• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klock-köp. (Tonåring)

Köpa ny klocka! "På riktigt"

  • Ja för fan, köp dig något fint!

    Röster: 57 79.2%
  • Nej, du är inte ens myndig, vänta några år till och bestäm dig då!

    Röster: 15 20.8%

  • Totala väljare
    72

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Denna kan du nog få för 19-20 med lite flax och framåtanda! Såg väl helt OK ut för det priset, sen kan det vara kul att veta hur den går också! Lite sportigare också på oyster vilket kan vara bra för en tonåring.
https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-datejust-1603--id4088352.htm
0111-562x421.jpg

verkar vara nån skit på glaset kl 2, men det kanske går att polera bort, är ju plexi.
Skadan ser ut att sitta på tavlan. Inte glaset. Kändes värt att påpeka. :)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Sinn gör bra grejer till bra pengar. Skulle nog hellre valt en Sinn än en Black Bay... Pelagos däremot, det är en riktigt grym klocka från Tudor.
 

Mvnordlander

Cartier
Gått exakt samma väg som du. Började intresserade mig i gymnasiet och köpte en SKX007. Efter gymnasiet köpte jag en Sinn 104 och nyligen köpte jag en Rolex Datejust 1601. Inget fel på att skynda långsamt fram. Köp något i mellanklassen och gör andra saker för pengarna också. Med åren blir du kanske mer intresserad och hittar något annat du vill köpa. Alltid kul att byta upp sig lite i taget också, då får du ju leta mer klockor- vilket typ är roligare än att äga.
 

Cryssarn

Rolex
Är inte stort fan av north flag. En DJ hade varit fint men vad ligger service kostnaden på?
En stor fördel med tudor black bay är att ETA-verket i klockan är hyffsat lätt servat till bra pris.
moddat ETA. Så om delar ska bytas ut så är det endast AD som servar. I övrigt inget som helst fel på Black Bay
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hej, jag är lite i samma sits. Jag är 17 år och fyller 18 om 4 månader. Jag ska då köpa något runt 10-25 k har jag tänkt. Min plan var att köpa något redan nu men jag blev stoppad av mina föräldrar.
Jag tycker att det är kul att kunna längta lite efter något så jag lyssnade på dem.
Jag är inne lite i samma banor som dig. Tudor black bay vore kul. Jag har också tittat på MM300 som verkar sjukt nice, även nästan 10 k billigare begagnad.
Grand seiko gör fina klockor också, mer hantverk får man nästan inte för pengarna. Sbgx061 och Sbgv007 är grymma dock lite för dressade för din smak kanske?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Är 17 år, snart 18 år, och har kört igenom x-antal klockor under den tid jag varit med på KS. Ett tips är att gå på GTGs och klämma på lite olika så vet du vad du vill ha! Har för tillfället en 16570, som efter en tids sparande köptes och nu är siktet inställt på någon IWC Portugiser. I din sits hade jag skippat Black Bay, tycker den är alldeles för tjock och sitter obekvämt. Hade hellre kört på en Omega Speedmaster eller sparat lite mer och köpt en Seamaster 300/Professional 300m!
 

Pluto

Cartier
Är 17 år, snart 18 år, och har kört igenom x-antal klockor under den tid jag varit med på KS. Ett tips är att gå på GTGs och klämma på lite olika så vet du vad du vill ha! Har för tillfället en 16570, som efter en tids sparande köptes och nu är siktet inställt på någon IWC Portugiser. I din sits hade jag skippat Black Bay, tycker den är alldeles för tjock och sitter obekvämt. Hade hellre kört på en Omega Speedmaster eller sparat lite mer och köpt en Seamaster 300/Professional 300m!
Inte dåligt med än 16570 :oops::greedy:
Jag har ganska stora handleder tror att black bay skulle passa bra!
 

Pluto

Cartier
Hej, jag är lite i samma sits. Jag är 17 år och fyller 18 om 4 månader. Jag ska då köpa något runt 10-25 k har jag tänkt. Min plan var att köpa något redan nu men jag blev stoppad av mina föräldrar.
Jag tycker att det är kul att kunna längta lite efter något så jag lyssnade på dem.
Jag är inne lite i samma banor som dig. Tudor black bay vore kul. Jag har också tittat på MM300 som verkar sjukt nice, även nästan 10 k billigare begagnad.
Grand seiko gör fina klockor också, mer hantverk får man nästan inte för pengarna. Sbgx061 och Sbgv007 är grymma dock lite för dressade för din smak kanske?
GS är helt klart fantasiska klockor men vill i nuläget inte köpa en, som du säger: de är lite för dressiga.
Lycka till med letandet du ockås! Kul med fler lite yngre här på forumet tycker jag! :)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
kommer inte ihåg riktigt. Men det är mer gjort än rotorn på urverket. nej, inget off-the-shelf där
Inte helt säker på det... Tål att kikas på(objektivt, alltså inte på Tudors hemsida)vid tillfälle...
Snabb google, se här: #7
Så visst gör de grejer! Men borde inte vara några problem ö.h.t. för en vanlig urmakare att meka på. Men det gör inte verket något sämre för det!
 
Senast ändrad:

Cryssarn

Rolex
Inte helt säker på det... Tål att kikas på(objektivt, alltså inte på Tudors hemsida)vid tillfälle...
Snabb google, se här: #7
Så visst gör de grejer! Men borde inte vara några problem ö.h.t. för en vanlig urmakare att meka på. Men det gör inte verket något sämre för det!
alla vanliga urmakare jag pratat med har sagt att som inte ville göra service då dom inte kan få tag på delar. Ett vanligt off-the-shelf ska det ju gå. Står ju till och med längre ner i tråden du länkade till vad dom byter ut. Missförstå mig inte nu som att jag säger att det mäter sig med co-axial, men det är mer pillat med än säg en Longines.
 
Topp