• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Vad tycker ni är lämplig tygvikt i rockväg lämpad för Stockholmsvintrar? Senaste måttsydda rocken skulle ligga på 590g och den är inte alls tjock/varm. Är dock väldigt tveksam om den angivna vikten faktiskt stämmer...
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
800g

800g + tycker jag
Hur vanligt är det med sådana tyger? Tror de tjockare tygerna jag fick se senast låg på cirka 600g.

Förresten, är det fler som upplevt att Loro Piana ”ljuger” om vikten på sina tyger? Som nämnt så känns min senaste rock väldigt tunn/lätt (100% ull - 590g). Har en annan rock i samma tyg (dock annan färg) från två år sedan som känns betydligt tjockare. Den är förvisso dubbelknäppt, så självklart känns den tyngre. Det räcker dock med att klämma på ärmarna för att känna en viss skillnad gentemot den nya rocken.
 

plundberg

Omega
2-Faktor
Vad tycker ni är lämplig tygvikt i rockväg lämpad för Stockholmsvintrar? Senaste måttsydda rocken skulle ligga på 590g och den är inte alls tjock/varm. Är dock väldigt tveksam om den angivna vikten faktiskt stämmer...
Tycker man klarar sig bra på 700+ gram. Har två sådana rockar och har inte upplevt något problem under vintern.
 
Hur vanligt är det med sådana tyger? Tror de tjockare tygerna jag fick se senast låg på cirka 600g.

Förresten, är det fler som upplevt att Loro Piana ”ljuger” om vikten på sina tyger? Som nämnt så känns min senaste rock väldigt tunn/lätt (100% ull - 590g). Har en annan rock i samma tyg (dock annan färg) från två år sedan som känns betydligt tjockare. Den är förvisso dubbelknäppt, så självklart känns den tyngre. Det räcker dock med att klämma på ärmarna för att känna en viss skillnad gentemot den nya rocken.
Inte så vanligt men går ibland att hitta, väldigt svårt att hitta RTW dock
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Stämmer, fanns som alternativ hos lopezaragon1976mto. Deras tyngsta tyg verkar nu vara 760g men är fortfarande rätt mycket tyngre än det mesta man hittar
Inte så vanligt men går ibland att hitta, väldigt svårt att hitta RTW dock
Det är just MtM jag ska köra på, men tom på den fronten verkar det vara lite skralt med tyngre tyger.

Har två modeller i huvudet som jag velar mellan. Den ena är en klassisk chesterfield: mörkblå i färgen med matchande sammetskrage. Vet dock ej om den konfigurationen fungerar med grövre tyger (för formell utformning för att passa i ett grövre tyg)? Nummer två är en carcoat-liknande rock med patch-pockets. Tänk er Berg & Bergs nuvarande raglanrock - exakt i den utformningen. Tänkte mig dock med vanliga axlar, istället för raglan. Känns som att raglanärmar kan bli för bylsiga på oss med slimmade kroppar. Vad tycker ni? :)

Apropå Berg & Berg - såg att deras rockar väger 600g. Hur upplever ni de värmemässigt? Har så svårt att bedöma utan att se den irl, särskilt med tanke på senaste rockfadäsen som skulle vara tyngre än den var. 😅
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Vad tycker ni är lämplig tygvikt i rockväg lämpad för Stockholmsvintrar? Senaste måttsydda rocken skulle ligga på 590g och den är inte alls tjock/varm. Är dock väldigt tveksam om den angivna vikten faktiskt stämmer...
Tycker man klarar sig bra på 700+ gram. Har två sådana rockar och har inte upplevt något problem under vintern.
Håller med om 700g+. Har PS x Private White raglan Donegal som är 760g och den funkar för sig själv större delen av vintern för "stadstrafik", blir det riktigt kallt och man ska vara ute större delen av tiden får jag plats med en dunväst eller en lättvikts dunjacka under (så får man både värme över benen av rocken och lite extra på överkroppen. Har även deras samarbete 'Bridge coat' som är 620g men dubbelknäppt och kortare, den funkar oxå skapligt större delen av vintern.
 
Apropå Berg & Berg - såg att deras rockar väger 600g. Hur upplever ni de värmemässigt? Har så svårt att bedöma utan att se den irl, särskilt med tanke på senaste rockfadäsen som skulle vara tyngre än den var. 😅
Jag har en raglan från dem från några säsonger bak, vet inte exakt vilken säsong men den är påtagligt tunn. Denna:
Höstskruden i en jävligt dassig spegel!
84D4DD95-A812-43A8-8017-43C05D0E8F64.jpeg
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Både de rockarna har jag sytt upp, i tyg från Marling & Evans (raglan) och Dugdales (Polo coat).
Får jag fråga var du sytt upp dem? Brukar ju sy upp hos Blugiallo, men frågan är om de har tillgång till sådana tyngre tyger.

Vad tycker du för övrigt om just raglanrocken som modell? Är lite rädd över att det kommer bli för bylsigt på mig som är rätt liten. Tänkte i så fall bara köra en liknande rock, men med vanliga axlar (som nämnt ovan).
Jag har en raglan från dem från några säsonger bak, vet inte exakt vilken säsong men den är påtagligt tunn. Denna:
Den såg inte så tjock ut. Nuvarande modell ska vara runt 600g.
 

plundberg

Omega
2-Faktor
Får jag fråga var du sytt upp dem? Brukar ju sy upp hos Blugiallo, men frågan är om de har tillgång till sådana tyngre tyger.

Vad tycker du för övrigt om just raglanrocken som modell? Är lite rädd över att det kommer bli för bylsigt på mig som är rätt liten. Tänkte i så fall bara köra en liknande rock, men med vanliga axlar (som nämnt ovan).
Båda är från Götrich (jobbar där). Tycker personligen att en raglan ska vara lite bylsig, en del av charmen med den modellen, gillar hur ledig den upplevs därav.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-11-28 kl. 13.12.30.png
    Skärmavbild 2022-11-28 kl. 13.12.30.png
    227.4 KB · Visningar: 55
  • 20221128_095240.jpg
    20221128_095240.jpg
    517.9 KB · Visningar: 57

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Båda är från Götrich (jobbar där). Tycker personligen att en raglan ska vara lite bylsig, en del av charmen med den modellen, gillar hur ledig den upplevs därav.
Riktigt snygg! Båda rockarna verkar vara i rätt tunga tyger? Får jag fråga var ifrån tygerna kommer ifrån, så jag vet var jag ska vända mig för liknande tyger? Kan det vara Fox möjligtvis? :)

Tyckte även om denna från Götrich, men det kanske är samma tyg/modell som den första bilden ovan?

Tack! :)
 

plundberg

Omega
2-Faktor
Riktigt snygg! Båda rockarna verkar vara i rätt tunga tyger? Får jag fråga var ifrån tygerna kommer ifrån, så jag vet var jag ska vända mig för liknande tyger? Kan det vara Fox möjligtvis? :)

Tyckte även om denna från Götrich, men det kanske är samma tyg/modell som den första bilden ovan?

Tack! :)
Raglanrocken är med tyg från Marling & Evans (720 gram) och polo coaten är med tyg från Dugdales (760 gram).

Bilden du länkade är samma raglan.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Någon som har köpt skjortor från barons.se och kan berätta om kvaliten?
Jag har deras ”the Founder 4.0”
Helt okey skjorta, bra passform och helt Ok tyg. Skulle nog säga att de är gnuttan bättre än stenströms.

Däremot så tycker jag att shortonomys Royal Oxford tyg är lite bekvämare att ha på sig.

Men skulle definitivt köpa fler skjortor från Barons! Väldigt snabb leverans.
 

majsch

Omega
Jag har deras ”the Founder 4.0”
Helt okey skjorta, bra passform och helt Ok tyg. Skulle nog säga att de är gnuttan bättre än stenströms.

Däremot så tycker jag att shortonomys Royal Oxford tyg är lite bekvämare att ha på sig.

Men skulle definitivt köpa fler skjortor från Barons! Väldigt snabb leverans.
Låter bra! Då blir det en beställning.
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Såg att Holland & Sherry hade lite tyngre flanell på cirka 530-560g. Hur tänker ni kring ett par byxor i en sådan kvalitet - blir det för varmt att bära i stan nu under vintern?
 
Topp