• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Godkväll! Som ni ser är jag relativt ny här på forumet. Jag har nyss beställt min första klocka, det är en premiumklocka från ett svenskt märke som heter Söner!

Skämt åsido. Önskar dig lycka till du som startat märket. Lyssna på kritiken du får här på KS så löser det sig nog ska du se :)

Har varit ganska aktiv de senaste månaderna så förhoppningsvis känner någon igen mig. För tillfället är jag en mycket nöjd ägare av en Tissot Visodate och en mindre nöjd ägare av två andra klockor, en Oris och en Pulsar. Sen har jag mitt fickur också som jag fick i doppresent, en Helvetia. För tillfället drömmer jag om en JLC Reverso, Omega Speedmaster, Cartier Tank, Seiko SKX007/009 och någon rolig vintage kronograf! Hur det blir med det får vi se, men att drömma är aldrig fel. Tackar för mig och hoppas vi ses på forumet! Godkväll :)

Hahahahaha!

@Denke du skulle inte stängt tråden - fattar du hur kul den blivit efter KS-medlemmarna klivit på flarran ikväll? Det hade ju varit episkt!
 

Gripen

Omega
Tjabba!
Jag heter Alex slash Gripen :).
Köpte min första premium klocka till mig själv när jag fyllde 30! och sen har det bara gått i ett. Är lite smått beroende av Schweziska urverk numera :heart:.
Tanken var att jag skulle ha två klockor och rotera en i taget, det har blivit lite rotation men de har en tendens till att stanna kvar och utöka samlingen :D
I dagsläget består samlingen av: Tag Heuer Carerra Calibre S, Oris tt3, Longines Admiral, Breitling Cockpit, Bretiling Crosswind, senaste tillskottet Zenith Defy classic open och en Omega constalation till frun.
Tycker det är kul att ha klockor som hobby och roligt att läsa i sådana här forum att det finns lika sinnade som en själv. Jag blev introducerad till Klocksnack av TiE som är med i forumet och som jag för övrigt köpte min Zenith av ;)!

:zenith:
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tjabba!
Jag heter Alex slash Gripen :).
Köpte min första premium klocka till mig själv när jag fyllde 30! och sen har det bara gått i ett. Är lite smått beroende av Schweziska urverk numera :heart:.
Tanken var att jag skulle ha två klockor och rotera en i taget, det har blivit lite rotation men de har en tendens till att stanna kvar och utöka samlingen :D
I dagsläget består samlingen av: Tag Heuer Carerra Calibre S, Oris tt3, Longines Admiral, Breitling Cockpit, Bretiling Crosswind, senaste tillskottet Zenith Defy classic open och en Omega constalation till frun.
Tycker det är kul att ha klockor som hobby och roligt att läsa i sådana här forum att det finns lika sinnade som en själv. Jag blev introducerad till Klocksnack av TiE som är med i forumet och som jag för övrigt köpte min Zenith av ;)!

:zenith:

Välkommen @Gripen
Nu får du lägga upp lite bilder också, framför allt i Breitling-tråden!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för det.
Funderar på att lägga om det. Tanken var ju att skapa en känsla av stolhet och äkta glädje.
Men det blir kanske för cheesy. Tackar.
Köpte du en fejk patek för 300usd? Och nu ska du bygga och sälja klockor baserat på den känslan? LOL.
Om du menar allvar så önskar jag dig lycka till. Och välkommen förstås!
 
Senast ändrad:

hakrin

Breitling
Hej!
Jag har till skillnad mot dom flesta här aldrig tidigare varit intresserad av klockor. Tyckt att tiden har runnit ifrån armburna klockor "man har ju klocka i telefonen som man alltid har med sig". Sen fick jag känna på min kollegas Omega och samma kväll började jag leta efter en billig men bra klocka. Valet föll på en Certina DS1 och jag har burit den varje dag sen dess. Nu har jakten börjat på klocka 2, men inte hittat nån jag fastnat för än, men under tiden dammsuger jag forumet här efter förslag.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Jag har till skillnad mot dom flesta här aldrig tidigare varit intresserad av klockor. Tyckt att tiden har runnit ifrån armburna klockor "man har ju klocka i telefonen som man alltid har med sig". Sen fick jag känna på min kollegas Omega och samma kväll började jag leta efter en billig men bra klocka. Valet föll på en Certina DS1 och jag har burit den varje dag sen dess. Nu har jakten börjat på klocka 2, men inte hittat nån jag fastnat för än, men under tiden dammsuger jag forumet här efter förslag.
Välkommen!
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Hej!
Har alltid varit klockintresserad, främst pga. min farbror som väldigt ofta bytte klockor (och fortfarande gör), främst digitala och japanska när jag var liten, men på senare tid även analoga och automatiska - dock av billigare märken och kvalitet. Som liten minns jag min första analoga klocka som var med manuell uppdragning (hittade den i barndomshemmet för inte så länge sedan och den fungerar fortfaranade!) - har sedan dess alltid velat ha en manuell klocka igen men aldrig skaffat någon.
Som liten hade jag en miniräknare-klocka samt Swatch. Därefter har det blivit en del digitala Casio samt kombinationer av analog och digital innan jag fastnade för Seikos automatiska.
Den äldsta fungerande klockan jag fortfarande använder är en Tissot (PRS 516 Chrono T91.1.486.51) som jag fick för nästan 11 år sedan av min bror. Har även några klassiska Casio-klockor samt en Triwa Havana i min ägo.
För ca 8 år sedan började några kollegor intressera sig för dyrare klockor och då började jag också titta lite. Sedan har engagemanget och jakten på en fin klocka gått lite i vågor, senast det var på topp var för ungefär 2 år sedan då jag var inne för ett batteribyte och började prata med klockhandlaren. Efter det samtalet började jag intressera mig för Longines och Omega. Därefter låg det på is igen innan jag för ca 1-2 månader sen av en slump började prata om ifall tiden på min dator gick för sent med en kollega. Det ena ledde till det andra, han tipsade mig om aty det är bra att köpa begagnar och om detta mycket trevliga forum och nu är jag här. Jakten har nu börjat på riktigt :)
Mitt första mål är en begagnad billigare klocka med manuell uppdragning som man kan ha till vardags, nästa mål är en rysk pilot eller kinesisk eller kanske tom. både och - slutligen är det långsiktiga målet en Omega.

Tack Klocksnack för ett väldigt bra forum!
 
Senast ändrad:

Jensa321

Breitling
Hej alla glada klockexperter!
Jens heter jag och har väl en längre tid fluktat på klockor lite här och var, men aldrig riktigt kommit till skott. Nu känns det som att det är dags att slå till med mitt första ägande av en egen kvalitetsklocka. Anledningen till 36 års väntan är inte enbart av ekonomiska skäl utan också pga okunskap, har surfat runt en del men inte blivit klokare för det, alla tillverkare får sina klockor att låta som den självklara. Till min stora glädje hittade jag denna sida av en ren slump inatt och har ägnat en del tim till att läsa div. Insåg snabbt att här finns verklig kunskap och erfarenhet av det mesta, så istället för att sitta och vela bland tillverkarnas info känns det här forumet så rätt med rak, kunnig, ärlig och framförallt opartisk expertis. Ska göra mitt bästa för att bidra till forumet och ber redan om ursäkt för ev dumma frågor som för de flesta är självklara, vill suga åt mig så mycket jag kan få in och lära mig från grunden. Ni som har kommit hit och orkat läsa mitt långa förmodligen ointressanta första inlägg kommer här lite frågor som jag skulle uppskatta att få lite hjälp/info om.
Jo, jag har för nga v sedan köpt en Swiss military Hanowa (chronograph) klocka till min son när han fyllde 15, fick ge 1900kr genom ett tillfälligt erbjudande av ett flygbolag. Vid lite enkel googling fann jag priser mellan 2300-3200kr i butik. Var priset rimligt och varför så stor prisvariation i butik? föll för designen och att det stod swiss made på den, känns väldigt skön och stabil på handled. Känns som ok kvalité men vad har ni övriga för åsikter/erfarenheter om det märket, Är det något att satsa på som en början? Är nämligen sugen på att införskaffa en till mig själv också som vardagsklocka. Grabben är hur som supernöjd och jag avis hehe. Tar gärna emot tips på andra klockor som är REK bästa köp i den prisklassen som ovan samt i prisklass 5-15000kr. Ska som sagt försöka mig på en liten klocksamling men vill inte satsa för högt i början ifall intresset skulle svalna, dock större risk för mersmak. Klockor av kvalité för olika tillfällen är inte fel så ös gärna in tips, kommer läsa om dem alla, ställ också gärna frågor vilka som. Har nog missat en del som en normal presentation innefattar.
STORT tack till er alla som har orkat er igenom min lilla bok här, och lovar att bli mer kortfattad i fortsättning.
Mvh/ jens321
 

PatrikSve

Breitling
Hej.
Relativt ny på forumet så tänkte jag skulle skriva några rader.

Fick i konfirmationspresent min första klocka en Seiko som jag hade i många år, när ny klocka skulle inhandlas efter det att den gick sönder så testade jag en ny Seiko men passade samtidigt på att testa andra klockor. Gick hem med en ny Seiko men det gnagde i mig då en av klockorna hade varit något helt annat, tyngden, den upplevda kvalitén, finishen.....
Dagen efter gick jag tillbaka till affären och Köpte min första "riktiga" klocka, en Omega Seamaster 300, detta är nu 10 år sedan.

Nu letar jag efter alternativ då jag blivit mer intresserad av klockor...
 

Beo

Patek
Hej alla likasinnade!
Jag är en man på 52 år från Karlskoga som egentligen alltid haft ett litet klockintresse,men inte fören nyligen kommit i kontakt mes detta lysande forum.
Jag har en Certina ds action som bruksklocka och får utstå mycket i jobbet(jobbar som servicetekniker/elmontör)har haft den i ca 3 år och hade en lknande i 20 år innan den lade av,bra kvalitet tycker jag.
20160910_193834.jpg
Men före sommaren började suget efter en automat och det blev en Tissot T-race
20160829_191413.jpg
Den har jag nu som bruks efter jobbet klocka för den var lite för stor för mig egentligen så jag sneglade vidare,då fastnade jag för en Longines St Imier,gillar för övrigt Longines kollektion.
L27524523.jpg
Den är jag supernöjd med,ska bara modda dit ett Longines Olympic armband så kanske kan jag visa senare hur det blev.
Har oxå 2 ärvda ur,en Tissot seastar och en gammal Arctos Parat automat efter min far.
20160911_091505.jpg
20160911_091437.jpg
För övrigt har jag Mc,Judo och vår hund som intressen så det här forumet tycker jag är lysande att följa,finns ju det mesta av det mesta att läsa om.
Tack för ordet så länge.
//Beo
 

Magnus Selholm

Breitling
Hej alla.
Magnus heter jag och har fått ett sunt intresse för klockor.
Jag började med en Tag hueur aquaracer inköpt på Amsterdams flygplats.
Givetvis så började jag spana efter något mer roligt och hittade på en pantauktion en Sjöö Sandström chronolink worldtimer.
Jag lät då min son använda aquaracern vilket gjorde att jag saknade en "sportig" klocka vilket jag rätade till med en Omega Seamaster Diver 300 co-Axial Chronograph inköpt hos AD i Stockholm.
så nu börjar jag att fundera på att utöka samlingen med kanske en Panerai eller Rolex har inte riktigt bestämt mig än.
Men det brukar lösa sig, plötsligt är man på rätt plats vid rätt tillfälle!

Skaffa er en riktigt bra vecka!

Magnus
 

Watchup

Breitling
Godkväll! Som ni ser är jag relativt ny här på forumet. Jag har nyss beställt min första klocka, det är en premiumklocka från ett svenskt märke som heter Söner!

Skämt åsido. Önskar dig lycka till du som startat märket. Lyssna på kritiken du får här på KS så löser det sig nog ska du se :)

Har varit ganska aktiv de senaste månaderna så förhoppningsvis känner någon igen mig. För tillfället är jag en mycket nöjd ägare av en Tissot Visodate och en mindre nöjd ägare av två andra klockor, en Oris och en Pulsar. Sen har jag mitt fickur också som jag fick i doppresent, en Helvetia. För tillfället drömmer jag om en JLC Reverso, Omega Speedmaster, Cartier Tank, Seiko SKX007/009 och någon rolig vintage kronograf! Hur det blir med det får vi se, men att drömma är aldrig fel. Tackar för mig och hoppas vi ses på forumet! Godkväll :)
Ska det vara så här? Skämta på ni.

Jag är ganska ny här, jag har varig medlem i några veckor bara. Men känner redan en obehaglig känsla. Ska det vara så?
Jag har varit medlem på timetotalk länge och har aldrig känt sådana spänningar mellan medlemmarna som här. Syftet med forumet är väl att alla med intresse för klockor är välkomna (andra också för den delen). Oavsett kunskap och erfarenhet.

Jag följde försträckt mobben mot Söner by Sweden (som förutom några få textgrodor på hemsidan ändå står upp för vad de tror på) här om dagen och blev förskräckt av hur man behandlar och pratar med varandra här. Mins jag inte helt fel var det till och med moderatorer med i hejaklacken. En moderator ska moderera och var objektiv inte hetsa igång folk.

Ska det fortsätta på det här sättet då blir jag inte gammal här.

Eller har jag fel?

Det skulle vara intressant att höra forumets ledning/ägare förklara sin syn på nuvarande kultur. Finns det någon av er som kan ordet??

Eller månne det vara så att det dåliga samvetet renderade i inlägget om forumets principer här om dagen. Oavsett, det var skönt att det uppmärksammades. Bra Denke! All heder.
 

nahoj

Breitling
Hej!
Heter Johan och gillar framför allt vintage klockor av olika slag.
Min första klocka fick jag ärva av min far...en omega från 1954.
Min pappa köpte den för sina första sparade slantar i sitt liv (lite extra affektionsvärde)
Efter det har det blivit två andra, en Oris BC3 Diver och en Tudor Oyster Prince Date-day.
Alla klockor är jag väldigt nöjd, med. Nu är jag på jakt efter (när budgeten fnns på plats)
Omega Speedmaster Moon watch eller en Omega constellation pie pan i stål.
Riktigt roligt att få vara med i forumet...

IMG_0609.JPG 10955390_10152680382785906_6766729241272806580_n.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska det vara så här? Skämta på ni.

Jag är ganska ny här, jag har varig medlem i några veckor bara. Men känner redan en obehaglig känsla. Ska det vara så?
Jag har varit medlem på timetotalk länge och har aldrig känt sådana spänningar mellan medlemmarna som här. Syftet med forumet är väl att alla med intresse för klockor är välkomna (andra också för den delen). Oavsett kunskap och erfarenhet.

Jag följde försträckt mobben mot Söner by Sweden (som förutom några få textgrodor på hemsidan ändå står upp för vad de tror på) här om dagen och blev förskräckt av hur man behandlar och pratar med varandra här. Mins jag inte helt fel var det till och med moderatorer med i hejaklacken. En moderator ska moderera och var objektiv inte hetsa igång folk.

Ska det fortsätta på det här sättet då blir jag inte gammal här.

Eller har jag fel?

Det skulle vara intressant att höra forumets ledning/ägare förklara sin syn på nuvarande kultur. Finns det någon av er som kan ordet??

Eller månne det vara så att det dåliga samvetet renderade i inlägget om forumets principer här om dagen. Oavsett, det var skönt att det uppmärksammades. Bra Denke! All heder.

Välkommen hit. KS är ett stort forum med många medlemmar. Det skiljer sig inte heller så mycket från andra ställen där olika människor möts och interagerar. Det finns lika många åsikter som det finns medlemmar och det är inte alltid alla lyckas hålla sams. Att tonen ibland blir onödigt hård hänger ofta ihop med att många medlemmar har en historik och tar ut svängarna i diskussionen. På gott och ont.

Du får helt enkelt hänga kvar och bilda dig en egen uppfattning om medlemmarna och forumkulturen. Jag är rätt säker på att du här, precis som i verkliga livet, kommer att hitta delar och medlemmar du gillar. Det är ändå ett rätt trevligt gäng som hänger här trots allt. ;)
 

Kronik

Breitling
Tjenixen.
Här är en ny forumit från Åbo.
Min första klocka var en Certina DS Podium som jag köpte omkring 2006. Den bar jag så gott som var dag ända tills jag hamnade i klockträsket för ett par år sedan då jag köpte min första mekaniska kocka, en Stowa Antea 365. Nu börjar blicken gå mot någon klassisk diver, t.ex. Aquaracern...

Niklas
 

tnilsson

Breitling
Tjena, smugit omkring på forumet i säkert närmare två år och tänkte att det kanske var dags att faktiskt bli medlem också. Varit lite halvt intresserad av klockor ett par år men känner att det börjar dra iväg lite nu. Började med en svensk klocka från företaget Epoch i examenspresent, och för ca ett år sedan införskaffade jag mig en IWC Portuguese Chronograph. Ett litet bekymmer är att jag inte är så mycket för att flippa klockor så tänkte försöka göra mina klockval med omsorg. Mitt nästa inköp var väl tänkt att det skulle bli ett litet sportigare val, men när man tror att man hittat något man gillar dyker det upp ett annat alternativ som är aningen dyrare och så fortsätter det gärna :p Tanken är väl att försöka få ihop en trippel, IWC'n, AP RO och en dykare, möjligtvis 116613.

Kommer förhoppningsvis märkas här på forumet om och när jag börjar närma mig målet :)
 

boniz

Breitling
Hej allihopa!
Jonathan heter jag och bor i Stockholm, jag är arton år gammal och har haft ett klockintresse i ungefär ett år nu.
Har tyvärr inga klockor för närvarande, men är helt besatt av Audemars Piguets Royal oak, speciellt 15400ST ;p
Det andra klockmärket som intresserar mig en del är Patek Philippe, speciellt deras Nautilus, gillar den där Gerald Genta, han var en jävel på att göra fina klockor, han.
Råkar veta att jag enligt tradition dock ska få en Rolex när jag fyller 21, både far, farbröder och min bror har fått en när de fyllt 21, brorsan fick en Datejust i stål med svart urtavla, (eller var det blå?) otroligt fin!

Hittade hit via @Niklas , började följa honom på Instagram för några månader sedan, och rätt så nyligen började jag följa @aleks och hans jäkla fina samling av Submariners ;)

Andra intressen har varit datorer i de yngre åren, men det intresset har avtagit.
Just nu är det mest ekonomi, klockor och bilar som är av intresse!
 
Senast ändrad:

HerrEkstam

Breitling
Nu vettifan om jag gör rätt, men testar ändå :)

Är ny på forumet, mest hängt omkring för att lära mig mer kring vissa klockmodeller innan jag valde att registrera ett konto.
Har väl blivit några klockor genom åren, tidigare Breitling fantast men numera nykär i Rolex.
Är på jakt efter en Yachtmaster, så ifall någon går i tankar om att kränga sin så är den välkommen att kontakta mig.
Eftersom jag är novis på klockor så finner ni mig inte i en massa trådar, skrivandes. Är här för att lära av er som är kunniga samt handla när tillfället blir rätt. (I köp/sälj).

Ha det bäst!
 

Erikmålare

Breitling
Tjenare tänkte väl presentera mig lite kort.
Erik heter jag och jobbar som målare i Stockholm (kanske framkommer i användar namnet).
Jag har varit smått intresserad av klockor i några år men det har blivit större på senare tid efter att jag köpte min första premium klocka, som är en Omega seamaster. Jag har ägt en hel del olika klockor genom åren men i billigare prisklasser så som Seiko, Citizen och liknande. Men planen nu är att köpa för att behålla. Har för tillfället bara 2 st klockor, ena är omegan och sedan
_20160913_102104.JPG
en Casio g-shock som används som arbets klocka. Har som mål att äga en Audemars Piguet 15400 eller 15300 inom en snar framtid. Det var väl det för tillfället, hoppas jag kan tillföra nått på forumet.
Skickar med en bild på Omegan.
Tack för mig för tillfället.
 

Aer0

Breitling
Tjenare tänkte väl presentera mig lite kort.
Erik heter jag och jobbar som målare i Stockholm (kanske framkommer i användar namnet).
Jag har varit smått intresserad av klockor i några år men det har blivit större på senare tid efter att jag köpte min första premium klocka, som är en Omega seamaster. Jag har ägt en hel del olika klockor genom åren men i billigare prisklasser så som Seiko, Citizen och liknande. Men planen nu är att köpa för att behålla. Har för tillfället bara 2 st klockor, ena är omegan och sedan
_20160913_102104.JPG
en Casio g-shock som används som arbets klocka. Har som mål att äga en Audemars Piguet 15400 eller 15300 inom en snar framtid. Det var väl det för tillfället, hoppas jag kan tillföra nått på forumet.
Skickar med en bild på Omegan.
Tack för mig för tillfället.
Snygg den Omegan o välkommen
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Jag är ganska ny här, jag har varig medlem i några veckor bara. Men känner redan en obehaglig känsla. Ska det vara så?

Nej, så skall det förstås inte vara. Tycker att det ibland kan gå lite för långt i trådarna men det hör definitivt till ovanligheterna här på forumet. God ton och respekt bör vara ledord när man skriver här. Är själv medlem sedan ett knappt år och har egentligen bara positivt att säga om Klocksnack men kan å andra sidan inte jämföra med TTT eller något annat klockforum då detta är det enda där jag är medlem och regelbundet tar del av.

Hälsar dig därför välkommen hit och hoppas i likhet med @Denke att du stannar kvar. Att fyra av dina hittillsvarande fem inlägg omnämner eller länkar till Söner by Sweden och att din uppgivna födelsedag överensstämmer med nyss nämnda företags grundare (med en i en annan tråd beskriven "ettsnäppskorrigering" av datum och månad) ser jag endast som en lustig tillfällighet.
 
Senast ändrad:

pedral

Omega
2-Faktor
Kevin här,

alltid varit intresserad av klockor sen barnsben...äger ingen klocka idag men har en drömklocka jag vill ha och det är en Grönefeld one Hertz som jag en vacker dag kommer att äga.
till vardags designar jag klockor och har lite funderingar på att starta ett eget märke med schweiziska automatverk.
har lite renderingar jag skulle kunna dela med mig så att ni får ge input på vad ni tycker om själva designen och även vad som skulle kunna förbättras :)
 
Kevin här,

alltid varit intresserad av klockor sen barnsben...äger ingen klocka idag men har en drömklocka jag vill ha och det är en Grönefeld one Hertz som jag en vacker dag kommer att äga.
till vardags designar jag klockor och har lite funderingar på att starta ett eget märke med schweiziska automatverk.
har lite renderingar jag skulle kunna dela med mig så att ni får ge input på vad ni tycker om själva designen och även vad som skulle kunna förbättras :)
Önskar dig ett stort lycka till med dina framtidsplaner :)
Välkommen förövrigt!
 
Topp