• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Märkesklockor med maskinproblem? Rolex och Omega håller inte måttet!

David

Bödeln
Jag har inte tänkt att använda min Rolex för att titta på tiden, då blir jag ju lurad.

Som sagt, troll. Och för övrigt klarar Explorer II:an jag använt de senaste veckorna +/-2 sekunder per dygn, och bättre än +/-1 över längre tid. Det är nu 13 dagar sedan jag ställde den, går för tillfället strax över en sekund före, och har inte sett en urmakare på fem år.

skulle lätt kunna köpa en fin klocka utan visare...

http://m.digitaljournal.com/article/253848
 

PIC

Cartier
2-Faktor
GPSen visar den mest korrekta tiden, de flesta klockor som får tiden via radio idag får i sin tur tiden från GPS och där finns alltid en födröjning som påverkar exaktheten. Varje GPS-satelit har ett mycket exakt atomur inbyggt, och för att få postion från en GPS måste man ha signal från minst tre sateliter. GPS använder inte triangulering, postionen fås enbart genom skillnaden i tid mellan mottagare och satelit, rent teoretiskt sett räcker det med 2 sateliter för att få position, dock används minimum 4 för att även bestämma vart man befinner sig i höjdled. De flesta mottagare idag klarar dock att ta emot 8 eller fler sateliter samtidigt.

"Accuracy,
GPS time is theoretically accurate to about 14 nanoseconds. However, most receivers lose accuracy in the interpretation of the signals and are only accurate to 100 nanoseconds."
Föredömligt sammanfattat!
(Tror dock GPS-satelliten har hela 4 st atomur, men jag är inte 100).
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Exakt vad är det i mekaniken som gör att klockor inte kan hålla tiden, över tid, så att säga?

Servar du din bil?
Byter kanske tom olja någon gång mellan varven?

En mekanisk klocka som jobbar vanligtvis i 4Hz, 4 svängningar per sekund, samlar på sig en del rörelse över tiden. Olja torkar ur, materialet ändrar karaktär mm.

Sätt dig vid youtube och sök på ämnet, få lite insyn i hur det fungerar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Exakt vad är det i mekaniken som gör att klockor inte kan hålla tiden, över tid, så att säga?

Om vi pratar om automatiska klockor, så har det mesta att göra med att gravitationen när klockan är i rörelse påverkar urverket och inte låter mekaniken i klockan arbeta självständigt, utan påverkar klockans gång och förmåga att hålla ursprungsinställningen. Detta försöker man åtgärda på "finare klockor" genom att ställa en grundinställning utifrån mätningar av gångavvikelsen i 5 eller 6 positioner, så snittavvikelsen blir så liten som möjligt.

Oftast håller klockor väldigt förutsägbar tid i en position om den får ligga stilla, men problemet är att de aldrig är stilla på handleden. Olika klockors urverk är även olika känsliga för olika positioner. Kvartsklockor är mindre känsliga än mekaniska klockor. Vissa klockor är även inställda utifrån olika temperaturer, då även det påverkar hur en klocka håller tiden.


Fattar inte varför du inte svarar seriöst på en enda fråga. Jag tror ändå du faktiskt kan en hel del. o_O
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I tillägg till detta vill jag nog påstå att ingen här inne köper klockor för dess noggrannhet, det är helt andra saker som driver oss. Att dom visar tiden är dock en bonus.

Mitt senaste köp var starkt kopplat till fördelarna med att ha en klocka som håller tiden exakt. :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Casio kvalitet? Du köper förstås dina kläder på Myrornas mellandagsREA. Vänta ut en eldsvåda i ett köpcenter nära dig så kan du nog även fynda på Ur & Penns rökREA.
 
C

China

Guest
Om vi pratar om automatiska klockor, så har det mesta att göra med att gravitationen när klockan är i rörelse påverkar urverket och inte låter mekaniken i klockan arbeta självständigt, utan påverkar klockans gång och förmåga att hålla ursprungsinställningen. Detta försöker man åtgärda på "finare klockor" genom att ställa en grundinställning utifrån mätningar av gångavvikelsen i 5 eller 6 positioner, så snittavvikelsen blir så liten som möjligt.

Oftast håller klockor väldigt förutsägbar tid i en position om den får ligga stilla, men problemet är att de aldrig är stilla på handleden. Olika klockors urverk är även olika känsliga för olika positioner. Kvartsklockor är mindre känsliga än mekaniska klockor. Vissa klockor är även inställda utifrån olika temperaturer, då även det påverkar hur en klocka håller tiden.



Fattar inte varför du inte svarar seriöst på en enda fråga. Jag tror ändå du faktiskt kan en hel del. o_O

För att utveckla ditt resonemang lite så handlar det även om en kompenserande effekt över längre tidsperioder hos mekaniska urverk. Att en klocka går t.ex. +2 sek/dygn innebär inte att värdet är konstant under en längre period jämfört med en mätning av tidsavvikelsen under 24 timmar. Det är heller långt ifrån någon självklarhet att en quartz har bättre tidshållning än ett mekaniskt ur (vilket avhandlats tidigare i div. trådar, och beror på vilka verk man jämför och under hur lång period). Däremot så gör givetvis ett ökat slitage med tiden att en mekanisk klocka får en större tidsavvikelse, men det beror å andra sidan på om ägaren väljer att serva eller justera/regulera, eller låter urverket rulla på utanför de specifikationer som verket klarar.

Egentligen så är skillnaden i tidshållning på mekaniska verk ofta beroende på hur mycket tid som lagts på justering/regulering, då det även går att få bra prestanda på enklare verk. I praktiken så går det att få lika bra tidshållning på ett billigt urverk som en kronometer, men det kräver ibland tid, tålamod och kostar en slant. Får man bort positionskänsligheten så är det mesta möjligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Två frågor:

1: Svår fråga att svara på, men vissa kvartsklockor går ju även att regulera utifrån att kvartskristaller åldras över tid, vilket kan påverka gångavvikelsen. Min fråga är hur mycket kan denna åldringsprocess egentligen påverka i ett HEQ-urverk efter låt oss säga 10år? Några sekunder per år, eller några sekunder per månad?

2: Har även läst att vissa klockor inte är positionskänsliga. För att nämna ett exempel så menar vissa att 8L35-urverket som sitter i bland annat Seikos mm300 är okänsligt för olika positioner, men oregulerat. Det skulle förklara varför min mm300 alltid håller exakt samma gångavvikelse. MEN är det verkligen möjligt att automatiska urverk av den kalibern är helt okänslig för olika positioner? -Den är ju inte ens regulerad. Jag har försökt hitta en urmakare i närheten som kan testa detta med rätt sorts apparat (vad de nu kallas), men inte lyckats hitta någon.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
2: Har även läst att vissa klockor inte är positionskänsliga. För att nämna ett exempel så menar vissa att 8L35-urverket som sitter i bland annat Seikos mm300 är okänsligt för olika positioner, men oregulerat. Det skulle förklara varför min mm300 alltid håller exakt samma gångavvikelse. MEN är det verkligen möjligt att automatiska urverk av den kalibern är helt okänslig för olika positioner? -Den är ju inte ens regulerad. Jag har försökt hitta en urmakare i närheten som kan testa detta med rätt sorts apparat (vad de nu kallas), men inte lyckats hitta någon.

Har inget svar på frågan, men vore ju rätt fint om det var så. Speciellt med tanke på att de inte helt billiga tourbillon-verken är framtagna speciellt för att vara mindre positionskänsliga.
 
C

China

Guest
Två frågor:
1: Svår fråga att svara på, men vissa kvartsklockor går ju även att regulera utifrån att kvartskristaller åldras över tid, vilket kan påverka gångavvikelsen. Min fråga är hur mycket kan denna åldringsprocess egentligen påverka i ett HEQ-urverk efter låt oss säga 10år? Några sekunder per år, eller några sekunder per månad?

Lurig fråga yonsson , det är inte bara quartzkristallens åldrande utan även slitage på de mekaniska delarna som påverkar. Men en kvalificerad gissning om vi generaliserar är att det rör sig om några sek/år när åldringsprocessen på quartzen börjar visar sig. Och som du skriver så går den att kompensera genom regulering, åtminstone inom vissa gränser beroende på urverk. Lite svårt att svara på då det kan röra sig om både en smygande process och att verket helt plötsligt får en större tidsavvikelse.

2: Har även läst att vissa klockor inte är positionskänsliga. För att nämna ett exempel så menar vissa att 8L35-urverket som sitter i bland annat Seikos mm300 är okänsligt för olika positioner, men oregulerat. Det skulle förklara varför min mm300 alltid håller exakt samma gångavvikelse. MEN är det verkligen möjligt att automatiska urverk av den kalibern är helt okänslig för olika positioner? -Den är ju inte ens regulerad. Jag har försökt hitta en urmakare i närheten som kan testa detta med rätt sorts apparat (vad de nu kallas), men inte lyckats hitta någon.

Nej, 8L35 är inte helt positionsokänslig. Däremot så rör det sig om mindre avvikelser som inte ger några större utslag, och har du konstant samma tidsavvikelse så är det ett gott tecken, tidsavvikelsen går oftast att få ner med en regulering. De flesta urmakare bör ha utrustning för att testa gång/tidsavvikelse/positionskänslighet, däremot så kan det nog vara svårare att hitta någon som är utbildad på urverket, om du inte vänder dig till en AD. Utrustningen som krävs är mer eller mindre standard, du hittar ett exempel på ett lågprisalternativ i tråden nedan.

https://klocksnack.se/threads/timegrapher-1000.7152/
 
C

China

Guest
Har inget svar på frågan, men vore ju rätt fint om det var så. Speciellt med tanke på att de inte helt billiga tourbillon-verken är framtagna speciellt för att vara mindre positionskänsliga.

Man kan nog säga att utvecklingen har sprungit om tourbillon, numera så handlar det mera om den prestigefyllda komplikationen än tidshållning. Många exklusiva tourbillon har idag en tidshållning som inte kommer i närheten av t.ex. COSC standarden. Men när komplikationen utvecklades så var den revolutionerande, idag är det mer en måttstock på hantverksskicklighet och kompetens hos en tillverkare (bortsett från massproducerade varianter).
 
Läser ofta att "vintage"-klockor inte riktigt håller tiden. Att man måste veva tillbaka några sekunder varje dag. Jag kan förstå det, om det vore en jävla skitklocka med 20-40 år på nacken, men när det är en Rolex eller en Omega som har ett begagnat värde på 20 000 kr + och den inte ens kan hålla tiden lika precist som min anno 2000 Casioklocka för 1 000 kr så vet jag inte vad grejen är med märkesklockor när det kommer till kvalitet? För det verkar ju inte vara en egenskap hos Rolex och Omega....

Om du anser att klockan för dig enbart har som funktion att hålla tiden så borde du vara nöjd med din Casio.

Den enda frågan jag ser att du ställer är: "...grejen med märkesklockor när det kommer till kvalitet?"
Ska besvara det så enkelt som möjligt.
Kvalitet är ett brett begrepp och det finns massa definitioner på det. Kort och gott handlar det om dina förväntningar på en produkt. Desto mera dina förväntningar uppfylls desto nöjdare blir du. Lyckas produkten överträffa dina förväntningar får både du och förtaget som försett dig med produkten anse sig vara nöjda.
Ett annat begrepp på kvalitet är fit-for-use, dvs du ska välja produkt utefter hur du kommer använda den. Då finns störst chans att du kommer bli nöjd.

Personligen köper jag klocka efter utseende. Sen hamnar den på service om jag ägen den tillräckligt länge. Men jag förväntar mig att behöva serva klockan. Därför blir jag sällan missnöjd.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
...Kvalitet är ett brett begrepp och det finns massa definitioner på det. Kort och gott handlar det om dina förväntningar på en produkt...

Det handlar ju även om köparens möjlighet/kunskap att värdera kvalitetsskillnader i exempelvis finish. Man behöver äga ganska många ur för att kunna se dessa skillnader som med erfarenhet blir väldigt tydliga om man vet vad man ska titta efter. Vet man däremot inte vad man ska titta efter, så finns det ingen anledning att köpa en klocka för mer än 2000-5000kr.
 

P-A

Sir Spamalot
Om en klocka går fel några sekunder/dygn av de ungefär 86400 sekunder som är/dygn så är det väl inte så farligt direkt...

En klocka som går 10 sekunder fel/dygn går ungefär 300 sekunder fel/månad, dvs ca 3600 sekunder/år.
Och räknar man lite fort så är de ungefär 31536000 sekunder/år.
Då är 3600 sekunder inte så dåligt.
Speciellt som att 3600 sekunder är ganska exakt en timme!
 
Topp