• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ginor

Omega
Hej Klocksnack.
Sebastian, 29 år från Uppsala.
Varit medlem här ett bra tag, uppemot två år, kanske längre, utan att ha skrivit ett ord på forumet.
Intresset startade då jag köpte Longines HQ hos Klockia. Ganska snabbt fick jag upp ögonen för andra ur, och efter en del sparande och väntande på rätt objekt köpte jag en 16710 här på forumet.
Kommer bli fler klockor i framtiden, men föräldraledighet har stoppat alla vidare planer.
Mycket tacksam för all information och alla härliga bilder jag har sett här under åren. Osäker om jag kommer att kunna tillföra så mycket matnyttigt, men en fin bild då och då kan jag säkert få till.
Hej och välkommen Sebastian!
Känner igen att ha en Longines som snubbeltråd, för mig var det en Hydroconquest som fick mig på fall och in i klockträsket ;)
Vilken Longines var det du införskaffade?
 

Schmeten

Breitling
Hej klocksnack

Ny här på forumet och även ny inom klockvärlden. Har länge burit ett riktigt billigt kvartsur, dock endast på jobbet. Men eftersom jag kom på mig själv med att av ren reflex titta på handleden även då jag inte bar någon klocka, insåg jag att det kanske var läge att införskaffa en klocka att bära på fritiden. Således köpte jag, utan någon större kunskap, mitt första automatiska ur strax efter årsskiftet. Jag blev frälst nästan direkt, så detta har sedan följts av ytterligare två inköp.
LRM_EXPORT_20170420_164322.jpg

Ser fram emot att lära mig mer om klockor, och eventuellt komplettera samlingen framöver. Känner att detta kan komma att bli ett dyrt intresse.
//Schmeten
 

SARman

Breitling
God morgon!
Har som många andra lurkat runt här och på andra forum utan att kliva ur garderoben... Då var det dags.
Klockor har fascinerat sedan jag första gången (70talet) hörde talas om Speedmasterns äventyr på månen och diverse cool reklam för Rolex dykarur. Så mitt klocksamlande har till största del gått ut på att i någon form uppfylla drömmar om äventyr från barndomen, med lite stickspår på vägen ;)
In order of appearence:
1986 Seiko Lassale
1992 Citizen Aqualand analog 1992
1996 Omega Seamaster 2531.80 1996 (Såld och saknad)
1998 Omega Seamaster Chrono titan 2298.80 1998
1999 Omega Seamaster "Red dial" 2582.60 1999 (Till Frugan)
2004 Marathon SAR 2004
2006 Rolex Seadweller 2004
2007 Rolex Explorer II vit 2006 (Till Frugan)
2008 Muhle Glashutte SAR Rescue Timer 2008
2009 Omega Speedmaster 145.0022 sent 70-tal
2010 Citizen Aqualand C023 sent 80-tal
2010 Breitling Emergency 1998
2011 Seiko SKX009 2011
2016 Seiko Turtle SRP777 2016

Hm det var det... undrar vad det blir härnäst...

Simma lugnt.
Mattias
 

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Hallå!
Är en norrlänning från Västerbottens inland som emigrerat till Mälardalen när utarmningen av glesbygden gjorde sig påmind och man insåg att jobben fanns söderut.
Har följt detta forum med stort intresse ett tag och Har nu tagit steget att bli medlem. Ser fram emot att lära mig ett och annat här då min kunskap om kvalitetsur i detta läge är rätt begränsad.
Min första och hittills enda dyrare klocka var en Breitling Colt GMT som numera är såld.
Har nu fått upp ögonen för Rolex och är just nu på jakt efter en fräsch Explorer II.
Sitter och kollar köp & sälj varje dag nu och hoppas få göra affär på en av någon trevlig KS-are här framöver.:)
Hare gött!
/ Jimmy
 

Kravallpolisen

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Stefan här. Gick med i KS för några år sedan men har varit ganska frånvarande pga av jobb etc.
Hursomhelst så tänkte jag att ett hej var på sin plats.
Har lite blandade varianter i min klocklåda med både vintage och lite nyare.
Som lite personlig kurisosa kan tilläggas att jag suttit på bönpallen på Pelarn´s gamla Kawa...
/S
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Hola!

Är nyregistrerad på forumet, men har hängt här ett tag. Går i tankarna om att köpa en tudor eller en rolex, men har inte riktigt bestämt mig :)
Köpte en Steinhart för att testa och den kändes inte helt rätt för mig, så nu ska jag testa mig vidare i klockjungeln.
Har även köpt en Seiko seahorse och en Citizen eagle 7 sedan jag började hänga här och kollar på klockor i princip hela dagarna...
 

robols

Breitling
Hej Klockentusiaster,
Robin heter jag. Ny på forumet. Genom åren har det nu växt fram ett stort intresse som heter klockor.
Inte så att jag på något sätt är duktig på klockor, men dom ser ju förbannad bra ut många gånger och det är roligt!
Har suttit och läst runt lite på klocksnack och det finns uppenbarligen många med mycket kunskap och erfarenhet, spännande:)

Idag har jag en Omega Seamaster 50th anniversary gmt med svart läderband och viklås. Har även länk och gummiarmband till denna.
Samt en Rolex Daytona 116500LN som nu har ett svart gummiarmband från Rubberb.
Har även varit ägare av en Rolex Gmt Master II 116710 BLNR (Batman).

Jag är på jakt efter att komplettera klocksamlingen men vet inte riktigt med vad men tänker att denna plats kan vara något att ventilera frågan på.
Tänker att försöka landa i en prisklass runt 60.000:-. Har tittat lite åt Hublot Classic Fusion, Rolex Sub/GMT.
Vore grymt tacksam för förslag, tankar och ideér kring ett eventuellt tillskott i klockfamiljen :))

Trevlig kväll gott folk
 

SCLT-GBG

Omega
2-Faktor
Tjena, Ks:are!

Markus heter jag. Efter att ha surfat runt här på forumet (och inspirerats väldigt) i drygt ett år har jag tillslut tagit steget och blivit medlem. Ska bli kul att ta del av gemenskapen.
Mitt klockintresse startade så smått när jag fyllde arton och fick en Seiko (Snzh55) som sen följdes upp med en Certina ds Caimano quartz året efter när jag tog studenten. Seikon och Certinan är två givna keepers.
Nästa steg på min klockresa blev en följd av att en polare ärvde en gammal Omega. Jag, som inte hade haft förmånen att ärva någon klocka tyckte "ärvd-looken" var vansinnigt cool och försökte få till den genom ett inköp av en Orient bambino. När jag inte tyckte att det blev helt hundra kompletterade jag med en liten Citizen (BM8243-05AE).
Sen tog intresset fart och två quartzdykare köptes in, en Longines conquest med silvertavla, en Tag Heuer Aquaracer med blå dito. När det några månader efter dessa inköp gick upp för mig att jag ville att det i min "lite dyrare" klocka skulle sitta ett automatverk fick de båda lämna till förmån för en Longines hydroconquest, automatare - 39 mm vilken jag har kvar och trivs fantastiskt bra med. Senaste inköpet blev en trevlig liten Seikodressare som agerar schysst komplement i vardagen.

För övrigt har jag två drömklockor på lång sikt: En Hulk-sub och en Rolex day date med vit tavla.

Tack för ordet, ha en fin dag.
 

Bilagor

  • 18052962_1652531521440783_1857073623_n.jpg
    18052962_1652531521440783_1857073623_n.jpg
    48.4 KB · Visningar: 82
  • 18109528_1652531504774118_816884313_n.jpg
    18109528_1652531504774118_816884313_n.jpg
    46.7 KB · Visningar: 76
  • 18155618_1652531414774127_1392913526_n.jpg
    18155618_1652531414774127_1392913526_n.jpg
    53.6 KB · Visningar: 78
  • 18109456_1652531401440795_859800847_n.jpg
    18109456_1652531401440795_859800847_n.jpg
    38.4 KB · Visningar: 75
  • 14877295_1439731289387475_1321075315_n.jpg
    14877295_1439731289387475_1321075315_n.jpg
    61.1 KB · Visningar: 81
  • 14825591_1438175029543101_822904677_n.jpg
    14825591_1438175029543101_822904677_n.jpg
    57.7 KB · Visningar: 78
  • 18143140_1652531578107444_95631736_n.jpg
    18143140_1652531578107444_95631736_n.jpg
    38.1 KB · Visningar: 77
  • 18109753_1652531354774133_911875315_n.jpg
    18109753_1652531354774133_911875315_n.jpg
    48.1 KB · Visningar: 85
  • 18073163_1652531338107468_908867825_n.jpg
    18073163_1652531338107468_908867825_n.jpg
    60.5 KB · Visningar: 80

Salesmayne

Panerai
Hej, jag är en 30+ herre från Skåne som fattat tycke för klockor de senaste åren. Det började med ett spontanköp av en Certina 18k dress klocka på auktion och har sedan fortsatt i vad min kära fruga tycker är en lite för rask takt...sånt är livet dock. Man kan ju alltid sälja om man skulle råka känna sig fattig är min åsikt, dessvärre har jag inte lyckats göra mig av med något än he he. Då jag är låååångt ifrån en expert på området så har jag kikat här lite ibland och försöker helt enkelt lära mig mer samt följa era diskussioner samt bildtrådar. Jag tänkte dock att det är dags att få skriva och kanske bidra med en liten bild här och där. The more the merrier!
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Hej, Har "glömt" att presentera mig här på forumet trots att jag varit medlem i över 1år nu!. Pinsamt och förlåt! .:sorry:
Hur som helst så är jag 29 och jag har alltid burit billigare parfymklockor men 2011 så fick jag upp ögonen för en vintage Citizen Aqualand C022 på tradera och klickade hem den. Jag blev grymt nöjd där jag uppskattade vattenskyddet och den tooliga looken på klockan samt att den satt fint på armen!. Man får väl säga att det var min första "riktiga" instegsklocka!. År 2012 fick jag syn på en Breitling Aerospace Avantage(e79362) med svart pinstripe/tuxedo-tavla och med lite sparande så lyckades jag förvärva en!. När det blev en Breitling så var det verkligen en riktig klocka från ett anrikt märke!(dock quartz hehe). Jag grottade ner mig all dess historia och även Breitling som märke. Nörderiet slutade med att jag själv bytte batteri i klockan och provade olika straps.
Jag sålde sedan den svarta och köpte en med vit urtavla men sålde även den senare och köpte tillbaka den svarta. Slutet av 2015 snöade jag in på Rolex och grottade ner mig i dess historia och då sålde jag Aerospace:en igen och köpte en Rolex 16030 från 85 med silvrig tavla och engine turned bezel, den var jag grymt nöjd med!. Sedan blev det mer i plånboken och jag började bli mer och mer "ofrisk" och köpte då en sprillans ny Rolex DJ 116200 med svart tavla, roulette datum, super jubilee' och slät ring och jäklar vad nöjd jag blev!!!:D. Det är min nuvarande finklocka men min resa lär fortsätta och nu har jag siktet inställt på en Submariner 116613LN, Sky Dweller 326934 etc. Har också en cool Seiko H556-5050 som jag renoverade och är nu en "light" beater i vardagen:). När det kommer till att meka med klockor så kan jag bara meka med quartzur som att byta batteri, ta ut krona, rengöra, byta packningar, ta av visare, byta fjädrar till tryckknappar och lite annat småpill så lite har man lärt sig med åren och är inte helt dum i tummen!;).
IMG_9241.JPG
 

robols

Breitling
Hej Klockentusiaster,
Robin heter jag. Ny på forumet. Genom åren har det nu växt fram ett stort intresse som heter klockor.
Inte så att jag på något sätt är duktig på klockor, men dom ser ju förbannad bra ut många gånger och det är roligt!
Har suttit och läst runt lite på klocksnack och det finns uppenbarligen många med mycket kunskap och erfarenhet, spännande:)

Idag har jag en Omega Seamaster 50th anniversary gmt med svart läderband och viklås. Har även länk och gummiarmband till denna.
Samt en Rolex Daytona 116500LN som nu har ett svart gummiarmband från Rubberb.
Har även varit ägare av en Rolex Gmt Master II 116710 BLNR (Batman).

Jag är på jakt efter att komplettera klocksamlingen men vet inte riktigt med vad men tänker att denna plats kan vara något att ventilera frågan på.
Tänker att försöka landa i en prisklass runt 60.000:-. Har tittat lite åt Hublot Classic Fusion, Rolex Sub/GMT.
Vore grymt tacksam för förslag, tankar och ideér kring ett eventuellt tillskott i klockfamiljen :))

Trevlig kväll gott folk

Min presentation ovan men jag tänkte att jag kunde komplettera med någon bild på min gamla GMT och mina nuvarande klockor ifall att någon var nyfiken.
 

Bilagor

  • IMG_4028.JPG
    IMG_4028.JPG
    66.8 KB · Visningar: 48
  • IMG_3081.PNG
    IMG_3081.PNG
    151.5 KB · Visningar: 49
  • IMG_4092.JPG
    IMG_4092.JPG
    94.3 KB · Visningar: 51
Senast ändrad:

erik_winn

Breitling
Ny medlem här. Namnet är Erik.
Ingen superfanatiker men uppskattar välgjorda och tidlösa klockor. Främst i stål.
Började resan med en Omega Seamaster. Den byttes senare ut mot en Sub no-date jag än har kvar idag. Förrförra året blev det en AP 15400. Härnäst är tanken att göra sig av med båda och då slå till på en 15202.

sub.jpg ap.jpg
 

Salesmayne

Panerai
Jag måste bara fråga, vad är konstigt med att personen bor i ett vanligt bostadsområde, tror du att alla som har klockor eller pengar på banken/madrassen bor i villa? Det är ju en trusted seller since 2009 och 14-dagars ångersrätt
 

Salesmayne

Panerai
Jag förstår fortfarande inte problemet? Det är massvis med privatpersoner/flippare m fl som inte har butiker som säljer där. Då tänker jag att deras omdömen är viktiga att hålla i åtanke, inte om de bor i en lägenhet. Men jag förstår att du inte vill skicka iväg 50k utan att ha lite säkerhet. I värsta fall kan du väl använda chrono24 trusted check-out...jag tror att det kostar lite extra men det kanske är värt det i ditt fall!
 

Simpano

Breitling
2-Faktor
Hej!
Ny som registrerad användare efter några års "gästspelande". Tittar vitt och brett efter en ny klocka. Började för många år sedan med en dröm om en Panerai Luminor. Var väldigt nära ett köp men istället blev det villa och renovering. Har upptäckt att ju mer jag kollar runt desto mer ändras intresset. Närmast till hands ligger ett köp av ett dykarur, har för tillfället fastnat för Black Bay.
 

Jurutera

Breitling
Hallå Klocksnackare!
Verkat i det dolda och "lurkat" bra länge här men då mitt klockintresse återkommit tycker jag en introduktion är på sin plats.
Är en 25-år gammal stockholmare som avslutar sina studier lagom till sommaren och i höst kliver in i yrkeslivet som verksamhetskonsult, skall bli spännande!
Har sedan innan en Seiko PADI och för tillfället är siktet inställt på en Oris Carl Brashear, en Milgauss Z-blue och en GS sbgx063.

Allt Gott
//M
 

Mickemick

Breitling
DSC_7525.JPG
Hej! Blev rivstart för mig på denna sida, efter bara ett par dagars registrering investerades det i följande skönhet, en årsklocka för min del.. Bilden togs idag påväg till bankfacket(försiktighetsåtgärd då varken värde eller äkthetsbevis finns att tillgå), tackar #Fadershan för trevligt samtal samt affär!
Efter köper snöade jag in på klockor Anno 1978, fått tag i en handfull som jag tycker endera faller estetiskt eller bara är intressanta..! Eders.
 
Senast ändrad:

Mickemick

Breitling
Budade hem denna(seiko 7123-8010 Type II Quartz) från Italien en vecka senare, älskar tavlan å ungarna likaså.. Citat: "såå cool" slut citat.
Dock var inte jag å säljaren överens om armbandets originalitet, detta spänne har inget "seiko"-stans såsom jag sett på andra tidstypiska klockor. Priset justerades å båda blev nöjda! Eders.
DSC_7510.JPG
 
Senast ändrad:

Kaptenen

Breitling
Hej Klocksnack!
Har varit registrerad här sedan 2015 men tänkte, sent omsider, bli aktiv här. Är förvisso ett fan av klassiker i form av vintage i form av midsize Omega/ Rolex osv, men även ett fan av det som sticker ut. Äger just nu därför lite av varje, både högt och brett, däribland allt från en Omega Pie Pan Connie från '66 till en betydligt större Breitling Chronoliner. Däremellan finns det allt från G-shocks till Seamasters från '80-talet. Gillar att röra om i samlingen då och då :)

Väl mött!
 

Akoa

Omega
2-Faktor
Nybliven medlem från GBG. Min farfar var urmakare och fick en omega av honom som bara legat. Jag tränar mycket så har mest använt Garminklockor tills nu. Intressen är cykling, löpning, styrketräning, vandring, whiskey och det mesta andra sakerna man kan nörda in sig på. :)

Sugen på att testa en dykare och en Seiko skx känns ju som ett bra förstaköp så den är på ingång.

Klocksnack verkar vara ett mycket trevligt forum!
 

Sejan

Breitling
Hej och välkommen Sebastian!
Känner igen att ha en Longines som snubbeltråd, för mig var det en Hydroconquest som fick mig på fall och in i klockträsket ;)
Vilken Longines var det du införskaffade?
Även jag fastnade för Hydroconquest. En blå 41mm med den helborstade länken. Gammal bild, men en av få jag har på telefonen.
IMG_20140819_191343.jpg
 

Mr Davis

Omega
Hej
Ny er på Klocksnack - men har vært innom på besøk mange ganger. Mye interessant og roligt å lese. Ja, jeg er nok i fra grannlandet i vest - men felles interesse har vi, klockor! Min interesse begynte med mitt første ordentlige ur, en 66 Omega Seamaster DeVille - som jeg arvet i fra farsan i 1974. Så ble det en rekke andre klockor, og i dag har jeg en samling på ca 20 ur, mange er vintage - 60/70 talls. Hovedinteressen er sportsur og spesielt dyckare! Tack for meg.

Her er en liten del av samlingen - noen er byttet ut siden!
20160516_114553.jpg
 
Hej Klocksnack!

Som många andra har jag hängt här i tystnad ett bra tag, men allt eftersom intresset blivit starkare har KS blivit ett mer och mer uppskattat tidsfördriv. Riktigt kul att ta del av all kunskap som finns här! Och alla porrbilder såklart…

Fyller 30 år om några veckor, bor i Stockholm och är ingenjör. Har bott i Schweiz 18 år av mitt liv, vilket säkert bidrog en hel del till mitt tidiga klockintresse. Har alltid uppskattat att ha flera olika klockor, men det är först under de senaste åren som jag börjat nörda ner mig rejält och kolla mer och mer på vad ni skulle kalla för ”riktiga” klockor. Utöver historia, design och klockan som accessoar så fascineras jag starkt av ingenjörskonsten som ligger bakom urverken – till den grad att jag just nu sitter och gör en CAD-modell av ett ETA 7750 för att reda ut alla mekaniska detaljer.

Favoriten i min modesta samling just nu, lite av en ”hate it or love it”-klocka:
IMAG0291~2.jpg

Som alla andra rör man sig oundvikligt uppåt i pristrappan (och mot sitt fördärv?) så snart är det väl dags för något mer respektabelt. Har alltid varit ett stort fan av IWC, medans Rolex gör relativt lite för mig designmässigt (inser att jag därmed är i minoriteten här). Har fått höra att det tyder på okunskap och att jag bara inte kommit tillräckligt långt på Rolex-uppskattningskurvan ännu, så vi får väl se :) Men innan dess måste jag äga en IW371445 och en IW323902. Och en IW5001… och så många andra!
Självklart finns det trots IWC-fixeringen även andra märken och modeller som lockar och när man hänger här blir man ju kär i något nytt varje vecka, så det är ett rörligt mål…

Vi hörs!
 
Senast ändrad:

Clerkenwell

Omega
2-Faktor
Har lurkat runt ett par månader så det är nog dax för en kort presentation. Boendes i Stockholm. Klockintresset tog fart på riktigt när jag hittade en "bra" deal på letsdeal för ett tag sen. När jag googlade klockan hamnade jag här. Klockan i fråga var nåt obskyrt tyskt märke vars designer var direkta kopior av låg kvalite. Läste mig snabbt till att klockan, trots en rabatt på 50% av utgångspriset, inte var värd pengarna.

Fastnade dock i forumet och försökte istället ta reda på mer om klockor i sökandet efter min första klocka sen min Tommy Hilfiger för över 10 år sen. På den vägen är det och intresset har bara vuxit. Mitt första köp blev en SKX007 och nu har jag kompletterat med en sommardinka i form av en 16570. Tror mig vilja ha en mindre samling klockor så en dressare hade _nog_ stillat mitt klockbehov tills vidare :angel:
IMG_20170427_155134.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Topp