• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

MJ24

Patek
2-Faktor
Ringer min bank det första jag gör imorgon. Självklart svarade han aldrig på mitt mail om att om han inte överför pengarna imorgon flyger jag ner. Han får imorrn på sig sen blir det polisanmälan och jag lägger upp hans kontakter på hela nätet


Lider med dig!!
Bättre att agera så snabbt som möjligt och få bollen i rullning.

Lycka till!
 

Mille79

Trollungen
Tycker du gjorde helt rätt som skrev du skulle flyga ner, jag skulle gjort samma sak. Är det ett bedrägeri så är fraktsedeln säkerligen falsk, det enda du har då är ett kontonummer som jag skulle gissa är hemligt med tanke på banksekretessen. Vilken typ av E-post använder han sig av, är det en gmail eller dylika? Butiken du nämnde tidigare i Spanien är väll inte Joyeria New York i Barcelona va?

Nja det är Joyeria Fernando Monge SA
Ercilla 34.
48011 Bilbao.
Vizcaya. SPAIN.

Hurså?

E-posten är hans förnamn@förnamnefternamn.me
 

JiiWe

Cartier

Erik1

Patek
2-Faktor
Fyfan, följt tråden sen start. Riktigt tråkigt och väldigt svårt att möta när de väl börjar slingra sig.

Hoppas att han antingen hostar upp pengarna eller att du lyckas få ut det via försäkringen eller polisen..
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Hans adress finns på fraktsedeln, OM den inte är fejk. Jag har varit i kontakt med posten i Polen så dom kan bekräfta om fraktsedeln är äkta eller fejk. Om någon är duktig på att se sånt kan jag skicka den på pm


Jag bor 2h ifrån hans stad, vet inte på vilket sätt jag kan hjälpa dig men skicka ett PM om du behöver hjälp. Jag ska försöka göra mitt bästa.
 

Onelund

Rolex
Jag ska kolla var grannens polska gästarbetare kommer ifrån under dagen, stora grova grabbar som dricker vodka och käkar surkål till frukost, de hade säkert kunna driva in dina pengar om inte annat.

Lider verkligen med dig, jag hade blivit skogstokig och jagat honom.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag ska kolla var grannens polska gästarbetare kommer ifrån under dagen, stora grova grabbar som dricker vodka och käkar surkål till frukost, de hade säkert kunna driva in dina pengar om inte annat.

Lider verkligen med dig, jag hade blivit skogstokig och jagat honom.

Frågan är vem som ska kräva pengarna av de grova vodkadrickarna...
 

Mille79

Trollungen
Jahapp inget svar att han överfört prngarna. Pratade med banken och dom kan inte göra så mycket. En bekant är polis och en kollega till honom sitter på bedrägeriavdelningen och vi ska pratas vid på måndag för att se vilka åtgärder man kan vidta.

Skickade ett mail igen imorse till säljaren:

Is the refund made or are we still having "difficulties" as we have had during this whole process?
 

luddviig

Panerai
Fy vad jag lider med dig, hoppas allting löser sig, har inte läst igenom hela tråden men hur mycket pengar rör det sig om?
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Usch, det här låter verkligen inte roligt. Jag önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt, men har inga bättre idéer än de som redan framförts här. Lider med dig och hoppas verkligen det här får ett lyckligt slut.
 

Mille79

Trollungen
Hans svar nu

I do understand that you are not happy with the latest events and neither am I but I do expect to continue our communication within respectable terms on both sides. Please take in consideration that I did everything that a seller is supposed to do and I will not stop taking things seriously. The watch has been returned at my postal office but the transfer between my accounts has not been completed yet. I am currently making preparations since I am leaving from Poland this afternoon and as soon as I will finish with that I will check again with my bank too see what the status is. However, I have instructed them to make the transfer to your account as soon as the funds are available
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Du det där låter precis som min gamla scammer, nästan ordagrant. Jag har sparat all mailkonversation trots att det gått några år och trots att killen såväl dömts som betalat tillbaka.

Fast å andra sidan kan det ju vara sant...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Shit alltså. Jag köpte en Panerai från utlandet för bara några veckor sedan och jag lider verkligen med dig. Allt gick hur smidigt som helst för mig, men man är ju konstant orolig att något sånt här ska hända. Jag håller verkligen tummarna för dig och att allt ordnar sig!
 

Mille79

Trollungen
Du det där låter precis som min gamla scammer, nästan ordagrant. Jag har sparat all mailkonversation trots att det gått några år och trots att killen såväl dömts som betalat tillbaka.

Fast å andra sidan kan det ju vara sant...

Ojdå. Tråkigt. Hur bar du dig åt för att få tillbaka pengarna?
 

Marhoi

Friends of KS
Vill inte vara sådan, men jag tror tyvärr det är helt kört för dig. Chanserna till att få syn på en klocka eller pengar är minimala.
Det är bara avsändarbanken som kan spåra en betalning och att du skulle få ut sådana uppgifter är osannolikt. Dessutom lär det inte ens finnas en betalning att spåra...
Din största chans är nog att "ta saken i egna händer" men det är aldrig ett sätt man kan rekommendera någon att ta till.
Förhoppningen får ligga i att bedragaren till slut åker fast och får sitt straff enligt polsk lagstiftning, men även om det skulle hända är chanserna till att få tillbaka pengarna små.

Hoppas givetvis att jag har tokfel och att allt löser sig.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hans svar nu

I do understand that you are not happy with the latest events and neither am I but I do expect to continue our communication within respectable terms on both sides. Please take in consideration that I did everything that a seller is supposed to do and I will not stop taking things seriously. The watch has been returned at my postal office but the transfer between my accounts has not been completed yet. I am currently making preparations since I am leaving from Poland this afternoon and as soon as I will finish with that I will check again with my bank too see what the status is. However, I have instructed them to make the transfer to your account as soon as the funds are available


Pressa honom stenhårt (men fortfarande i korrekt ton) nu innan han säger sig lämna Polen för resa.
När jag blev scammad hävdade säljare att han skulle hälsa på nån vän på Cypern…allt för att få med tid innan polisanmälas, kontakter med bank o s v!
I övrigt…han hävdar att det tar tid att flytta pengar mellan hans olika konto i samma bank (har jag uppfattat det rätt?), men det kan väl inte stämma?
Vet att det är svårt, men har du skrivit att du polisanmäler för bedrägeri idag…både Sverige och Polen om du inte får bevis för överföring NU?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Ojdå. Tråkigt. Hur bar du dig åt för att få tillbaka pengarna?
Jag fick kontakt med en fransos som blev blåst av samme person i samma veva. Fransosen pkte till Tyskland, anmälde och låg på polisen. Polis och åklagare i sin tur uppdaterade mig konstant om ärendet och till slut, rätt fort, plockade dom aset. En dag efter ca ett år fick jag ett mail att om jag avstod från vidare ekonomiska anspråk var aset villigt att ersätta mig. Det hade absolut ingen inverkan på straffsatsen i övrigt eller på påföljden för den delen så tack och bock för degen sa jag och vinkade när han dömdes till fyra år har jag för mig att det blev.
 

Mille79

Trollungen
Pressa honom stenhårt (men fortfarande i korrekt ton) nu innan han säger sig lämna Polen för resa.
När jag blev scammad hävdade säljare att han skulle hälsa på nån vän på Cypern…allt för att få med tid innan polisanmälas, kontakter med bank o s v!
I övrigt…han hävdar att det tar tid att flytta pengar mellan hans olika konto i samma bank (har jag uppfattat det rätt?), men det kan väl inte stämma?
Vet att det är svårt, men har du skrivit att du polisanmäler för bedrägeri idag…både Sverige och Polen om du inte får bevis för överföring NU?

Mitt slutgiltiga svar till honom. Nu är det upp till bevis:


I really feel that this transaction is not going the way I plan and I dont feel there is a trust for many reasons. I have consulted with the Swedish police and they have recommended me to press charges against you. I decided to do so. The conditions are as follows:

I will need proof from you today that the transaction has been made before you make your travel. I expect that you are able to be reached during the weekend if the police requires any additional information.

As soon as the refund is in my account ( by latest on Tuesday 3rd of May) I will ask the police to withdraw the charges.

I have no problems contacting the polish police if that is required but I dont want to take it that far. By Tuesday if no money is in my account I will.

I hope this is clear, its up to you now and please dont revert back with excuses, I wont accept any.
 

Mille79

Trollungen
Pressa honom stenhårt (men fortfarande i korrekt ton) nu innan han säger sig lämna Polen för resa.
När jag blev scammad hävdade säljare att han skulle hälsa på nån vän på Cypern…allt för att få med tid innan polisanmälas, kontakter med bank o s v!
I övrigt…han hävdar att det tar tid att flytta pengar mellan hans olika konto i samma bank (har jag uppfattat det rätt?), men det kan väl inte stämma?
Vet att det är svårt, men har du skrivit att du polisanmäler för bedrägeri idag…både Sverige och Polen om du inte får bevis för överföring NU?

Nu har det 24 timmar och han har tydligen ännu inte fått bekräftat att överföringen gjorts från hans ena konto till det andra. Så nej, jag köper inte det.

Googlade på hans bank, banken har internetbank, så varför behöver han begära att banken gör överföringen...
 

hollow123

Rolex
Nu har det 24 timmar och han har tydligen ännu inte fått bekräftat att överföringen gjorts från hans ena konto till det andra. Så nej, jag köper inte det.

Googlade på hans bank, banken har internetbank, så varför behöver han begära att banken gör överföringen...

Luktar ju inte rosor om detta tyvärr. Hoppas att han tar sista mailet på allvar och skickar över pengar och bekräftelse på detta. Svårt att tro att det ska vara så mycket meck med pengarna på hans egna konto. Samt vad har hänt med dina pengar du fört över? Man kan ju tycka att de borde ligga vilande på hans konto fortf om han inte spenderat allt?!?
 

Mille79

Trollungen
Luktar ju inte rosor om detta tyvärr. Hoppas att han tar sista mailet på allvar och skickar över pengar och bekräftelse på detta. Svårt att tro att det ska vara så mycket meck med pengarna på hans egna konto. Samt vad har hänt med dina pengar du fört över? Man kan ju tycka att de borde ligga vilande på hans konto fortf om han inte spenderat allt?!?

Precis. detta är bara att förhala. Nu får vi se vad hans svar blir
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag sitter här på jobbet och följer detta med spänning.
Hoppas nu aset får kalla fötter och skickar tillbaka pengarna.

Eller det kanske var pengarna han skulle resa för?

Uppdatera så fort du hör något..
 
Topp