• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Kronaby

Ola G

Cartier
Den lever och frodas på väg till nästa testare men jag måste säga att den inspirerade inte mig till ngt inlägg.
IMG_5594.JPG
Här konstaterade vi bara att p-automaten gick rejält fel
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Alright - då har den vita nått fram till mig!

Snyggt paketerat av @Holmqvist. Åtmistone ett par kvadratmeter vävtejp såg till att hålla klockan säker! ;)
IMG_6529_1.jpg



"Ytterboxen" som figurerar på den svarta en bit upp lyser med sin frånvaro. Möjligt att det aldrig funnits?
Helt utlämnad till en vit box - som jag, för all del, tycker känns ganska bra.
IMG_6533_1.jpg



Men...
...Säckväven kan jag verkligen inte med. Jag förstår tanken - jag tycker dock att den var helt missriktad.
Sen har vi ju klockan också! ;)
IMG_6534_1.jpg



En stor jäkel!
Ska erkänna att jag inte tittat någonting på specs alls.
När jag först fick upp den så kunde jag nästan svära på att den vad 45 mm. Efter att ha kollat på deras webb så vet jag nu att den är 43. Känns större.
Här är den, i alla fall, sida vid sida med en hederlig trettiosexa.
IMG_6535_1.jpg



Uppkoppling!
Trodde jag... Större delen av en kvart spenderas på att stirra på denna skärmen. Trots att jag förstår att det inte egentligen är avståndet som felar så slutar det med att jag lägger telefonen på klockan - för att vara riktigt close.
Ingen effekt.
Mer än att klockans visare verkar indikera något när jag väl trycker på kronan för parkoppling. Istället för att rota rätt på en instruktionsbok så går jag loss på klockans pushers. Möts av lite vibrationer då och då - tills jag håller båda intryckta samtidigt. Då ställer klockan sig på 00:00 och telefonen frågar om jag vill parkoppla.
IMG_6536.PNG


Ännu så länge är alltså mina intryck... tja... reserverade.
Däremot tycker jag att läderbandet är över förväntan (dock för stort för mina spaghetti-armar). Likaså är tavlan riktigt snygg med sin slipning.




IMG_6537_1.jpg



Fler intryck kommer...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Alright - då har den vita nått fram till mig!

Snyggt paketerat av @Holmqvist. Åtmistone ett par kvadratmeter vävtejp såg till att hålla klockan säker! ;)
IMG_6529_1.jpg



"Ytterboxen" som figurerar på den svarta en bit upp lyser med sin frånvaro. Möjligt att det aldrig funnits?
Helt utlämnad till en vit box - som jag, för all del, tycker känns ganska bra.
IMG_6533_1.jpg



Men...
...Säckväven kan jag verkligen inte med. Jag förstår tanken - jag tycker dock att den var helt missriktad.
Sen har vi ju klockan också! ;)
IMG_6534_1.jpg



En stor jäkel!
Ska erkänna att jag inte tittat någonting på specs alls.
När jag först fick upp den så kunde jag nästan svära på att den vad 45 mm. Efter att ha kollat på deras webb så vet jag nu att den är 43. Känns större.
Här är den, i alla fall, sida vid sida med en hederlig trettiosexa.
IMG_6535_1.jpg



Uppkoppling!
Trodde jag... Större delen av en kvart spenderas på att stirra på denna skärmen. Trots att jag förstår att det inte egentligen är avståndet som felar så slutar det med att jag lägger telefonen på klockan - för att vara riktigt close.
Ingen effekt.
Mer än att klockans visare verkar indikera något när jag väl trycker på kronan för parkoppling. Istället för att rota rätt på en instruktionsbok så går jag loss på klockans pushers. Möts av lite vibrationer då och då - tills jag håller båda intryckta samtidigt. Då ställer klockan sig på 00:00 och telefonen frågar om jag vill parkoppla.
IMG_6536.PNG


Ännu så länge är alltså mina intryck... tja... reserverade.
Däremot tycker jag att läderbandet är över förväntan (dock för stort för mina spaghetti-armar). Likaså är tavlan riktigt snygg med sin slipning.




IMG_6537_1.jpg



Fler intryck kommer...

Måste faktiskt skylla ifrån mig. :)
Jag står bara för den genomskinliga packtapen. Haha
Ang ytterboxen så är den nog kvar i lådan. Kolla. :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Idag har jag inriktat mig på att testa de tekniska funktionerna i klockan. Jag gillar appen, den är snygg och lätt att förstå och hantera. Har haft en av pusherna på "find phone" och den andra på "camera". Find phone har jag testat på jobbet idag, har sprungit runt och lagt telefonen på olika ställen, typ toaletten, och sen gått därifrån och tryckt på pushern så att telefonen spelar en trudelutt. Funkar fint, hörs på hyfsat långt håll i kontorslandskap. Sen har jag riggat telefonen och tagit kort med klockan på korkade kollegor utan att säga någonting:snaphappy::D.
Folk på jobbet tror att jag är helt dum i huvudet!

Kom igen nu Sverige!
IMG_7607.JPG
Ställa in pushers på "camera", gömma den på toaletten och sen "spela musik". Ingen går på det där ;)
 

chimaira

Cartier
Idag har jag inriktat mig på att testa de tekniska funktionerna i klockan. Jag gillar appen, den är snygg och lätt att förstå och hantera. Har haft en av pusherna på "find phone" och den andra på "camera". Find phone har jag testat på jobbet idag, har sprungit runt och lagt telefonen på olika ställen, typ toaletten, och sen gått därifrån och tryckt på pushern så att telefonen spelar en trudelutt. Funkar fint, hörs på hyfsat långt håll i kontorslandskap. Sen har jag riggat telefonen och tagit kort med klockan på korkade kollegor utan att säga någonting:snaphappy::D.
Folk på jobbet tror att jag är helt dum i huvudet!

Kom igen nu Sverige!
IMG_7607.JPG

Ställa in pushers på "camera", gömma den på toaletten och sen "spela musik". Ingen går på det där ;)

Hahaha...
You got me:wideyed:.
 

Freddie L

Panerai
Kopplade den igårkväll. Gick inte alls. Kom då ihåg att @Anders Forsberg hade samma problem, och när jag gjorde som han löste det sig. Appen känns genomarbetad och intuativ.
Nästa problem var att välja bland de rätt få funktionerna. Jag kände spontant inte något behov av några av funktionerna, och det är nog därför den här klockan kanske inte är rätt för mig. Men vi får se, jag var sen att förstå idén med tex smartphones också...
IMG_4786.JPG
 

Raste

Cartier
Pledge Member
Kopplade den igårkväll. Gick inte alls. Kom då ihåg att @Anders Forsberg hade samma problem, och när jag gjorde som han löste det sig. Appen känns genomarbetad och intuativ.
Nästa problem var att välja bland de rätt få funktionerna. Jag kände spontant inte något behov av några av funktionerna, och det är nog därför den här klockan kanske inte är rätt för mig. Men vi får se, jag var sen att förstå idén med tex smartphones också...
IMG_4786.JPG

Stegräknaren var min favorit att pusha mig själv några steg mer, alltid bränner det någon kcal :p
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
IMG_6539.JPG


Se där! @Holmqvist hade rätt. Ytterboxen satt fastkilad i kartongen.
Fullset! ;)


IMG_6540.JPG


Idag har Kronabyn hängt med vid trädgårdsarbete...


IMG_6545.JPG


...Och loppis (kammade noll).


IMG_6542.JPG


Bästa (design)feature är fortfarande tavlan.


IMG_6544.JPG


Sämsta är profilen. Smäcker it ain't.


IMG_6541.JPG


Band och spänne är okej. Kan dock tycka att man kunde skippa att skriva ut namnet och istället använt sig av "kronan"


Vet inte om den har växt på mig, direkt.
Kan inte riktigt se syftet med det halvsmarta.
Stegräknare har jag ju i telefonen - misstänker att de båda är ungefär lika pålitliga.

Vibrationer vid SMS... Tja, jag sitter sällan så till att jag inte kan ta upp telefonen ur fickan och läsa på denna.
Däremot gillar jag möjligheten att ha olika typer av vibrationer för olika personer.
 

Freddie L

Panerai
För f-n!

Jag försöker byta band på den svarta. Ena länksidan gick enkelt, andra går inte alls. Har försökt en bra stund nu. Jag gillar att byta länkar och band så har viss vana, och har ett par vettiga verktyg.
Det som verkar vara problemet är att ena stiftet i bandstiftet inte fjädrar in. När jag lättar på den sidan går "hylsan" över på andra sidan, och då går det inte att få det stiftet (på andra sidan) att röra sig.

Av någon anledning rör sig inte ena stiftet; skada i metallen, böjt, smuts. Vad gör jag åt det?
 

Freddie L

Panerai
Det här har jag inte råkat ut för förut. Hade det varit ett band på klockan känns det som jag haft lite möjligheter att få bort det, men med länk är det inte mycket utrymme att komma åt...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Sådär...
Igår eftermiddag mötte jag upp @Mykeys och lämnade klockan vidare.
Beklagar att jobbet gjort så att jag haft dålig tid att uppdatera, men jag ska försöka skriva någon lite längre sammanfattning nån kväll.
 

Mykeys

Cartier
Yes, då har den "vita" klockan kommit till mig. Näst sista man i turordningen. Jag räknar med att skicka den vidare till @Allan Ballan i slutet på veckan.
IMG_1229.JPG

Mina första intryck av klockan är väldigt likt det @Anders Forsberg har beskrivit. Först av allt, är den allt för stor för min smak. Jag har inget problem med stora klockor när det passar för modellen. Men i detta fallet tycker jag inte det funkar. Kvalitetsintrycket är ändå helt ok vid en första anblick, dock ger den mig inga känslor what so ever. Armbandet och spännet är det bästa på klockan enligt mig. Funktionerna är heller ingenting som ger mig nåt speciellt. Möjligtvis att "hitta-min-telefon" funktionen är lite rolig och användbar. Tycker även det funkar bra att ha en andra tidszon på subdialen, men för övrigt är det inget jag skulle använda. Men jag får ge det någon mer dag innan jag avskriver den helt.
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Yes, då har den "vita" klockan kommit till mig. Näst sista man i turordningen. Jag räknar med att skicka den vidare till @Allan Ballan i slutet på veckan.
IMG_1229.JPG

Mina första intryck av klockan är väldigt likt det @Anders Forsberg har beskrivit. Först av allt, är den allt för stor för min smak. Jag har inget problem med stora klockor när det passar för modellen. Men i detta fallet tycker jag inte det funkar. Kvalitetsintrycket är ändå helt ok vid en första anblick, dock ger den mig inga känslor what so ever. Armbandet och spännet är det bästa på klockan enligt mig. Funktionerna är heller ingenting som ger mig nåt speciellt. Möjligtvis att "hitta-min-telefon" funktionen är lite rolig och användbar. Tycker även det funkar bra att ha en andra tidszon på subdialen, men för övrigt är det inget jag skulle använda. Men jag får ge det någon mer dag innan jag avskriver den helt.

Kan vi inte mötas upp? Vi båda bor i skåne. Så spar du den kostnaden :)
 

Freddie L

Panerai
Ok, klockan på väg till Peking. Dags att summera!
IMG_4835.JPG

Jag är lite kluven till denna. Har några små invändningar mot själva utförandet, men ffa har jag problem att se nyttan med den. Jag tillhör nog inte målgruppen. En sak som ligger den i fatet, trots att det inte har med klockan att göra egentligen, är mitt strul med bandstiftet. Jag får erkänna att för varje kväll jag hade sönder fingrarna så växte ett hat, och trots att jag fick ordning på det och kunde använda den några dagar på slutet så är jag långsint! :mad:
IMG_4836.JPG

Utsidan:
Jag tycker Kronaby har fått till en välbyggd klocka med tanke på priset. Innanmätet innehåller väl antagligen också lite fler prylar än en dum klocka i prisklassen.
Finishen är bra. Jag tycker att glasringen är för hög när man håller klockan i handen och tittar, men jag reagerade inte en gång när den var på armen. Tavlan är bra, välbalanserad och med lite rött så det händer något. Pushers ser och känns ok. Coatingen är bra, det vet jag med säkerhet. Jag vågar lova att det krävs något rejält för att repa den, värre än bestämda och desperata försök till bandbyte... ;)
IMG_4837.JPG

Insidan:
Jag tycker att Kronaby fått till även den. Appen är snygg, enkel och välfungerande. Det är coolt att man kan påverka visarna via appen, känns ehh... coolt, helt enkelt!
Hade lite svårt att koppla klockan till telefonen, fungerade inte enligt anvisning utan fick göra enligt tipset i tråden.
Försökte använda lite funktioner, de jag provade fungerade fint vad jag kan bedöma.
IMG_4838.JPG

Så jag gillar den, jag har ju inga invändningar mot utförandet? Nja, den är för stor för mig. Jag har ingen användning av de smarta funktionerna. Men det är ju jag.
Skulle den komma i ca 40mm, och om jag skulle ta steget in i detta årtusende vad gäller teknikanvändning, så skulle jag garanterat vara intresserad. Fast jag undrar då om det inte skulle vara idé att ta steget upp till en ännu smartare klocka, jag har inte provat tex IWatch.

Tack till Kronaby och @yonsson för att ni ordnat denna passaround!
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Då var det äntligen min tur. Fick klockan idag på posten :). Första intryck är den är lite stor. Skiljer endast 1mm på min LLD.
IMG_1519.JPG
IMG_1520.JPG

Fick byta band för bandet passade inte mina små handleder.
IMG_1523.JPG

Har nu ställt in översta pursern att byta låt på Spotify. Andra till att ringa min telefon :). Och mitten har vi ställt in timer. Subdial är gmt funktion inställd på new york. Ska bli kul att testa vidare. Skriver lite mer ikväll eller imorgon :).

Här kommer det en bildskillnad mot min LLD. Skiljer typ 1 mm som sagt men känns som att Kronaby är 5mm större.
19024382_10207216904821561_443659823_o.jpg

19022838_10207216921661982_698690397_o.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_5938.PNG

Sponsrade inlägg är ju nya plågan på Instagram men lite kul att Kronaby syns. Pratade med en butik förra veckan som säljer Kronaby oh de sa att de säljer bra.
 
Topp