• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

S.L

Vacheron
2-Faktor
Dagens BI erbjudande, 25% på 30ml Casamorati dofter,
7081D19D-26BA-49F6-940C-072A38F3F98C.jpeg
 

G.Clooney

Cartier
Det här är ju ett ganska intressant diskussionsämne ändå.

Vad har ni span på för parfymer som ni är beredda att betala ett rejält överpris för?

Själv kan jag inte komma på särskilt många, men då är jag å andra sidan inte alls bevandrad inom vintage-träsket.
Har kommit till den insikten att jag vill ha bra deals, det är grundläggande. Detta eftersom jag villhöver hur mycket som helst. Det räcker med att jag sitter och letar efter nåt specifikt sen 5min senare så har jag ytterligare 10st på listan som jag vill prova... När man vill prova så mycket så kan man bara sitta och invänta bra deals istället. Alltid något som lockar. Ta kalendern på BI, så fort som Perris Monte Carlo kommer upp i en lucka så kommer det nog slås till på en sådan till - kanske Patchouli Nosy Be?
Vintage har sin charm men dagens aktuella utbud räcker och blir över (men det är väl en tidsfråga).
Du som har en svaghet för Plum Japonais: Vad finns det för andra plommon-dofter utav lite bättre kvalitet? Den är jäkligt fin. Tror jag har en dekant på PJ från dig men @Sthlm-Nicklas har ju köpt alla som finns och jag har inte den fetischen att jag tänker köpa denna på tratten för 5 lax:
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Har kommit till den insikten att jag vill ha bra deals, det är grundläggande. Detta eftersom jag villhöver hur mycket som helst. Det räcker med att jag sitter och letar efter nåt specifikt sen 5min senare så har jag ytterligare 10st på listan som jag vill prova... När man vill prova så mycket så kan man bara sitta och invänta bra deals istället. Alltid något som lockar. Ta kalendern på BI, så fort som Perris Monte Carlo kommer upp i en lucka så kommer det nog slås till på en sådan till - kanske Patchouli Nosy Be?
Vintage har sin charm men dagens aktuella utbud räcker och blir över (men det är väl en tidsfråga).
Du som har en svaghet för Plum Japonais: Vad finns det för andra plommon-dofter utav lite bättre kvalitet? Den är jäkligt fin. Tror jag har en dekant på PJ från dig men @Sthlm-Nicklas har ju köpt alla som finns och jag har inte den fetischen att jag tänker köpa denna på tratten för 5 lax:

Det sjukaste är att det låg ett bud på 4300 på den där som säljaren nekade 👀
 
Har kommit till den insikten att jag vill ha bra deals, det är grundläggande. Detta eftersom jag villhöver hur mycket som helst. Det räcker med att jag sitter och letar efter nåt specifikt sen 5min senare så har jag ytterligare 10st på listan som jag vill prova... När man vill prova så mycket så kan man bara sitta och invänta bra deals istället. Alltid något som lockar. Ta kalendern på BI, så fort som Perris Monte Carlo kommer upp i en lucka så kommer det nog slås till på en sådan till - kanske Patchouli Nosy Be?
Vintage har sin charm men dagens aktuella utbud räcker och blir över (men det är väl en tidsfråga).
Du som har en svaghet för Plum Japonais: Vad finns det för andra plommon-dofter utav lite bättre kvalitet? Den är jäkligt fin. Tror jag har en dekant på PJ från dig men @Sthlm-Nicklas har ju köpt alla som finns och jag har inte den fetischen att jag tänker köpa denna på tratten för 5 lax:
Det finns inte så jäkla många bra utan att de blir sötsliskiga, kemiska & konstgjorda.
Initio - Paragon hamnar där för mig. Finns en hel del bra där plommonen är en del av den fruktiga sötman men ingen nyckelspelare som i PJ. Hört bra om Plum in Cognac men inte testat den. Roja - H The Exclusive Pour Homme är en riktigt fin plommondoft men sålde faktiskt iväg min trots att jag nästan aldrig sålt av några av mina Roja. https://www.fragrantica.com/perfume/Roja-Dove/H-The-Exclusive-Parfum-Pour-Homme-30012.html

Det där priset är ett skämt och måste vara en riktig tomte som säljer om det är som @Tjabo säger. Men de lär ju bara bli dyrare och dyrare för var dag som går då min broder i Kristus @Sthlm-Nicklas snart förbrukat hälften av alla flaskor som någonsin producerats.
 

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Du som har en svaghet för Plum Japonais: Vad finns det för andra plommon-dofter utav lite bättre kvalitet? Den är jäkligt fin. Tror jag har en dekant på PJ från dig men @Sthlm-Nicklas har ju köpt alla som finns och jag har inte den fetischen att jag tänker köpa denna på tratten för 5 lax:

PJ är riktigt bra, verkar dock ha haft en mindre produktion än många andra TF dofter. Så nu när den är diskad så blir marknaden
som candy aoud tyvärr. Är den värd 5k, ja enligt mig är den tyvärr det.
Plommon dofter är svårt att få rätt, lätt att det blir för feminint eftersom plommon ofta ingår
i dofter som är väldigt feminina. Eller så blir det som typ en tredje not i en läder eller chypre doft,
så det är svårt att hitta en välbalanserad manlig doft där plommonen står i fokus.
Där är PJ unik, de andra plommon dofterna jag använder är:
Plum in cognac
Kapsule woody
smokey plum (klonen på pj)
Xerjoff Muse, bra exempel på en feminin doft som jag använder, men som gärna hade kunnat vara mer maskulin överlag imo.
Det finns inte så jäkla många bra utan att de blir sötsliskiga, kemiska & konstgjorda.
Initio - Paragon hamnar där för mig. Finns en hel del bra där plommonen är en del av den fruktiga sötman men ingen nyckelspelare som i PJ. Hört bra om Plum in Cognac men inte testat den. Roja - H The Exclusive Pour Homme är en riktigt fin plommondoft men sålde faktiskt iväg min trots att jag nästan aldrig sålt av några av mina Roja. https://www.fragrantica.com/perfume/Roja-Dove/H-The-Exclusive-Parfum-Pour-Homme-30012.html

Det där priset är ett skämt och måste vara en riktig tomte som säljer om det är som @Tjabo säger. Men de lär ju bara bli dyrare och dyrare för var dag som går då min broder i Kristus @Sthlm-Nicklas snart förbrukat hälften av alla flaskor som någonsin producerats.

Jag kan hålla med dig om Roja H, den är okej på sin höjd och inte tillräckligt plum för mig.
Det är sant att jag missbrukar PJ som fan , är ju lätt på min top 5 all time :)
 
Senast ändrad:
En recension på den tack 😊
Har varit sugen att beställa en sån, men inte vågat pga den ska vara för gourmandig enligt många.
Ger mig på lite första intryck några timmar in:

Första sekunderna av öppningen är en riktig käftsmäll av torr, pudrig, ”fotorealistisk” mörk choklad. Den möts ganska snabbt upp av en påtaglig barnyardig oud i sann indisk oud-anda och en värmande muskighet medan chokladen tar ett steg tillbaka. Trä, värme, musk, oud, och choklad turas om att ta mest plats i näsan för att sedan lägga sig i otroligt smooth, relativt publikvänlig, varm chokladdoft. Ouden och musken lyfter chokladen till en nivå som verkligen är speciell.

Man bör verkligen uppskatta choklad för att gilla denna. Men gillar man inte choklad i dofter så har man inte testat denna. 😁

@Alpha_Omega du som gillar L’Heure Exquise. Denna har allt som LE önskar att den hade 😁 Eller ja, den är precis vad jag önskar att LE var!
 
Havanna är nog i mina ögon den mest prisvärda doften man kan köpa. Bra på vintern, exceptionell på sommaren!

Ger mig på lite första intryck några timmar in:

Första sekunderna av öppningen är en riktig käftsmäll av torr, pudrig, ”fotorealistisk” mörk choklad. Den möts ganska snabbt upp av en påtaglig barnyardig oud i sann indisk oud-anda och en värmande muskighet medan chokladen tar ett steg tillbaka. Trä, värme, musk, oud, och choklad turas om att ta mest plats i näsan för att sedan lägga sig i otroligt smooth, relativt publikvänlig, varm chokladdoft. Ouden och musken lyfter chokladen till en nivå som verkligen är speciell.

Man bör verkligen uppskatta choklad för att gilla denna. Men gillar man inte choklad i dofter så har man inte testat denna. 😁

@Alpha_Omega du som gillar L’Heure Exquise. Denna har allt som LE önskar att den hade 😁 Eller ja, den är precis vad jag önskar att LE var!

Låter helt underbar! Bara provat Russian Musk 2 och Atlantic Ambergris från honom tidigare. Riktiga bangers båda två så tvivlar inte på att denna är värd en njure eller två :p
 

Stevo

Omega
Ger mig på lite första intryck några timmar in:

Första sekunderna av öppningen är en riktig käftsmäll av torr, pudrig, ”fotorealistisk” mörk choklad. Den möts ganska snabbt upp av en påtaglig barnyardig oud i sann indisk oud-anda och en värmande muskighet medan chokladen tar ett steg tillbaka. Trä, värme, musk, oud, och choklad turas om att ta mest plats i näsan för att sedan lägga sig i otroligt smooth, relativt publikvänlig, varm chokladdoft. Ouden och musken lyfter chokladen till en nivå som verkligen är speciell.

Man bör verkligen uppskatta choklad för att gilla denna. Men gillar man inte choklad i dofter så har man inte testat denna. 😁

@Alpha_Omega du som gillar L’Heure Exquise. Denna har allt som LE önskar att den hade 😁 Eller ja, den är precis vad jag önskar att LE var!
Tack. Det är just den där choklad noten som jag har varit tveksam mot. Men när du nämner barnyard oud så fick du mig att bli intresserad igen 😄 Ser nu att denna är slutsåld hos Areej, så det var inte meningen att jag skulle köpa den. Jag har ju gått helt bananas med parfynshoping sedan jag kom hem från min semester, så nu får plånboken vila ett tag 😆
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tack. Det är just den där choklad noten som jag har varit tveksam mot. Men när du nämner barnyard oud så fick du mig att bli intresserad igen 😄 Ser nu att denna är slutsåld hos Areej, så det var inte meningen att jag skulle köpa den. Jag har ju gått helt bananas med parfynshoping sedan jag kom hem från min semester, så nu får plånboken vila ett tag 😆

Glöm inte att Niklas gillar att dofta hasselnötstårta. Man måste alltid ha det i åtanke när han recenserar en bakverksdoft.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
DD:
A4F3CE64-FF50-449E-BEF8-984E984B706E.jpeg

Mycket inkommande just nu, denna anlände igår lördag.
Ytterligare en Chypre men till skillnad mot gårdagens mer arketypiskt testosteronstinna doft (Aramis) är det nu mer unisex terräng och grönt/blommigt med en hanterbar dos aldehyder i starten, allt väl förankrat i mossa, musk och läder (som kommenterat ang. aramis igår så får jag dock ingen tydlig lädernot per se). Det här är grönt, vitt och mossigt och här är nog mossan uppskruvad långt över vad dagens IFRA regelverk medger.

På 80-talets mitt lanserad som en uttalat feminin doft men jag vill påstå att den är rätt unisex med dagens mått, om man nu ens ska orka reflektera över sånt. Jag har ju en viss förkärlek till vad som ofta anses vara tydligt maskulina dofter men har absolut inga som helst problem att rocka denna. En riktigt vacker doft som jag är supernöjd över att jag slog till på när tillfället dök upp (denna kan vara lite knepig & dyr att hitta).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
DD:
A4F3CE64-FF50-449E-BEF8-984E984B706E.jpeg

Mycket inkommande just nu, denna anlände igår lördag.
Ytterligare en Chypre men till skillnad mot gårdagens mer arketypiskt testosteronstinna doft (Aramis) är det nu mer unisex terräng och grönt/blommigt med en hanterbar dos aldehyder i starten, allt väl förankrat i mossa, musk och läder (som kommenterat ang. aramis igår så får jag dock ingen tydlig lädernot per se). Det här är grönt, vitt och mossigt och här är nog mossan uppskruvad långt över vad dagens IFRA regelverk medger.

På 80-talets mitt lanserad som en uttalat feminin doft men jag vill påstå att den är rätt unisex med dagens mått, om man nu ens ska orka reflektera över sånt. Jag har ju en viss förkärlek till vad som ofta anses vara tydligt maskulina dofter men har absolut inga som helst problem att rocka denna. En riktigt vacker doft som jag är supernöjd över att jag slog till på när tillfället dök upp (denna kan vara lite knepig & dyr att hitta).

Den är ju i den oerhört smala världen av vintage-torskar (som vi är) oerhört hajpad. Sett den på Ebay för Roja-priser. Så kul att du gillade den. Jag klippte ännu en hajpad vintage-pjäs som du också har på väg:

IMG_5423.jpeg


Är den hälften så bra som ”La nuit” så är jag nöjd! ☺️
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Den är ju i den oerhört smala världen av vintage-torskar (som vi är) oerhört hajpad. Sett den på Ebay för Roja-priser. Så kul att du gillade den. Jag klippte ännu en hajpad vintage-pjäs som du också har på väg:

IMG_5423.jpeg


Är den hälften så bra som ”La nuit” så är jag nöjd! ☺️
Mystere ska bli spännande att testa, förväntningarna är höga pga Femme från samma hus och den höga ratingen och lovorden på Fraggan:
Jag klippte ju en lite större flaska men damn, din flaska/kork är ju rejält mycket snyggare…
FDBB4863-B6B6-47A0-B5E7-98E35F37409F.jpeg


Den och 2-3 till bör ramla in under veckan som kommer!
 
Hittar ingenting om denna på youtube alls, detta måste vara en typiskt underskattad doft, den är visserligen discontinued, men ändå?
Precis kollat på ett långt robes 08 avsnitt med massa gammalt godis från den goda tiden .

IMG_9249.jpeg
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Avvaktar lite mer användning innan slutligt omdöme avges. Initiala intrycket är bra överlag. Det känns som en egen doft (inte för likt nåt annat jag testat) och en modern tolkning av en klassisk genre. Den är relativt lätt och mjuk i sin karaktär och tar inte svängarna hårt åt något håll. Kanske lite av dess styrka men potentiellt också svaghet? Har den karaktär nog att hålla över tid? Får se.

För den som vill ha en fräsch och modern fougere som inte alls känns old school/daterad så är den iaf absolut värd att testa.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Senaste tidens tillskott.

Versace Eros Flame:
En mer ”mogen” doft än EDT-varianten. Håller länge och är stark. Max tre sprut här.

PDM Haltane:
Hade en i somras som jag sålde, eftersom jag tyckte den luktade mat. Köpte en nu igen. Samma sak nu, tycker den luktar mat. Men jag uppskattar lukten på något vis ändå. Använder denna med försiktighet, eftersom jag är smårädd för att folk ska tycka jag luktar mat. Hatkärlek till denna.

Chopard Oud Maliki:
Trä, oud, läder, tobak och kryddor. Söt och manlig doft, gillar den ca första tre timmarna. Efter ca tre timmar luktar man indisk kök pga kryddorna.

Xerjoff Torino21:
Väldigt kontorvänlig doft! Påminner om tandkräm och tuggummi från Extra, gillar det! Dock besviken på prestandan med hänsyn till priset.

Invictus Victory:
Väldigt söt och luktar väldigt mycket chokladdeon från Axe, påminner om omklädningsrummet i högstadiet. Håller länge!

5B60E31D-7B75-4D51-BB20-00A5D003106F.jpeg
 

G.Clooney

Cartier
Fick hem ett par prover nyss, som jag delar mina initiala intryck av, efter 10-15 minuter på varje hand.
Har länge velat dofta på Astaral men varför Eucris kom hem har jag glömt.

Eucris Edp:
Jäkla litet sample med penselkork men jaja.... Torrt trä och mossa. Luktar karl, rätt och slätt. Högt betyg på fraggan. Rätt så hudnära doft får jag säga. Gillar den men inte så mycket mer, blir inget köp. Denna Chypre är av det manligare slaget men också det lite tamare kanske. Känner ingen svartvinbärsnot. Dock är man lite snuvig för stunden. Kanske växer på en efterhand. De flesta dofter gör det på mig. 3,5/5

Astaral:
Hade hoppats på en större likhet med Amber Aoud, men icke. Väldigt sötsliskig ros i öppningen, lägger sig något men rosen är likväl lite för sliskig, inte syltig som i Amber Aoud där den gör sig perfekt. Nä, denna blev det bra att jag inte blindköpte på en gång. Den kanske kommer till sin rätt senare i sin drydown men det är tveksamt. Kvalitén känns bra och sin performance är där inget fel på, absolut inte. Men sötsliskigheten blir för bra. Synd. Jakten går vidare. (Men jag kan ändå inte riktigt sluta sniffa på den.. Sliskigheten avtar alltmer minuterna passerar, men nej.... Finns mer fiskar i havet). 3/5

IMG_20231205_122929.jpg
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Fick hem ett par prover nyss, som jag delar mina initiala intryck av, efter 10-15 minuter på varje hand.
Har länge velat dofta på Astaral men varför Eucris kom hem har jag glömt.

Eucris Edp:
Jäkla litet sample med penselkork men jaja.... Torrt trä och mossa. Luktar karl, rätt och slätt. Högt betyg på fraggan. Rätt så hudnära doft får jag säga. Gillar den men inte så mycket mer, blir inget köp. Denna Chypre är av det manligare slaget men också det lite tamare kanske. Känner ingen svartvinbärsnot. Dock är man lite snuvig för stunden. Kanske växer på en efterhand. De flesta dofter gör det på mig. 3,5/5

Astaral:
Hade hoppats på en större likhet med Amber Aoud, men icke. Väldigt sötsliskig ros i öppningen, lägger sig något men rosen är likväl lite för sliskig, inte syltig som i Amber Aoud där den gör sig perfekt. Nä, denna blev det bra att jag inte blindköpte på en gång. Den kanske kommer till sin rätt senare i sin drydown men det är tveksamt. Kvalitén känns bra och sin performance är där inget fel på, absolut inte. Men sötsliskigheten blir för bra. Synd. Jakten går vidare. (Men jag kan ändå inte riktigt sluta sniffa på den.. Sliskigheten avtar alltmer minuterna passerar, men nej.... Finns mer fiskar i havet). 3/5

IMG_20231205_122929.jpg
Ang. Eucris EDP så tycker jag att prestandan är rätt rejäl, både sillage och hålbarhet. Men det är ju från spray ur flaska, kan ju vara skillnad i upplevelse kontra applicering medelst ”dabber”?
 

G.Clooney

Cartier
Ang. Eucris EDP så tycker jag att prestandan är rätt rejäl, både sillage och hålbarhet. Men det är ju från spray ur flaska, kan ju vara skillnad i upplevelse kontra applicering medelst ”dabber”?
Som sagt är jag lite snuvig också men jag tror definitivt att "dabber" kontra "atomizer" har (åtminstone en viss) betydelse - med luftinblandning osv. Mängden juice spelar ju sin roll också. Den sitter kvar fint på handen men sillaget är inte det största, vill jag ändå påstå. Har ju den andra, Astaral, på den andra handen och här med fingrarna på laptopen på jobb så strålar det, utan konkurrens, bara från Astaral - rätt upp i snoken (fortfarande för sliskig, men bättre). Nu är det ju visserligen ingen jämn fight med tanke på noterna.

Jag får en viss antydan till Royal Oud i basen på Eucris, där in under den lilla fruktigheten som finns i Eucris... Tyckte jag kände igen den där torra cedertränoten (som inte ens finns listad). Eller är det Aventus minus ananas jag känner, drydownen? Blandar jag ihop allt? Är det svartvinbärsnoten som luras måhända....?
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Som sagt är jag lite snuvig också men jag tror definitivt att "dabber" kontra "atomizer" har (åtminstone en viss) betydelse - med luftinblandning osv. Mängden juice spelar ju sin roll också. Den sitter kvar fint på handen men sillaget är inte det största, vill jag ändå påstå. Har ju den andra, Astaral, på den andra handen och här med fingrarna på laptopen på jobb så strålar det, utan konkurrens, bara från Astaral - rätt upp i snoken (fortfarande för sliskig, men bättre). Nu är det ju visserligen ingen jämn fight med tanke på noterna.

Jag får en viss antydan till Royal Oud i basen på Eucris, där in under den lilla fruktigheten som finns i Eucris... Tyckte jag kände igen den där torra cedertränoten (som inte ens finns listad). Eller är det Aventus minus ananas jag känner, drydownen? Blandar jag ihop allt? Är det svartvinbärsnoten som luras måhända....?
Jag tror det är svartvinbärsnoten som fintar dig! Sagt med reservation för att jag inte doftat på Aventus på evigheter.
 

G.Clooney

Cartier
Jag tror det är svartvinbärsnoten som fintar dig! Sagt med reservation för att jag inte doftat på Aventus på evigheter.
Ja, jag tänker högt ibland och jag har inte heller luktat på Aventus på länge, har aldrig haft den heller. Men visst fan tyckte jag (Eucris) påminde om något av någon Creed jag doftat på innan... Fick gräva fram ett sample jag har av Aventus och jämförde sida vid sida (med dem kvar på armarna as we speak). Jo, de har vissa beröringspunkter som påminner om varandra tamejfan. I sin drydown. Fick ju fråga damen här hemma om hon tyckte de var lika och svaret blev "mmm... samma eftertoner..." Nu menar jag inte att den ena skulle vara ett alternativ till den andre utan mer bara en överraskande reflektion. Noterna enligt fraggan är ju inte på motsatt sida av spektrumet heller, från varandra.

Eucris Edp
1701805292008.png

Aventus
1701805340817.png
 
Topp