• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor som ej är värda sitt pris.

Jonazid

Omega
Finns det några klockmärken som ni anser man får betala ett för högt pris, emot vad man får för kvalité i själva klockan.

Eller för all del enstaka klockor. Motivera gärna ditt svar.
 

10past10

Omega
Ett sätt att se på saken är att endast den klocka som ingen vill köpa har ett för högt pris i förhållande till vad man får.

Jag anser att jag har en rimligt prissatt klocka i förhållande till kvalitén. Den är finsk, av plast, och kostar strax över ett restaurang besök i inköp. Killen på kiosken byter batterier på den en gång om året (han öppnar den med en Mora-kniv). Dom första 11 åren av ägandet har varit helt problemfria. Lite huvudräkning och jag kommer fram till att klockan har kostat mig 37 öre om dagen att äga (exklusive batteribyten).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockor som kostar 60000kr nya och i princip enbart är massproducerade av datoriserade robotar kan ju i alla fall inte vara prisvärda. ;)
MEN priset skapar en känsla av exklusivitet och en vilja att köpa, så allt är relativt. Priset är i alla fall väldigt högt i förhållande till tillverkningskostnad och materialkostnad.
 

maxmol

Panerai
På tal om Hublot.

Jean Claude Biver i The Economist.

At the best of times, he freely admits, it is hard to justify spending $100,000 on a watch. But the fact that they keep time well, he hopes, will continue to serve as “the little bit of rationality that lets you sell the irrational.”

http://www.economist.com/node/14857221
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Klockor som kostar 60000kr nya och i princip enbart är massproducerade av datoriserade robotar kan ju i alla fall inte vara prisvärda. ;)
MEN priset skapar en känsla av exklusivitet och en vilja att köpa, så allt är relativt. Priset är i alla fall väldigt högt i förhållande till tillverkningskostnad och materialkostnad.

Jag anar lite sarkasm men vill ändå säga mitt, känns lite orättvist när robotarna kostar multum investering. Och att underhålla dessa kan inte vara billigt. Satsa människorresurser på att finna nya lösningar och häftiga innovationer istället för långa dagar med besvärliga arbetsställningar.

OnT så tycker jag att de som sysslar med modedesign som kläder får gärna fortsätta med just kläder. Men lämna klockfronten. Ser ändå mest efterapningar så vad är vitsen?

Michael Kors har jag väldigt svårt för att rekommendera mina vänner om de frågar efter schyssta klockor.
 

raketa

Omega
Jag säger det innan nån annan säger det..

Grand Seiko.
Det känns som om att det finns någon form av arisokratiskt hat gentemot Seiko. Bara för att de har billiga massproducerade modeller i tusentals varianter och inte har någon verksamhet i Vallee De Joux eller Glashutte så är det automatiskt ett dåligt märke. Visst, allt det där ovan är ju en del av prestigen, men GS gör riktigt bra urverk som antagligen kan tävla med några av de bästa tillverkarna i Schweiz vad gäller hantverk, prestation och kvalitet. Spring Drive till exempel är ett helt fantastiskt nästa steg inom kategorin mekaniska urverk, tycker jag.

Med detta sagt skulle jag aldrig köpa en Grand Seiko själv, då faktumen ovan gör märket lite mindre exklusivt. Ska man betala så mycket så vill man ha något exklusivt, punkt. Dock ser jag ingen anledning till att tycka att det är överpriserat eller att omotiverat hata märket bara för att någon självutnämnd connoisseur man känner bara rullar med Patek eller VC och inte vet ett skit om GS egentligen.
 

DrDre

Patek
Klockor som kostar 60000kr nya och i princip enbart är massproducerade av datoriserade robotar kan ju i alla fall inte vara prisvärda. ;)
MEN priset skapar en känsla av exklusivitet och en vilja att köpa, så allt är relativt. Priset är i alla fall väldigt högt i förhållande till tillverkningskostnad och materialkostnad.

Det beror ju lite på vad man vill uppnå med sitt klockköp. Ibland är ju en klocka mer än bara en klocka och det finns ju alltid folk som är förtjusta i "display of wealth" och då är ju ett högt pris (och att omgivningen inser det) något väldigt viktigt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En klocka är värd sitt pris om köpare är beredda att betala dess pris. Om de har problem med detta och oftast säljs till kraftig rabatt så är de inte värda sitt orginalpris dock det som kunderna betalar.

Givet detta så vimlar det av klockor som inte är värda listat pris och ytterst få som är det..
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Överprissatt eller inte beror på köparens inställning. En mekanisk med ETA 2824 för 4000 kr är dyr om köparen bara vill ha en klocka som visar tid. En modeklocka för 4000 är sjukt överprissatt för den som gillar mekaniska kvalitetsur, eller fina vintage. En Panerai eller något annat "återupplivat" och högt prissatt märke kan vara överprissatt för den som gillar historik och hantverkstradition med sina klockor.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Håller med spencer, drar en fylleparallell med idrotten "är den spelaren värd 1 miljard" är den spelaren värd 10 mill i lön"? Tydligen, då publiken (och sponsorer mm) betalar för att se dem.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Otippat att det kom från dig och att Y hänger på...... Jag är chockad...... Hublot är för billigt..... det går att få ut mer....
Vaddå Y hänger på? Bara för att jag likear en kommentar? Jag har inga som helst problem med prissättningen av exempelvis AP och de är ju inte direkt billiga i inköp. Visst de har precis uppdaterats efter massvis av år så jag kan tycka att priset var löjligt i förhållande till det innan de nya modellerna släpptes, men det är fortfarande en hel del handarbete inblandat.

Hur mycket handarbete är inblandat i en standard hubbe för 80'?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vaddå Y hänger på? Bara för att jag likear en kommentar? Jag har inga som helst problem med prissättningen av exempelvis AP och de är ju inte direkt billiga i inköp. Visst de har precis uppdaterats efter massvis av år så jag kan tycka att priset var löjligt i förhållande till det innan de nya modellerna släpptes, men det är fortfarande en hel del handarbete inblandat.

Hur mycket handarbete är inblandat i en standard hubbe för 80'?


Hur ska jag annars tolka din like... du håller ju med????...... du har ingen aning om hur mkt hantverk det är.... tror du det skiljer sig mot andra märken .... läs tex AP.....
 

Viking

Cartier
Ett sätt att se på saken är att endast den klocka som ingen vill köpa har ett för högt pris i förhållande till vad man får.

Jag anser att jag har en rimligt prissatt klocka i förhållande till kvalitén. Den är finsk, av plast, och kostar strax över ett restaurang besök i inköp. Killen på kiosken byter batterier på den en gång om året (han öppnar den med en Mora-kniv). Dom första 11 åren av ägandet har varit helt problemfria. Lite huvudräkning och jag kommer fram till att klockan har kostat mig 37 öre om dagen att äga (exklusive batteribyten).

Kluckar det om du skakar på den? Går säkert på Kosken;)
 
Topp