• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora paketöppningstråden

Jaaa.. då var det väl min tur att posta i tråden. Ni får ursäkta mina bilder, Men jag har tagit dom i extas av att få öppna paketet till min sommarbeater!

Jag har kollat posten varje dag sedan i måndags men idag låg AVIn där... Sprang som fan till Hemköp. Kommer hem.
Tänkte att Anders och Petter får vara med och fira detta.

Spännnigen måste lindras lite med en Bud till det hela!

1JwHMw9.jpg

Nämen!

Gott så ja

och en liten suddig familjebild (Budweisen börjar sätta sig och jag längtar efter att få prova den!)

FX66Ncw.jpg

Detta är alltså en moddad SXK171 med borstat case och 007 bezel på sandfärgat Nato. Tack Cab! (hur länkar man medlemmar?)

Grattis till Seikon, men SUBCn uppe till vänster ser lite märklig ut i pärlan, tavla och kronskyddet/kronan bl.a, har du fler bilder på den? =)

Jag har gått och funderat på mitt nästa klockköp en längre tid och många ur har inspekterats. Jag har haft en checklista med ett par punkter som jag viljat bocka av med detta köp men det har inte varit lätt.
Några av punkterna har varit
  • En all-round klocka som fungerar i de flesta sammanhang
  • Ljust tavla då det saknas i min samlig (vit/silver/stål/etc.)
  • Den ska vara enkel och begränsad till det grundläggande funktionerna; tid och datum
  • Rostrfritt stål (inget guld eller annat)
  • Länk, helst oyster eller liknande...
  • ...men ska även gå att böra på läder ifall man känner för det, så ingen integrerad länk
  • Normal storlek, alltså runt 37-38mm. Absolut max 39mm.
  • Kronometer
The list goes on.
Under drömfasen av letandet så lyckades jag begränsa mig till tre klockor som alla mer eller mindre uppfyllde punkter på listan. De tre kandidaterna var
  • Omega AT Co-Axial med vit tavla
  • Grand Seiko SBGR051
  • Rolex DJ 116200 med silvertavla
Efter lite kännande och klämmande på de tre kandidaterna samt timmar av bild-googlande kunde konstateras att Omegan var lite för sportig. Jag har aldrig riktigt kommit överens med de visarna. Grand Seikon är riktigt fin, men överlag var den inte bäst. Kanske var det glasbaksidan, något jag visserligen gillar i vanliga fall, som gjorde att den kändes lite mindre vardaglig och lite mer fin. "Vinnaren" i dröm-uttagningen var i alla fall DJ.

Det var dock nu som verkligheten, och den mer rationella delen av min hjärna, tog överhanden. En Rolex (eller någon av de andra kandidaterna) är fortfarande en bra bit in i framtiden. Och då pratar vi inte några månaders sparande, utan snarare ett paradigmskifte i familjebudgeten. Jag fick söka vidare.

Det var då jag hittade denna, långt mera rationella, kandidat. Den bockar inte alla punkter på listan, men den kommer ganska nära. Och det till ett mycket förmånligt pris. Vid det här laget har nog de flesta av er slutat läsa, så här kommer istället bilder.

0tHhKFr.jpg

02hwBW5.jpg

LMWwQc1.jpg

ggsQa4P.jpg

Det blev en SARB035. Är inte helt hundra på storleken, så det kan vara så att den hamnar utanför sweetspoten på 37-38mm (vilket ju även DJ gör) och den är inte kronometer-klassad. Men bortsett från det så är den precis vad jag letat efter och det till ett svårslaget pris.

Fler bilder finns i Officella Seikotråden.

IMG_0621.jpg

Postade detta på fel ställe på forumet tidigare ikväll, så jag gör ett nytt försök. Idag anlände min första Rolex, likaså mitt första köp via KS. En Kermit V-serie. Den ska min son från samma år få i studentpresent om sisådär 14 år. Tack martinhook för smidig affär!

IMG_0621.jpg

Postade detta på fel ställe på forumet tidigare ikväll, så jag gör ett nytt försök. Idag anlände min första Rolex, likaså mitt första köp via KS. En Kermit V-serie. Den ska min son från samma år få i studentpresent om sisådär 14 år. Tack martinhook för smidig affär!

Grattis! Ingen dålig studentpresent. Jag hoppas att du ska använda den själv fram tills dess? :)

IMG_0621.jpg

En riktig skönhet! Grattis! Ställs hårda krav på skor och kostym för studenten för att hålla den klockans nivå!

Nu är det dags för min första paketöppning här på KS.
Klockan jag har köpt är en Vostok Europe N1 Rocket med automatiskt verk, vit urtavla och stållänk.
Klockan är en bastant pjäs med en diameter på 46mm och en tjocklek på 17mm. Avståndet mellan bandhornen är 22mm. Hela härligheten väger in på 252g. Skruvad krona och vattentät till 200m

Klockan är inspirerad av den ryska rymdraketen N1.
Den första varianten av raketen som började utvecklas 1959 var den största och kraftfullaste raket som någonsin byggts. 1965 började utvecklingen av N1-L3. Raketen skulle tävla med USAs Apollo-Saturn V att åka till månen. Fyra försök att få iväg raketen gjordes men tyvärr misslyckades alla fyra. Faktum är att den andra uppskjutningen resulterade i att raketen föll ner på startplattan och exploderade i den största explosionen genom mänsklighetens historia om man inte räknar atombomber.

Klockan finns i flera olika utföranden med svart eller vit urtavla. Brunt eller svart läderarmband eller svart eller metallfärgad stållänk.

Jag tycker kopplingen till rymdraketer är intressant då jag gillar rymdgrejer och är intresserad av rymdfart. Att sen göra en klocka som inspireras av en väldigt misslyckad raket gör saken ännu mer intressant tycker jag. Och visar att tillverkarna har tänkt ett steg till och inte tagit första bästa och mest kända rymdraket som inspiration.
Här kommer lite bilder. Hoppas ni gillar dom :)

Lådan med lite godis som var med i paketet.
IMG_1231.JPG

Klockan i lådan med skyddsplasten på.
IMG_1232.JPG

IMG_1235.JPG
IMG_1236.JPG
IMG_1238.JPG
IMG_1239.JPG

storleksjämförelse med min Certina DS Action Diver.
IMG_1241.JPG

Den obligatoriska handledsbilden.
IMG_1244.JPG

Nu är det dags för min första paketöppning här på KS.
Klockan jag har köpt är en Vostok Europe N1 Rocket med automatiskt verk, vit urtavla och stållänk.
Klockan är en bastant pjäs med en diameter på 46mm och en tjocklek på 17mm. Avståndet mellan bandhornen är 22mm. Hela härligheten väger in på 252g. Skruvad krona och vattentät till 200m

Klockan är inspirerad av den ryska rymdraketen N1.
Den första varianten av raketen som började utvecklas 1959 var den största och kraftfullaste raket som någonsin byggts. 1965 började utvecklingen av N1-L3. Raketen skulle tävla med USAs Apollo-Saturn V att åka till månen. Fyra försök att få iväg raketen gjordes men tyvärr misslyckades alla fyra. Faktum är att den andra uppskjutningen resulterade i att raketen föll ner på startplattan och exploderade i den största explosionen genom mänsklighetens historia om man inte räknar atombomber.

Klockan finns i flera olika utföranden med svart eller vit urtavla. Brunt eller svart läderarmband eller svart eller metallfärgad stållänk.

Jag tycker kopplingen till rymdraketer är intressant då jag gillar rymdgrejer och är intresserad av rymdfart. Att sen göra en klocka som inspireras av en väldigt misslyckad raket gör saken ännu mer intressant tycker jag. Och visar att tillverkarna har tänkt ett steg till och inte tagit första bästa och mest kända rymdraket som inspiration.
Här kommer lite bilder. Hoppas ni gillar dom :)

Lådan med lite godis som var med i paketet.
IMG_1231.JPG

Klockan i lådan med skyddsplasten på.
IMG_1232.JPG

IMG_1235.JPG
IMG_1236.JPG
IMG_1238.JPG
IMG_1239.JPG

storleksjämförelse med min Certina DS Action Diver.
IMG_1241.JPG

Den obligatoriska handledsbilden.
IMG_1244.JPG

Grattis till den!
Riktigt snygg och ett speciellt utseende.

Tillbaka
Topp