• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Näthandlare - varför så oförskämda

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Jag har handlat från Plus watch såväl som från ett otal andra italienska, tyska, holländska, spanska, brittiska, danska, finska, franska, grekiska, österrikiska osv näthandlare och sällan haft problem med kommunikation annat än en eventuellt bristande engelskkunskap i något enstaka fall. Jag har aldrig förstått dessa frågeställningar egentligen, som sagts kan man mejla nästa om svaret inte är tillfyllest. Jag ksn dock rekommendera er att annonsera ut en klocka på Blocket, KS och TTT så får ni en minidos av hur det kan tänkas vara att få hundratals meningslösa mejl med önskemål om tekniska specar på klockan, fler bilder, bästaprisfrågor vilka du vet inte kommer leda till affär.
Jag har nyligen besvarat mängder av sådana förfrågningar, tom från ett par deltagare i denna tråd, och fått vidare svar från maximalt en femtedel. De allra flesta svarar inte alls eller dröjer upp mot en vecka innan nästa fråga mejlas.
Och det här med att skicka pengar. Ja det finns helt enkelt en gräns för hur nervös man får lov att vara. Avgör själv var din gräns går och agera utifrån det.
 

Mille79

Trollungen
Vissa här får det att låta som att man köper en godispåse. Det handlar om klockor för 30-40 tusen kronor. Det spelar ingen roll om personen inte kan språket eller får förfrågningar från 100 tals andra. Jag anser att man anstränger sig lite då.

Har själv sålt massor och svarar på alla förfrågningar och eventuella prutare svarar jag med en trevlig ton oavsett om jag väljer att sälja till det priset eller inte. Förstår inte dom som klagar på köpare etc men ändå lägger sina produkter på nätet som ju exponeras för alla och tar illa upp om man ställer för många frågor ...

Vi är väl olika och det är en yrkesskada från min sida
 

Boris Balkan

Fark you!
Ytterst handlar inte detta om "rätt" eller "fel" beteende från säljare och köpare sida. Det handlar om vilket beteende som är mest framgångsrikt. Framgångsrikt kan betyda att sälja för så högt pris som möjligt med en acceptabel investering i tid per försäljning där besvarande av frågor är en del.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Titta på Facebook!

Många människor har väldigt svårt att utrycka sig och stå för sina ord i (ska vi säga) i den fysiska vardagen
Det är lättare att vara King on the hill and a son of a prostituerad på nätet.

Grannen du trodde var de dövstumma scouternas förebild kan bete sig som den värsta gris i brist av direkt fysisk ögonkontakt med en livs levande människa.

Säljare och kunder ej undantagna dom kan åxå vara din granne;)

I övrigt så får jag passa på att be er alla dra åt helvete :)


Näe vänta nu jag menade ju:
TREVLIG VALBORG
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vissa här får det att låta som att man köper en godispåse. Det handlar om klockor för 30-40 tusen kronor. Det spelar ingen roll om personen inte kan språket eller får förfrågningar från 100 tals andra. Jag anser att man anstränger sig lite då.

Har själv sålt massor och svarar på alla förfrågningar och eventuella prutare svarar jag med en trevlig ton oavsett om jag väljer att sälja till det priset eller inte. Förstår inte dom som klagar på köpare etc men ändå lägger sina produkter på nätet som ju exponeras för alla och tar illa upp om man ställer för många frågor ...

Vi är väl olika och det är en yrkesskada från min sida


Lägg upp mailkonversationen så får vi avgöra om de är så hemska som du säger.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vad fan snackar du om? Vadå slentriant? Det är klockor jag är intresserad av och vill samtidigt betala ett pris som jag anser det är värt. Du gör ovanligt många antagande och din kommentar känns ganska onödig...


Du har ett jäkligt tråkigt sätt att konversera även här, är inte förvånad om det är därför de spisar av dig. Plus prutmanin.

Ingen har någonsin bett mig fara och flyga trots tiotals kontakter med olika handlare på C24 både i Italien, Tyskland, Frankrike osv. Detta trots att jag prutat, ibland så mycket att jag skämdes. Det handlar om approach och fingerspitzgefühl.
 

Mille79

Trollungen
Nej jag är en seriös debattör på dylika forum och har inte tid för sånt;)

Skämt åsido så sa jag inte hemska utan korta i tonen, inte serviceminded och tar illa vid sig om man ens diskuterar pris
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Sjävsanering kallas det visst. Finns ingen anledning att köpa av en handlare som inte kan sälja, Och har man råd som säljare kan man å andra sidan kosta på sig att vara dryg. Marknadsekonomi när den är som bäst.
 

Mille79

Trollungen
Vill bara tillägga att många här verkar missförstått min frågeställning. Min fråga gällde om det är ok att som säljare bli otrevlig om en köpare prutar på begagnade klockor ( när det inte någonstans framgår att prutning undanbedes).

Hur som har jag fått konstruktiva svar och tips och ideer inför framtida köp och hoppas på bättre erfarenhet i framtiden
 

Boris Balkan

Fark you!
Vill bara tillägga att många här verkar missförstått min frågeställning. Min fråga gällde om det är ok att som säljare bli otrevlig om en köpare prutar på begagnade klockor ( när det inte någonstans framgår att prutning undanbedes).

Hur som har jag fått konstruktiva svar och tips och ideer inför framtida köp och hoppas på bättre erfarenhet i framtiden

Jag skrev "Ytterst handlar inte detta om "rätt" eller "fel" beteende från säljare och köpare sida. Det handlar om vilket beteende som är mest framgångsrikt. Framgångsrikt kan betyda att sälja för så högt pris som möjligt med en acceptabel investering i tid per försäljning där besvarande av frågor är en del."

Med andra ord det beror vem du frågar om det är OK av en säljare att bli otrevlig när du prutar. Personligen tycker jag att säljaren verkar ha gjort ett olämpligt karriärsval om han/hon alltid bemöter sina potentiella kunder på det viset.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har blivit helt utan svar ibland när man mailat säljare via C24, och jag vet att det har hänt en del andra här också.
Initialt så funderar man på hur i hel**te de kan skita i att svara, men det kan bero på en rad olika faktorer.

Man läser ofta att säljare ska vara si och säljare ska vara så, kunden har rätt eller snarare har kunden en rättighet att få svar och hjälp med allt. Så fungerar det inte, människor (säljare) fungerar olika och jobbar på olika sätt och dessa kan vara helt främmande för andra och framstå som ytterst konstigt. Det är bara att gå vidare till nästa vattenhål om man inte får de svar man är ute efter.
 

Whedda

Rolex
Självklart så är det inte aktuellt med att pruta i första mailet. Dock när den frågan kommer på tal så är det tvärnej. I min värd så är det en förhandling och man möte på mitten. I dessa fall har det varit nej och adjö, märkligt tycker jag.

Självklart kommer jag inte köpa från någon som inte känns bra och som inte tar sig tid att svara på frågor men jag jobbar i säljbranschen och med den attityden hade man inte kommit långt...

Är det så att man inte prutar på begagnade klockor? Jag anser det alltid finns en prutmån, oavsett skick, full set etc

Italienarna är absolut värst

Om de är otrevliga när det kommer till att förse dig med bilder tycker jag det är synd för det är något man som säljare alltid bör kunna leverera.

Däremot håller jag inte alls med dig om att det är otrevligt med en "no Thanks" när någon prutar. Varför har man som säljare en skyldighet att mötas på mitten bara för att en säljare prutar? Skall man tänka så leder det snarare till att klockorna som på blocket prissätts närmast fantasimässigt. Självklart har man rätt att pruta men man får väl även finna sig i ett vänligt men bestämt nej som jag tycker "no thanks" faktiskt är?






Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Håller med Whedda.
Sedan är det olika betenden på olika marknadsplatser och äve geografisk.
Gå in på en skobutik på biblioteksgatan eller Ica-butiken och kolla vad man får för reaktion om man börjar pruta.
 

Mille79

Trollungen
Det är väl inte så att de sagt att det är oacceptabelt att pruta? Bara att man inte automatiskt kan förvänta sig att säljaren skall gå ner i pris för att du vill det.
Du ger ett bud på vad du tycker den är värd och han gör det samma...vad är skillnaden?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Det är väl inte så att de sagt att det är oacceptabelt att pruta? Bara att man inte automatiskt kan förvänta sig att säljaren skall gå ner i pris för att du vill det.
Du ger ett bud på vad du tycker den är värd och han gör det samma...vad är skillnaden?


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Gå tillbaka och läs min fråga. Jag hade synpunkter på varför vissa säljare blir oförskämda när man frågar om det är möjligt att gå ner i pris, inte om dom accepterar ett eventuellt bud eller inte. Sen om man inte accepterar ett bud så ser jag att man som säljare argumenterar för det, inte som i vissa fall "no, go buy some where else". Hoppas min undran var TYYYYDLIIIG nu:) Klart slut
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Läste igenom TS inlägg och några svar.

Anser att du har ett märkligt resonemang, att man skall lägga ett bud och sedan mötas på mitten....är du seriös?

Jag förstår till fullo de svar du får. Ett kort och gott nej räcker väl om säljaren inte är intresserad av dina bud. De flesta säljare får dina klockor sålda eftersom de ofta ligger bra till prismässigt. Konkurrensen i tex Italien pressar ner priserna där det gör att många köper klockorna till de priset de lagt ut för.

Visst kan du pruta, men du har väl ändå ingen rätt att gnälla då de säger nej tack....

Att de sedan väljer lättaste väg för att sälja är väl inte så svårt att fatta, kan de sälja en klocka utan att anstränga sig med fler bilder så gör de det.

Jag personligen lägger ut saker till försäljning till de pris jag säljer för oftast, tycker det känns mer seriöst. Sedan kan jag även göra avsteg därifrån men det är inte så ofta.

Så vänligen, fundera över din rätt att gnälla då handlare säger nej tack till dig.

I övrigt önskar jag dig en trevlig dag.:)
 

Mille79

Trollungen
Vi gillar olika. Antar att jag ställer högre krav på en säljare av klockor värda 30' och uppåt. Kanske för att jag själv verkar i yrket.

Trevlig dag på er med
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vi gillar olika. Antar att jag ställer högre krav på en säljare av klockor värda 30' och uppåt. Kanske för att jag själv verkar i yrket.

Trevlig dag på er med


Även jag verkar i yrket och har gjort det i hela mitt liv. Du vet lika väl som jag att man väljer sina strider och man väljer när man vill lägga ner energi. Har man en för tillfället bra produkt som är marknadsmässigt prissatt så säljer man den enkelt ändå. 1st långdragen förhandling med segt avslut kan vara 2st förlorade affärer i andra ändan.
 

Whedda

Rolex
Gå tillbaka och läs min fråga. Jag hade synpunkter på varför vissa säljare blir oförskämda när man frågar om det är möjligt att gå ner i pris, inte om dom accepterar ett eventuellt bud eller inte. Sen om man inte accepterar ett bud så ser jag att man som säljare argumenterar för det, inte som i vissa fall "no, go buy some where else". Hoppas min undran var TYYYYDLIIIG nu:) Klart slut


Vad du skrev var att man bör mötas på mitten om du prutar och jag håller inte med om att det är oförskämt att svara varken "no thanks" eller "you could always buy the watch somewear else" om man prutar. Förmodligen vet dem att de ligger bra i pris och har man som kund exempel på billigare alternativ så bör man väl handla där istället.

Är faktiskt lite trött på vissa människors krav på service utan att vara intresserade av att betala priset för varan. Samma sak när folk går in hos ADs för att prova ut klockor, försöker pruta ner dem 30% och blir förnärmade över ett nej och ser detta som bristande service.
 

Mille79

Trollungen
Vad du skrev var att man bör mötas på mitten om du prutar och jag håller inte med om att det är oförskämt att svara varken "no thanks" eller "you could always buy the watch somewear else" om man prutar. Förmodligen vet dem att de ligger bra i pris och har man som kund exempel på billigare alternativ så bör man väl handla där istället.

Är faktiskt lite trött på vissa människors krav på service utan att vara intresserade av att betala priset för varan. Samma sak när folk går in hos ADs för att prova ut klockor, försöker pruta ner dem 30% och blir förnärmade över ett nej och ser detta som bristande service.
Vad du skrev var att man bör mötas på mitten om du prutar och jag håller inte med om att det är oförskämt att svara varken "no thanks" eller "you could always buy the watch somewear else" om man prutar. Förmodligen vet dem att de ligger bra i pris och har man som kund exempel på billigare alternativ så bör man väl handla där istället.

Är faktiskt lite trött på vissa människors krav på service utan att vara intresserade av att betala priset för varan. Samma sak när folk går in hos ADs för att prova ut klockor, försöker pruta ner dem 30% och blir förnärmade över ett nej och ser detta som bristande service.

Intressant att du citerar mina citat och säljarens svar felaktigt för att förstärka ditt eget argument men all good:)
 

Whedda

Rolex
I min värd så är det en förhandling och man möte på mitten. I dessa fall har det varit nej och adjö, märkligt tycker jag.

Sen om man inte accepterar ett bud så ser jag att man som säljare argumenterar för det, inte som i vissa fall "no, go buy some where else".

Sorry om jag "felciterade" dig men kontentan är den samma.

Då du inte bifogat någon mailkonversation så har vi ju inte sett med exakt vilket ordval de har uttryckt sig heller iof...
 

Mille79

Trollungen
Varför anser du Mille79 att en säljare behöver argumentera för sitt utsatta pris?

Kanske jag som var otydlig. Om jag utgår från mig sj där jag sagt ett pris och en köpare vill betala ett lägre pris så anser jag att en kort förklaring kan antingen övertyga köparen att priset är rätt satt eller i alla fall ge några referenser eller vad det eventuella mervärdet är att just köpa den produkten.

Att bara avfärda, dessutom i en otrevlig ton anser inte vara acceptabelt för någon som verkar i yrket. Vi pratar här om sk profesionella säljare av lyxvaror.

Jag anser inte att jag behöver lägga upp mailkonversation, hittar ju inte på detta bara för att. Jag har handlat klockor av säljare i Nederländerna och det gick alldeles utmärkt. Men vissa ska helt enkelt inte hålla på med detta.

Jag konstaterar att vi är överens om att inte vara överens. Låt oss fortsätta prata klockor istället:)
 

Whedda

Rolex
Kanske jag som var otydlig. Om jag utgår från mig sj där jag sagt ett pris och en köpare vill betala ett lägre pris så anser jag att en kort förklaring kan antingen övertyga köparen att priset är rätt satt eller i alla fall ge några referenser eller vad det eventuella mervärdet är att just köpa den produkten.

Att bara avfärda, dessutom i en otrevlig ton anser inte vara acceptabelt för någon som verkar i yrket. Vi pratar här om sk profesionella säljare av lyxvaror.

Jag anser inte att jag behöver lägga upp mailkonversation, hittar ju inte på detta bara för att. Jag har handlat klockor av säljare i Nederländerna och det gick alldeles utmärkt. Men vissa ska helt enkelt inte hålla på med detta.

Jag konstaterar att vi är överens om att inte vara överens. Låt oss fortsätta prata klockor istället:)

Nä jag förstår hur du menar och jag säger inte att det inte är optimalt att alltid försöka vara trevlig. Kommer man med säkerhet längre med oavsett.

Vad jag menar är bara att precis som en säljare inte kan lipa om en kund väljer att ta sina pengar någon annanstans behöver man som kund inte känna sig förnärmad över att säljaren gav ett kort och otrevligt svar. Bättre att ta sina pengar någon annanstans och gynna en mer serviceinriktad säljare. Det är ren konsumentmakt.

Dock låter det som om dessa säljare får sålt sina objekt till utsatt pris och kanske därför känner att det är lika "otrevligt" att be om ännu bättre pris.
 

carlaj

Breitling
Kunden öppnar med frågan: Vad är ditt bästa pris på denna?
Jag svarar: Mitt bästa pris står på prislappen.

Kunden: Ja men den är ju på tok för dyr jag har sett samma vara hos Bosses AB för en tusing mindre, kan du tänka dig att gå ner en tusing så tar jag den.

Jag svarar: Jag kan dessvärre inte det, du måste nog köpa den av Bosse.

Kunden: Bosse hade slut!!

Jag svarar: Det var ju tråkigt, men du är välkommen in när jag har slut av denna så ska du få den ännu billigare än hos Bosse.

Vad vill jag ha sagt med detta?
Det finns gränser även för en säljares tålamod :)

hehe
 
Topp