• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Neumann Initial No.1

Anatta

Panerai
2-Faktor
Passaround för svenska Neumanns Initial No. 1.

Mitt intresse för klockor är vida känt bland mina vänner och bekanta, och på det sättet så kom jag i kontakt med Thomas Neumann.
Jag frågade Thomas om jag fick låna en klocka och ge honom lite feedback, vilket gick bra. Efter ett par veckor blev jag själv nyfiken på vad klockintresserade tycker. Bollade lite med Thomas och jag föreslog en passaround med utlottning. Godkänt.

Reglerna är enkla. Posta bilder på klockan och ge den en ärlig genomgång :)
IMG_0182.jpg


https://neumannklockor.se/
Neumann klockor är ett AB som består av Thomas själv och hans fru Rebecka.
En entreprenör och en grafisk formgivare som ville skapa den klocka som föll dem själva i smaken. Små upplagor for fun. Kvalitet före kvantitet.
Mer om dem efter passarounden är klar =)

Laguppställningen lyder:

1) @Stup
2) @Acos
3) @Thelonius
4) @Lindellc
5) @Pastorn
6) @Hjelm
7) @thewordfox
8) @moggec
9) @parasec
10) @FOQ

Från Umeå i norr till Malmö i söder. Klockan är skickad och vi rullar igång vilken dag som helst! :)

HAVE FUN!

-Anatta-
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Är väl redo att låta klockan gå vidare nu.
Min tankar så långt.

Övergripande känns klockan ok kvalitet. Inte fantastisk men helt ok. Designen är lite spretig. Dressig klocka i grunden men helborstad boett och lite för låg finish på några detaljer drar ner betyget.

Tavlan: härlig struktur, lätt det bästa med klockan. Applicerade index känns lite låg finish. Blurriga liksom. Datumfönstret borde suttit längre ut.

Visare: Samma problem som index. Låg finish.

Boett: Hela boetten är i borstad finish vilket kanske inte stämmer överens med klockans dressiga stil. Samma med borrade lugghål. Inget problem med jag föredrar en blankare finish eller ännu hellre en blandning av borstat och polerat.

Kronan: känns väldigt solid. Bra kvalitet

Glas: kupat plexi känns helrätt på denna typ av klocka.

Band: Trist sladdrigt läderband. Jag bytte till ett lite styvare krokokalv vilket lyfte kvalitetskänslan.

/ P

5B53DBB1-5051-4101-A36B-5610D7F01035.jpeg
1E79100B-2912-4929-A8BB-0B9EA95E8907.jpeg
FF57329E-B4C1-4FF9-9577-77137802130A.jpeg
41E48EDE-F1E6-4442-AA42-12BB3BE38F58.jpeg
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Är väl redo att låta klockan gå vidare nu.
Min tankar så långt.

Övergripande känns klockan ok kvalitet. Inte fantastisk men helt ok. Designen är lite spretig. Dressig klocka i grunden men helborstad boett och lite för låg finish på några detaljer drar ner betyget.

Tavlan: härlig struktur, lätt det bästa med klockan. Applicerade index känns lite låg finish. Blurriga liksom. Datumfönstret borde suttit längre ut.

Visare: Samma problem som index. Låg finish.

Boett: Hela boetten är i borstad finish vilket kanske inte stämmer överens med klockans dressiga stil. Samma med borrade lugghål. Inget problem med jag föredrar en blankare finish eller ännu hellre en blandning av borstat och polerat.

Kronan: känns väldigt solid. Bra kvalitet

Glas: kupat plexi känns helrätt på denna typ av klocka.

Band: Trist sladdrigt läderband. Jag bytte till ett lite styvare krokokalv vilket lyfte kvalitetskänslan.

/ P

5B53DBB1-5051-4101-A36B-5610D7F01035.jpeg
1E79100B-2912-4929-A8BB-0B9EA95E8907.jpeg
FF57329E-B4C1-4FF9-9577-77137802130A.jpeg
41E48EDE-F1E6-4442-AA42-12BB3BE38F58.jpeg

Grymt! bra och överskådlig summering :)

@Acos står på tur. Tar ni adress via pm sinsemellan!
 

Acos

Audemars
Är väl redo att låta klockan gå vidare nu.
Min tankar så långt.

Övergripande känns klockan ok kvalitet. Inte fantastisk men helt ok. Designen är lite spretig. Dressig klocka i grunden men helborstad boett och lite för låg finish på några detaljer drar ner betyget.

Tavlan: härlig struktur, lätt det bästa med klockan. Applicerade index känns lite låg finish. Blurriga liksom. Datumfönstret borde suttit längre ut.

Visare: Samma problem som index. Låg finish.

Boett: Hela boetten är i borstad finish vilket kanske inte stämmer överens med klockans dressiga stil. Samma med borrade lugghål. Inget problem med jag föredrar en blankare finish eller ännu hellre en blandning av borstat och polerat.

Kronan: känns väldigt solid. Bra kvalitet

Glas: kupat plexi känns helrätt på denna typ av klocka.

Band: Trist sladdrigt läderband. Jag bytte till ett lite styvare krokokalv vilket lyfte kvalitetskänslan.

/ P

5B53DBB1-5051-4101-A36B-5610D7F01035.jpeg
1E79100B-2912-4929-A8BB-0B9EA95E8907.jpeg
FF57329E-B4C1-4FF9-9577-77137802130A.jpeg
41E48EDE-F1E6-4442-AA42-12BB3BE38F58.jpeg
Nu blir man ju nästan nervös då det är min första pass around haha.. bra summering
 
  • Like
Reactions: Beo

Stup

Panerai
2-Faktor
Nu blir man ju nästan nervös då det är min första pass around haha.. bra summering

Det är min första också. Tyckte texten blev ok. Men mina bilder lämnar en hel del övrigt att önska.

Ska försöka lägga den på lådan imorgon. Vi får väl se hur det går såhär i coronatider. Stockholm är helt klart påverkat av det rådande läget.

/ P
 

FOQ

Audemars
Det är min första också. Tyckte texten blev ok. Men mina bilder lämnar en hel del övrigt att önska.

Ska försöka lägga den på lådan imorgon. Vi får väl se hur det går såhär i coronatider. Stockholm är helt klart påverkat av det rådande läget.

/ P

Tack för en trevlig recension. Sist i kön. Blir roligt att testa.

Vi tänker på er i Stockholm! Vi ska ta oss ur detta också.
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
•Rolig fakta 1•

Läderbandet som sitter på är läder från Tärnsjö och är sytt av ett gäng på Öland (kanske på Allvaret?)
Svenskproducerad med andra ord :)
 

Acos

Audemars
Så där då har klockan anlänt till näste man, kom i en trevlig låda med verktyg för att byta band vilket gillas däremot det här ”ullet” eller vad man ska kalla det kanske ser ballt ut men det fransar en hel del på klockan men nu ska jag prova klockan, kommer nog några bilder senare
1AC6FF18-8C71-4983-B3E0-890C1DB40311.jpeg
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
@Anatta en fråga. Jag ser att du inte är med i listan över de tio deltagarna. Tänkte du inte själv vara med i utlottningen? :eek:

Fint att du uppmärksammar det. Alltså jag hade klockan ett tag innan och känner väl att det är er passaround på något sätt. Jag tror jag gillar att vara observatör i detta fall :)

Jag vill hålla tråden levande och komma med små instick. Däremot så kommer jag dela med mig av mina tankar kring klockan innan utlottningen.
 

Acos

Audemars
Nu är det här min första passaround så håll i er haha.. tilläggas ska väl att när det kommer till klockor är jag rätt lätt att få nöjd.

första intrycket är bra visst den hade gärna fått varit någon(2) mm mindre med tanke på vintage looken men den bärs väldigt skönt

Tavlan - Skulle nog kunna sträcka mig till att tavlan är smått magisk! Riktigt fin struktur det är det absolut bästa på klockan

Index - Jag tycker dom är trevlig speciellt på den här tavlan gör sig riktigt bra i solen eller ja tavlan och index verkligen drar till sig ljus i överlag och det samma gäller visarna

Boett - Har inget att klanka ner på bortsett från storleken som jag nämnde tidigare tycker de e trevligt med borstat då det tillåter tavlan att poppa ännu mera

Kronan - Känns stabil och har bra finish

Glas - Trevligt med safir och att det är kupat känns helt rätt

Band - Tycker det är följsamt och känns bra men hade gärna sett att ena höljet satt löst istället för att båda sitter fast(hoppas ni förstår vad jag menar)

Så efter ett par dagars användande är jag redo att skicka den vidare och för att kanske dra en liten summering av det hela så tycker jag att det är en bra klocka men hade som jag tidigare sagt gärna sett den 2mm mindre samt att man flyttade ut datumet lite alternativt förlängde index kl 3 lite, Vill även tacka @Anatta för att du ordnade så den här passarounden var möjlig och för att jag fick chansen att vara med!:)
8BE01BF9-9637-4B79-BC71-8A2E35F05941.jpeg

447B9E06-D946-4854-9F10-812008D2E46A.jpeg

67534918-199F-4F03-892A-E9CD4608FAB8.jpeg
13536FAA-8E91-4EB5-BD00-06EF495BCCB7.jpeg

Så här hade jag gärna sett att bandet var för att förtydliga
E54451EA-4A87-45F3-8314-81B8948510AA.jpeg
 
Topp