• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från 70-talet

D

Deleted member 18570

Guest
@claes_t @Aquastaren Mycket snygga. Har ni använt dem i seglingssammanhang något ? Det är väl 5 minuters nedräkning jmg med 10 min på de nyare varianterna ?
Jag har den här oxå, NOS från 70-något...
IMG_0781.jpg
 

GMT Andy

Omega
Min har tio min nedräkning. Jag skaffade den nu i vinter, så första regattan blir troligen Ornö runt följt av ÅF
Trevligt att den skall användas 'skarpt' så att säga. Jag gillar Lemania och har en Elvström 717 därav att jag försökte hitta den varianten med de loggorna på tavlan. Men inte för att använda Paul Elvströms taktiska stöd vid starten, känns för krångligt. Men era tavlor är snyggare, men så gillar jag ju 70-tals looken också:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Olma

Breitling
Hej, har några funderingar angående min Sandozkronograf som bör härstamma från 70-talet. När jag fick tag på den var den utrustad med denna glasring som syns på bilden. Nu undrar jag om den hör till klockan eller om det bara är någon som satt sin personliga prägel på uret? För egen del tycker jag det verkar lite mycket "bling"för att kännas rätt. Klockan har som synes ingen tachymeterskala, är det en sådan som ska sitta där? Boettlocket är märkt med nr:1754Z-69. Tacksam för svar och synpunkter.
P1080569.JPG
P1080568.JPG
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Hej, har några funderingar angående min Sandozkronograf som bör härstamma från 70-talet. När jag fick tag på den var den utrustad med denna glasring som syns på bilden. Nu undrar jag om den hör till klockan eller om det bara är någon som satt sin personliga prägel på uret? För egen del tycker jag det verkar lite mycket "bling"för att kännas rätt. Klockan har som synes ingen tachymeterskala, är det en sådan som ska sitta där? Boettlocket är märkt med nr:1754Z-69. Tacksam för svar och synpunkter.
P1080569.JPG
P1080568.JPG
Jag vill nog med ganska stor säkerhet säga att glasringen inte hör hemma på klockan. Om du bildsöker på Sandoz chronograph så får du upp ganska många olika med just din boett, men utan glasring, varken fluted eller tachy. Däremot har de jag hittade det gemensamt att inre bezel hade tackymeterskala. Det kan vara lite vanskligt med äldre klockor generellt, för de flesta har fått service flera gånger genom åren, och det är inte alltid kunder eller urmakare eller ens tillverkare är så nogräknade. Med andra ord kan det ibland krävas ganska mycket detektivarbete innan man hittar hur den "borde" se ut, eller hur den såg ut när den lämnade fabrik. Kul klocka hur som helst! Och välkommen till klocksnack!
 

alekas22

Breitling
Får väl göra ett inhopp och visa mitt senaste nytillskott. Vintage Heuer 2446C frå 70/71 (om jag lyckats med identifieringen). Hyser ett handjobbat Valjoux 72 och sitter som en smäck! Apnöjd!

0DFD5E80-C73A-486E-83FA-DAA6085F2DE8-36966-000036590F7DD7AA.jpg


Tack till jakob.dala som släppte skönheten till mig för att som han sa "testa den lite".... I samma stund jag hängde på ett Nato visste jag att jag skulle säga, Jag tar den! :oops:
Bra jobbat!
 
Topp