• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Många bra kafferosterier/cafeer som säljer deras egna rost
Värt att testa varje bönkalas

Drop Coffee
Gringo
Johan och Nyström
Pascal
Lykke
Koppi
Koppars
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
mmmmmm… gott
image.jpg
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Du får gärna lägga in listan här i tråden om du vill! Alltid kul att hitta nya bönor att testa :)
Självklart!
hittade en blogg; kaffebryggan där han delar med sig av info, tekniker och även den omtalade listan över rostare.
vissa finns inte kvar, andra säljer in på sin hemsida osv.. men det är en bra början!

 

vlm1978

Cartier
Någon som kör mokabryggare för induktion och vill risa eller rosa? Bialetti och Alessi har modeller med stålbotten för just detta så man slipper adapterplatta osv.


Likt @davhei så har jag kört med Bialetti Venus i ett flertal år (varvat med annat), och är mycket nöjd. Har aldrig provat alessis dito, men aldrig heller känt ett behov av att byta.

Och dessutom precis som @davhei så tycker jag att Passalacquas färdigmalda ger mig allt jag behöver. Har inte malt själv på många år och Mehari och Cremador ger mig en optimal kopp kaffe varje morgon
 

SJ Smythe

Cartier
Likt @davhei så har jag kört med Bialetti Venus i ett flertal år (varvat med annat), och är mycket nöjd. Har aldrig provat alessis dito, men aldrig heller känt ett behov av att byta.

Och dessutom precis som @davhei så tycker jag att Passalacquas färdigmalda ger mig allt jag behöver. Har inte malt själv på många år och Mehari och Cremador ger mig en optimal kopp kaffe varje morgon
Amen bror.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag har kört uteslutande mokabryggare i närmare tio år nu, merparten av tiden på induktionshäll med olika storlekar av Bialetti Venus som varit funktionella på alla sätt och vis. Senaste året har jag dock kört med en 6-koppars Alessi 9090 och tror inte jag kommer gå tillbaka.

Svårt att säga så mycket om kaffet i sig, om det blir någon skillnad är den för subtil för att jag skulle kunna uppfatta det. Det som istället vunnit över mig är kvalitetskänslan i Alessin med metalldelar istället för Bialettins plastkomponenter, den gedignare ventilen, den något snabbare uppkoktiden tack vare den större basytan i förhållande till volymen men framför allt stängningsmetoden som är en låsning utan skruvgängor. Makalöst trevligt. Tycker även att designen som helhet slår Bialettis.

Ska upprepa igen att själva slutprodukten blir likartad så det handlar om estetik och känsla framför allt.

En sexkopparskanna fyller en normal kaffemugg på ca 250 ml vilket är vad jag dricker på en hel dag. En kopp på morgonen, vilket ger en rejäl koffeinkick men sen inget mer under resten av dagen.

Har efter en del testande kommit fram till att min smak av kaffe till mokabryggare (har ej kvarn utan kör färdigmalet) är Passalacquas kaffe som har låg syra, bra malning och en rik och fyllig smak. Föredrar deras blandningar med inslag av Robusta där favoriterna, i ordning, är Cremador, Mehari och Moana (100% Arabica). Cremador och Mehari blir fantastiskt goda! Hedersomnämnande till Kimbo Espresso Napoletano som även den är fin som omväxling.


Likt @davhei så har jag kört med Bialetti Venus i ett flertal år (varvat med annat), och är mycket nöjd. Har aldrig provat alessis dito, men aldrig heller känt ett behov av att byta.

Och dessutom precis som @davhei så tycker jag att Passalacquas färdigmalda ger mig allt jag behöver. Har inte malt själv på många år och Mehari och Cremador ger mig en optimal kopp kaffe varje morgon
Kvalitetssvar! Tack!

Har nu en Venus samt Mehari och Cremador från Passalacqua på väg hem.

Kör uteslutande med pour over och bönor från Lucaffe annars så det blir kul att experimentera med nytt.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Funderar på en manuell espressomaskin. Hur trött blir man av en manuell kvarn…? Kommer väl dra 1-2 skott till kaffe efter lunchen varannan dag typ. Eventuellt ett par skott för tex espresso martini ibland.
 

hedbrg

Panerai
Funderar på en manuell espressomaskin. Hur trött blir man av en manuell kvarn…? Kommer väl dra 1-2 skott till kaffe efter lunchen varannan dag typ. Eventuellt ett par skott för tex espresso martini ibland.
Jag började med manuell kvarn, men efter ett års vevande gick jag över till elektrisk.
Men pavonin jag kör med kräver löjligt finmalt också så tog extra lång tid. Annan kvarn och annan maskin så hade jag nog fortsatt med manuell.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Jag började med manuell kvarn, men efter ett års vevande gick jag över till elektrisk.
Men pavonin jag kör med kräver löjligt finmalt också så tog extra lång tid. Annan kvarn och annan maskin så hade jag nog fortsatt med manuell.
Jag är inne på en Cafelat Robot. Och en Kinu M47 eller 1Zpresso JX-Pro. Dels pga något billigare än en automatisk kvarn men mest pga platsbesparingen hemma.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Kör "riktiga" debuten i espresso-världen nu och har fått tummen ur och beställt en Bezzera BB005 och Gaggia New Classic tillsammans med spring mod kit + bottomless portafilter. Kommer nog bild om någon vecka när det är på plats... :)
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har precis lagt beställning på min första espressomaskin! Pga lite platsbrist blir allt manuellt. Cafelat Robot och en 1zPresso J Max.
Vad har ni för espressofavoriter bland smårosterierna?
 

chff

Cartier
Har börjat fundera lite på att skaffa mig en espressomaskin och kvarn, sneglat lite på gaggia new classic pro och sage barista express. Dras mer till Gaggian, och då behöver jag ju en kvarn också såklart.
Har någon erfarenheter av dessa eller några vettiga inspel? Vilken kvarn/tillbehör rekas, om man ska hålla sig till vad priset för en sage kostar? Ca 8k.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har börjat fundera lite på att skaffa mig en espressomaskin och kvarn, sneglat lite på gaggia new classic pro och sage barista express. Dras mer till Gaggian, och då behöver jag ju en kvarn också såklart.
Har någon erfarenheter av dessa eller några vettiga inspel? Vilken kvarn/tillbehör rekas, om man ska hålla sig till vad priset för en sage kostar? Ca 8k.
Gaggia är ju en erfaren espressomaskinsbyggare så tillverkas den i Italien är du nog safe. Jag har en Ascaso kvarn som kostar runt 3K. Den kostar runt 3K och är nu ca 15 år gammal. Den har fungerat helt felfritt hittills och den används dagligen.
 

jelle

Omega
Har börjat fundera lite på att skaffa mig en espressomaskin och kvarn, sneglat lite på gaggia new classic pro och sage barista express. Dras mer till Gaggian, och då behöver jag ju en kvarn också såklart.
Har någon erfarenheter av dessa eller några vettiga inspel? Vilken kvarn/tillbehör rekas, om man ska hålla sig till vad priset för en sage kostar? Ca 8k.
Jag hade faktiskt letat upp en servad gaggia classic pre 2012? made in italy och satsat på en kvarn som håller även om du vill byta upp espressomaskinen. När jag började gjorde jag misstaget att köpa en classic made in romania som åkte på tippen efter några månader, men betala som tur var typ 800 kr för den. Som kvarn kör jag Eureka mignon specialita och är supernöjd, kanske går ihop med din budget om du hittar en beggad classic!
 

chff

Cartier
Gaggia är ju en erfaren espressomaskinsbyggare så tillverkas den i Italien är du nog safe. Jag har en Ascaso kvarn som kostar runt 3K. Den kostar runt 3K och är nu ca 15 år gammal. Den har fungerat helt felfritt hittills och den används dagligen.
Tack, vet du vilken ascaro det är? Eller motsvarar idag?

Jag hade faktiskt letat upp en servad gaggia classic pre 2012? made in italy och satsat på en kvarn som håller även om du vill byta upp espressomaskinen. När jag började gjorde jag misstaget att köpa en classic made in romania som åkte på tippen efter några månader, men betala som tur var typ 800 kr för den. Som kvarn kör jag Eureka mignon specialita och är supernöjd, kanske går ihop med din budget om du hittar en beggad classic!
Vad jag kunnat läsa mig till ska dom nya (>2019) vara made in Italy. Ska spana in kvarnen :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack, vet du vilken ascaro det är? Eller motsvarar idag?


Vad jag kunnat läsa mig till ska dom nya (>2019) vara made in Italy. Ska spana in kvarnen :)
Exakt den här är det, men min är svart istället för kromad.

 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Exakt den här är det, men min är svart istället för kromad.

Jag har också en Ascaso som har funkat klanderfritt i snart 10 år. Jag har bytt malskivor två gånger och det gick smidigt. Om jag inte minns fel så har (hade?) I-1 vanliga malskivor och I-2 koniska malakivor. Jag köpte en I-1 då det ansågs vara en bättre och mer robust kvarn än I-2 som där de koniska skivorna har en delar i plast. Nu har det kanske hänt en del på 10 år, men det kan vara värt att kolla upp. Oavsett så känns det som väldigt mycket kvarn för pengarna.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har också en Ascaso som har funkat klanderfritt i snart 10 år. Jag har bytt malskivor två gånger och det gick smidigt. Om jag inte minns fel så har (hade?) I-1 vanliga malskivor och I-2 koniska malakivor. Jag köpte en I-1 då det ansågs vara en bättre och mer robust kvarn än I-2 som där de koniska skivorna har en delar i plast. Nu har det kanske hänt en del på 10 år, men det kan vara värt att kolla upp. Oavsett så känns det som väldigt mycket kvarn för pengarna.
Aha, jag har aldrig bytt malskivor. Köpte du dem från återförsäljaren och bytte själv? Det kanske är dags? Varför bytte du dem? Var det något som inte var som det ska?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har också en Ascaso som har funkat klanderfritt i snart 10 år. Jag har bytt malskivor två gånger och det gick smidigt. Om jag inte minns fel så har (hade?) I-1 vanliga malskivor och I-2 koniska malakivor. Jag köpte en I-1 då det ansågs vara en bättre och mer robust kvarn än I-2 som där de koniska skivorna har en delar i plast. Nu har det kanske hänt en del på 10 år, men det kan vara värt att kolla upp. Oavsett så känns det som väldigt mycket kvarn för pengarna.
Det enda jag har gjort är att vid ett par tre tillfällen, gjort rent kvarnen genom att mala torra bönor eller vanligt strösocker. Det som kan bli med tiden, om jag förstått saken rätt, är att oljan från kaffe kan stanna i kvarnen och med tiden bli härsken och lukta illa och avge härsken smak, men under alla dessa år har jag aldrig känt att det varken luktat illa eller smakat illa.
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Aha, jag har aldrig bytt malskivor. Köpte du dem från återförsäljaren och bytte själv? Det kanske är dags? Varför bytte du dem? Var det något som inte var som det ska?
Jag köpte nya skivor från Kaffecompagniet. Det kändes som att kaffet klumpade sig mer innan jag bytte skivorna. I övrigt märkte jag inte så stor skillnad, det var nog mer av gammal vana att underhålla sina prylar. 🙂
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag köpte nya skivor från Kaffecompagniet. Det kändes som att kaffet klumpade sig mer innan jag bytte skivorna. I övrigt märkte jag inte så stor skillnad, det var nog mer av gammal vana att underhålla sina prylar. 🙂
Föredömligt tänkt och agerat :D, man ska sköta om sina grejer så de håller länge. Jag ska genast kolla upp saken för egen del. Tack för tips!
 

CROE

Omega
2-Faktor
Köpte en Acaia Lunar i hopp om att få en bättre kopp espresso. Dessvärre ger inte min Ascaso Dream med Ascaso i-mini i-2 konsekventa koppar. Trots att jag kör flera koppar på samma malgrad och temperatur så är det alltid någon faktor som förändras (rinntid etc).

Misstänker att min kvarn är för dålig helt enkelt. Har förbrukat 2kg espressobönor (olika varianter) utan att få en enda god kopp, trots att jag följt konstens alla regler.

Så jag säljer nu min Lunar, finns bland lifestyle-annonserna!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Köpte en Acaia Lunar i hopp om att få en bättre kopp espresso. Dessvärre ger inte min Ascaso Dream med Ascaso i-mini i-2 konsekventa koppar. Trots att jag kör flera koppar på samma malgrad och temperatur så är det alltid någon faktor som förändras (rinntid etc).

Misstänker att min kvarn är för dålig helt enkelt. Har förbrukat 2kg espressobönor (olika varianter) utan att få en enda god kopp, trots att jag följt konstens alla regler.

Så jag säljer nu min Lunar, finns bland lifestyle-annonserna!
Jag har samma utrustning som du och jag känner inte igen det du beskriver. Undrar om det kan vara fel på termostaten så temperaturen inte är jämn? Det andra som jag kan vara hur pucken ser ut efter att du använt tampern? Knackar och pressar man inte ordentligt, tror det ska göras med ca 20 kg tryck, bildas kanaler i kaffepucken som gör att vattnet inte pressas igenom hela pucken. vattnet tar ju alltid den enklaste vägen. Är pucken jämn rakt igenom tvingas vattnet jämnt genom hela pucken. Jag köpte en dyrare tamper för den är lättare är plasttampern som följer med i startkitet, att pressa så pucken blir rak. När jag skulle öva på hur mycket 20 kg tryck var, pressade jag tampern mot en badrumsvåg. kan det vara något sånt?
 

CROE

Omega
2-Faktor
Jag har samma utrustning som du och jag känner inte igen det du beskriver. Undrar om det kan vara fel på termostaten så temperaturen inte är jämn? Det andra som jag kan vara hur pucken ser ut efter att du använt tampern? Knackar och pressar man inte ordentligt, tror det ska göras med ca 20 kg tryck, bildas kanaler i kaffepucken som gör att vattnet inte pressas igenom hela pucken. vattnet tar ju alltid den enklaste vägen. Är pucken jämn rakt igenom tvingas vattnet jämnt genom hela pucken. Jag köpte en dyrare tamper för den är lättare är plasttampern som följer med i startkitet, att pressa så pucken blir rak. När jag skulle öva på hur mycket 20 kg tryck var, pressade jag tampern mot en badrumsvåg. kan det vara något sånt?
Tack för svaret!

Pucken får kanaler hur jag än gör, jag har testat både med hårt och löst tampande. Min amatörsmässiga bedömning är att kvarnen inte ger jämnt pulver och därför bildas kanaler. Har en ordentlig tamper i metall, så jag tror inte att det gör någon skillnad att byta denna.

Och det kan absolut vara något konstigt med tempen, men temperaturen är väl den parametern som har minst betydelse? Vill tro att det är något mer substantiellt som felar här.
 
Topp