• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka klädd som en lodis. Hur bra service får du?

Hallis

Panerai
2-Faktor
Har blivit bemött på många olika sätt. Oftast är dock försäljaren tillmötesgående när man gör sitt "husförhör" att man faktiskt förstår sig på klockor.

Bästa bemötandet utan tvekan fick jag dock från en butik i Örebro. Där kom en kille fram och lät mig testa flertalet modeller, bläddrade listpris och framtida leveranser. Stod med en keps, lökiga svettfläckar på min t-shirt och en bar en skx på armen. Fick även testa försäljarens egna klocka! Om jag någonsin köper tag heuer blir det där!!
image.jpeg

De är trevliga på Ringströms!
 

Ninen79

Audemars
Jag går in i en klockbutik för att köpa klockor eller göra ärenden och inget annat.
Min ex fästmö jobbade i en välkänd klockbutik i Sthlm i nästan 10 år och hon hatade folk som kom in och provade klockor i timtal och utan avsikt att köpa, och vissa gör det gärna vid stängningsdags.
Detta fick jag ofta höra vid middagsbordet.
 

CyberAndre

Cartier
Jag har alltid blivit jättefint bemött oavsett klädsel. Har nog inte ens tänkt på att de skulle behandla mig annorlunda pga av hur jag klär mig. Jag kan väl snarare känna att jag vill respektera personalens tid. Vill inte att de ska lägga ned en massa tid på mig ifall jag inte ens är seriös köpare. Upplyser dem mer än gärna att jag inte har tänkt att handla just idag, endast kolla. Har aldrig varit med om att ha blivit illa bemött då.
 

UNO

Panerai
Förklara gärna varför de inte levde upp till dina förväntningar
Jag gick in, ingen kö, bad att få se på en Hublot med Quartz(dvs dam), svaret var nej nej nej det finns inte, jag ska gå på lunch, ....tystnad.....
Jag bad henne att eftersom jag ändå gått in i butiken kunde hon väl stoppa ut armen och ta in den som stod i skyltfönstret.
Ville jag ta dit min fru oförberedd som en överraskning och ge henne den upplevelsen ?
nix !
Blev det bra när hon fick sin TAG ?
ja !
Var den handlaren trevlig trots att den kostade ynka 17.000 kr ?
JA !
Vi var faktiskt på NK en lördag em dessemellan och hon tittade på en vit Chanel J12 men hon gillade TAG bättre.
På NK var dom trevliga om än rätt okunniga men de erbjöd sig att beställa hem en J12 med Quartz om hon/vi önskade.
 

fc2

Rolex
Mina två besök hos Nymans ur i Stockholm (är sällan i butiker då jag köper vintage) resulterade i ett otrevligt bemötande av en säljare som trodde han jobbade som vakt på en nattklubb och ett där en ung kille var hur trevlig som helst och som tog sig tid och som själv var entusiast. Så blandade mottaganden kan man säga. Vid det andra tillfället sa jag tom rakt ut att jag inte skulle köpa klockorna han tog fram för att jag inte har råd (2 st RO chrono) men han kunde inte brytt sig mindre och fortsatte prata klockor och vara trevlig.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag gick in, ingen kö, bad att få se på en Hublot med Quartz(dvs dam), svaret var nej nej nej det finns inte, jag ska gå på lunch, ....tystnad.....
Jag bad henne att eftersom jag ändå gått in i butiken kunde hon väl stoppa ut armen och ta in den som stod i skyltfönstret.
Ville jag ta dit min fru oförberedd som en överraskning och ge henne den upplevelsen ?
nix !
Blev det bra när hon fick sin TAG ?
ja !
Var den handlaren trevlig trots att den kostade ynka 17.000 kr ?
JA !
Vi var faktiskt på NK en lördag em dessemellan och hon tittade på en vit Chanel J12 men hon gillade TAG bättre.
På NK var dom trevliga om än rätt okunniga men de erbjöd sig att beställa hem en J12 med Quartz om hon/vi önskade.

Trist upplevelse och lite förvånad.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varje gång jag besökt någon ur-handel som har klockor ur det lite dyrare segmentet ( typ Nymans Ur, Erikssons, Bo Berggren) har jag blivit tipp topp bemött. Jag har knallat in i mina adidas superstar, slitna jeans och t-shirt. Nu har jag en hel japansk sleeve på högerarmen och en hel oldshool sleeve på vänsterarmen samt skägg som är mer än dubbelt så långt som håret på huvudet. Bara blivit trevlig bemött. Förutom att prata klockor har en del även pratat tatuering :).
Däremot hos vissa av dom större kedjorna, typ Klockia, Sjtärnurmakarna, Klockmäster har det hänt att man blivit nonchigt bemött. Men dit har man ju inte gått igen :D. Utomlands är det mer varierat. Där tror dom man är G och antingen ska råna dom (ser skärrade ut när man kommer in) eller att man ska sätt sprätt på senaste bytet från värdetransporten (ser överdrivet hoppfulla ut och plockar bara fram 50+ dinkor).
 

gorosen

Omega
Jag har också fått erfara att bemötandet man får hos exklusiva klockhandlare, då främst i Stockholm, kan vara illa. Jag har klätt mig väl varje gång men misstänker att det är min unga ålder på 20 år som stökar till det, trots att jag gått in med inställningen att kunna slå till ett antal gånger.

Annat är det när jag tagit med mig farsan för att leta nytt till honom, då haglar visitkorten och servicenivån blir genast mycket bättre.

I utlandet är det en helt annan sak och där har jag också fått det trevligaste bemötandet. Det var på en urbutik jag ej vet namnet på vid köpcentret Sawgrass Mills i Florida. Den drevs i alla fall av en cirkus 75-årig man från Schweiz eller Österrike som var oerhört tillmötesgående, trots att många av klockorna låg långt över min budget.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Så de ska inte få ha någon vinst heller? Kul att driva företag då. Handlar fortfarande om en personalbudget kontra försäljningsbudget, sen om man får vinst så brukar man ju oftast investera.
Nu påstår du saker jag aldrig skrivit!

Du skrev:
Dessa "fantastiska marginaler" går åt till proffsig personal och fina lokaler. Därav går det inte att få både bra rabatt och topp-personal.

Nymans visar att marginalerna räcker mer än väl till lokal på fina gatan, bra personal och rabatter :)
 

Joseph

Cartier
Varje gång jag besökt någon ur-handel som har klockor ur det lite dyrare segmentet ( typ Nymans Ur, Erikssons, Bo Berggren) har jag blivit tipp topp bemött. Jag har knallat in i mina adidas superstar, slitna jeans och t-shirt. Nu har jag en hel japansk sleeve på högerarmen och en hel oldshool sleeve på vänsterarmen samt skägg som är mer än dubbelt så långt som håret på huvudet. Bara blivit trevlig bemött. Förutom att prata klockor har en del även pratat tatuering :).
Däremot hos vissa av dom större kedjorna, typ Klockia, Sjtärnurmakarna, Klockmäster har det hänt att man blivit nonchigt bemött. Men dit har man ju inte gått igen :D. Utomlands är det mer varierat. Där tror dom man är G och antingen ska råna dom (ser skärrade ut när man kommer in) eller att man ska sätt sprätt på senaste bytet från värdetransporten (ser överdrivet hoppfulla ut och plockar bara fram 50+ dinkor).
Säljarna har ju självklart trott att du var en tät rockstjärna! :cigar:
 

Husse

Patek
Under mina ca 30 år i butik har jag alltid behandlat alla kunder med respekt! Oavsett summan och kvalitén på det dom handlat och deras kläder!
Man ska respektera ALLA sina kunder! Skapa förutsättningar för långvariga kundrelationer!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Jag har - nu glider vi lite ur ämnet - jävligt svårt för att "bara kolla" och prova och talla på grejer i butiker. Ska jag be personalen att ta fram något så ska jag veta att jag med största sannolikhet ska köpa den, eller stryka den från köp-listan efter klämm-och-känn. Skulle avsky att ta upp service för andra kunder (och lite grann personalens tid) med att bara få kolla.
Men, då är jag å andra sidan känd för att vara för snäll...
Jobbar du kanske själv i butik?

Det här tankesättet går inte ihop med att vara en bra säljare! Man kan väl inte förvänta sig att varenda person som vill pröva en klocka kommer köpa den. Jag personligen är en 22 årig snubbe som har några drömklockor jag vill testa då åker jag till Stockholms klockbutiker och testar klockorna visst kanske inte kommer köpa en vacheron för 220 tusen idag, men uppskattar säljaren som glatt visar upp klockan. Hittils har jag köpt en Certina och en Omega båda hos AD i Stockholm. För att jag uppskattar god och trevlig service skulle jag inte ha en trevlig service upplevelse när jag ber om att få testa en VC mm klocka då skulle jag nog leta mig vidare.

Om säljarna det gnälls på i tråden tänker som du gör så kan jag förstå att visa kunder känner sig besvärade.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jobbar du kanske själv i butik?

Det här tankesättet går inte ihop med att vara en bra säljare! Man kan väl inte förvänta sig att varenda person som vill pröva en klocka kommer köpa den. Jag personligen är en 22 årig snubbe som har några drömklockor jag vill testa då åker jag till Stockholms klockbutiker och testar klockorna visst kanske inte kommer köpa en vacheron för 220 tusen idag, men uppskattar säljaren som glatt visar upp klockan. Hittils har jag köpt en Certina och en Omega båda hos AD i Stockholm. För att jag uppskattar god och trevlig service skulle jag inte ha en trevlig service upplevelse när jag ber om att få testa en VC mm klocka då skulle jag nog leta mig vidare.

Om säljarna det gnälls på i tråden tänker som du gör så kan jag förstå att visa kunder känner sig besvärade.

Nu har jag ju inte sagt ett juck om hur jag är i min säljroll? Jag är den trevligaste jäveln som gått i ett par skor, oavsett vad den eventuella kunden vill. Jag visar glatt 200k+ grejer och förklarar finansieringar för folk som har mjukisbrallor och foppa, och jag jagar livet ur leverantörer för att kunna VETA att det jag lovar i leveranstider och så kommer att hållas. Jag har produktkunskap så folk blir bara brydd, kunder frågar de märkligaste saker och jag kan svara, utan att det ska bli "eh, ska kolla-typ".

När man sedan har fått en person att hitta sin drömprodukt, och hjälpt denne att finslipa tankarna, då är det helt fantastiskt.

Jag ska dock sluta med säljet nu, det får vara nog.
Det finns en gräns hur många däcksparkare oxh snackisar man står ut med.

För att gå onT tycker jag att det låter som om många personal ni i tråden träffat på också borde överväga karriärbyte.
 

Josef B

Bestraffaren
Ska bli intressant hur man blir bemött i Tokyo om en vecka. Vet dock inte hur klockutbudet ser ut där.
 
Topp