• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkvalitén - Lördag 14 november 2015 - Kaplans

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ärlig får du vara, tack. :)
Jag tror att dom många gånger sätter priset lågt och hoppas på 100% uppgång.

T ex min Heuer Carrera som de i höstas föreslog 7500kr som utrop på.

image.jpg



Du får säkert mer betalt om du säljer här. Vad har du för förväntan/önskemål om köpeskilling?
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag tror att dom många gånger sätter priset lågt och hoppas på 100% uppgång.

T ex min Heuer Carrera som de i höstas föreslog 7500kr som utrop på.

Du får säkert mer betalt om du säljer här. Vad har du för förväntan/önskemål om köpeskilling?

Joo, så är det väl säkert. Har aldrig sålt på auktion, vågar inte lämna in den till vanliga klockor till det reservationspriset. Trodde i min enfald att den var material till kvalitén. :)
Hur gjorde du med din fina Heuer?

Klockan är skyldig mig 10k, kände mig rätt säker på att det var ett kap när jag köpte. Nu gör jag inte det längre. ;)
Blir nog till att behålla den och hitta pengar på annat håll, lever och lär.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Joo, så är det väl säkert. Har aldrig sålt på auktion, vågar inte lämna in den till vanliga klockor till det reservationspriset. Trodde i min enfald att den var material till kvalitén. :)
Hur gjorde du med din fina Heuer?

Klockan är skyldig mig 10k, kände mig rätt säker på att det var ett kap när jag köpte. Nu gör jag inte det längre. ;)
Blir nog till att behålla den och hitta pengar på annat håll, lever och lär.
Oavsett fynd eller inte så är det ju en trevlig klocka (enligt mig), allt går ju som tur inte ut på att göra fynd... ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Joo, så är det väl säkert. Har aldrig sålt på auktion, vågar inte lämna in den till vanliga klockor till det reservationspriset. Trodde i min enfald att den var material till kvalitén. :)
Hur gjorde du med din fina Heuer?

Klockan är skyldig mig 10k, kände mig rätt säker på att det var ett kap när jag köpte. Nu gör jag inte det längre. ;)
Blir nog till att behålla den och hitta pengar på annat håll, lever och lär.
Jag har behållt Heuern och skulle inte släppa den för under 20 idag. Tror din kronograf är en chronograph suisse klon med Landeron verk. Men jag kan ha fel.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Med lågt utrop så är ju risken betydligt lägre att den förblir osåld än om utropet är nära marknadspriset.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu fick jag svar från Kaplans, dom ville inte ha min klocka på kvaliten utan på Klockor med reservationspris på 2200kr.

En LeBois kronograf i solitt roseguld med ett Valjoux 72... I MIN värld är det sanslöst lågt, men, jag är ju väldigt partisk. :O

20150819_205311.jpg
Pinsamt! De vanliga chronographe suisse med landeron är värda runt 4' och bara ditt verk är värt runt 7'. Ditt inköpspris är en rätt vettig värdering skulle jag säga.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Är så förbannat otålig att jag kör på vintageur idag... Men, om nu plånboken skulle hålla så finns det fina ur den 14:e också...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
ser polerad ut eller bara väldigt sliten och med ett stort fingeravtryck på glaset, ska man betala premium kan man lika gärna skaffa en crisp opolerad med no date tavla

OK...men på vilka grunder kan se attt den ser polerad ut, @poormans?! Vet ju att du hållit på länge med vintage, själv är jag ganska så nykär när det just kommer till vintage klockor! Har redan två 16760 som är OK, men är ute efter en Fat Lady med mysiga visare och en orörd tavla i samma färg.
 

poormans

Rolex
tror jag haft en 5-6 stycken 16760 sedan 2006 varav två var opolerade, fullset och den ena ifrån förste ägaren var aldrig ens öppnad å full i wabi överallt, den var dessutom i grymt skick och den såg inte ut som den på kaplans så antingen polerad eller mkt sliten.

Annars så hade jag även precis en opolerad 16550 vilket om jag fattat rätt har samma case spec som 16760, dvs ett något tjockare case, den såg inte heller ut som den på kaplans (då utgår jag ifrån bilderna, kanske ser bättre ut irl)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
tror jag haft en 5-6 stycken 16760 sedan 2006 varav två var opolerade, fullset och den ena ifrån förste ägaren var aldrig ens öppnad å full i wabi överallt, den var dessutom i grymt skick och den såg inte ut som den på kaplans så antingen polerad eller mkt sliten.

Annars så hade jag även precis en opolerad 16550 vilket om jag fattat rätt har samma case spec som 16760, dvs ett något tjockare case, den såg inte heller ut som den på kaplans (då utgår jag ifrån bilderna, kanske ser bättre ut irl)

Har som sagt två 16760 i samlingen idag, men ingen påminner mig om denna, denna har rejälare och framträdande bevels, något som inte mina har. Därför undrade jag om denna 16760 är/var orörd. Du har möjligen inga bilder kvar på någon av dina orörda 16760, har för mig att du köpte en genom blocket och någon från kaplans, eller mins jag helt fel @poormans.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Har som sagt två 16760 i samlingen idag, men ingen påminner mig om denna, denna har rejälare och framträdande bevels, något som inte mina har. Därför undrade jag om denna 16760 är/var orörd. Du har möjligen inga bilder kvar på någon av dina orörda 16760, har för mig att du köpte en genom blocket och någon från kaplans, eller mins jag helt fel @poormans.


Här har du lite bilder på en vass rackare jag hade för ett gäng år sedan (som gick vidare till poormans, så slipper han leta bilder;)).

IMG_5030.jpg

IMG_5026.jpg

IMG_5025.jpg


IMG_5029.jpg

IMG_5032.jpg


IMG_5027.jpg
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Jag tror att dom många gånger sätter priset lågt och hoppas på 100% uppgång.

T ex min Heuer Carrera som de i höstas föreslog 7500kr som utrop på.

image.jpg



Du får säkert mer betalt om du säljer här. Vad har du för förväntan/önskemål om köpeskilling?

Konstiga med kaplans att de ibland sätter ofantligt högt utgångspris på klockor som aldrig skulle säljas för de priserna för att sedan sätta låga priser på klockor som skulle säljas för bra mycket mer.
Sålde en rolex TT 1675 på läder på kvalitén i våras. De tyckte 25k var ett bra utgångspris. Satte 27k och den gick för 41k...
Det är en gamble, har man rätt klocka så går den hursomhelst för bra pris. Men man kan ju också ha otur. Finns ju dock fler köpare hos kaplans idag iom den svagare kronan så chansen är ju ganska stor att man får ok/bra betalt för det man säljer.
 

Apansson

Torpare
Konstiga med kaplans att de ibland sätter ofantligt högt utgångspris på klockor som aldrig skulle säljas för de priserna för att sedan sätta låga priser på klockor som skulle säljas för bra mycket mer.
Sålde en rolex TT 1675 på läder på kvalitén i våras. De tyckte 25k var ett bra utgångspris. Satte 27k och den gick för 41k...
Det är en gamble, har man rätt klocka så går den hursomhelst för bra pris. Men man kan ju också ha otur. Finns ju dock fler köpare hos kaplans idag iom den svagare kronan så chansen är ju ganska stor att man får ok/bra betalt för det man säljer.
Eller när de föreslår ett utrop, så säger man att man absolut inte är nöjd med det, och sen höjer de med 50 papp i en handvändning. Sjukt märkligt.
 

JMT

Breitling
Seiko nr29 ser ju lite kul ut, men är den inte ihopsatt från flera klockor? Modellnumret står normalt längre ner på den klockan på de bilder jag hittar på nätet och på tavlan står det 6117-6430 men på baksidan 6117-6420.
 
Joo, så är det väl säkert. Har aldrig sålt på auktion, vågar inte lämna in den till vanliga klockor till det reservationspriset. Trodde i min enfald att den var material till kvalitén. :)
Hur gjorde du med din fina Heuer?

Klockan är skyldig mig 10k, kände mig rätt säker på att det var ett kap när jag köpte. Nu gör jag inte det längre. ;)
Blir nog till att behålla den och hitta pengar på annat håll, lever och lär.

Brukar inte dom där gå för typ 5k? sedan om tavlan är defekt så? visst ett lågt utrop, men tror även dom sätter låga utrop för att inte ge kunden några falska förhoppningar, det är ju väl hela charmen med en auktion, visst är det två eller fler som verkligen vill ha klocka så blir ju priset därefter, saknas en av dom så blir det kanske lågt....
 
Lämnade in min DD den 11e, den blev klar idag. De ville ha den på kvalitén, men jag är ej nöjd med utropspriset så jag tror inte den kommer få lämna ännu.

Flertalet tiotusingar under vad jag känner/får uppfattning av att den är värd. Man får ett bevakningspris som är lite lägre än utropet. Visserligen lär den gå upp en del på en sån auktion, men jag vill safea upp om jag ska sälja. Gillar ju klockan.

Exakt, och då blir det ännu sämre för mig. Har fått bättre erbjudanden för den här på KS utan säljes-annons.

Som sagt, auktion är inget val om man vill ha ett safe bet, det ÄR en chanstagning men visst du kanske blir så att du får några tiotusen midre om du har otur och rätt köpare inte är där, MEN är rätt köpare där så kan du ju få betydligt mer än det kanske kunnat få på KS....
 

Apansson

Torpare
Som sagt, auktion är inget val om man vill ha ett safe bet, det ÄR en chanstagning men visst du kanske blir så att du får några tiotusen midre om du har otur och rätt köpare inte är där, MEN är rätt köpare där så kan du ju få betydligt mer än det kanske kunnat få på KS....
Absolut, men hade ändå tänkt att mitt minimum var ett rimligt utrop, eftersom det sålts liknande/finns likadan till salu för det dubbla...:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Brukar inte dom där gå för typ 5k? sedan om tavlan är defekt så? visst ett lågt utrop, men tror även dom sätter låga utrop för att inte ge kunden några falska förhoppningar, det är ju väl hela charmen med en auktion, visst är det två eller fler som verkligen vill ha klocka så blir ju priset därefter, saknas en av dom så blir det kanske lågt....
Äpplen och päron, äpplen och päron...
 
Den här är min favorit, båda jag och @joca stod och suktade rejält efter denna igår kväll. Däremot måste jag säga att den är betydligt finare i verkligheten, beror väl på ljus osv. Den är ruggigt lik Rolex Padellone Ref 8171, min absoluta drömklocka. Men shit vad snygg den här är! :hungry:
0.jpg

1.jpg
 

joca

Patek
2-Faktor
Den här är min favorit, båda jag och @joca stod och suktade rejält efter denna igår kväll. Däremot måste jag säga att den är betydligt finare i verkligheten, beror väl på ljus osv. Den är ruggigt lik Rolex Padellone Ref 8171, min absoluta drömklocka. Men shit vad snygg den här är! :hungry:
0.jpg

1.jpg

Det enda tråkiga var att det inte var 18k guld :)
 
Topp