• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nöta nato (långt inlägg utan payoff)

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Efter 10 dagar i solen indränkta med citron/lime-saft så är resultatet nedslående:sorry:. 4 av 5 band kan eventuellt kanske möjligtvis ha blivit lite, lite, lite, lite ljusare. 1 band visar dock upp strålande resultat (ännu tydligare i verkligheten än på bild). Detta är dock ett band som jag har färgat om (se: http://www.klocksnack.se/threads/färga-nato-zulu.13730/ ) vilket troligtvis förklarar det goda resultatet. Detta band blev dock jävligt snyggt till Magretten:).
DSC_0666.jpg

Magrette 140727(1).jpg
 

Peddjy

Cartier
Efter 10 dagar i solen indränkta med citron/lime-saft så är resultatet nedslående:sorry:. 4 av 5 band kan eventuellt kanske möjligtvis ha blivit lite, lite, lite, lite ljusare. 1 band visar dock upp strålande resultat (ännu tydligare i verkligheten än på bild). Detta är dock ett band som jag har färgat om (se: http://www.klocksnack.se/threads/färga-nato-zulu.13730/ ) vilket troligtvis förklarar det goda resultatet. Detta band blev dock jävligt snyggt till Magretten:).

10 dagar är för lite! Tålamod min vän! 3 månader minst!
 

79thor

Friends of KS
Är det någon som testat vad som händer om man lägger natot i batterisyra?
Natobanden känns inte riktigt som vanligt tyg så det borde väl inte frätas bort?
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Har haft ett svart och ett grönt jag har experimenterat med under de sista månaderna.

Händelseförloppet är som följer:

Skrubbat mot järnfärgssprucket smidesjärn x 2-6 gånger.
Tvättat bort smuts.
Lagt det i blöt med tvättmedel och vanish i ca 1-3 H.
Därefter dränkt det i neutral mjukmedel+vatten över natten. Sen hängtorka.
En liten dans med bandslipen och en skrubb med lite halvgrovt sandpapper.

Resultat. Bekvämt, mjukt och lite ruggit. :D
Återkommer med en bild!
 

Sword

Breitling
Börjar bli sugen på att skicka ner ett par band till vårt materiallab i Tyskland där de plågar skiten ut plastbitar på ett par veckor! Superstarka UV-lampor i temperatur och fukt-cyklande skåp borde lära även ett motspänstigt NATO-band att veta hut!

Annars kan jag rekomendera dykning i röda havet. Fruns svarta Zulu-band börjar få riktigt snygg patina efter några dykresor dit.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Börjar bli sugen på att skicka ner ett par band till vårt materiallab i Tyskland där de plågar skiten ut plastbitar på ett par veckor! Superstarka UV-lampor i temperatur och fukt-cyklande skåp borde lära även ett motspänstigt NATO-band att veta hut!

Annars kan jag rekomendera dykning i röda havet. Fruns svarta Zulu-band börjar få riktigt snygg patina efter några dykresor dit.

Berätta mer om det där labbet. ☠☠☠ :D
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Här kan man läsa lite om metoderna iallafall... :) Exakt vad vi har i vårt labb är inte direkt offentliga uppgifter tyvärr.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Weather_testing_of_polymers
Den där wikisidan är natonötarens bibel.
Accelerated Natural Weathering känns som modellen. Nästa sommar blir det speglar. :)

"With the latest technology for ultra-accelerated exposure testing it’s possible to simulate 63 years of UV radiation exposure in a single year."
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tyvärr gick den klockan in på service förra veckan. Jag får vänta i någon månad. Har bara en Seiko som den skulle passa till, men natot är 20mm och seikon 22. Så natot får åka ut på räcket igen :)
Det gäller att pressa ut de sista soltimmarna av sommaren:)
Alla mina nötarband hänger på altanen igen, plåga, plåga, plååga!
 

Hugii

Audemars
Det är är intressant...
Jag tror mest på Bandet-under-bilen metoden (Just Married-metoden).. Man kan Fästa bandet med ståltråd under bilen så att bandet åket/glider på marken (nu när det inte finns snö kan det snabbt bara bli sönderslitet). Nån vecka borde räcka tycker jag (normal körning, jobb-hem-dagis-handla. Köra en långsträcka (GBG-Sthlm) skulle bara kanske slita sönder, men inte bleka bandet.

Jag såg att frugan gick för att färga håret. Hon har nån blekningskemikalie i en burk (jag får bara spionera på henne, se var hon gömmer/förvarar den och sen tömma den) :) (blir jag påkommen får jag räkna med slavarbete a la Nord Korea) :)
 
Topp