ingen regel som säger att det är förbjudet att göra inlägg någon annanstans än i K&S där man bedriver handel så länge man uppfyller reglerna för handel.

Du ser, regler, regeltolkning etc är inte alltid elementärt. Därav är det opraktiskt om alla fritt får moderera och tolka reglerna. Därför har staten monopol på dessa funktioner i samhället och särskilt anförtrodda och utbildade personer är tillsatta att göra det.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Inom juridik kan man nog helt enkelt inte utgå från saker och ting. Om vi nu ska vara paragrafryttare här alltså och strikt tolka reglerna.
Reglerna är något tvetydiga men enligt min tolkning så borde han få handla om han presenterat sig och varit medlem i 7 dagar enligt dagens formulering. Vad som sedermera är tekniskt möjligt är sällan något som lagstiftningen brukar ta hänsyn till =)

Dessutom står det väl inget om att handel måste bedrivas i K&S? Finns detta definierat i reglerna?


Inte en enda gång nämns ordet 'regel' i tråden som vi utgår ifrån. https://klocksnack.se/threads/riktlinjer-för-annonsering-uppdaterad-130516.6/
I stället använder man ordet riktlinje som åtminstone jag snarare tolkar som en liten vägvisare, i stället för att förbjuda hit och dit. Om någon däremot skulle avvika från flocken och inte följa riktlinjerna så har man tekniska gränser, som i detta fall gör att JÄger inte kan posta i K&S.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det står ingenstans att man måste ha postat minst 20 inlägg. Det är ett ELLER med som utgör en avgörande skillnad! Visare står det inget om K&S, Det står bara om att "handla". Ser ingen regel som säger att det är förbjudet att göra inlägg någon annanstans än i K&S där man bedriver handel så länge man uppfyller reglerna för handel.

Du ser, regler, regeltolkning etc är inte alltid elementärt. Därav är det opraktiskt om alla fritt får moderera och tolka reglerna. Därför har staten monopol på dessa funktioner i samhället och särskilt anförtrodda och utbildade personer är tillsatta att göra det.

jag tycker du svävar ut alldeles för mycket. Det finns en flik som heter "Diskussion" och under den fliken kan du se vad amin skrivit för hänvisningar. Precis detsamma gäller för fliken "Köp & Sälj". Att man då inte sätter in annonser under fliken "diskussion" eller frågar om hjälp om hur man monterar en länk under fliken "Köp & Sälj" trodde jag var ganska självklart.
Men om inte så vet du det nu:)
 

Archie

Cartier
Inte en enda gång nämns ordet 'regel' i tråden som vi utgår ifrån. https://klocksnack.se/threads/riktlinjer-för-annonsering-uppdaterad-130516.6/
I stället använder man ordet riktlinje som åtminstone jag snarare tolkar som en liten vägvisare, i stället för att förbjuda hit och dit. Om någon däremot skulle avvika från flocken och inte följa riktlinjerna så har man tekniska gränser, som i detta fall gör att JÄger inte kan posta i K&S.


precis, så kan man också tolka det. Men det står även vem som "får" posta. Jäger har onekligen inte postat i K&S eftersom det är tekniskt omöjligt. Så frågan är om han då har brutit mot någon regel?
Han har försökt bedriva handel, vilket omfattas i riktlinjerna, där man för att driva handel måste ha varit medlem i 7 dagar och presenterat sig ELLER skrivit 20 inlägg (enligt min tolkning).
Vad som händer om man inte följer riktlinjerna framgår inte heller... ja det är en jävla djungel detta om man är ska vara paragrafryttare =)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad tramsar ni om? Det finns en teknisk begränsning. Kan man inte posta så kan man inte. Vi driver inte ett köp/sälj-forum utan ett levande klockforum. Är er vilja bara att köpa och sälja sök er någon annanstans..
 

Fabian

Patek
2-Faktor
precis, så kan man också tolka det. Men det står även vem som "får" posta. Jäger har onekligen inte postat i K&S eftersom det är tekniskt omöjligt. Så frågan är om han då har brutit mot någon regel?
Han har försökt bedriva handel, vilket omfattas i riktlinjerna, där man för att driva handel måste ha varit medlem i 7 dagar och presenterat sig ELLER skrivit 20 inlägg (enligt min tolkning).
Vad som händer om man inte följer riktlinjerna framgår inte heller... ja det är en jävla djungel detta om man är ska vara paragrafryttare =)


jag lägger ner nu. pallar inte längre
 
Topp