• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysiga områden utanför Stockholms tullar?

Söndagskväll. Drömmer mig bort. Fastnat på Hemmet. Ni vet. Sen gammalt.
Vad finns det för mysiga områden utanför Stockholm där kvadratmeterpriserna inte ligger på 80-90-100k per kvadratmeter? Kanske börjar bli dags att köpa sig en bostadsrätt, en etta eller en tvåa. Själv tycker jag Aspudden, Sundyberg och Telefonplan/Midsommarkransen är trevliga områden. Alla med en liten småstadskänsla.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Söndagskväll. Drömmer mig bort. Fastnat på Hemmet. Ni vet. Sen gammalt.
Vad finns det för mysiga områden utanför Stockholm där kvadratmeterpriserna inte ligger på 80-90-100k per kvadratmeter? Kanske börjar bli dags att köpa sig en bostadsrätt, en etta eller en tvåa. Själv tycker jag Aspudden, Sundyberg och Telefonplan/Midsommarkransen är trevliga områden. Alla med en liten småstadskänsla.

Aspudden är mysigt men känns i mina ögon lite överprissatt. Om jag skulle köpa i dagsläget och ville ha så mkt som möjligt för pengarna skulle jag kolla norr eller möjligen väster om stan.
 

Isodor

Audemars
Är det småstadskänsla du vill ha så är väl bara Solna(Råsunda) eller Sumpan centralt de ställen där personer är i rörelse efter kl 18.00. Kan ej söder om stan lika bra.

Dock rätt dyrt nuförtiden centralt också, men billigare än city.
 
Edsviken i södra Sollentuna är fantastiskt trevligt, växte upp där och det kändes som en bubbla, trots 10 min promenad till pendeltåg som tog 12 min till centralen.
Priserna har dock stuckit iväg lite men ta en titt!
 
Inte en susning egentligen men har kusiner som bor i Spåna vilket såg trevligt ut när jag var där. Har docl bara varit där två gånger och ganska flyktigt och har som sagt ingen kunskap om Stockholm eller området i sig men ändå :)
 

Gnomon

Cartier
Sundbyberg har ryckt upp sig (gentrifierats) de senaste åren, tänk bara att kommunalskatten är betydligt högre där.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
+1 på Aspudden. Hade underbara dagar där!

Söndagskväll. Drömmer mig bort. Fastnat på Hemmet. Ni vet. Sen gammalt.
Vad finns det för mysiga områden utanför Stockholm där kvadratmeterpriserna inte ligger på 80-90-100k per kvadratmeter? Kanske börjar bli dags att köpa sig en bostadsrätt, en etta eller en tvåa. Själv tycker jag Aspudden, Sundyberg och Telefonplan/Midsommarkransen är trevliga områden. Alla med en liten småstadskänsla.

I Aspudden bor jag och trivs helt otroligt bra. Men flytta inte hit och driv upp priserna ännu mer, skulle gärna vilja flytta till något större :/
 

ScubaKing

Audemars
Tensta...
5666596aab643.image.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Inte en susning egentligen men har kusiner som bor i Spåna vilket såg trevligt ut när jag var där. Har docl bara varit där två gånger och ganska flyktigt och har som sagt ingen kunskap om Stockholm eller området i sig men ändå :)
Nää, Tycker det är ett tråkigt område långt ifrån stan. Några trevliga lokala verksamheter i centrumet dock, skräddare och frisör osv. Pendelstationen kommer bli ett skip-stop med nya mälarbanan så fler pendelavgångar kommer inte gynna de boende här.

Däremot finns långtgågna planer på att bebygga stora delar av Bromsten industriområde samt Spånga center med bostäder och då kommer nog en renovering av centrumet och fler avgångar med det :) Ligger dock några år frammåt i tiden. likaså planer på att bygga ihop Solhem med Tensta.

Flyttar till Bromma nu, trevligare område tycker jag. Även om Brommaplan inte är så mysigt men det ska få en totalomvandling kommande 5 åren~.
 
Senast ändrad:

don.h

Cartier
Vill även jag slå ett slag för bromma. Både Abrahamsberg och Traneberg erbjuder rimliga priser. Lugna kvarter med en del grönområden. Går snabbt att ta sig in till stan men finns ett duligt utbud av restauranger, butiker och träningsmöjligheter i närheten. utbudet ökar dessutom hela tiden. Nu finns det t.o.m texas longhorn :)

Råsunda som tidigare har nämnts är trevligt också men är för mig ett fetingminus då det ligger längs den blåa stöklinjen. Åker iof inte kommunalt hem från krogen men dock.
 

kalufsen

Panerai
Järva Krog / Nya ulriksdal? 8 Min med pendel till Centralen, bussar till city, E4 och E18 utanför dörren, stora grön områden vid ursvik osvosv.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Årsta, gamla enskede och där är ju himla mysigt, säger jag som tidigare bosatt i Årsta.
Råsunda området i Solna och ner emot sundbyberg är ju charmigt med men lite mer "stads"känsla.
 

Edin

Panerai
Bor själv i Midsommarkransen och bästa polaren bodde i Aspudden i fem år men nu bor de i Örnsberg då treor i aspudden knappt existerar och det krävdes efter att ha fått barn. Områdena Aspudden, Midsommarkransen, Telefonplan och Örnsberg har sin charm men Örnsberg och telefonplan är mer nybyggt än gammalt på både gott och ont. En nackdel med Aspudden och Örnsberg är avsaknaden på roligare matställen/barer. Det finns men inte speciellt roligt vilket du hittar i Midsommarkransen där du har Landet, Svenska hamburger-/sushi- köket och några till. Tycker även att Hemköp i Telefonplan är bättre än Ica i Aspis och Coop i Örnsberg men det är nog lite influerat av min barndom med..

Har du någon fråga om områdena så är det bara att fråga. Uppvuxen och bott närmast hela livet i Hägersten. så kan nog tycka jag har hyfsad koll. :)

Edit:
Det är bättre med parkering i Midsommarkransen/telefonplan men de ska börja ta betalt nu dock vilket även gäller Aspudden så det kan bli bättre i Aspudden. En nackdel parkeringmässigt är att städdagarna är jämnare fördelat i midsommarkransen än Aspudden. Har själv garage så behöver inte bry mig. :)
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det finns inga områden i stockholmsregionen som är så otrygg att man inte skulle vistas utomhus. Kommunikationer är först och främst det viktigaste i min mening. Man reser till och från jobbet alla vardagar i veckan så restid till jobbet är sjukt viktigt. Sedan restid till och från sociala aktiviteter, flytta nånstans där det är smidigt att ta sig hem till alla tider på dygnet. Sen nästa sak jag hade tittat på är närhet till bekvämligheter så som matbutik och restauranger, men det kan vara mindre viktigt om man har bil... Efter de sakerna kan det vara bonus om det finns närhet till grönområden osv., men i praktiken tycker jag nästan det är irrelevant.
 

RBJSWE

Cartier
Vissa delar av Mörby, Danderyd har lite charmig 50-talskänsla. Centrumet lär dom ju dock göra något åt... Saknar den röda linjen (åker blått nu).
 

indepthis

Omega
Smaken är som baken, men Högdalen/Bandhagen är smutsigt, Blåsut/Hammarbyhöjden är väl helt okej om man bor i nya delen.
Enskede Gård är trevligt.
Annars vill jag gärna slå ett slag för Fredhäll och Kristineberg. Nära till kommunikationer samt vatten.
Jag har lärt mig att hata och leva med Bromma flygplats eftersom jag bor i Kristineberg, hjälper ju inte med att inflygningarna är några hundra meter ovanför min lya.
 
Topp