• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor med komplikationen veckonummer

Geparden

Audemars
Sinn 6052 har veckovisning.
image.jpg

Ingår i den tjusiga Frankfurt financial distriktserien.
 

FredrikQ

Breitling
Fortsätter mitt Googlande... Certina DS Multi-8 kan får för drygt 6000kr. Nackdelen är att veckodag inte syns samtidigt.



Mvh... /Thomas
 

Bilagor

  • certina.png
    certina.png
    34.6 KB · Visningar: 101

M021

Rolex
2-Faktor
Vilken Casioklocka har veckonummer?

De få klockor med veckonummer jag hittat är typ skitdyra.
"Billigaste" jag hittat är nog Junghans Mega 1000 som man får hosta upp åtminstone 5000kr för.
http://www.junghans.de/en/junghans-...e-mega1000titan/026-2800-44/model/detail.html
Fxp8EJF.png

Har nån sett veckonummersvy i någon smartklocka kanske? Vilken Casioklocka är det som har veckonummer?

Mvh...
måste ge mig på lite research nu, kanske misstog mig helt eftersom det inte är Top of min!
 

FredrikQ

Breitling
Hehe... Pebble Steel för drygt 2000kr är ju ett annat alternativ. Batteritid på bara en knapp vecka dock (vilket i smartklockesammanhang visserligen är ganska bra).
pebble-2014-03-29.jpg
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Oklart vad jag själv skulle använda den funktionen till.... Men det där Junghans ser oförskämt trevlig ut, klart snyggare än farsans väggklocka av samma märke :)

Mvh Robin
 

FredrikQ

Breitling
Herregud så ful. Har nog aldrig postat ett svar ang en ful klocka tidigare men den här är fan exceptionellt ful.
Det intressanta med Pebble (och andra smartklockor) är ju att man kan ändra utseende efter humör.
Här är ett annat exempel på hur Pebble kan se ut (fast i det här fallet utan veckonummer). Med lite kunskap kan man designa sin egen urtavla. Man kan alltså byta urtavla och välja vad som skall visas utan att byta klocka :)
pebble-steel-tm.jpg


Mvh...
 

FredrikQ

Breitling
Slog faktiskt till på en Pebble Steel med läderarmband idag. Har inte hunnit kolla igenom än vilken urtavla jag vill använda, men är är iallafall ett första test.
YzQnvh1.jpg


Hehe... kan ju inte låta bli att retas lite så jag tog hem den här urtavlan på skoj... tänker dock inte använda den (har ju inte veckonummer) ;)


Mvh...
 

Bilagor

  • Pebble.jpg
    Pebble.jpg
    226.4 KB · Visningar: 97
  • Pebble2.JPG
    Pebble2.JPG
    189.8 KB · Visningar: 103

Legopod

Breitling
Slog faktiskt till på en Pebble Steel med läderarmband idag. Har inte hunnit kolla igenom än vilken urtavla jag vill använda, men är är iallafall ett första test.

Hehe... kan ju inte låta bli att retas lite så jag tog hem den här urtavlan på skoj... tänker dock inte använda den (har ju inte veckonummer) ;)

Mvh...


Säkert skitsmart (!) med en sk "smart watch" och fyller garanterat behoven som användaren önskar (koka kaffe och värma halvfabrikat), men det blir ju aldrig som en klocka. Visst den visar tiden, i alla dess skepnader tydligen, men den enda likheten utöver det är att den sitter runt handleden. Känns ungefär lika byxryckande som en Prius eller vegetarisk köttgryta. Saknar dynamik, själ och personlighet. :)
 

FredrikQ

Breitling
Säkert skitsmart (!) med en sk "smart watch" och fyller garanterat behoven som användaren önskar (koka kaffe och värma halvfabrikat), men det blir ju aldrig som en klocka. Visst den visar tiden, i alla dess skepnader tydligen, men den enda likheten utöver det är att den sitter runt handleden. Känns ungefär lika byxryckande som en Prius eller vegetarisk köttgryta. Saknar dynamik, själ och personlighet. :)
Håller med... att kalla en smartklocka för klocka är ungefär som att kalla en mobiltelefon för telefon. Byxryckning eller ej... smidigt att diskret kunna kolla meddelanden utan att behöva hiva upp mobiltelefonen. Idag t.ex. blev den en hastighetsmätare som visade hur snabbt jag cyklade. Jag tror jag är fast och inte längre kommer nöja mig med att på handleden bara kunna se vad klockan är.
 

FredrikQ

Breitling
Hittade förresten vilken Casio som har veckonummer, G-Shock 7710 & 7700.

g-77x0-1-watches.jpg


Jag har redan skaffat min veckonummersklocka men för trådens skull är det ju inte fel att lista (de få) alternativ som finns.

Mvh...
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ah, ok. Då måste jag säga att Junghans, som normalt gör schyssta klockor, har misslyckats rätt bra med den där tavlan. Hade det varit en retrograde-sekund så hade det åtminstone varit en häftig komplikation. Nu blir det bara för plottrig sub klockan 12 och för tom sub klockan 6. Det hade varit roligare med veckonummer klockan 6 och en cirkelbågeformat kraftreservmätare i form av gammal bensinmätare (en sån där som blir mer och mer röd ju tommare tanken är). Men, men, jag är å andra sidan inte anlitad som designer av något bolag... ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ah, ok. Då måste jag säga att Junghans, som normalt gör schyssta klockor, har misslyckats rätt bra med den där tavlan. Hade det varit en retrograde-sekund så hade det åtminstone varit en häftig komplikation. Nu blir det bara för plottrig sub klockan 12 och för tom sub klockan 6. Det hade varit roligare med veckonummer klockan 6 och en cirkelbågeformat kraftreservmätare i form av gammal bensinmätare (en sån där som blir mer och mer röd ju tommare tanken är). Men, men, jag är å andra sidan inte anlitad som designer av något bolag... ;)
Fast även om det varit en häftigare komplikation så hade väl tavlan varit misslyckad rent estetiskt isf? ;)

(Jag tycker som sagt den är skitsnygg och att kraftreserv är bra mer användbart än en retrograde som iofs är cool).
 

FredrikQ

Breitling
Det här fickuret med urtavla på båda sidor visar veckonummer... plus 56 andra komplikationer!!
Lite över min budget dock ;-) Tog 8 år att få fram och är tydligen världens mest avancerade (kolla görna Youtube-videon nedan).
Vacheron-Constantin_Reference_57260_recto-verso.jpg

 
L

LadyA

Guest
Puffar upp den här tråden!
Är det någon mer som har tips på klockor med veckonummer?
 
Topp