• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mest klocka för pengarna: 150 K

Vilken är bäst?

  • Rolex Daytona

    Röster: 99 28.6%
  • Rolex Yacht-Master

    Röster: 31 9.0%
  • Royal Oak

    Röster: 100 28.9%
  • PP Aquanaut

    Röster: 116 33.5%

  • Totala väljare
    346

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Vad vill du få ut från 150’?
Är det finish? Bling?

Jag hade Daytonan men den kändes inte som 150’, tycker jag. Då känns min DJ41 bättre (och för mindre pengar).
 

Chad

Rolex
Ville bara hjälpa karln på vägen :) Men kanske ska skriva privat nästa gång :)

Lät mer som du försökte hjälpa dig själv. :)

Men om nu TS skulle bli sugen så får väl jag passa på att hjälpa till lite också, och tipsa om att han kan köpa samma modell hos svensk gråhandlare med butik för 10k under din.

burn.jpg
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Jag skulle testa AP 15400 om jag var i din sits. Den sitter ok på min 16,5cm handled men ser lite större ut än vad jag vill ha, så för dig blir den antagligen perfekt. 15450 känns som en 40mm klocka iom länk och höjd/klumpiga proportioner men ser ut som en 35mm, riktigt dålig prisvärdhet i den. Ska du utöva vattensporter med klockan? Annars duger väl 50m och skruvad krona alldeles utmärkt. Personligen tycker jag 150k är för lite för att gå upp på nyare AP eller Patek. Kommer bara sluta med att du får tag i en sliten en som måste servas direkt och vips är du uppe på högre summor i alla fall. Jag hade ökat budgeten, gått på flera klockor eller köpt något udda (yacht master kanske?)
 

koze

Panerai
2-Faktor
Jag skulle testa AP 15400 om jag var i din sits. Den sitter ok på min 16,5cm handled men ser lite större ut än vad jag vill ha, så för dig blir den antagligen perfekt. 15450 känns som en 40mm klocka iom länk och höjd/klumpiga proportioner men ser ut som en 35mm, riktigt dålig prisvärdhet i den. Ska du utöva vattensporter med klockan? Annars duger väl 50m och skruvad krona alldeles utmärkt. Personligen tycker jag 150k är för lite för att gå upp på nyare AP eller Patek. Kommer bara sluta med att du får tag i en sliten en som måste servas direkt och vips är du uppe på högre summor i alla fall. Jag hade ökat budgeten, gått på flera klockor eller köpt något udda (yacht master kanske?)
15400 har jag inte testat, men av alla recensioner och bilder att döma så ser den lite klumpig ut. Jag tror att 15300 kanske i praktiken är perfekt, den går ju om man har tur att får tag på för ca 120 också.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Vad vill du få ut från 150’?
Är det finish? Bling?

Jag hade Daytonan men den kändes inte som 150’, tycker jag. Då känns min DJ41 bättre (och för mindre pengar).
Det är väl en balans mellan finish och allround som är målet. Hög finish på en sportigare klocka är ju ofta förenat med en rejäl prislapp (5711), annars hade jag kunnat gå åt det dressiga hållet och kolla på Calatrava eller Langes instegsmodeller.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag skulle testa AP 15400 om jag var i din sits. Den sitter ok på min 16,5cm handled men ser lite större ut än vad jag vill ha, så för dig blir den antagligen perfekt. 15450 känns som en 40mm klocka iom länk och höjd/klumpiga proportioner men ser ut som en 35mm, riktigt dålig prisvärdhet i den. Ska du utöva vattensporter med klockan? Annars duger väl 50m och skruvad krona alldeles utmärkt. Personligen tycker jag 150k är för lite för att gå upp på nyare AP eller Patek. Kommer bara sluta med att du får tag i en sliten en som måste servas direkt och vips är du uppe på högre summor i alla fall. Jag hade ökat budgeten, gått på flera klockor eller köpt något udda (yacht master kanske?)
Sjukt att rekommendera 15400 och samtidigt dissa proportionerna på något annat i en och samma text :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
15400 har jag inte testat, men av alla recensioner och bilder att döma så ser den lite klumpig ut. Jag tror att 15300 kanske i praktiken är perfekt, den går ju om man har tur att får tag på för ca 120 också.

Jag testade 15400 och den kändes helt fel på mig. 15300 och 15202 sitter perfekt däremot. Helt klart värt att prova själv och bilda sig en egen uppfattning.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag skulle testa AP 15400 om jag var i din sits. Den sitter ok på min 16,5cm handled men ser lite större ut än vad jag vill ha, så för dig blir den antagligen perfekt. 15450 känns som en 40mm klocka iom länk och höjd/klumpiga proportioner men ser ut som en 35mm, riktigt dålig prisvärdhet i den. Ska du utöva vattensporter med klockan? Annars duger väl 50m och skruvad krona alldeles utmärkt. Personligen tycker jag 150k är för lite för att gå upp på nyare AP eller Patek. Kommer bara sluta med att du får tag i en sliten en som måste servas direkt och vips är du uppe på högre summor i alla fall. Jag hade ökat budgeten, gått på flera klockor eller köpt något udda (yacht master kanske?)

15400 bär som en kassaskåp på handleden jmfr med mkt annat.
Storleken är väll ok för en bitig dykare, men för en fin klocka som RO är den sjukt mkt för stor.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Sjukt att rekommendera 15400 och samtidigt dissa proportionerna på något annat i en och samma text :D
Tycker 15400 klarar sig bra eftersom den blir större på bredden. 15450 som har samma höjd på boett och bezel ser ju inte tunn och elegant ut som en RO ska göra.

PS. Jag gillar inte maxicase Rolex heller.
 

Starillusion

Cartier
Jag testade 15400 och den kändes helt fel på mig. 15300 och 15202 sitter perfekt däremot. Helt klart värt att prova själv och bilda sig en egen uppfattning.

Får man fråga vad du har för hanledsmått? Bara nyfiken på vad en AP 39mm kan sitta bra på. (Självklart är det ju individuellt men så man får en uppfattning inom vilka ramar)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Får man fråga vad du har för hanledsmått? Bara nyfiken på vad en AP 39mm kan sitta bra på. (Självklart är det ju individuellt men så man får en uppfattning inom vilka ramar)

Jag vet faktiskt inte. Har aldrig mätt. Men ganska normala skulle jag säga. När jag testade 15400 så hade jag med mig en 116520 som sitter perfekt på mig. 15300 och 15202 påminner väldigt mycket om 116520 till storleken.
 

fc2

Rolex
AP. 150k är väldigt mycket pengar och då vill jag ha något annat än en Rolex. Dessutom känns det som att jag får mer i en RO än i denna PP.
 
Tja,

Mitt val faller på Daytonan. Jag älskar utseendet på Yacht Mastern men jag tror att jag skulle tröttna på gummiarmbandet, därför faller även Aquanauten bort. Som du skrev själv så är AP'n en ikon men förmodligen (vet ej) är den väldigt dyr att underhålla.
 
Topp