• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Löpning. Nu riktigt OT

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Bumpar tråden med en kort rapport från Asics Running Lab.

Testade min löpkapacitet där, med intressanta resultat. Såväl testet som jag är tämligen överens om mina förmågor. Fick tröskelvärden väldigt nära de jag själv bedömt att jag har och estimerade löptider som jag känner mig komfortabel med. Asics test är inte en max-test, utan man kör i stegrande tempo på löpband samtidigt som man mäter ventilering av syre och koldioxid, samt puls. Detta ger tydligen tillräckligt med data för att hitta den anaeroba tröskeln, samt en del till.

Ska tydligen kunna springa maraton på tre och en halv timme. Har aldrig provat. Kanske dags nu.

Testen på löpbandet är det lilla. Jag testades också med avseende på styrka och rörlighet, samt löpteknik, förstås. Och här kan jag roat konstatera att jag har något litet träningsprojekt framför mig. Lite mera styrketräning på några ställen (höft, t ex) och mycket mera rörlighetsträning. Plus löpstegsteknik. Fick också klart för mig att jag skulle kunna tappa 2-3 kg för en mer optimal löparkropp... Och det är väl här utmaningen att springa maraton på 3:30 eller snabbare ligger. Flåset har jag tydligen redan.

"Löparkropp", hur eftersträvansvärt är inte det? :)

Lär inte leda till något annat än fortsatta motionärstider i löpning, men det är kul med lite nya träningsprojekt för att utvecklas. Dyrt, men kan rekommenderas.

A
Jag ska själv göra ett liknande test om 2 veckor på Aktivitus, får väl återkomma med vidare info när det är klart
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar tråden med en kort rapport från Asics Running Lab.

Testade min löpkapacitet där, med intressanta resultat. Såväl testet som jag är tämligen överens om mina förmågor. Fick tröskelvärden väldigt nära de jag själv bedömt att jag har och estimerade löptider som jag känner mig komfortabel med. Asics test är inte en max-test, utan man kör i stegrande tempo på löpband samtidigt som man mäter ventilering av syre och koldioxid, samt puls. Detta ger tydligen tillräckligt med data för att hitta den anaeroba tröskeln, samt en del till.

Ska tydligen kunna springa maraton på tre och en halv timme. Har aldrig provat. Kanske dags nu.

Testen på löpbandet är det lilla. Jag testades också med avseende på styrka och rörlighet, samt löpteknik, förstås. Och här kan jag roat konstatera att jag har något litet träningsprojekt framför mig. Lite mera styrketräning på några ställen (höft, t ex) och mycket mera rörlighetsträning. Plus löpstegsteknik. Fick också klart för mig att jag skulle kunna tappa 2-3 kg för en mer optimal löparkropp... Och det är väl här utmaningen att springa maraton på 3:30 eller snabbare ligger. Flåset har jag tydligen redan.

"Löparkropp", hur eftersträvansvärt är inte det? :)

Lär inte leda till något annat än fortsatta motionärstider i löpning, men det är kul med lite nya träningsprojekt för att utvecklas. Dyrt, men kan rekommenderas.

A

Tränar/tävlar du systematiskt med pulsmätning? Jag har själv gjort lite såna tester, samt att även 3d-mappat fötterna. Dock springer jag sällan med pulsmätning och deras rekommendationer av skor föll mig inte alls i smaken, så det gav inte mig personligen mycket.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tränar/tävlar du systematiskt med pulsmätning? Jag har själv gjort lite såna tester, samt att även 3d-mappat fötterna. Dock springer jag sällan med pulsmätning och deras rekommendationer av skor föll mig inte alls i smaken, så det gav inte mig personligen mycket.
Motionär, som loggar alla pass med pulsklocka. Så tämligen medvetet med koll på tid i zoner etc. Funkar för mig. Men jag gör mer än löpning, så testen var ett utmärkt sätt för mig att få bättre koll på mina svaga punkter just där. 3d-mätning ingick, vilket kanske mer bekräftade vad jag redan vet. Och bildanalys av foten på löpbandet avslöjade också vad jag redan vet, men totalt sett några områden som motiverar justering i träning.

Apropå pulsbaserad träning, så skulle jag säga att det har varit till stor hjälp för mig att sluta "köra på med blodsmak i munnen" och i stället inse att "lagom" i kombination med färre intensiva pass är påtagligt roligare.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Motionär, som loggar alla pass med pulsklocka. Så tämligen medvetet med koll på tid i zoner etc. Funkar för mig. Men jag gör mer än löpning, så testen var ett utmärkt sätt för mig att få bättre koll på mina svaga punkter just där. 3d-mätning ingick, vilket kanske mer bekräftade vad jag redan vet. Och bildanalys av foten på löpbandet avslöjade också vad jag redan vet, men totalt sett några områden som motiverar justering i träning.

Apropå pulsbaserad träning, så skulle jag säga att det har varit till stor hjälp för mig att sluta "köra på med blodsmak i munnen" och i stället inse att "lagom" i kombination med färre intensiva pass är påtagligt roligare.

För min del är kanske problemet att jag är lat och kör för lite högintensiv träning. Jag luffsar mer eller mindre alltid runt i ett behagligt tempo vilket gör att jag inte använder min puls.
Jag har sedan i samband med skador röntgat delar av kroppen och därigenom konstaterats att jag har en bra balans i kroppen med mina muskler. Råd kring skor har jag gett upp sedan många år tillbaka, jag är rent av extremt plattfot och borde enligt "exporter" ha massa möjliga hjälpmedel och stöd men håller mig till lätta skor.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
För min del är kanske problemet att jag är lat och kör för lite högintensiv träning. Jag luffsar mer eller mindre alltid runt i ett behagligt tempo vilket gör att jag inte använder min puls.
Jag har sedan i samband med skador röntgat delar av kroppen och därigenom konstaterats att jag har en bra balans i kroppen med mina muskler. Råd kring skor har jag gett upp sedan många år tillbaka, jag är rent av extremt plattfot och borde enligt "exporter" ha massa möjliga hjälpmedel och stöd men håller mig till lätta skor.
Om jag minns rätt, så är "lat" inte ett beskrivande ord vad det gäller dig och löpning... Uthållig, kanske? :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Relativt uthållig i alla fall. Men jag borde jobba på farten... http://www.movescount.com/members/member68311-vackraord Skaplig mängd som du kan se, men dålig fart...
Det du tänker på som dålig fart, är den hastighet jag själv är ganska nöjd med vid motsvarande distanser; runt 4:50-5:10-takt på distanser 15-24 km. Men mer än så blir det inte för mig. Kompletterar med kortare och snabbare pass.

Bortsett från att du har mycket mer volym, så tror jag vi skulle kunna hålla jämn komfortabel takt då och då. En skön takt, om du frågar mig. :)

Körde f ö tusingar idag. Jobbigt.

Mvh A
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Klokt! Experterna känner sällan din kropp bättre än du själv!
Ska du springa Ultravasan? Har ev. en sängplats över ett km från starten i så fall.
Åh, locka mig inte :) Ska springa BAMM helgen innan och sedan vandra några dagar uppe i norrland så det ser lite mörkt ut. Å andra sidan skadar det ju aldrig att hämta hem 2 utmb-poäng... Ska du köra 90km?
 

Anders Svensson

Omega
2-Faktor
Hej, kul att tråden lever!
Hur många fortsätter att träna samma mängd under semestern?
Inte jag:D. Viljan fanns där, men försvann lika snabbt som en löning efter en vecka på mallis. Nåja, vila är bra!
 

cjb1975

Omega
2-Faktor
Jag kämpar på även under semestern, sprang t.ex ultraintervall (8x10km) förra veckan. Försöker även få in några pass på MTB:n.
 

cjb1975

Omega
2-Faktor
Aha! Jag sprang ju också Ui i helgen. Hur gick det? Kändes det bra?
Ultravasan nästa kanske?
Sprang tidigare i veckan eftersom jag var på resande fot ;) under lördagen. Gick över förväntan, var första gången jag provade och upplevde inga större problem (men var inte sugen på att springa dagen efter...).

Det blir ingen Ultravasa för mig, Lidingöloppet och någon 50km tävling kanske. Du då?
 

Johe

Omega
Är det nån här som kört Keb Classic? Var uppe vid starten och vandrade i år och blev sjukt sugen på att starta nästa år...
 

Yo-han

Troll probationary
Rekommenderar starkt alla som har möjlighet att kuta alperna i schweiz, riktigt spektakulärt! Bilder från helgen.

19474638163_3d0e69313a_b.jpg

19472863034_7803a7282a_b.jpg

20087713382_3e3bb21c16_b.jpg

20100962111_afabe1ebc3_b.jpg

19474503913_19141d7b73_b.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Kul att så många är relativt seriösa löpare här. Riktigt långa löprundor på fjället är bland det bästa jag vet.
 

Oew

Rolex
Kul att det finns så många löpare på KS! Själv springer jag marathon, har hittills hunnit med 2 st men kör mitt tredje i höst. Tänkte försöka mig på ett sub 3 lopp men vi får väl se om den saken :D
 
Topp