• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sputniq

Panerai
Hela diskussionen blir väldigt märklig när flera personer först starkt förespråkar att handla hos AD med argument om bättre service och det ena med det andra, och sedan lika starkt förespråkar att AD'n själv får välja vem denna säljer till för att gå med maximal vinst.

I ena stunden så får AD'n fritt bestämma över hur denna ska fördela klockorna (kapitalet), men i nästa stund så är det snålt och dumt om en privatperson på samma sätt får ut maximalt av sina tillgångar genom att handla från gråhandlare. Blir lite motsägelsefullt.

Jag förstår att många värnar om AD's i Sverige men jag tycker själv att för de 10.000 extra man lägger i butik för en klocka på ~35.000 kan man göra ganska mycket roligare saker för. Tror att många butiker behöver tänka om lite, just saker som att den första servicen är gratis (exklusive eventuella delar) och kanske en gratis polering? Man skulle då känna sig mycket tryggare med sitt köp samtidigt som man fick en bättre kontakt med butiken då man kommer att besöka den flera gånger i de gratis serviceärendena.

Att fortsätta på samma sätt och samtidigt gråta över att global konkurrens är inte lösningen på en sjunkande försäljning.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Inget ont mot mr spencer, han ser ytterst välmående ut (menar det på det där trevliga sättet), men tror du missbedömt var köpkraften ligger när det handlar om förmedling - för inte slantar han klockan åt dig - i så fall ställer jag mig i kö för lunch.

Så nej, sannolikheten är inte större att den köps av mig för att jag frågar Spencer om hjälp, än av dig om du knallar in i shorts och tisha hög på Twitter-aktier och bitcoins.

Btw är det rätt knepigt att vara i en bransch där folk förväntar sig prutmån och vet att saftiga marginaler ligger inbyggt i priset (för de flesta modeller).



Nu vet jag inte vad Spencer har för historik med Rob-E men har man en bra kontakt med ADn så blir ju ADn desto gladare om ett välbekant ansikte (såsom Spencers) kan hjälpa till i ADns försäljning genom förmedling.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Nu vet jag inte vad Spencer har för historik med Rob-E men har man en bra kontakt med ADn så blir ju ADn desto gladare om ett välbekant ansikte (såsom Spencers) kan hjälpa till i ADns försäljning genom förmedling.

Till och med jag blir glad av hans fagra nuna, men om han kommer insläpandes med dig, betyder det inte att pengarna är säkrare än om du kom in själv - hajjar du hur jag menar?

Han är inte den som betalar, därmed står han inte för köpkraften.
 

fredrikb

Cartier
Till och med jag blir glad av hans fagra nuna, men om han kommer insläpandes med dig, betyder det inte att pengarna är säkrare än om du kom in själv - hajjar du hur jag menar?

Han är inte den som betalar, därmed står han inte för köpkraften.

Resonemanget haltar. Om du inte kommer in med honom, vad är det då som säger att du skulle komma in alls (och inte gå till en annan AD)?
 

jaqob

Omega
Kan inte låta bli att bli lite illa till mods av den här tråden.
Vad vinner den mycket lilla klockgemenskapen som trots allt finns i Sverige på att vara så exkluderande att man kraftigt ifrågasätter de som inte haft råd/prioriterat att handla på fina gatan?

Var så nöjd när jag hittade detta forumet, eftersom jag sett sådana tendenser på andra ställen, men nu vet jag inte riktigt..?
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Tillräckligt gammal för att ha en färdigutvecklad hjärna. Innan man är 25 finns inte riktigt alla funktioner där..


http://lattattlara.com/utvecklingspsykologi/tonarshjarnan/

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25_226285.svd
Boooooom!!
Jag deltar inte i denna diskussion och jag vill inte trampa någon på tårna i och med detta inlägg och ja, jag har fått i mig lite men shit, denna kommentaren ägde allt och alla. 'nuff said!

Skål!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Till och med jag blir glad av hans fagra nuna, men om han kommer insläpandes med dig, betyder det inte att pengarna är säkrare än om du kom in själv - hajjar du hur jag menar?

Han är inte den som betalar, därmed står han inte för köpkraften.


Jag förstår vad du menar. Han står inte för stålarna för klockan utan den han släpar med sig kan ångra sig och gå. Dock så har ju kontakten etablerad med ADn som kanske gör att ADn gärna låter honom med följeslagare "gå före" några snäpp i kön.
Om inte så finns det minst 10 andra som säkert nappar på just den klockan.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Resonemanget haltar. Om du inte kommer in med honom, vad är det då som säger att du skulle komma in alls (och inte gå till en annan AD)?

Nu pratade vi om folk uppsatta på listor, kölistor, och luckor som plötsligt kan uppstå.

Således haltar jag knappast, även om min dotter i dag chockerande nog måttade en spark rakt mot mitt smalben.
 

morrism

Audemars
Jag förstår vad du menar. Han står inte för stålarna för klockan utan den han släpar med sig kan ångra sig och gå. Dock så har ju kontakten etablerad med ADn som kanske gör att ADn gärna låter honom med följeslagare "gå före" några snäpp i kön.
Om inte så finns det minst 10 andra som säkert nappar på just den klockan.


Varför sitter ni och spekulerar? sjukt pinigt, fråga honom istället via PM om det är nåt ni undrar.
 

fredrikb

Cartier
Du
Nu pratade vi om folk uppsatta på listor, kölistor, och luckor som plötsligt kan uppstå.

Således haltar jag knappast, även om min dotter i dag chockerande nog måttade en spark rakt mot mitt smalben.

Du pratade om köpkraft? En person som förmedlar och samlar ihop kunder samlar ihop köpkraft. Således adderar han värde och därför är det lönt att skapa fördelar så att beteendet fortsätter (både hos förmedlaren och hos dem han har med sig pga nämnda fördelar).
 

Sputniq

Panerai
Kan inte låta bli att bli lite illa till mods av den här tråden.
Vad vinner den mycket lilla klockgemenskapen som trots allt finns i Sverige på att vara så exkluderande att man kraftigt ifrågasätter de som inte haft råd/prioriterat att handla på fina gatan?

Var så nöjd när jag hittade detta forumet, eftersom jag sett sådana tendenser på andra ställen, men nu vet jag inte riktigt..?

Detta ÄR ett fantastiskt forum, känn dig inte skrämd av den här tråden. Jag tycker personligen att det både är bra och intressant när diskussioner som denna kommer upp - även om jag har 5 år kvar innan jag kommer fullt förstå dess innebörd. Tydligen. :rolleyes:
 

mace

Cartier
2-Faktor
Du pratade om köpkraft? En person som förmedlar och samlar ihop kunder samlar ihop köpkraft. Således adderar han värde och därför är det lönt att skapa fördelar så att beteendet fortsätter (både hos förmedlaren och hos dem han har med sig pga nämnda fördelar).

Vi pratade också om sannolikheten att köpet går igenom - se vad jag citerade. Och visst, om han fungerar som en säljare som driver på folk att köpa klockor de annars inte tänkt köpa har du rätt, men nu utgick vi från att ett antal pers visat intresse och skrivit upp sig.

Den som blir överhoppad kanske tycker det dröjer för länge och lägger alla sina framtida klockköp hos annan butik? Allt blir hypotetiskt eftersom vi inte vet om det är knickediken som gillar att stå på listor men inte handla, eller krösus sork som skrivit upp sig.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag hajar grejen med de här exklusiva uren nu, men nu är det ju inte så många sådana unboxingar vi har sett här på forumet på sistonde..

Jag har varit med på forumet sedan dag 1, lurkade i början men reggade mig sedan. Under det här ca 18månaderna har jag sett 3-4 unboxningar av nya patek! Varav minst 1 i Guld! Det tycker inte jag är dåligt med tanke på vad de kostar och hur svårt de är att få tag på...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Grundstommen för KS är musikalitet. Den här tråden är inte längre musikalisk. Att KS-rookies ifrågasätter forumsponsorn samt en av grundarnas välvilja att ge oss medlemmar en bättre deal är ett lågvattenmärke.

Skärpning.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Varför sitter ni och spekulerar? sjukt pinigt, fråga honom istället via PM om det är nåt ni undrar.

Eftersom vi inte spekulerar i spencers eventuella förmåga att fixa fram en bra deal (vilket borde vara rätt uppenbart för de flesta vid det här laget, eller hur den dealen ser ut) vore det verkligt "piniga" i det här fallet vara att pm:a honom.

Vi pratar om fenomenet listor för klockor och eventuella undantag. Lite pinigt att du inte förstod det?
 

PP5712

Breitling
Grundstommen för KS är musikalitet. Den här tråden är inte längre musikalisk. Att KS-rookies ifrågasätter forumsponsorn samt en av grundarnas välvilja att ge oss medlemmar en bättre deal är ett lågvattenmärke.

Skärpning.

Som KS-rookie så anser jag att tråden tappade sin musikalitet redan vid första anslaget....
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att diskussionen var nyttig och i all välmening.
Det är kul att se och höra så många åsikter och synsätt som man annars inte hade fått höra.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Grundstommen för KS är musikalitet. Den här tråden är inte längre musikalisk. Att KS-rookies ifrågasätter forumsponsorn samt en av grundarnas välvilja att ge oss medlemmar en bättre deal är ett lågvattenmärke.

Skärpning.
Jag trodde grundstommen för ett bra forum var att alla, oavsett ålder och bakgrundshistoria, kan ifrågasätta allt.

Tyvärr hamnade den här tråden långt från T.S. grundfrågeställning, låt säga att den växlade in på ett sidospår efter ett par stationer. Har inte tolkat det som ett angrepp på Spencers hjälpsamhet, snarare ett ifrågasättande (och sedan förhoppningsvis ett uppvaknande) kring inarbetade beteenden/faktum inom försäljning av lyxvaror.
 

Mako

Omega
Visst har vi alla förstått att du gillar svenska handlare. Och jag har inga problem med det. Jag gillar också svenska handlare och skulle gladeligen köpa ny klocka istället för "grå" om skillnaden inte var orimligt stor.

Men - för att ställa retoriken på sin spets - undrar jag:

Var är dina kläder tillverkade?
Vad kör du för bil?
Varifrån kom de arbetare som byggde ditt hus/renoverade din lägenhet?
Var semestrade du senast?
Tittar du bara på svenska tv-kanaler?

Det är lite väl mycket navelskådande och moralpredikan över "det där hemska internet" här ibland...

Adopt and adapt. Globalisering och ökad marknadstransparens är ett faktum. Den som sitter still och gnäller över att odjuret är elakt blir uppäten först.

Grymt bra skrivet! Samma sak hände en annan branch redan på 90-talet - exklusiva hi-fi butiker som sålde stärkare för 70.000 kr, högtalare för 45.000 kr osv...nu är det bara dom smartaste som är kvar t.ex. Hi-Fi Klubben som har lyckats skapa en butikskedja som säljer just på kunskap, rådgivning OCH lyckats på internet! Adopt and adapt!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp