• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines

Frallet

Omega
Conquest Chronograf :pompus:
C1427287-2DC4-41C6-BDD9-6EC1A5A3283A.jpeg
E889D555-E044-4368-A727-84D763340B20.jpeg
 
Hej! Funderar noga på ett köp av en Longines Legend Diver. Tycker personligen 42 mm är lite för stort för min handled. Funderar därför på ref: L3.374.4.50.0 som istället är 36 mm. Någon med erfarenhet av denna modell? Tycker LLD ser aningen stor ut mellan bandhornen? Trots en mindre mm storlek kan den se lite klumpig ut på en mindre handled, eventuellt. Klockan har mottagits mycket väl är min uppfattning, speciellt här på KS!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej! Funderar noga på ett köp av en Longines Legend Diver. Tycker personligen 42 mm är lite för stort för min handled. Funderar därför på ref: L3.374.4.50.0 som istället är 36 mm. Någon med erfarenhet av denna modell? Tycker LLD ser aningen stor ut mellan bandhornen? Trots en mindre mm storlek kan den se lite klumpig ut på en mindre handled, eventuellt. Klockan har mottagits mycket väl är min uppfattning, speciellt här på KS!
36mm lär sitta fint på de flesta. 42an är ju mera "klassisk dykare" då den är stor av en anledning. Kör på 36mm, speciellt den bruntonade är riktigt snygg :)
 
Idag kom den! LLD 36 mm. Väldigt snygg klocka tycker jag själv. Eventuellt den känns i det minsta laget men man vänjer sig nog. (bild bredvid min Longines 38 mm)
 

Bilagor

  • A847BF4C-71C9-42D7-8DFD-467B368E006A.jpeg
    A847BF4C-71C9-42D7-8DFD-467B368E006A.jpeg
    849.8 KB · Visningar: 10
  • 8634DDC6-2943-461F-AABF-B3C9E47CBB14.jpeg
    8634DDC6-2943-461F-AABF-B3C9E47CBB14.jpeg
    600.6 KB · Visningar: 14
  • F304F0B2-DFF4-4070-8B7D-648C3CC74C6B.jpeg
    F304F0B2-DFF4-4070-8B7D-648C3CC74C6B.jpeg
    407.9 KB · Visningar: 23
  • 1EA3AB3C-5C01-40F6-9309-6E599F09DCDF.jpeg
    1EA3AB3C-5C01-40F6-9309-6E599F09DCDF.jpeg
    452.7 KB · Visningar: 24

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Hej! Funderar noga på ett köp av en Longines Legend Diver. Tycker personligen 42 mm är lite för stort för min handled. Funderar därför på ref: L3.374.4.50.0 som istället är 36 mm. Någon med erfarenhet av denna modell? Tycker LLD ser aningen stor ut mellan bandhornen? Trots en mindre mm storlek kan den se lite klumpig ut på en mindre handled, eventuellt. Klockan har mottagits mycket väl är min uppfattning, speciellt här på KS!
Jag har ägt 42mm och älskade den men som sagt den är tyvärr aningen för lång (det är bandhornen som ställer till det, inte boetten i sig). Tyckte 36an såg jäkligt rätt ut på bild men testade i butik och tyckte tyvärr det blev lite halvdant. Lite för litet för att bli riktig dykarkänsla. Tror det måste vara en av de 10 bästa damklockorna på marknaden dock, alla kategorier.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har ägt 42mm och älskade den men som sagt den är tyvärr aningen för lång (det är bandhornen som ställer till det, inte boetten i sig). Tyckte 36an såg jäkligt rätt ut på bild men testade i butik och tyckte tyvärr det blev lite halvdant. Lite för litet för att bli riktig dykarkänsla. Tror det måste vara en av de 10 bästa damklockorna på marknaden dock, alla kategorier.
Även fast originalet också är runt 42mm tycker jag 36an har en skön vintage vibe. Det är klart att dykare ska vara stora, dom är ju tänkta att bära utanpå dräkten. Men eftersom man inte bär dom till det ändamålet tycker jag 36an funkar riktigt bra som en "heritage"
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Även fast originalet också är runt 42mm tycker jag 36an har en skön vintage vibe. Det är klart att dykare ska vara stora, dom är ju tänkta att bära utanpå dräkten. Men eftersom man inte bär dom till det ändamålet tycker jag 36an funkar riktigt bra som en "heritage"
Tycker inte det har så mycket med heritage eller inte att göra. På samma sätt som dressur inte fungerar riktigt estetiskt när man börjar biffa upp dem på 40+ mm så blir dykare "fel" om de är för små. Tycker man får ha rätt små handleder för att den 36an ska kännas dykare på riktigt. Men, en smaksak. Själva klockan är fantastisk.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tycker inte det har så mycket med heritage eller inte att göra. På samma sätt som dressur inte fungerar riktigt estetiskt när man börjar biffa upp dem på 40+ mm så blir dykare "fel" om de är för små. Tycker man får ha rätt små handleder för att den 36an ska kännas dykare på riktigt. Men, en smaksak. Själva klockan är fantastisk.
Lite det jag menade, eftersom den inte kommer användas som en dykare på riktigt så spelar det mindre roll. Den blir liksom mera bara en snygg heritage, precis som många andra släpp i fel storlek (som du sa, oftast för stora).
 

robbiered

Breitling
Hej på er.

Jag har en Longines HQ årsm 2011 som skulle behöva lite kärlek i form av en service. Är det någon som kan rekommendera butik/urmakare i Västra Götalands län där du haft en bra erfarenhet?

Glad påsk
 
Jag kan inte värst mycket om mekaniska klockor. Ett nytt intresse för mig. Ber hemskt mycket om ursäkt i förväg om frågan är idiotisk. Jag är vänsterhänt, föredrar trots detta att ha klockan på vänster. Finns det någon risk att den mekaniska klockan slits mer när den sitter på den dominanta handen? Slänger generellt runt mer med vänster handen än höger. Hur tåliga är tex Longines mekaniska verk? Hur länge klarar dom sig innan service.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag kan inte värst mycket om mekaniska klockor. Ett nytt intresse för mig. Ber hemskt mycket om ursäkt i förväg om frågan är idiotisk. Jag är vänsterhänt, föredrar trots detta att ha klockan på vänster. Finns det någon risk att den mekaniska klockan slits mer när den sitter på den dominanta handen? Slänger generellt runt mer med vänster handen än höger. Hur tåliga är tex Longines mekaniska verk? Hur länge klarar dom sig innan service.

Finns inga idiotiska frågor.
Inga risker på dominant arm mer än på mindre dominant. Allt handlar om hur vaksam och försiktig du är i allmänhet.

Deras urverk håller samma nivå som liknande i samma prisklass eftersom det sannolikt kommer handla om basurverk som används av flera olika klockmärken.

Hur länge de klarar sig är en fråga. Hur ofta du BÖR serva är en annan och du kommer då olika svar. Men räkna med 3-5 år mellan gångerna.
 

RJMG

Breitling
2-Faktor
Funderar på en Legend diver men har tunna spetor till handleder (16,5).

Blir 42mm för stort? Är 36mm ett alternativ?
Har någon vänlig själ med lika tunna armar bilder?
 
Funderar på en Legend diver men har tunna spetor till handleder (16,5).

Blir 42mm för stort? Är 36mm ett alternativ?
Har någon vänlig själ med lika tunna armar bilder?
Tror inte diametermåttet i sig är ett problem utan snarare att lug to lug som är 52.5mm (?) kanske kan vara lite stort. Köpte själv en Aquis 43.5mm och då är mina handleder 16-16.5cm, tycker att det funkar för den bär som en 40-41mm p g a utformningen på boetten och lugsen. Var helt inställd på en i 39.5mm innan jag provade. Så det bästa vore om du kunde prova en. Lycka till!
 
Funderar på en Legend diver men har tunna spetor till handleder (16,5).

Blir 42mm för stort? Är 36mm ett alternativ?
Har någon vänlig själ med lika tunna armar bilder?
Jag har ungefär 15 cm i handled. Har själv en LLD 36 mm. Måste erkänna att det kändes litet i början, då jag oftast har upp mot 40 mm i klockor. Dock börjat vänja mig och den ger en snygg vintage- vibe! Om du vill kan jag lägga upp bilder när den sitter på min handled? Vi har ungefär samma storlek på handled. Förutom mm storleken är det en fantastisk klocka!
 

RJMG

Breitling
2-Faktor
Hej

Jag ett par bilder hade varit jätteuppskattat. Den minsta klocka jag har idag är 37mm och känns lite liten men den är också kortare ”lug-to-lug”.
 
Topp