• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har man köpt för mycket... " On behalf of Seiko and myself we would be honored to have the pleasure of your company at our special one year boutique dinner anniversary event being held at the 21 Club, on Thursday, October 1st" Jag vill Äka men har inte tid, men jag vill ÀndÄ. Annan frÄn Sverige som skall över? De skall visa Credor Spring Drive Minute Repeater mm
I Japan? Ascool ju! Köpte du GS i deras egna butik? Borde vara dÀrför i sÄ fall?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
image.jpg


Snart sÄ
 

Sledger

Cartier
Jag fick hem en endmill-lÀnk frÄn strapcode idag men har lite problem. Stiften som följer med Àr 2,5mm, sk fat bars, men jag fÄr dem inte att klicka till i lugghÄlen. KÀnns som att yttersta spetsen Àr lite för tjock med sina 0,86mm. Originalstiften som Àr 1,75mm mÀter 0,72mm pÄ spetsen. Jag Äkte ner till Nymans och KlockmÀster men de hade inga 2,5mm sprintar alls. Finns det 2,5mm varianter med 0,72mm spets? :)
 

john b

Rolex
Jag fick hem en endmill-lÀnk frÄn strapcode idag men har lite problem. Stiften som följer med Àr 2,5mm, sk fat bars, men jag fÄr dem inte att klicka till i lugghÄlen. KÀnns som att yttersta spetsen Àr lite för tjock med sina 0,86mm. Originalstiften som Àr 1,75mm mÀter 0,72mm pÄ spetsen. Jag Äkte ner till Nymans och KlockmÀster men de hade inga 2,5mm sprintar alls. Finns det 2,5mm varianter med 0,72mm spets? :)

Ta fram slipstenen tycker jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick hem en endmill-lÀnk frÄn strapcode idag men har lite problem. Stiften som följer med Àr 2,5mm, sk fat bars, men jag fÄr dem inte att klicka till i lugghÄlen. KÀnns som att yttersta spetsen Àr lite för tjock med sina 0,86mm. Originalstiften som Àr 1,75mm mÀter 0,72mm pÄ spetsen. Jag Äkte ner till Nymans och KlockmÀster men de hade inga 2,5mm sprintar alls. Finns det 2,5mm varianter med 0,72mm spets? :)
Testat med enbart stiften? AlltsÄ utan lÀnken?
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ngt som vet ngt om Silverwave 6433? Lyckades precis ropa in en 6433-6020 men hittar ingen info. En bild pÄ modellen (har ingen pÄ mitt exemplar):
r96672082.1.jpg
 
Senast Àndrad:

Sledger

Cartier

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är inte Seiko original 2,5mm stift över 1mm i spetsen? De stift som satt pĂ„ klockan original var 1,75mm stift. Om jag anvĂ€nder 1,75mm stift i nya lĂ€nken sĂ„ kommer det ju rassla som attans.
Blir snurrig av alla siffror men tror jag Àr med. :) Jag undrar sÄklart om du testat SEIKOs dykarstift.À

Edit: har ingen aning om hur breda de Àr i Àndarna, men de bör ju absolut passa.
 
Senast Àndrad:

Sledger

Cartier
Blir snurrig av alla siffror men tror jag Àr med. :) Jag undrar sÄklart om du testat SEIKOs dykarstift.À

Edit: har ingen aning om hur breda de Àr i Àndarna, men de bör ju absolut passa.

Hehe! Ja, mÄnga olika mÄtt nu. :) Seikos dykarstift Àr vÀl de som Àr 2,5mm och brukar kallas Seiko Fat Spring Bar? De Àr i sÄ fall över 1mm i spetsen.

Problemet med min klocka Àr ju att det egentligen inte Àr nÄgon dykare, sÄ den verkar ha lite egna mÄtt, lugghÄlen verkar vara ca 0,8mm.
Har gogglat "22 mm 2,5 mm spring bars 0,8 mm tip" och börjar hitta diverse stÀllen dÀr det finns. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
5626-7040 som stÄr 18.00 pÄ tavlan Àr model beteckningen och en snabb Googel sÀger 36-37 mm (troligen 36 mm) snyggt exemplar i övrigt.
//Bosse
Det Àr vÀl exakt samma boett som pÄ den du hade?
Min Àr en 5626-7000, skillnaden mellan 7000 och 7040 Àr att 7000 har lite bredare bandhorn. Tycker bÄda boetterna Àr mysiga, men föredrar boetten pÄ min. :)

Sjukt prisvÀrda klockor för övrigt.
COSC pÄ den tiden innebÀr dock inte +5/-3, utan mer, typ +10/-6 eller liknande. Urverken Àr dÀremot kanon i dessa och Àven min presterar bÀttre Àn +5/-3, den brukar ligga pÄ +2/-2.
(Det Àr samma urverk med skillnaden att special och COSC ruckas noggrannare pÄ fabriken och sÄklart att COSC testades och certifierades av COSC).

Hi beat betyder 28800bph och inte 36000bph pÄ dessa gamla modeller.
@tgofswe
 
Senast Àndrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fick hem senaste tidens hetaste klocka. Blev en SNKK59K1 (gillade den röda visaren). 492 kr inkl. frakt. Trots tull, moms och hanteringsavgift pÄ 223 kr sÄ fÄr man skitmycket klocka för pengarna. :happyhappy: Var helt sÀker att jag skulle vilja byta tavla, dÄ jag trodde originaltavlan skulle vara lite för rörig. Nu med klockan pÄ handleden kÀnns det inte lika aktuellt med tavelbyte. (Trots detta tar jag gÀrna emot tips om tavlor. Den ska vara svart, mörkblÄ eller möjligtvis mörkgrön, ingen dag-/datumvisning samt passa till originalvisarna. Jag har hittat denna men Àr lite osÀker pÄ hur vÀl den passar med visarna).
snk-jpg.169037
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick hem senaste tidens hetaste klocka. Blev en SNKK59K1 (gillade den röda visaren). 492 kr inkl. frakt. Trots tull, moms och hanteringsavgift pÄ 223 kr sÄ fÄr man skitmycket klocka för pengarna. :happyhappy: Var helt sÀker att jag skulle vilja byta tavla, dÄ jag trodde originaltavlan skulle vara lite för rörig. Nu med klockan pÄ handleden kÀnns det inte lika aktuellt med tavelbyte. (Trots detta tar jag gÀrna emot tips om tavlor. Den ska vara svart, mörkblÄ eller möjligtvis mörkgrön, ingen dag-/datumvisning samt passa till originalvisarna. Jag har hittat denna men Àr lite osÀker pÄ hur vÀl den passar med visarna).
BlÄ FF-tavla? Var sjÀlv nÀra pÄ att byta till det men sÄlde klockan istÀllet.
 
Topp