• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

S.L

Vacheron
2-Faktor
DD:
B36128E8-E64F-4B59-B726-4867FB1C51F8.jpeg

 

Tobb

Cartier
2-Faktor
Då jag är på upptäckarresa i parfymvärlden, så köper jag inte bara splittar av @S.L Utan jag köpte även Gents parfymkalender. Taggad på 1a dec tog jag första flarran o spreja på rikligt och gick till tåget. Inser på tåget art det inte är en doft jag skulle köpa, det är damparfym. Nu tror jag att jag är stabil nog att bära den ändå på mitt ärende till stan, tänk så det kan bli. Visst gillar man doften så gör man men denna var inte för mig och jag hade för bråttom 🤠

 

Mangbang

Omega
2-Faktor
Då jag är på upptäckarresa i parfymvärlden, så köper jag inte bara splittar av @S.L Utan jag köpte även Gents parfymkalender. Taggad på 1a dec tog jag första flarran o spreja på rikligt och gick till tåget. Inser på tåget art det inte är en doft jag skulle köpa, det är damparfym. Nu tror jag att jag är stabil nog att bära den ändå på mitt ärende till stan, tänk så det kan bli. Visst gillar man doften så gör man men denna var inte för mig och jag hade för bråttom 🤠

Det där är ju Uni!
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Då jag är på upptäckarresa i parfymvärlden, så köper jag inte bara splittar av @S.L Utan jag köpte även Gents parfymkalender. Taggad på 1a dec tog jag första flarran o spreja på rikligt och gick till tåget. Inser på tåget art det inte är en doft jag skulle köpa, det är damparfym. Nu tror jag att jag är stabil nog att bära den ändå på mitt ärende till stan, tänk så det kan bli. Visst gillar man doften så gör man men denna var inte för mig och jag hade för bråttom 🤠

Med de splittar du har köpt av mig på senaste tid så blir det iaf inget problem att ganska snabbt balansera upp/kompensera för dagens mandelfruktiga upplevelse! 😁
 

Tobb

Cartier
2-Faktor
Med de splittar du har köpt av mig på senaste tid så blir det iaf inget problem att ganska snabbt balansera upp/kompensera för dagens mandelfruktiga upplevelse! 😁
Haha nä det blir det nog inte, tror jag måste få av mig den här mandelfruktiga upplevelsen och ta på mig något som mer matchar denna skönhet som jag ba in till Stockholm och hämtade idag efter att ha varit på service i Schweiz
1701427042411720524390894609180.jpg


Kanske denna?

17014271317158530659066694088409.jpg
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Cologne Offincinale levererades nyss av GLS (jobbar hemifrån idag), några q&d bilder och ffa lite cred till Rafinad.
38B87FC3-23D7-4517-8364-21586740BE0F.jpeg
89F4CA00-F60F-4F3A-A7AD-D46629416AC8.jpeg
166CE750-2AC7-47F9-A967-601B6EC10FC4.jpeg
DC969651-75EF-4834-996F-4E9B69EA93F7.jpeg


Funderar ni på nån doft från något märke som Rafinad har så regga konto och skriv upp er för deras nyhetsbrev, utöver sedvanliga BF reor etc så kör de sina periodvisa kampanjer som de kallar ”The Drop”. De håller till i CZ, frakten går helt ok snabbt och som synes väl förpackat och med lite samples (man kan dock inte välja dessa själv tror jag, gjorde inte det nu iaf…).

 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Cologne Offincinale levererades nyss av GLS (jobbar hemifrån idag), några q&d bilder och ffa lite cred till Rafinad.
38B87FC3-23D7-4517-8364-21586740BE0F.jpeg
89F4CA00-F60F-4F3A-A7AD-D46629416AC8.jpeg
166CE750-2AC7-47F9-A967-601B6EC10FC4.jpeg
DC969651-75EF-4834-996F-4E9B69EA93F7.jpeg


Funderar ni på nån doft från något märke som Rafinad har så regga konto och skriv upp er för deras nyhetsbrev, utöver sedvanliga BF repr etc så kör de sina periodvisa kampanjer som de kallar ”The Drop”. De håller till i CZ, frakten går helt ok snabbt och som synes väl förpackat och med lite samples (man kan dock inte välja dessa själv tror jag, gjorde inte det nu iaf…).


Tillägg till @S.L s post är att vi båda valde gratisfraktsalternativet. Det stod att det skulle ta 10-20 dagar men vi bägge har fått paket (i två olika länder) på mindre än en vecka!
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Cologne Offincinale levererades nyss av GLS (jobbar hemifrån idag), några q&d bilder och ffa lite cred till Rafinad.
38B87FC3-23D7-4517-8364-21586740BE0F.jpeg
89F4CA00-F60F-4F3A-A7AD-D46629416AC8.jpeg
166CE750-2AC7-47F9-A967-601B6EC10FC4.jpeg
DC969651-75EF-4834-996F-4E9B69EA93F7.jpeg


Funderar ni på nån doft från något märke som Rafinad har så regga konto och skriv upp er för deras nyhetsbrev, utöver sedvanliga BF repr etc så kör de sina periodvisa kampanjer som de kallar ”The Drop”. De håller till i CZ, frakten går helt ok snabbt och som synes väl förpackat och med lite samples (man kan dock inte välja dessa själv tror jag, gjorde inte det nu iaf…).

Snyggt levererat av Rafinad! Men det blir bakläxa på "Chipre 21" va? 😁
 
2A0AC6D8-8D8B-4137-89D5-26AF34C0E039.jpeg

Bortnikoff-botaniserar lite ikväll. Har span på någon till men ingen som känns som ett absolut måste. Ser ni att det saknas någon banger? Chypre Du Nord och Oud Sinharaja känns mest aktuella. Moss Cologne väcker fina minnen hos en men ingen jag ser mig bära särskilt ofta.

KD fick bli: https://www.fragrantica.com/perfume/Bortnikoff/Oud-Maximus-Autumn-2019-59461.html
Jäkligt go samling!!

Förutom dem du har slår jag ett slag för L’Heure Exquise, som känns unik på ett bra sätt. Den är lite aquired taste med sin metalliska champaca, men jag älskar den.

Sedan gillar jag Coup de Foudre på sommaren, funkar även att varva med Amber Cologne om man vill ha extra allt :D

 
Jäkligt go samling!!

Förutom dem du har slår jag ett slag för L’Heure Exquise, som känns unik på ett bra sätt. Den är lite aquired taste med sin metalliska champaca, men jag älskar den.

Sedan gillar jag Coup de Foudre på sommaren, funkar även att varva med Amber Cologne om man vill ha extra allt :D

Tack! L’Heure Exquise är rätt fin, bekantade mig med den ett tag men vi klickade aldrig riktigt på flaskköpsnivå.

Coup de Foudre har jag inte testat så ska lägga den på minnet. Den ser väldigt intressant ut men lite av en doldis då den knappt talas om. Tack för input! 🙏
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
DD:
3515253C-B521-4137-8597-B6E08F034243.jpeg

Denna och Havana landade in i veckan. Första intrycket är lite ”halleluja” faktiskt, rejält fina dofter för pengarna!
This thing is a beast! I can’t give this a full review, because the only reason I’m reviewing this is because I smelt it as someone walked past me on the street and It took me awhile to realise what it was, and I mean Jesus it nearly put hairs on my chest! This kind of reminds me of something that the kray twins would’ve worn
 

G.Clooney

Cartier
Ja, ”tyvärr”! Betalade nog ett rejält överpris för den men men 😁

Hajar! Har för mig att jag skickade den där lilla EN-skvätten till dig? Jag har inte testat SL själv men förstått att den är ett fullgott alternativ i mångas ögon.

Chypre är ju en kategori som verkligen växt på mig. Likaså finns det ju underkategorier där de spretar en hel del. Mer frukt, mer blommor, mer ”skog & mossa”, mer ”tvål”, mer ”animalisk”, mer ”piss” osv 😅

Chypre-Siam är ju helgrym, har span på den också. Ska nog börja jämföra lite mer sida-vid-sida framöver om vilka man egentligen ”behöver” och vilka som blir redundanta.
Jo men vafan det stämmer ju... Mycket riktigt, där stod en skvätt F&F bland alla små EN-skvättar av Rogue, från dig. Sitter och sniffar på den nu igen och jämför med Shangri La direkt från flaskan, inte på hud. Men det känns som F&F är mycket bättre, lite mer karl, lite mer ekmossa. Shangri La (2022) har tyvärr en liten övervikt mot tant, kan jag kräset känna ibland. Men som du säger så är det en bred genre.

DD:
3515253C-B521-4137-8597-B6E08F034243.jpeg

Denna och Havana landade in i veckan. Första intrycket är lite ”halleluja” faktiskt, rejält fina dofter för pengarna!
Och på tal chypres... Denna är väl rätt så hajpad? Tycker man trillar över den titt som tätt. Har inte djupdykt i noterna innan men det ser ju lite spännande ut. Får du något framträdande läder där i basnoterna? Och ekmossa? För denna klassas ju som allt annat än tantig, kan man väl säga...
 
Jo men vafan det stämmer ju... Mycket riktigt, där stod en skvätt F&F bland alla små EN-skvättar av Rogue, från dig. Sitter och sniffar på den nu igen och jämför med Shangri La direkt från flaskan, inte på hud. Men det känns som F&F är mycket bättre, lite mer karl, lite mer ekmossa. Shangri La (2022) har tyvärr en liten övervikt mot tant, kan jag kräset känna ibland. Men som du säger så är det en bred genre.


Och på tal chypres... Denna är väl rätt så hajpad? Tycker man trillar över den titt som tätt. Har inte djupdykt i noterna innan men det ser ju lite spännande ut. Får du något framträdande läder där i basnoterna? Och ekmossa? För denna klassas ju som allt annat än tantig, kan man väl säga...
Havanna är nog i mina ögon den mest prisvärda doften man kan köpa. Bra på vintern, exceptionell på sommaren!

Prova även Aramis 900 om du inte redan gjort det. Har en vintage edt som är den vackraste doft jag äger.
 
  • KS Love
Reactions: S.L

G.Clooney

Cartier
Havanna är nog i mina ögon den mest prisvärda doften man kan köpa. Bra på vintern, exceptionell på sommaren!

Prova även Aramis 900 om du inte redan gjort det. Har en vintage edt som är den vackraste doft jag äger.
Ja, Havana är väl den mest hajpade från Aramis. Men diskad. 900 har jag inte testat, har inte testat något alls från Aramis faktiskt.
Men nu blir det snart ändring på det. 359:- för en 110ml flaska inkl. frakt från You.se kändes som ett "offer I couldn't refuse".
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Och på tal chypres... Denna är väl rätt så hajpad? Tycker man trillar över den titt som tätt. Har inte djupdykt i noterna innan men det ser ju lite spännande ut. Får du något framträdande läder där i basnoterna? Och ekmossa? För denna klassas ju som allt annat än tantig, kan man väl säga...
Alltid hört talas om den men har aldrig testat den av någon anledning. Trodde att jag haft dekant på den för länge sedan men det kan nog ha varit Tobacco Reserve versionen… Jag förstår hajpen, första intrycket är att det är en vädigt bra gjord doft och prisvärdheten är löjligt bra. Vet inte om jag svamlar iväg lite väl baserat på initiala intryck men är jag way off om jag spekulerar i att farbror Roger inspirerats av Aramis när han tog fram Reckless? Reckless har jag bara haft litet sample av och den är förvisso lite mer komplex och varmt kryddigare men visst gemensamt dna finns absolut där.

Alltså, det här med läder i basen på chypres…. Jag tycker det är sällan/aldrig som jag upplever läder i chypres som någon form av klassiskt ren läderdoft, det tenderar mer för mig att vara en komponent som adderar lite karaktär/kärvhet till kompositionen snarare än någon ”ah, här luktar det som i en ny bil”-känsla. Men det kanske bara är jag? Ser att Aramis har Gres Cabochard som #1 i reminds me of-listan, den är t.o.m listad som en läderdoft istf chypre? Kan hålla med om att Aramis och Cabochard har stora likheter (Cabochard är en favorit här sedan tidigare) men helt ärligt känner jag nog lädret i basen (som en egen not) lika tydligt som den kokosnöt som listas för Aramis, dvs inte alls.

I made the mistake of letting my six-year-old niece try "Aramis." She thought it was going to be "pretty" like her mom's perfume. Instead, when she emerged from behind the thick brown cloud -- the result of a single spray -- she was now a 6-ft 4-in quarterback for the Pittsburgh Steelers. And you thought your Thanksgiving was awkward.

"Aramis" cannot be defined, explained or reasoned with. You cannot express your love for "Aramis" because it exists only to crush you like an emotionless Captain Ivan Drago. "Aramis" feeds not off of love and compassion, but of the tears of orphans and endangered species.

Better change your pamper, sissy. It's about to get real with "Aramis"!
 
Senast ändrad:
Topp